Yellow Boat schreef :
zeilhaas schreef :
zit er ontluchting op de wierpotten ?
Ik "vrees"dat de wierfilters boven de waterlijn zitten en dan kun je ze simpelweg niet ontluchten ( wet communicerende vaten , weet je wel

).
knip
vooral bij hogere snelheden is heel normaal en die lucht wordt niet zozeer aangezogen naar de wierpot maar stijgt simpelweg omhoog door de aanvoerslang naar de wierpot. Daar kun je niks aan doen hoewel omdraaien van de aanzuigschelpen ( sleuven naar achteren) zou kunnen helpen.
Normaliter is een beetje lucht niet zo erg als dat meteen door de waterpomp wordt afgevoerd. Echter , dat kan alleen als de wierpot op of onder de waterlijn staat en de slangen vanaf de aanzuig tot de pomp allemaal "zelfontluchtend"liggen ( wat hier beslist niet zo is).
In dit geval zamelt de lucht net zolang op tot het filter vol lucht zit en de koelwaterpomp ineens grote hoeveelheden lucht krijgt waardoor deze niet meer in staat is voldoende water te verpompen.
Ad
@Yellow Boat,
De situatie is precies zoals jij hem beschrijft (vandaag nog het eea getest)
Bij stilstand geen luchtbellen, tijdens het varen met een snelheid van 4-8km zie je duidelijk dat er luchtbellen
door de huiddoorvoer komen, dit verzameld zich in de wierpot en wanneer deze vervolgens leeg is worden de lucht icm het water uit de wierpot getrokken naar de motor.
ik heb nu een tijdje gevaren met deze situatie en er blijft wel een constante toevoer van water met luchtbellen naar de motor.
Wanneer ik vol gas geef (12km) trek de impeller zo veel water dat door al het geweld de wierpot zich enigszins vult.
wanneer ik gas terug neem, zie je echt weer een laagje in de wierpot.
De wierpot op of onder de waterlijn plaatsen zal moeilijk gaan.
We hebben alle slangen vandaag los gehaald en nog eens aangesloten en zelfs uiteindelijk maar 1 wierpot aangesloten, maar effect blijft het zelfde.
Zou het kunnen zijn dat door de twee waterscheppers naast elkaar de luchtbellen onder de boot veroorzaakt worden?
Kan het iets met de hoogte van de wierpot te maken hebben of hoe de slangen liggen?
Lekkage op de slangen vermoeid ik zelf niet, na een week stil liggen met alle kranen open is de waterstand in de wierpot onveranderd.