Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vraag over Bukh DV20

Vraag over Bukh DV20 28 mei 2017 12:30 #838517

  • wibo 930
  • wibo 930's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Hallo Allemaal,

een vraag over een Bukh DV20 die wij in onze Wibo hebben staan.
Sinds afgelopen najaar is het erin geslopen dat de motor slechter ging starten. Maar we konden er altijd mee weg. Nu is het geval dat hij wel start maar als we de gashendel vol openzetten de motor niet reageert en zelfs af wil slaan. En als hij wel blijft lopen, komt hij pas na een minuut op toeren en blijft dan lopen, ook stationair.

De acties die we al ondernomen hebben zijn: het fijn diesel filter op de motor vervangen, en het gehele brandstof systeem ontlucht. Dit heeft het probleem niet opgelost.

Waar moet ik aan denken? De regulateur? Ik heb inmiddels begrepen (bukh workshop manual)dat er 2 in het motorblok in zitten.
De "centrifugal governör" en de "manual governor" (hoe heet dat in het Nederlands?).

Of heeft iemand een ander idee van wat het probleem zou kunnen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 28 mei 2017 12:58 #838524

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Lastig probleem om te vinden


Ik zou met de onderstaande punten beginnen

Stopknop controleren of deze in de uiterste stand terugkomt
Diesel toevoer controleren na de op opvoerpomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 28 mei 2017 17:41 #838578

  • wibo 930
  • wibo 930's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Helaas zit er geen stopknop op. Via het contact kunnen we de motor stoppen. Met een stop, magneet.
Laatst bewerkt: 28 mei 2017 17:53 door wibo 930. Reden: Correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 28 mei 2017 18:01 #838586

Klinkt zoals Fer al zegt idd als een brandstof probleem.
Helpt het als je met de hand mee pompt aan het opvoer pompje?

Is er aan het opvoer pompje geen lekkage te zien? Dat zou betekenen dat het membraan stuk is...

Is er nog een groffilter dat verstopt kan zijn of lucht bevat? Komt er voldoende diesel door de leiding, zonder troep?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 28 mei 2017 19:20 #838601

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
wibo 930 schreef :
Helaas zit er geen stopknop op. Via het contact kunnen we de motor stoppen. Met een stop, magneet.


Kopt maar toch controleren of deze goed terugkomt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 29 mei 2017 08:17 #838694

  • wibo 930
  • wibo 930's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Oke ga komen de weekeinde maar eens sleutelen aan de brandstof gedeelte.

Zal jullie op de hoogte houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 04 juni 2017 17:55 #840464

  • wibo 930
  • wibo 930's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Vandaag en gisteren besteed aan de DV20. Luchtfilter gecontroleerd de door gang van de uitlaat. Groffilter vervangen. Dieseltank afgetapt schone benadering stof. Opvoer pomp uit elkaar gehaald zat geen filter en veer meer in en de pakking was met siliconen kit dicht gemaakt. Ben nu opzoek naar een nieuwe opvoerpomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 05 juni 2017 07:55 #840563

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
wibo 930 schreef :
Vandaag en gisteren besteed aan de DV20. Luchtfilter gecontroleerd de door gang van de uitlaat. Groffilter vervangen. Dieseltank afgetapt schone benadering stof. Opvoer pomp uit elkaar gehaald zat geen filter en veer meer in en de pakking was met siliconen kit dicht gemaakt. Ben nu opzoek naar een nieuwe opvoerpomp.

Een nieuwe veer en een pakking vervangen zal de boel weer draaiende maken.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 05 juni 2017 07:58 #840565

Probleem gevonden dus!

Opvoerpomp is gewoon te bestellen bij de importeur. Www.clouds.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 10 juni 2017 10:39 #842345

  • wibo 930
  • wibo 930's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Opvoerpomp vervangen. Stop knop gekontroleert werkt naar behoren. Motor start maar reageert laat op hat gas. Kan de gas hendel volgas geven en na 10 sec komt de motor op gang en heeft goed vermogen. Toch iets met de regalateur?

Ga maar eens contact zoeken met een monteur om de zaak te versnellen. Anders is zo ook onze vakantie naar de maan.
Laatst bewerkt: 10 juni 2017 13:41 door wibo 930.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 10 juni 2017 20:07 #842426

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Ik heb iets dergelijks gehad met een Bukh DV20: traag reageren op het "gas".
Uiteindelijke oorzaak bleek lekkage van de koelwaterpomp icm een verstopt indicatorgaatje: hierdoor baande het lekwater zich een weg naar het carter waar het samen met de olie een dikke brij vormde.
De regulateur bestaat uit twee centrifugaalgewichtjes welke via een stift door hun aandrijfas de brandstofpomp sturen. Door de dikke brij was de weerstand van de stift in de as zo hoog geworden dat de regulateur veel te traag reageerde. Waterpompafdichting gerepareerd (nieuwe seals en as, en het indicatorgaatje vrijgemaakt, olie afgetapt, carter gespoeld, nieuwe olie en het probleem was opgelost.
Wil niet zeggen dat bij jou hetzelfde aan de hand is maar het probleem lijkt wel het traag reageren op de regulateur - misschien te dikke olie?

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 11 juni 2017 14:16 #842611

  • wibo 930
  • wibo 930's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Hoe moeilijk is het om de verstuiversloste halen en uitteruilen met een paar van de dieseldokter!

Is het een kwestie van diesel leiding los maken en de verstuiver als een bougie er uit te halen. Of komt er meer bij kijken.
Is dit een logische volgende stap. Gezien het feit dat die stationair wil afslaan en bij hogere toerentallen hij blijft lopen.

Helaas gaat het nog wel even duren voordat er een monteur beschikbaar is.
Laatst bewerkt: 11 juni 2017 14:17 door wibo 930.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 11 juni 2017 14:21 #842613

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De verstuiver loshalen is niet lastig maar denk niet dat het je probleem gaat oplossen


Je kan ze met een grote steeksleutel eruit draaien
Laatst bewerkt: 11 juni 2017 14:23 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 24 juni 2017 15:00 #846381

  • wibo 930
  • wibo 930's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Ondanks dat de verstuivers wel een revisie konden gebruiken. Is inderdaad het probleem er nog.
Nu draait de motor rond maar wil niet aanslaan. Een kort moment had de motor ik ga het doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 24 juni 2017 15:24 #846387

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
wel goed ontlucht op de verstuiver?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 24 juni 2017 18:59 #846448

  • wibo 930
  • wibo 930's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Ja er is goed ontlucht, er kwam diesel bij de aansluiting op de verstuivers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 24 juni 2017 19:03 #846451

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Twee punten

1 voel aan de verstuiverleiding bij het straten, daar moet je de druk opbouw voelen, verstuivers aan de leiding hangen en startmotor laten lopen kan je ook zien of de hogedruk pomp zijn werk doet.

2 een compressie test uitvoeren.

Let wel op dat je de afsluiter dicht zet bij het starten, je motor loopt ander vol water zolang er geen verbrandingsgassen zijn die het koelwater naar buiten persen
Laatst bewerkt: 24 juni 2017 19:05 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 03 juli 2017 13:04 #848916

  • wibo 930
  • wibo 930's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Vandaag bezoek gehad van een monteur. Compressie gemeten en kwamen niet verder dan 10 bar. Bij het openen van het kleppen deksel kwamen we al water tegen geen goed teken. Kop er af gehaald, lekke koppakking. We gaan nu de kop reviseren. Nog niet het laatste deel dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 04 juli 2017 09:25 #849198

  • wibo 930
  • wibo 930's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Foto er maar bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 22 juli 2017 08:25 #854373

  • wibo 930
  • wibo 930's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Helaas de revisie van de kop heeft niet geholpen maandag gaat de motor er uit. Gaan we de cilinders en zuigers bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 22 juli 2017 17:26 #854469

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
de olie smering van je tuimelaars brug lijkt ook niet helemaal pluis met zoveel roest (bruin), normaal hoort deze omgeving vrij van oxidatie te zijn door de rondspattende olie.

Zie onze BUKH van 35 jaar oud:
www.sy-gabber.nl/gabber/verhal...tellenkopnatrek.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 22 juli 2017 18:08 #854474

Nu de as van de tuimelaars van de cilinderkop is verwijderd kan het raadzaam zijn de as te controleren en tevens de tuimelaars te controleren op speling. Bij het loshalen van een DV-20 heb ik meegemaakt dat de as en dus ook de tuimelaars te weinig smering hadden gehad waardoor de as was ingesleten en er aanmerkelijke speling zat op de tuimelaars die het verst van het smeerpunt af stonden. Ik vond destijds de smering van de tuimelaars nog al vreemd van constructie omdat de olie vanuit de oliepomp maar van een kant komt. Daardoor is het blijkbaar mogelijk dat de tuimelaars, het verst van de aanvoer, wellicht te weinig smering krijgen. Destijds heb ik dat ( ten dele) opgelost met een nieuwe tuimelaar en een nieuwe as. sy Gabber was blijkbaar ook al iets opgevallen op de foto van de opengewerkte motor.
Hopelijk is niet een versleten cilinderbus de oorzaak van verminderde compressie want de cilinderbussen bij Bukh zijn nogal "aan de prijs ". Bovendien zijn deze bussen nogal moeilijk te monteren. Hopelijk heb je voor de aanvang van de vakantie de motor weer "aan de praat" en heb je iets aan deze aanvulling.
Vriendelijke groet,
Alphons B
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 30 juli 2017 18:04 #856826

  • wibo 930
  • wibo 930's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Motor is er uit. En uit elkaar. De zuigerveren zaten hier en daar vast. Tevens waren de cilinders niet helemaal goed meer na 37 jaar. De cilinder bussen gedemonteerd wat zeer gemakkelijk was. De koel ruimte was na het verwijderen van de cilinders goed zichtbaar. Zat een hoop troep in. Ben een paar uur aan het schoon maken geweest. Momenteel aan het wachten op nog een zuiger. Die uit Denemarken moet komen de rest is binnen. Aan gezien we vakantie hebben kan ik veel zelf doen. De monteur kijk over mijn schouder mee, scheelt in de kosten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 30 juli 2017 19:22 #856860

  • wibo 930
  • wibo 930's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
De smering van de kop is zover we kunnen zien prima in orde. De aanslag is ontstaan door het langdurig starten van de motor zonder dat die starte. De watertoevoer afsluiter heeft wel open gestaan. Waardoor er water gekomen, helaas zoutwater, op plaatsen waar je het niet wilt hebben. Nadat we de, nog niet gereviseerde kop van het blok haalde kwamen we ook water tegen in de cilinders.

De nieuw cilinders en zuigers zij wel kostbaar van Bukh. Maar we hebben daar voor geen nieuwe motor. En door veel zelf te doen scheelt dat in de kosten.

Volgens de monteur zou het op gelost hebben moeten zijn na de revisie van de kop. Helaas heeftvdat niet zo mogen zijn. Foute in schatting van de monteur? Je kunt er op diverse manieren naar kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over Bukh DV20 13 aug 2017 09:32 #861473

  • wibo 930
  • wibo 930's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
De motor loopt weer. Hij is uit de boot geweest en heb hem nieuwe zuigers en cilinders gegeven. De monteur heeft over mijn schouder mee gekeken. En we hebben nog een week kunnen zeilen.
Laatst bewerkt: 13 aug 2017 09:33 door wibo 930.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl