Geachte en gewaardeerde forumleden,
Sinds kort varen wij in een sloep en genieten van de Friesland, gezien vanaf het water.
Helemaal ontspannen gaat dat helaas niet omdat er toch iets is met de motor waar ik wat zorgen over heb. Surfend op het net op zoek naar een mogelijke oplossing kwam ik terecht op dit forum. Ik werd getroffen door het positief meedenken van de forumleden en heb mij daarom ook lid gemaakt van dit forum. Ik hoop op bereidheid om ook met mijn probleem mee te denken.
Het gaat om een VP MD7a motor van ongeveer 1982. Bij een koude start leg ik de hele buurt in blauwe rook. Het roken neemt af als de motor op temperatuur komt. Echter gas geven geeft opnieuw een heftige uitstoot van blauwe rook. Wegvaren gaat dus heel voorzichtig met weinig gas geven. Als er wordt gevaren en de motor heeft zijn bedrijfstemperatuur bereikt is de blauwe rook zo goed als over. Ook gas geven geeft dan veel minder rook ontwikkeling.
Wat ook opvalt, is dat er een duidelijk voelbare luchtstroom komt uit de carterventilatie opening van het kleppendeksel. De opening die met het luchtfilter is verbonden. Als ik die met de vinger afsluit gaat de pijlstok van het carter omhoog. Dat geeft een overdruk in het carter aan.
De blauwe rook duidt op verbranding van smeerolie uit het carter. Mijn gevoel zegt dat die 2 dingen met elkaar te maken hebben. De blauwe rook uit de uitlaat en de overdruk in het carter.
Mijn vraag is of er iets te zeggen valt over de oorzaak(en) en wat daar, liefst op een simpele manier, aan verbeterd kan worden.
Martines