Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 04 juni 2017 20:49 #840507

  • Chimsie
  • Chimsie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Afgelopen winter heb ik een parallelle wierfilter/koelwaterfilter opstelling laten plaatsen met een dubbele huiddoorvoer.

Nu loop ik vervolgens tegen het volgende probleem aan. wanneer ik vaar worden er een hoop luchtbellen aangezogen door de huiddoorvoer, dit verzameld zich in het wierfilter met als resultaat dat deze na een tijdje varen helemaal gevuld is met lucht en er vervolgens water met een hoop lucht wordt aangezogen vanuit het wierfilter.

Toen ik een enkele opstelling had, was dit niet het geval.

Is het normaal dat er zoveel luchtbellen meegezogen wordt vanuit het water?
Kan het kwaad dat het filter uiteindelijk helemaal gevuld is met lucht/leeg is?

Onder de boot zitten twee waterscheppers (vrijwel naast elkaar), zouden die de luchtbellen kunnen veroorzaken?

P.s Betreft hier een sloep met een Vetus M3.28 Motor.

Bijgevoegd een foto van de opstelling.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 04 juni 2017 21:12 #840514

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Voor de wateropbrengst is 1 filter toch genoeg? 2 filters gelijktijdig inzetten wordt alleen gedaan wanneer 1 filter niet genoeg water door kan laten. Normaal is met 1 filter varen en het ander bij zetten wanneer het bijstaande filter schoongemaakt moet worden. Zo kan je zonder te stoppen het ene filter schoonmaken doorvaren met altijd een filter werkend.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 04 juni 2017 21:16 #840516

  • Chimsie
  • Chimsie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
@Proost, de filters worden ook zo ingezet, zoals jij omschrijft.
1 staat er open en de andere wordt alleen gebruikt om het eerste filter schoon te maken.

Enkel ik moet nu omschakelen om het filter weer te vullen :S dat lijkt me niet de bedoeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 04 juni 2017 21:49 #840523

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Is de vaarsnelheid zo groot dat er luchtbellen onder de boot komen? Mogelijk dat de waterschelpen omgedraaid minder problemen geven.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 04 juni 2017 22:01 #840525

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Kan het iets te maken hebben met de volgorde van omzetten van de afsluiters als je wisselt van filter? Trekt er wellicht iets vacuüm daardoor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 04 juni 2017 22:10 #840526

Er kan toch niet zomaar lucht 'ontstaan' onder de boot?? Zelfs niet bij hoge vaarsnelheid.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er lucht aangezogen wordt aan uit een punt onder de waterlijn.

Dus volgens mij moet er ergens een lek zitten (boven de waterlijn waarschijnlijk anders zou er water uit lekken) of zuig je lucht aan van filter 1 naar filter 2.

Hoe weet je dat de luchtbellen door de huiddoorvoer komen? Zie je ze door de slang omhoog komen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 05 juni 2017 06:12 #840544

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Als je van het niet gebruikte filter de beide afsluiters dichtzet, kan er geen lucht in je filter komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 05 juni 2017 08:58 #840589

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
Chimsie schreef :
Afgelopen winter heb ik een parallelle wierfilter/koelwaterfilter opstelling laten plaatsen met een dubbele huiddoorvoer.

Nu loop ik vervolgens tegen het volgende probleem aan. wanneer ik vaar worden er een hoop luchtbellen aangezogen door de huiddoorvoer, dit verzameld zich in het wierfilter met als resultaat dat deze na een tijdje varen helemaal gevuld is met lucht en er vervolgens water met een hoop lucht wordt aangezogen vanuit het wierfilter.

Toen ik een enkele opstelling had, was dit niet het geval.

Is het normaal dat er zoveel luchtbellen meegezogen wordt vanuit het water?
Kan het kwaad dat het filter uiteindelijk helemaal gevuld is met lucht/leeg is?

Onder de boot zitten twee waterscheppers (vrijwel naast elkaar), zouden die de luchtbellen kunnen veroorzaken?

P.s Betreft hier een sloep met een Vetus M3.28 Motor.

Bijgevoegd een foto van de opstelling.


ik zie na de buitenboordafsluiters de slangen met lus naar beneden.
dit kan ook de oorzaak zijn.
TEST; plaats op de afsluiters eerst een haakse bochten, zo lopen de slangen op "hoogte"net onderin wierpotten.
zit er ontluchting op de wierpotten ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 05 juni 2017 09:33 #840604

zeilhaas schreef :
zit er ontluchting op de wierpotten ?

Ik "vrees"dat de wierfilters boven de waterlijn zitten en dan kun je ze simpelweg niet ontluchten ( wet communicerende vaten , weet je wel ;) ).
Over het onder, op of boven de waterlijn is al menig draadje volgeschreven , dus maar eens zoeken.
Dat er lucht onder een boot slaat , vooral bij hogere snelheden is heel normaal en die lucht wordt niet zozeer aangezogen naar de wierpot maar stijgt simpelweg omhoog door de aanvoerslang naar de wierpot. Daar kun je niks aan doen hoewel omdraaien van de aanzuigschelpen ( sleuven naar achteren) zou kunnen helpen.
Normaliter is een beetje lucht niet zo erg als dat meteen door de waterpomp wordt afgevoerd. Echter , dat kan alleen als de wierpot op of onder de waterlijn staat en de slangen vanaf de aanzuig tot de pomp allemaal "zelfontluchtend"liggen ( wat hier beslist niet zo is).
In dit geval zamelt de lucht net zolang op tot het filter vol lucht zit en de koelwaterpomp ineens grote hoeveelheden lucht krijgt waardoor deze niet meer in staat is voldoende water te verpompen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 05 juni 2017 09:38 #840610

Ad slaat de spijker helemaal op zijn kop. Ik had het niet beter kunnen zeggen.... en dat zeg ik niet gauw ;-)
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 05 juni 2017 09:44 #840612

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Misschien nog een tip. Ik zou dubbele klembanden en van RVS op de inlaten van je filters. Niet alleen vanwege mogelijke lekkages maar ook vanwege de zekerheid c.q veiligheid. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 05 juni 2017 11:07 #840646

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Dat is standaardadvies voor alle onder water aansluitingen. Niet alleen op die van de huiddoorvoerkraan. Ook aan de filters en andere afsluiters. Denk ook aan toilet, wasbak en loospijpen waar slangen aan zitten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 05 juni 2017 11:18 #840653

De schelpen onder de boot zou ik bij een zeilend schip nooit met de sleuven naar voor plaatsen, de snelheid zou zoveel druk kunnen geven dat er water tot in de uitlaat zou kunnen komen.

Om die reden zitten ze bij zeilschepen altijd naar achter gericht en bij motorschepen naar voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 05 juni 2017 11:34 #840658

Saeftinghe schreef :
De schelpen onder de boot zou ik bij een zeilend schip nooit met de sleuven naar voor plaatsen, de snelheid zou zoveel druk kunnen geven dat er water tot in de uitlaat zou kunnen komen.

Om die reden zitten ze bij zeilschepen altijd naar achter gericht en bij motorschepen naar voor.

Die laatste logica ontgaat me een beetje want motorboten zijn eerder sneller als langzamer dan zeilboten.
En ook in de meeste motorboten zit de motor net op of onder op de waterlijn.
Die snelheidsdruk gaat immers met het kwadraat van de snelheid omhoog.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 05 juni 2017 12:05 #840664

Voor de watermaker gleuven naar voren en voor de motor gleuven naar achteren gericht heb ik wel eens begrepen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 05 juni 2017 13:06 #840682

Yellow, wat valt me dat van je tegen, dat je dit niet begrijpt.
Je geeft wel aan dat de druk omhoog gaat met het quadraat van de snelheid, en toch ontgaat je de logica.

