rooiedirk schreef :
Bij de keerkoppeling is eigenlijk de enige plek waar water en olie bijelkaar komen in de oliekoeler. Vermoedelijk is dus je oliekoeler lek.
Mijn oliekoeler is net vernieuwd nav een scheurtje in een soldeernaad; waarschijnlijk vorstschade.
De keerkoppeling heeft een eigen oliereservoir en dat staat los van de motor.
Ik heb de "melk" eruit gezogen en er zit behoorlijk wat water in, wat ooit olie was

Morgen wordt een VP monteur gebeld; wordt vervolgd.
PS: de boot was deze winter uit het water en vanwege (eigen) werkzaamheden aan de slangen en dieselleidingen had ik alles afgetapt. Toch een paar aftapkraantjes over het hoofd gezien en, omdat ik de slangen aan het vernieuwen was, zat er ook geen koelvloeistof in de overgebleven hoekjes en gaatjes.
helaas dekt de verzekering niets omdat eea niet "professioneel" winterklaar was gemaakt
@Alphons: de boot vaart voorlopig geen meter totdat ie gemaakt is