Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Omkeerbare schroefinstallatie Verheij

Omkeerbare schroefinstallatie Verheij 23 mei 2017 19:59 #837538

Beste zeilers,

Ons schip is uitgerust met een bijna antieke Peugeot Indenor 4 cilinder diesel, met daarop een vrij bijzondere voortstuwingsinstallatie: De uitgaande as van de motor loopt via een cardan-as over in 6 poelies. De 6 poelies zijn op hun beurt via 6 v-snaren aangesloten op een omkeerbare schroefinstallatie van Verheij. De schroefas draait dus ALTIJD als de motor loopt. Via een hendel in de kuip kan ik de orientatie van de schroefbladen draaien om traploos te verstellen van vooruit- naar achteruit.

In principe werkt alles zoals het hoort, maar er zijn toch een paar knelpunten/vraagtekens:

1. Het lukt me niet om de schroef in de neutraalstand te zetten, en te laten staan. De hendel in de kuip beweegt in pakweg 30 sec vanzelf in de achteruit stand. Dat is dus lastig aanleggen!!

2. Het verstellen gaat erg stroef als de motor draait. Is daar wat aan te doen?

3. Er lijkt speling te zitten op de hendel. Weet iemand of je dat kunt bijstellen? Zit dit op de morsehendel? Of eerder slijtage aan de tandwielen die de schroefbladen verdraaien?

4. Als je tijdens het varen de schroefbladen in de neutrale stand schakelt, dan klapt de schroef om inde achteruitstand. Dit lijkt te komen door de waterdruk als gevolg van de voorwaartse snelheid. Is dat normaal bij een omkeerbare schroef? Of is daar iets aan te doen? Het lijkt nogal abrubt te gaan...

5. Wat is belangrijk onderhoud aan een dergelijke installatie? Gezien de staat van het schip toen ik haar kocht, vermoed ik dat er vrijwel geen onderhoud plaats heeft gevonden...

Helaas kan ik online nog maar weinig informatie vinden over de Omkeerbare Schroef Installatie. (OSI ?).
Is er iemand op het forum die kan adviseren? Of weet iemand een firma die nog kennis heeft van de Verheij OSI? Of een enthousiasteling die misschien wat kan uitleggen op locatie, al dan niet tegen vergoeding?!!

Hoor het graag!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omkeerbare schroefinstallatie Verheij 23 mei 2017 20:45 #837548

Ach Ynse, dat is voor mij pure nostalgie!
Een jaar of 40 geleden, toen ik nog jong en knap was en zo arm als een kerkrat, zou ik een motor inbouwen in mijn tjalk.
Ik dacht een keerkoppeling te kunnen uitsparen als ik zo'n Verheij-spul zou inbouwen. Lekker goedkoop.
Er was een reeks argumenten die mij ervan overtuigden om toch maar een gewone schroef met een gewone keerkoppeling in te bouwen.
Het eerste argument: er zou (net zoals bij jou) een reductie nodig zijn. Dus overwoog ik ook zo'n V-snarenorgel in te bouwen. Dat werd duur: brede poelies, veel (gepaarde) snaren, steunlagers, tussenassen enz.
Het tweede argument: er zou eigenlijk een vrijloop tussen moeten want: er kan zooi in de schroef komen en dan wil je de zaak snel kunnen stopzetten, maar vooral: als je geen vrijloop hebt draait de schroef altijd en heb je dus altijd het wieleffect. Dus zelfs als de schroef in de neutraalstand staat, blijft je kont wegdraaien. Maar ja, een vrijloopkoppeling is ook duur en lastig in te bouwen.
Het derde argument: via een vriend kon ik mijn schip+motor+Verheij laten doorrekenen op de computer bij de afdeling Scheepsbouw aan de TH-Delft. Daar kwam uit dat door het veuls te kleine bladoppervlak van deze tweeblads schroef er enorme cavitatie zou gaan optreden. Met meer dan bft 4 recht op de kop zou ik niet meer vooruit komen. Dat is hinderlijk.
Het vierde argument: toen ik toch bij Verheij langs ging, vond ik dat de installatie er heel leuk en vernuftig uitzag, maar had ik ook mijn twijfels over de duurzaamheid. Ik zag wel veel plekken waar hinderlijke spelingen zouden kunnen ontstaan.
Het vijfde argument: van een andere gebruiker hoorde ik dat de achteruit hopeloos was.

Kortom: ik koos voor keerkoppeling + vaste schroef, en daar heb ik nooit spijt van gekregen.

Ik vind het erg leuk dat jij zo'n Verheij-spul aan boord hebt, maar eerlijk gezegd vermoed ik dat 't een tikkie versleten is. En technisch achterhaald, of zo je wilt: nostalgisch.
Als je het toch draaiend wilt houden, kun je de zaak het beste helemaal demonteren (op het droge, natuurlijk) en checken.
Het zit heel simpel in elkaar.

Sterkte,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl