Ach Ynse, dat is voor mij pure nostalgie!
Een jaar of 40 geleden, toen ik nog jong en knap was en zo arm als een kerkrat, zou ik een motor inbouwen in mijn tjalk.
Ik dacht een keerkoppeling te kunnen uitsparen als ik zo'n Verheij-spul zou inbouwen. Lekker goedkoop.
Er was een reeks argumenten die mij ervan overtuigden om toch maar een gewone schroef met een gewone keerkoppeling in te bouwen.
Het eerste argument: er zou (net zoals bij jou) een reductie nodig zijn. Dus overwoog ik ook zo'n V-snarenorgel in te bouwen. Dat werd duur: brede poelies, veel (gepaarde) snaren, steunlagers, tussenassen enz.
Het tweede argument: er zou eigenlijk een vrijloop tussen moeten want: er kan zooi in de schroef komen en dan wil je de zaak snel kunnen stopzetten, maar vooral: als je geen vrijloop hebt draait de schroef altijd en heb je dus altijd het wieleffect. Dus zelfs als de schroef in de neutraalstand staat, blijft je kont wegdraaien. Maar ja, een vrijloopkoppeling is ook duur en lastig in te bouwen.
Het derde argument: via een vriend kon ik mijn schip+motor+Verheij laten doorrekenen op de computer bij de afdeling Scheepsbouw aan de TH-Delft. Daar kwam uit dat door het veuls te kleine bladoppervlak van deze tweeblads schroef er enorme cavitatie zou gaan optreden. Met meer dan bft 4 recht op de kop zou ik niet meer vooruit komen. Dat is hinderlijk.
Het vierde argument: toen ik toch bij Verheij langs ging, vond ik dat de installatie er heel leuk en vernuftig uitzag, maar had ik ook mijn twijfels over de duurzaamheid. Ik zag wel veel plekken waar hinderlijke spelingen zouden kunnen ontstaan.
Het vijfde argument: van een andere gebruiker hoorde ik dat de achteruit hopeloos was.
Kortom: ik koos voor keerkoppeling + vaste schroef, en daar heb ik nooit spijt van gekregen.
Ik vind het erg leuk dat jij zo'n Verheij-spul aan boord hebt, maar eerlijk gezegd vermoed ik dat 't een tikkie versleten is. En technisch achterhaald, of zo je wilt: nostalgisch.
Als je het toch draaiend wilt houden, kun je de zaak het beste helemaal demonteren (op het droge, natuurlijk) en checken.
Het zit heel simpel in elkaar.
Sterkte,
Wim.