Een motorboot haalt z´n hoge snelheid met de motor draaiend!!!!
De stuwdruk door de snelheid geeft de waterpomp al een beetje voordruk, de motor draait, geen mogelijkheid dat water terug de uitlaat in gaat.
Bij een bepaalde hoge snelheid zou de schelp zelfs voor enig vacuum kunnen zorgen met de gleuven achter!

Zeilschepen gaan doorgaans sneller op zeil dan op motor, en zouden dan met die stuwdruk die, met draaiende motor geen probleem is, water in de uitlaat kunnen krijgen dat terug de motor inloopt.

In meen dat je zelf meermaals waarschuwde voor water dat terug zou kunnen lopen de motor in bij herhaald zonder succes te starten!!!
Wanneer je dat wèl bedenkt zou je toch zeker de plaatsing van de schelp behoren te begrijpen.

Wanneer TS zo´n schelp heeft, met de gleuven achter, dan zou heel misschien zelfs dat heel kleine beetje vacuum net genoeg lucht, door een miniem lekje in de wierpotten, naar binnen kunnen zuigen.
Laatst bewerkt: 05 juni 2017 13:11 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 05 juni 2017 13:10 #840685

Saeftinghe schreef :
Yellow, wat valt me dat van je tegen, dat je dit niet begrijpt.
Je geeft wel aan dat de druk omhoog gaat met het quadraat van de snelheid, en toch ontgaat je de logica.

Een motorboot haalt z´n hoge snelheid met de motor draaiend!!!!
De stuwdruk door de snelheid geeft de waterpomp al een beetje voordruk, de motor draait, geen mogelijkheid dat water terug de uitlaat in gaat.
Bij een bepaalde hoge snelheid zou de schelp zelfs voor enig vacuum kunnen zorgen met de gleuven achter!

Zeilschepen gaan doorgaans sneller op zeil en zouden dan met die stuwdruk die, met draaiende motor geen probleem is, water in de uitlaat kunnen krijgen dat terug de motor inloopt.

In meen dat je zelf meermaals waarschuwde voor water dat terug zou kunnen lopen de motor in bij herhaald zonder succes te starten!!!
Wanneer je dat wèl bedenkt zou je toch zeker de plaatsing van de schelp behoren te begrijpen.

Jaja , rustig maar , ik heb het al begrepen hoor :blush: :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 05 juni 2017 13:30 #840692

Nu was ik zelf ook niet helemaal wakker.
Ik mag aannemen dat er een beluchter op de pers van de pomp zit.Dat is dan het "lekje" waar de lucht naar binnen kan.
Een impeller pomp is nooit 100% water/lucht dicht.
Wierpotten ietsje te hoog en zo´n schelpje, het zou maar zo het hele probleem kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 05 juni 2017 17:01 #840788

  • Chimsie
  • Chimsie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Yellow Boat schreef :
zeilhaas schreef :
zit er ontluchting op de wierpotten ?

Ik "vrees"dat de wierfilters boven de waterlijn zitten en dan kun je ze simpelweg niet ontluchten ( wet communicerende vaten , weet je wel ;) ). knip
vooral bij hogere snelheden is heel normaal en die lucht wordt niet zozeer aangezogen naar de wierpot maar stijgt simpelweg omhoog door de aanvoerslang naar de wierpot. Daar kun je niks aan doen hoewel omdraaien van de aanzuigschelpen ( sleuven naar achteren) zou kunnen helpen.
Normaliter is een beetje lucht niet zo erg als dat meteen door de waterpomp wordt afgevoerd. Echter , dat kan alleen als de wierpot op of onder de waterlijn staat en de slangen vanaf de aanzuig tot de pomp allemaal "zelfontluchtend"liggen ( wat hier beslist niet zo is).
In dit geval zamelt de lucht net zolang op tot het filter vol lucht zit en de koelwaterpomp ineens grote hoeveelheden lucht krijgt waardoor deze niet meer in staat is voldoende water te verpompen.

Ad


@Yellow Boat,

De situatie is precies zoals jij hem beschrijft (vandaag nog het eea getest)

Bij stilstand geen luchtbellen, tijdens het varen met een snelheid van 4-8km zie je duidelijk dat er luchtbellen
door de huiddoorvoer komen, dit verzameld zich in de wierpot en wanneer deze vervolgens leeg is worden de lucht icm het water uit de wierpot getrokken naar de motor.

ik heb nu een tijdje gevaren met deze situatie en er blijft wel een constante toevoer van water met luchtbellen naar de motor.
Wanneer ik vol gas geef (12km) trek de impeller zo veel water dat door al het geweld de wierpot zich enigszins vult.
wanneer ik gas terug neem, zie je echt weer een laagje in de wierpot.

De wierpot op of onder de waterlijn plaatsen zal moeilijk gaan.

We hebben alle slangen vandaag los gehaald en nog eens aangesloten en zelfs uiteindelijk maar 1 wierpot aangesloten, maar effect blijft het zelfde.

Zou het kunnen zijn dat door de twee waterscheppers naast elkaar de luchtbellen onder de boot veroorzaakt worden?

Kan het iets met de hoogte van de wierpot te maken hebben of hoe de slangen liggen?

Lekkage op de slangen vermoeid ik zelf niet, na een week stil liggen met alle kranen open is de waterstand in de wierpot onveranderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 05 juni 2017 17:25 #840796

Chimsie,
Het is me niet duidelijk of je een zeil- of motorboot hebt.
Wanneer het een motorboot is zet dan de schelpen met de open/sleuven kant maar de vaarrichting. Dan heb ke geen bellen meer.
Heb je een zeilboot, zet er dan een vooruit en de ander achteruit met de open kant.
Op zeil de afsluiter van de voor open schelp dicht. Zie in een eerdere post waarom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 05 juni 2017 18:43 #840818

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1095
Wat mij eerlijk gezegd tot nu toe nog steeds niet helemaal duidelijk is, is of er sprake is van een visueel probleem "ik zie luchtbellen in het wierfilter!" of een praktisch probleem "mijn motor wordt te heet door een gebrek aan koelwater, veroorzaakt door luchtbellen in het wierfilter!".

Kun je daar iets meer over vertellen?

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 05 juni 2017 19:01 #840823

  • Chimsie
  • Chimsie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
@Saeftinghe, Het betreft een motorboot. vaarsnelheid tussen 8-10km.

@Knar, Het probleem is dat na een 15minuten varen de lucht, afkomstig van de aanzuiging, het water uit de wierfilter heeft verdrongen en vanaf dat moment water en lucht aanvoert naar de motor.

Ik ben in de veronderstelling dat het wierfilter gevuld dient te zijn met water, toen ik nog een enkele eierfilter opstelling had stond deze altijd vol met water.
Laatst bewerkt: 05 juni 2017 19:01 door Chimsie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 05 juni 2017 19:09 #840831

Ik vind dat een goede vraag van Dick...

Mijn wierfilter staat altijd (ook) lucht in.. Nog nooit gemerkt dat dat een probleem is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 05 juni 2017 19:16 #840835

Chimsie,

Zet een paar schelpjes met de openkant naar voor op de huiddoorvoer en je probleem is over.

Maar mocht je ooit gesleept worden met hoge snelheid (een berger/redder)zonder dat je motor draait let dan even op dat de afsluiters dicht staan.
En natuurlijk weer open zetten wanneer je op eigen motor gaat varen.

Maar je hebt twee huiddoorvoeren, zet er één vooruit en de ander achteruit en je hebt alle mogelijkheden binnen handbereik.
Laatst bewerkt: 05 juni 2017 19:19 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierfilter loopt vol met lucht vanuit aanvoer. 05 juni 2017 19:23 #840837

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1014
Zijn er ook nieuwe wier potten geplaast? Zo ja dan zou ik de deksels goed chekken. Goed in de vaseline en vast draaien. Het kan zijn dat de deksel bij meer toeren lucht doorlaten. Dan zuig je daar valse lucht. Bij lage toeren is de lekkage kleiner dus minder last
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl