Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 28 mei 2017 16:28 #838561

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Suzuki df6

voor de eerste keer schade aan mijn buitenboordmotor, de schroef is kapot gegaan, de rubberslipkoppeling is kapot.

Ineens zomaar vanuit het niets kon ik niet meer dan een beetje gas geven anders ging het niet goed, motor er afgehaald en mee naar huis en zag vrij snel wat er loos was.

Tja hoe kan dat, na wat google werk is dat een beveiliging die er voor zorgt dat de motor niet beschadigd als de schroef ergens tegen aan klapt, nu zit mijn motor in een bun tussen het zwaard van 137 cm en het roerblad en kan dus onmogelijk ergens tegen aanstoten, ook nooit wat gemerkt ofzo, ineens had ik het en motor is net buiten de garantieperiode....geadviseerd word een nieuw schroef te kopen en dit maar gedaan in duitsland voor 35 euro minder dan hier, navraag bij de verkoper van de bb leverde niks op vanwege de garantieperiode maar hij vertelde dat het niet veel voorkwam, ga wel ff zelf contact opnemen met Suzuki nederland.

de schroef zelf vertoont geen enkel krasje.





when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 28 mei 2017 17:14 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 28 mei 2017 16:34 #838564

  • nivek
  • nivek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Beste Peter,

Deze schroef ziet er uit als van een 4takt Suzuki/Johnson 4/5/6pk motor. Op de zeilschool gebruiken wij deze motoren ook in de lesvloot. Deze motoren worden uiteraard zeer intensief en niet altijd vriendelijk gebruikt, maar dit is een heel bekend probleem. Deze schroeven houden het bij ons maximaal 2 jaar oud en dan treed het probleem met de rubber 'bus' altijd op. Nieuwe schroef en de motortjes gaan weer.

Vergelijkbare Yamaha's hebben we dit probleem nog niet gehad, maar die hebben ook weer andere issue's bij zwaar gebruik ;-).

Toevoeging: Je voelt het niet aankomen, het treed van het een op andere moment op en vanaf dan kan je zonder slip uitsluitend net boven stationair toerental varen.
Laatst bewerkt: 28 mei 2017 16:35 door nivek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 28 mei 2017 16:45 #838565

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Ahha ik kan mij voorstellen dat de schroef bij mij onder een zeiljacht zit en 1200 kg moet voortbewegen. en dat is wat anders dan een rubberbootje.

maar om nu te zeggen dat het echt zwaar gebruik is ! nee dat ook niet

ik gebruik hem best vriendelijk en geef nooit meer dan half gas op een enkele keer na dat ik eens probeer hoe hard het kan...en dat zou dan de boosdoener zijn.\

is idd een Suzuki df6

ik heb nu een solas schroef besteld, maar vind dat dit niet moet kunnen vanwege veiligheid.

ik ga contact opnemen met Suzuki nederland over dit probleem
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 28 mei 2017 17:00 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 28 mei 2017 17:13 #838572

De schade is er al, kan niet erger worden.
Ik zou met polymeer kit eens proberen wat er gebeurt en het rubber er weer in terug lijmen.
Mogelijk als reserve voor ´t geval de nieuwe schroef ook dit probleem heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 28 mei 2017 17:15 #838573

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
op zich geen verkeerd idee ! weet niet of de krachten dier op komen dat wel houden, moet ik erg in verdiepen, maar zoals ik al zei geen verkeerd idee !

ga eerst ff opbellen naar Suzuki nederland om te vragen waar ze het mee vast zetten, het geheel zelf is geperst in de schroef maar de bus zelf in het rubber weet ik niet
Saeftinghe schreef :
De schade is er al, kan niet erger worden.
Ik zou met polymeer kit eens proberen wat er gebeurt en het rubber er weer in terug lijmen.
Mogelijk als reserve voor ´t geval de nieuwe schroef ook dit probleem heeft.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 28 mei 2017 17:37 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 28 mei 2017 17:21 #838574

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
peter1 schreef :
maar vind dat dit niet moet kunnen vanwege veiligheid.

ik ga contact opnemen met Suzuki nederland over dit probleem

ik denk dat suzuki je gaat vertellen dat dit is om de veiligheid te verhogen
het rubber is om de motor te beschermen (zoals eerder vermeldt) en bij stationair draaien werkt e.e.a. nog steeds , maar met motor die heel is ipv met defecte aandrijfas en/of tandwielen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 28 mei 2017 17:51 #838582

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
de nieuwe schroef van solas komt donderdag binnen en kan er meteen op, eens kijken wat Suzuki zegt, ik schat in dat ik er zo een max 50 uur mee heb gedraaid totaal en probleemloos, waarvan 99% met een beetje gas tot half gas op 4,2 kts en een enkele keer eens kijken hoe hard ie kan lopen en kom dan op 5,8 kts uit ....wel een keer waterplanten om de schroef heen gehad, maar dat was begin verleden jaar , maandag ff bellen met Suzuki nederland.

maar ja beter dit dan een aantal tandwielen ! probleemloos varen lukt niet meer deze zomer, de eerste en hopelijk de laatste.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 28 mei 2017 20:26 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 28 mei 2017 19:57 #838608

Zijn breekpennetjes uit de mode??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 28 mei 2017 20:25 #838619

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
das een vraag voor de ingenieurs van Suzuki, dus als je het echt wil weten zou je kunnen bellen, als je het niet wil weten vraag ik mij af waarom je het dan hier vraagt.
Saeftinghe schreef :
Zijn breekpennetjes uit de mode??
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 28 mei 2017 20:27 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 29 mei 2017 08:40 #838700

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
motor blijkt nog in de garantieperiode te zitten, tot 7-7-1017 en dus er nog net in !
krijg meteen de aankoopfactuur in bezit, is wel lekker voor verzekering en verkoop/inruil
ben benieuwd wat ze doen ! de watersportwinkel vertelde dat ze in de top 3 zitten qua verkoop Suzuki motoren en dat ze dit eigenlijk nooit meemaken, dus dat bevreemd mij wel..ook de importeur van Suzuki zelf zegt dat het geen veel voorkomend item is, het komt eigenlijk zelden voor..
en zeilschoolervaringen neem ik maar niet mee, das een hele andere ervaringswereld
Benieuwd of ze de schroef vergoeden via de garantie !...we zien wel ! aan garantie heb je vaak niet zoveel met dit soort zaken, een solas schroef bij de dealer kost om en nabij de 100 euro euro, en na wat spitwerk voor 65 euro in duitsland, dus al krijg ik 40 % korting dan ben ik nog net zo duur uit. we stoppen er mee , donderdag ochtend komt ie binnen. en hoppa weer varen.
en als de garantie voordelig uitvalt en ik een nieuwe schroef krijg is er mooi een reserve
exemplaar, maar mijn idee is dat de garantie niet doorgaat.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 29 mei 2017 16:50 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 29 mei 2017 20:21 #838984

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Vreemd dat je de rubber bus er zo uit kan halen, bij ieder ander merk waar slip op treed na een schroefmishandeling krijg je dat nog met geen mogelijkheid voor elkaar om de bus er uit te halen, volgens mij jokt Suzuki in dit geval en is het een stevige productie fout, dit kan gewoon niet, schroef in showroom conditie en de bus naast de schroef.
Laatst bewerkt: 29 mei 2017 20:21 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 31 mei 2017 08:00 #839445

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
net bericht gehad !

Netjes wel ! garantie was bijna afgelopen, en idd de prop is in schowroomstaat met geen enkel krasje..

Wel terecht !

Goeden morgen,

net te horen gekregen dat als u de oude proppellor hier inleverd wij via garantie kunnen zorgen voor een nieuwe.

Wij horen graag wanneer u het schikt hier langs te komen.

Met vriendelijke groet,
Arjan van Rijn

AVR Watersport bv
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 31 mei 2017 08:07 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 10 juni 2017 18:07 #842408

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
nieuwe schroef is binnen en volledig door de garantie vergoed, netjes geregeld wel, en kan er nu onder, de andere word reserve !
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 10 juni 2017 22:19 #842458

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Gelukkig dat het zo geregeld is.
Blijft natuurlijk wel vreemd dat dit zomaar kan gebeuren.
Breekpennetje als reserve is toch handiger dan een hele schroef :laugh:

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 11 juni 2017 08:41 #842498

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Omdat het vreemd is valt het ook onder de garantie.
mijn buitenboordmotor heeft geen breekpensysteem en is ook niet mogelijk , maar is vervangen door een persrubber in de schroef wat gaat slippen en je dus een nieuwe schroef moet kopen als dat aangesproken gaat worden, vermoedelijk is dat bij elke nieuwere buitenboordmotor het geniale systeem.
Bij de zwaardere buiitenboordmotoren kunnen ze wel een nieuw rubber in de schroef persen dat wel.

maarja hopen dat het nooit meer voorkomt !
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 11 juni 2017 08:43 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 11 juni 2017 09:15 #842507

Kennelijk zijn ze vergeten dat een touw o.i.d. in de schroef veel vaker voorkomt en ook een breekpen kan kosten.
Leuk als je zoiets met die rubber bus gebeurt midden op open water.

Ik vraag me trouwens af of die rubber bius wel moety gaan slippen als de schroef wat raakt of vastloopt.
In mijn klapschroef zit ook zo'n bus maar die dempt allen maar gaat , als het goed is, beslist niet slippen.
Dat slippen niet hoort kan ook de reden zijn van de coulantie bij het vervangen.
Zal ook eens kijken bij mijn Parsunnetje ( jaja Chinees :lol: ).En inderdaad , splineverbinding en een rubber bus, net als bij een saildrive.
Ad
Laatst bewerkt: 11 juni 2017 09:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 11 juni 2017 09:22 #842510

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
als veiligheid kan je thuis komen op een laag toerental, die veiligheid zit in gebouwd !
lees je er maar ff op in !
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 11 juni 2017 09:28 #842511

peter1 schreef :
als veiligheid kan je thuis komen op een laag toerental, die veiligheid zit in gebouwd !
lees je er maar ff op in !

Nou , in de manual van de Parsun staat daar niets over en ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat je met een slippende rubber bus ver komt , ook niet bij laag toerental.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 11 juni 2017 10:22 #842528

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Rubber lijkt me door het slippen warm te worden en gaat dan misschien zelfs smelten.
Lijkt me niet de bedoeling.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 11 juni 2017 10:52 #842538

omega schreef :
Rubber lijkt me door het slippen warm te worden en gaat dan misschien zelfs smelten.
Lijkt me niet de bedoeling.

Grt Hans

Vandaar dat ik eerder denk dat de functie van die rubebrbus dempoen is zoals bij een saildrive schroef en niet slippen. Wat overigens niet betekent dat daar de rubber bus niet toch kan gaan slippen, alleen heb ik dat gelukkig nog nooit meegemaakt. Zal ook wel afhangen van de snelheid en het vermogen van de motor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 11 juni 2017 10:58 #842539

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
zat koelwater rondom zou je zeggen, maar zo werkt het wel, of ze moeten het bij Suzuki zelf ook niet snappen ! en ook na mij bevinding ! immers ben ik van Uitgeestermeer met laagtoerental naar Akersloot gevaren als ik iets meer gas ga ging ie meteen slippen. dus op zich geen verkeerd systeem al had ik liever zo een breekpennetje gehad.

Dat ie is gaan slippen komt omdat de schroef tegen ene steen is aangeklapt ofzo, de reden is liever schroef defect dan tandwielen en afdrijflijn beschadigen, en als ie defect is dan gaat ie slippen
dit is goedkoper....

grappig dat iedereen de mening heeft dat ie ergens anders voor is die rubber bus, na contact te hebben gehad met Suzuki Nederland is dat toch de enigste versie.

Maar goed jullie zullen mij en Suzuki Nederland nog niet willen geloven !
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 11 juni 2017 12:01 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 11 juni 2017 12:35 #842566

peter1 schreef :
Maar goed jullie zullen mij en Suzuki Nederland nog niet willen geloven !

Niemand zei Suziki niet te geloven.
Ikzelf schreef alleen dat een dergelijke rubber bus bij de saildrive schroeven ( die eenzelfde spline bevestiging hebben) zeker niet moeten gaan slippen maar alleen een dempende werking hebben. In feite net zoiets als bij een rubber schroefaskoppeling , die gaan , als eht goed is, ook niet slippen als je een steen raakt en ook daar zit immers een keerkoppeling achter.
Ik blijf het dus een vreemde constructie vinden bij Suzuki. Vraag me af of er op het forum geen buitenboordmotordealers zitten die weten of dat bij andere merken ook zo is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 11 juni 2017 13:48 #842599

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
vermoedelijk is het bij alle nieuwe buitenboordmotoren zo, ook de zwaardere, alleen bij xwaardere motoren is die rubber hub zoals ze het noemen wel opnieuw te persen, zodat een nieuwe schroef niet hoeft te worden aangeschaft.

een binnenboord motor is een geheel ander concept en vermoedelijk niet te vergelijken met een buitenboordmotor, het zou zelfs uitermate verwarrend kunnen werken !

best lekker om er ff tegen in te gaan !
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 11 juni 2017 13:49 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 11 juni 2017 14:01 #842605

Een saildrive ook niet?
De saildrive is zelfs oorspronkelijk ontstaan door een buitenboordmotorstaart te koppelen aan deen motor met keerkoppeling.Later hebben ze de keerkoppeling in de saildrive ingebouwd.
En ook bij een schroefas moet je de keerkoppeling beschermen tegen shchokken van de schroef als deze iets raakt.
Zoveel verschil is er technisch gesproken echt niet.

Overigens staat er zoals ik al schreef in de manual van mijn buitenboordmotor niets over dat slippen van die rubberbus bij het raken van iets met de schroef.
Maar goed , ze zullen zich er best wat bij hebben voorgesteld maar in ieder geval niet iets wat voor de klant nuttig is .Vreemd genoeg is ook een breekpen een stuk goedkoper dan een sschroef met rubberbus en spline verbinding met de as.
Enige voordeel is dat het aanspreken van die rubberbus beveiliging de fabrikant meer oplevert dan een breekpennetje van een paar dubbeltjes...... :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubber veiligheidsbus kapot in buitenboordmotor 11 juni 2017 14:16 #842609

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
nou oke dn ik ga mij verdiepen in een binnenboordmotorsysteem en de verschillen in kaart brengen en ook de technische zaken die dan wel weer te vergelijken zijn , maar dan tijdens een gaaf zeiltripje en een biertje na afloop.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 11 juni 2017 14:47 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl