Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verklaring hoog verbruik bbm

Verklaring hoog verbruik bbm 21 mei 2017 19:12 #836944

Een vriend van me heeft kortgeleden een dufour 1800 gekocht met een Honda 4takt 8pk uit 1997. De motor zit in de bun. Het motortje start soepel, is wel wat lawaaierig en ruikt een beetje, maar draait in principe stabiel. En misschien viel t extra op doordat de bbm in de kuip zit.

Wat me opviel is dat de motor nogal dorstig is! Bij het overvaren naar haar nieuwe ligplaats stond na drie uur varen de tank helemaal droog en was er zeker 10 liter verbruikt... We voeren een constante snelheid van 5 knopen. Op mijn eigen vergelijkbare scheepje verbruikt mijn 6pk 4takt mercury met die snelheid nog geen liter per uur.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit hoge verbruik? Hoort dat bij die oudere 4takts? En is er nog wat te doen aan deze dorstigheid?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 21 mei 2017 19:52 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring hoog verbruik bbm 21 mei 2017 20:44 #836979

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
hoeveel toeren draait ie ?

1/4 . 1/2 , 3/4 of vol gas scheelt een slok op een borrel
als hij constant (te) veel toeren moet draaien (= hoog verbruik) zou een andere schroef een oplossing kunnen zijn

edit : ik zie net dat de hull speed zo'n 6.2 kts is , wordt de motor niet overmatig belast ? (ie teveel toeren terwijl het schip toch niet sneller kan/wil)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 21 mei 2017 20:47 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring hoog verbruik bbm 21 mei 2017 22:05 #836996

Als grove vuistregel kun je stellen dat er bij 4-tact benzinemotoren een verbruik is van 1 liter per uur per 3 echt geleverde pk's.
Dus een 8 pk motor onder volle belasting zal grofweg 3 liter per uur gebruiken.
Als de brandstof duidelijk sneller aan de tank ontsnapt, dan kan er een probleem zijn. Lekkage na de opvoerpomp? Haperende vlotter? Lekke tank?
Maar misschien hèb je gewoon echt volgas gevaren, en dan kan dit verbruik wel redelijk kloppen.

Zoek kritisch!
Sterkte,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 21 mei 2017 22:06 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring hoog verbruik bbm 22 mei 2017 08:32 #837038

Misschien dat een onderhoudsbeurtje het euvel kan verhelpen. Vieze carburateur en slechte bougies kunnen ook overmatig verbruik veroorzaken.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring hoog verbruik bbm 22 mei 2017 11:25 #837064

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
is dat met de nieuwe 4t bb motoren met carburateur ook nog zo dat deze stelregel geld ? behalve dan injectie bb 4t motoren die zullen dan wel wat zuiniger kunnen zijn.


Als grove vuistregel kun je stellen dat er bij 4-tact benzinemotoren een verbruik is van 1 liter per uur per 3 echt geleverde pk's
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 22 mei 2017 11:26 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring hoog verbruik bbm 22 mei 2017 12:05 #837076

peter1 schreef :
is dat met de nieuwe 4t bb motoren met carburateur ook nog zo dat deze stelregel geld ? behalve dan injectie bb 4t motoren die zullen dan wel wat zuiniger kunnen zijn.


Als grove vuistregel kun je stellen dat er bij 4-tact benzinemotoren een verbruik is van 1 liter per uur per 3 echt geleverde pk's

Ja.
Met de nadruk op "grove". En injectiemotoren zijn niet per definitie zuiniger. Wel beter regelbaar en meestal schoner.
Natuurlijk zit er een beetje variatie in het rendement van motoren (want daar hebben we het feitelijk over). Dat rendement is per merk en type motor een tikkie anders, maar ook per exemplaar en per gebruiksomstandigheid.(is dat wel goed nederlands?)
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring hoog verbruik bbm 22 mei 2017 13:23 #837098

Berghout-2 schreef :
Als grove vuistregel kun je stellen dat er bij 4-tact benzinemotoren een verbruik is van 1 liter per uur per 3 echt geleverde pk's.

Oja, voor de duidelijkheid en om misverstanden te voorkomen:
ik had het hier over echt geleverde pk's. Het is dus niet zo dat een motor van 30 pk altijd ca. 10 liter per uur gebruikt.
Andersom kun je wel rekenen: stel dat je motor 10 liter in een uur gebruikt heeft, dan heeft-ie gedurende dat uur gemiddeld ongeveer 30 pk aan kracht geleverd. Waar die kracht verder gebleven is, dat is niet bekend. Dat kan deels in een stroeflopende schroefas zitten, of in het vermogen dat het kost om koelwater weg te spuiten, of wat-dan-ook.

Voor diesels is die verhouding (alweer!) grofweg 5 tot 6 pk per liter per uur.

Als iemand opschept dat zijn motor zoooo zuinig is en maar 2 liter ofzo per uur gebruikt onder vollast, dan denk ik meteen: die schroef is te klein. Snappie?!

Edit: nou ja, wat ik nou weer niet snap is dat alles vet gedrukt wordt.....
Wim.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 22 mei 2017 13:26 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring hoog verbruik bbm 22 mei 2017 13:50 #837101

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
En ik maar denken dat het verbruik ongeveer 0.2 l pk/u is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring hoog verbruik bbm 22 mei 2017 13:59 #837102

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Staat de motor/schroef wel correct getrimd in de bun?
Ietsje scheef geeft al een hoop verlies, dus meer verbruik.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verklaring hoog verbruik bbm 22 mei 2017 16:37 #837142

Dank voor alle tips en opmerkingen.

Nog even ter verduidelijking: we voeren 5kn en de motor draaide (denk ik) half vermogen. Op volhas liep t scheepje rond de 6kn. Op de gps. Het is een professioneel aangelegde bun en stand vd motor lijkt correct.

Mijn eigen scheepje heeft een vergelijkbare waterlengte en is met dezelfde snelheid, factor 3 zo zuinig.

Ik vermoed dat er drie factoren meespelen:
- slijtage en matig onderhoud.
- aangroei (al zie ik op de waterlijn geen aangroei, maar op de bbm zelf wel)
- bun zelf is ook een kleine rem.

Blijft dat ik die 3l/u nogal veel vind. Dat wijst meer op volle belasting en dat was het zeker niet! (Dat gaat teveel ten koste vd comfort.)
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl