Opzet van een motorfundatie:
1) Het gewicht van de motor kunnen dragen.
2) Het kantelen van de motor als gevolg van 'leibaankrachten'
(zijdelingse kracht van de zuiger(s) op de cilinderwand) op kunnen vangen.
3) Het kantelen van de motor als gevolg van de weerstand / tegenkracht
van de scheepsschroef (torsiekracht) op kunnen vangen.
4) Wanneer geen stuwlager in de aandrijflijn is toegepast
de druk en trekkracht van de schroefas
op de romp over kunnen brengen.
5) Krachten van motor, aandrijflijn en scheepsschroef
degelijk over kunnen brengen op de scheepsromp of dempen.
6) Omwille van voorkomen en verminderen van trillingen, slijtage en geluid
en het brandstofverbruik zo laag mogelijk te houden / rendement te verbeteren
een zo zorgvuldig mogelijke uitlijning van het geheel.
7) De motorfundatie moet het gewicht van de motor aankunnen
bij helling van het vaartuig, dus bij een zeilboot een 'dingetje' ....
8) De motorfundatie zal het gewicht van de motor
aan moeten kunnen als het vaartuig ondersteboven ligt

.
Dan staat de motor niet op maar hangt de motor aan de fundatie!
Al met al een hele opsomming, waar uit blijkt
dat een goede motorfundatie aan meerdere eisen moet voldoen.