Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: minimale diesel slangdikte

minimale diesel slangdikte 14 juni 2017 14:12 #843624

gaat dit werken?
Ik heb inmiddels een doorstroommeter binnengekregen. Om dieselverbruik te meten.
Deze heeft een maximale doorstroming van 3 liter per minuut.
En een gevoelige ondergrens. Om dat te halen moet er een nozzle in de aanvoer geschoven worden, waarschijnlijk om de diesel beter te richten. Maar dan is de diameter nog maar 1,5 mm.
Zou mijn yanmar 2gm20 dan nog vol gas kunnen??
Of kan ik dat meteen helemaal vergeten? Ik zet m dan na het filter.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

minimale diesel slangdikte 14 juni 2017 14:25 #843625

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
roozeboos schreef :
gaat dit werken?
Ik heb inmiddels een doorstroommeter binnengekregen. Om dieselverbruik te meten.
Deze heeft een maximale doorstroming van 3 liter per minuut.
En een gevoelige ondergrens. Om dat te halen moet er een nozzle in de aanvoer geschoven worden, waarschijnlijk om de diesel beter te richten. Maar dan is de diameter nog maar 1,5 mm.
Zou mijn yanmar 2gm20 dan nog vol gas kunnen??
Of kan ik dat meteen helemaal vergeten? Ik zet m dan na het filter.
Dik genoeg.
Je verstookt n.l maximaal 0.1 ltr per minuut.
Zou hem in ieder geval na het fiter zetten. Blijft ie in ieder geval schoon.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 14 juni 2017 14:41 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

minimale diesel slangdikte 14 juni 2017 15:29 #843639

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1329
Wat wil je eigenlijk meten? De pomp zuigt toch veel meer diesel aan dan de motor verbruikt. De rest gaat weer terug naar de tank. Je meet dan een veel te hoog verbruik.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

minimale diesel slangdikte 14 juni 2017 15:32 #843641

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Woody130 schreef :
Wat wil je eigenlijk meten? De pomp zuigt toch veel meer diesel aan dan de motor verbruikt. De rest gaat weer terug naar de tank. Je meet dan een veel te hoog verbruik.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Een yanmar 2gm 20 heeft geen retourleiding. Alleen een verstuiverlekleiding en daar gaat als het goed is misschien 1 druppel per uur doorheen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 14 juni 2017 15:32 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

minimale diesel slangdikte 14 juni 2017 17:59 #843675

Ah Dank voor de bijdrage! Ik had al twee sensoren voorzien.
Was ik toch even flink gaan zoeken naar iets wat er helemaal niet is ;)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

minimale diesel slangdikte 14 juni 2017 20:41 #843739

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 358
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat? Als ik het datasheet van mijn VP TMD31B moet geloven verbruikt ie 12 l/u bij ongeveer 2300 toeren. Ik hoop echter dat het minder is, sommigen spreken over 5 l/u. Ik heb wel een retourleiding maar heb geen idee hoeveel er retour gaat?
Mijn 2 tanks zijn samen ruim 350 l en de tankmeter is zo onnauwkeurig dat ik daar niet wijzer van word,
vandaar mijn interesse in een verbruiksmeter.
de diameter van mijn slangen is 8 mm.
Hans
Laatst bewerkt: 14 juni 2017 20:43 door JStuij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

minimale diesel slangdikte 14 juni 2017 20:46 #843742

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
voor een indicatie is dat niet zo moeilijk
vol tanken die hap
X uren varen
weer voltanken
en terug rekenen

zolang de vlotter nog niet gemonteerd is op de Helios, blijkt dat gegeven voldoende om ook de actieradius te berekenen.
sterker; bij elke keer tanken kom ik weer op een gemiddelde van 2l/h
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

minimale diesel slangdikte 14 juni 2017 21:27 #843755

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1438
Heb een zeillat met streepjes, elk streepje is 5l, om de zoveel uur effe dippen geen meter nodig. Verbruik is tussen de 0,5 en 0,8 potter per uur voor mijn 6pk antieke Lister Petter B)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

minimale diesel slangdikte 14 juni 2017 22:03 #843763

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Hier ook een simpel urentellertje. Kan heel behoorlijk inschatten wat er uit is gegaan. In mijn geval 1ltr uur gemiddeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

minimale diesel slangdikte 15 juni 2017 07:15 #843786

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Ik heb ook een peilstok gemaakt en meet iedere keer na het varen. Mijn Yanmar 2GM20 verbruikt maximaal 1 l/uur. Voor een peilstok moet je natuurlijk wel recht boven de tank uitkomen met de vulopening. Sommige tanks hebben een peilglas naast de tank, maar dat is vaak moeilijk af te lezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

minimale diesel slangdikte 15 juni 2017 07:43 #843794

JStuij schreef :
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat? Als ik het datasheet van mijn VP TMD31B moet geloven verbruikt ie 12 l/u bij ongeveer 2300 toeren. Ik hoop echter dat het minder is, sommigen spreken over 5 l/u.
Hans

Die 12 liter per uur klopt echt wel hoor.
Elke "normale" dieselmotor verbruikt ongeveer 0,2 liter per geleverde pk en per uur ( kan ook tot zo'n 15% meer of minder zijn).
Sterker, bij maximaal toeren en 100 pk (is dat inderdaad het max vermogen?) zal hij iets in de buurt van 20 liter/uur verbruiken , mits je schroef dat vermogen ook opneemt.
En daar komt waarschijnlijk die 5 liter/uur vandaan. Bij 5 liter per uur levert een diesel ongeveer 25 pk en dat kan best als de betreffende boot een stuk langzamer vaart dan waar de schroef voor is uitgelegd.
Als je inderdaad maar 5 liter per uur wilt verbruiken heb je een veeel te grote motor gekocht :dry:
Ad
Laatst bewerkt: 15 juni 2017 07:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

minimale diesel slangdikte 15 juni 2017 08:47 #843813

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Grappig ! Die sommetjes kloppen ook bij mij vrij aardig.

2x MB 615 (55pk) vrijwel voluit = 5 Liter per uur bij 8 knoop en 14mtr op de waterlijn :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

minimale diesel slangdikte 15 juni 2017 08:51 #843815

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
fer2nand schreef :
Heb een zeillat met streepjes, elk streepje is 5l, om de zoveel uur effe dippen geen meter nodig. Verbruik is tussen de 0,5 en 0,8 potter per uur voor mijn 6pk antieke Lister Petter B)
Een AC1W?
Wees er zuinig op!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

minimale diesel slangdikte 15 juni 2017 08:58 #843818

Capri Ahoy schreef :
Grappig ! Die sommetjes kloppen ook bij mij vrij aardig.

2x MB 615 (55pk) vrijwel voluit = 5 Liter per uur bij 8 knoop en 14mtr op de waterlijn :)

Bedoel jij samen 55pk? Dan nog draaien die behoorlijk onderbelast als ze voluit draaien.
Hoe je het ook wend of keert , één liter diesel per uur kan nou eenmaal niet meer vermogen aan de krukas (dus iets minder aan de schroefas) leveren dan ongeveer 3,5 pk.Dat kuin je uitrekenen a.h.v. de verbrandingswarmte van diesel , te weten 36*10^9Joule/M3 oftewel 36000 KJoule/liter.
Als die 55 pk maar 5 liter per uur nodig zouden hebben hadden die motoren een rendement van bijna 100% en dat kan natuurlijk niet. De diesels in pleziervaartuigen hebben niet meer dan ongeveer 35% rendement , moderne turbodiesels tot 45%.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

minimale diesel slangdikte 16 juni 2017 17:37 #844239

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 358
Yellow Boat schreef :
JStuij schreef :
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat? Als ik het datasheet van mijn VP TMD31B moet geloven verbruikt ie 12 l/u bij ongeveer 2300 toeren. Ik hoop echter dat het minder is, sommigen spreken over 5 l/u.
Hans

Die 12 liter per uur klopt echt wel hoor.
Elke "normale" dieselmotor verbruikt ongeveer 0,2 liter per geleverde pk en per uur ( kan ook tot zo'n 15% meer of minder zijn).
Sterker, bij maximaal toeren en 100 pk (is dat inderdaad het max vermogen?) zal hij iets in de buurt van 20 liter/uur verbruiken , mits je schroef dat vermogen ook opneemt.
En daar komt waarschijnlijk die 5 liter/uur vandaan. Bij 5 liter per uur levert een diesel ongeveer 25 pk en dat kan best als de betreffende boot een stuk langzamer vaart dan waar de schroef voor is uitgelegd.
Als je inderdaad maar 5 liter per uur wilt verbruiken heb je een veeel te grote motor gekocht :dry:
Ad

Ad, mijn TMD31B staat te boek voor 105pk bij vol vermogen. Dat de motor te groot is weet ik, de eerste eigenaar (27 jaar geleden) leefde blijkbaar op grote voet. Een simpele berekening leert dat 65-70pk meer dan voldoende is (boot weegt 13,2 ton). Ik vaar meestal rond de 5,5-6 kts en gebruik dus nooit het max vermogen. Bij vol vermogen haal ik ongeveer 7,7-7,7 kts maar dan trekt de schroef de achterkant van de boot een behoorlijk stuk onder water; zonde van de brandstof.
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl