Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Olie uit het luchtfilter en rook

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 06:38 #838286

  • Megan
  • Megan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Mijn Penta Md6a wil niet meer starten, hij draait wel rond maar slaat niet aan.
Nu komt er olie o.i.d. uit het luchtfilter lopen en waar het luchtfilter op bevestigd zit
daar komt rook uit ?
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 08:39 #838303

Motorolie of dieselolie?

Als hij niet aanslaat is de 'rook'die je ziet waarschijnlijk vernevelde olie. Blijkbaar wordt er ergens onder druk olie in je luchtinlaat geperst.
Kan van alles zijn eigenlijk..

Misschien slaat hij niet aan omdat er geen brandstof in de cylinder komt, als je dan maar door blijft draaien kan er best wat motorolie terug je luchtinlaat in gestuurd worden denk ik.

Wat ik zou doen:

1) Filters controleren en dan goed ontluchten.
2) Als hij dan niet start, de koppeling van de HD leiding op de sproeier los en ronddraaien met startmotor, er moet dan een klein straaltje diesel uit sproeien onder hoge druk. Als dat niet zo is krijg je geen brandstof binnen, dus daar verder zoeken (opvoerpomp? Verstopping? afsluiter blijft hangen? Luchtlek? of erger: HD pompen kapot?)
3) Als er wel diesel uit komt: compressie (laten) meten en kleppen stellen. Het kan een kapotte/slecht sluitende klep zijn waardoor er geen compressie is. Maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat dat ervoor zorgt dat hij helemaal niet aanslaat (2 cylinders !).

Ik vermoed toch een brandstofprobleem eigenlijk, anders is het vrij onwaarschijnlijk dat een 2 cylinder totaal niet aanslaat.

Succes ermee, hopelijk valt het mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 09:10 #838308

Bas van Dijk schreef :
Motorolie of dieselolie?

Als hij niet aanslaat is de 'rook'die je ziet waarschijnlijk vernevelde olie. Blijkbaar wordt er ergens onder druk olie in je luchtinlaat geperst.
Kan van alles zijn eigenlijk..

Misschien slaat hij niet aan omdat er geen brandstof in de cylinder komt, als je dan maar door blijft draaien kan er best wat motorolie terug je luchtinlaat in gestuurd worden denk ik.

Dat laatste lijkt me wel heel sterk want dan moet er een inlaatklep open blijven staan tijdens de compressieslag wat uiteraard normaliter niet kan.
Ik denk eerder dat de druk ontstaat door lekke of gebroken zuigerveren waardoor er ook diesel in de olie wordt geblazen en die druk via de carterontluchting ( die uitkomt in het inlaatspruitstuk) in de inlaat/luchtfilter terecht komt.
Omdat de motor helemaal niet wil starten er kennelijk (veel te) weinig compressie wat ook op lekke zuigerveren wijst of , veel erger , een gat in een van de de zuigers (waterslag gehad? ) :ohmy:
Al met al vrees ik dat je niet aan een omvangrijke revisie ontkomt of een nieuwe motor nodig hebt.
Ad
Laatst bewerkt: 27 mei 2017 09:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 09:14 #838309

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik heb dit zelf ook met mijn MD6 en is niet beste

ik krijg de moor nog wel gestart met bijna vol gas

ik vermoed dat de zuigerveren vast zitten maar totaal versleten kan ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 09:22 #838313

Megan schreef :
Mijn Penta Md6a wil niet meer starten, hij draait wel rond maar slaat niet aan.
Nu komt er olie o.i.d. uit het luchtfilter lopen en waar het luchtfilter op bevestigd zit
daar komt rook uit ?
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn ?

Staat het decompressiehandel goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 09:49 #838319

  • Megan
  • Megan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
ja de decompressiehandel staat wel goed :( maar dit klinkt niet best
wat kost een eventuele revisie ?
Laatst bewerkt: 27 mei 2017 09:49 door Megan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 10:51 #838330

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik weet niet was een bedrijf vraag maar het gaat in de duizenden euro’s lopen.


Het niet willen start is op eens, starten ging altijd daar voor vlot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 11:19 #838334

  • Megan
  • Megan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
niet ineens, hij startte nooit erg vlot, alleen als je hem iedere week gebruikte dan was het starten en lopen, als hij wat langer stil had gestaan dan werd het al moeilijker.
vaak met wat hulp met de vlotter wilde dat ook nog weleens helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 11:20 #838335

Yellow Boat schreef :
Bas van Dijk schreef :
Motorolie of dieselolie?

Als hij niet aanslaat is de 'rook'die je ziet waarschijnlijk vernevelde olie. Blijkbaar wordt er ergens onder druk olie in je luchtinlaat geperst.
Kan van alles zijn eigenlijk..

Misschien slaat hij niet aan omdat er geen brandstof in de cylinder komt, als je dan maar door blijft draaien kan er best wat motorolie terug je luchtinlaat in gestuurd worden denk ik.

Dat laatste lijkt me wel heel sterk want dan moet er een inlaatklep open blijven staan tijdens de compressieslag wat uiteraard normaliter niet kan.

Inlaatklep opent normaal 10 graden voor bovenste dode punt van uitlaatslag, die timing is uiteraard gemaakt voor een redelijk toerental, ik kan me voorstellen dat als je rondtornt met de startmotor dit relatief zo langzaam gaat dat als je zuiger vol oliedamp staat dat er best wat naar buiten kan komen.

Maar dit is theoretisch hoor, misschien heb je gelijk.

Iig blijft mijn advies: eerst compressie (laten) meten dan weet je meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 11:23 #838336

Megan schreef :
niet ineens, hij startte nooit erg vlot, alleen als je hem iedere week gebruikte dan was het starten en lopen, als hij wat langer stil had gestaan dan werd het al moeilijker.
vaak met wat hulp met de vlotter wilde dat ook nog weleens helpen.

Vlotter??
Dieselmotor heeft toch geen vlotter?

Klinkt alsof je motor niet in goede conditie was al... Een diesel moet starten als hij brandstof krijgt en voorgegloeid is. Als dat niet zo is er iets mis met de compressie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 11:25 #838337

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Had dit met mijn Volvo Penta MD7A ook. Starten ging nog wel. De laatste tijd echter veel rook uit de uitlaat..

En ook olie neerslag uit het luchtfilter.

Bij het openmaken van het kleppendeksel was er veel zwarte sludge aanwezig.

Motor open gemaakt en het bleek een vastzittende zuigerveer te zijn.

Verder moet je bij een Volvo Penta opletten dat de kleplichter nog voldoende speling heeft. Is die te weinig dan is een simpele oplossing een extra pakking toe te passen.

Motor moet hiervoor uit de boot en er is een behoorlijke kans dat de cilinders niet meer vallen binnen de tolerantie. Helaas zijn overmaat zuigers niet meer te krijgen.

Gelukkig had ik twee motoren ter beschikking. Een staat er nu weer in de boot. Het andere blok heb ik laten voorzien van bussen, zodat de standaard zuigers weer bruikbaar zijn.

Ben erg gehecht aan het geplof van mijn Volvo en de mogelijkheid om een motor ook met de hand te kunnen starten geeft ook het gevoel van zekerheid.

En eenzelfde blok weer gebruiken voorkomt vele extra voorzieningen die bij een nieuwe motor moeten worden gedaan.

Los van de arbeid vallen de kosten wel mee. Pakkingsets zijn te krijgen en zuigerveren ook.

En cilinderkop revisie is ook aan te raden. Kosten zo'n € 250,-

Het is allemaal nog ouderwetse simpele techniek.

Bram
Laatst bewerkt: 27 mei 2017 11:26 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 11:43 #838338

  • Megan
  • Megan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Bas@ feedpump om te ontluchten, en dan heb je ook gelijk diesel als het goed is !

brambo@ compressiehandel gaat wel zwaar heen en weer zou dat een probleem kunnen zijn ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 12:04 #838339

  • pduick
  • pduick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Hoe lang heeft de motor niet gedraaid? Soms moet je n oud dieseltje een beetje helpen.
Eerst olie peilen, niet te hoog? Water of diesel in de olie, te laag, bijvullen.
Is het olie peil goed dan n beetje motor olie zeg n bodempje van n plastic bekertje in de inlaat van elke cilinder laten lopen, dan de motor op de hand twee keer rond draaien (kan zwaar gaan maar rustig doordraaien) en dan starten. Geeft even n hoop kabaal en rook maar meestal als de motor weer even gelopen heeft kan je m daarna weer normaal starten. Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 12:04 #838340

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
kan je controleren door het deksel weg te nemen maar verwacht er niet veel van.

als je toch het deksel los neem even de kleppenspeling controleren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 13:15 #838343

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Ja, die kleplichter gaat wel wat zwaar, want je moet de klep tegen de veerdruk in open zetten.

In de normale stand moet je de kleplichter handel circa 20 graden vrij kunnen bewegen. Dat is de speling. Daarna moet je de veerdruk voelen.

Zou even het kleppendeksel losmaken en kijken wat je daar aantreft.

De kleplichter-handel moet dan soepel bewegen en uiteraard even kijken of de kleppen nog goed bewegen en voldoende speling hebben.

Mijn vermoeden is dat er een zuigerveer vast is gaan zitten ten gevolge van koolaanslag.

Je kunt ook even in de cilinder kijken of er sporen zichtbaar zijn van een gebroken zuigerveer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 15:27 #838356

nou ben ik weer nieuwsgierig. Hoe kijk je 'even'in de cilinder? Dan moet de kop er toch af?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 15:46 #838361

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Wil je het goed zien dan moet de cilinderkop eraf. Er zijn ook goedkope endoscopes te krijgen met verlichting.

Hiermee kun je ook via het verstuivergat in de cilinder kijken.

Er is nog een optie om de smeerolie te laten testen. Hieruit blijkt soms snel wat voor slijtdelen in de olie aanwezig zijn.

Maar het beeld onder het kleppendeksel zegt mogelijk al genoeg.

Die oudere Volvo Penta produceren nogal wat koolaanslag.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 17:28 #838375

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Een goedkopen endoscoop heb je echt niets aan, de resolutie is te laag en het lampje geeft te weinig licht. daarnaast moet je ook nog kunnen interpeteren wat je ziet . Zuigerveren die vast zitten kun je niet zo controleren

Olie na laten kijken , tja krijg je dan op een briefje welke onderdelen versleten zijn en/of staat er dat de zuigerveren vast zitten,?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 17:45 #838379

Het is al eerder geschreven maar nog eens op volgorde:

Heb je A) compressie gevoeld bij het op de hand aanslingeren/tornen?
Bij geen compressie ga je zoeken naar de oorzaak daarvan,
te beginnen bij de kleppen in de cilinderkop.

Heb je B )geen vreemde geluiden gehoord bij het gedecompreseerd rondslingeren?
Klinkt alles normaal is dat een zorg minder.

Heb je C) een wartel op de verstuiver gelost en stootsgewijs
brandstof zien komen bij het rondslingeren?
Dan kan je ervan uitgaan dat de brandstofpomp
zijn werk doet, evenals de opvoerpomp.

Heb je D) een startpoging gedaan zonder luchtfilter?
Misschien heeft je motor ademnood door verstopping van het luchtfilter.

Heb je E) gecontroleerd dat er diesel (en geen water) bij de verstuiver komt?
Motoren die op water lopen zijn van een andere orde ...

Deze vragen kunnen op weg helpen om de reden vanhet niet starten te traceren.
Niet altijd 100 procent garantie maar het is een begin.

Nog een klein dingetje: hoe zit het met je stophandel?
Is de kabel niet geknikt of verschoven?

Ben benieuwd ....
Laatst bewerkt: 27 mei 2017 21:02 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 27 mei 2017 17:55 #838380

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Beste Fer,

ben ik het wel mee eens. Losnemen van het kleppendeksel zal al veel verklaren verwacht ik.

De andere zaken zijn meer voor specialisten met goed gereedschap.

Olieonderzoek geeft soms goede resultaten en is eenvoudig uit te voeren.

Verlies van smeerolie bestanddelen via de carter ventilatie op het luchtfilter is een duidelijk aanwijzing van de mogelijke oorzaak.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 04 juni 2017 18:02 #840470

  • Megan
  • Megan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
De motor doet het weer, wat nu precies de oorzaak is geweest is niet echt duidelijk.

Compressie is goed, er is dieselolie, en er is lucht.

volgens "de" monteur o.a. de verkeerde motorolie.

Motorolie afgetapt, nieuwe "de juiste" olie erin, een nieuwe accu en starten maar,
nou niks dus. Luchtinlaat ingespoten met rem spul nog niks uiteindelijk inspuiten, vuurtje erbij en ja hoor hij deed het weer.

Ik hoop dat het goed blijft gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 04 juni 2017 18:40 #840478

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Vreemd,15W40 moet er in en niet de goedkope bende
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 04 juni 2017 18:43 #840479

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
toch vreemd dat de problemen nu ineens opgelost lijken te zijn al is het natuurlijk erg fijn dat hij weer draait.
Misschien eens kijken naar de gloeibougies, als je die hebt tenminste, of het lag toch aan te weinig vermogen van de accu.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 04 juni 2017 18:49 #840480

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
zitten geen gloeibougies in, de motor in direct ingespoten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olie uit het luchtfilter en rook 04 juni 2017 19:00 #840486

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Vastzittende zuigerveer ligt het meest voor de hand. Met die "paardenmiddelen" is deze mogelijk weer losgekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl