Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schip vaart langzamer op de motor?

Schip vaart langzamer op de motor? 08 mei 2017 19:26 #833402

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 884
Beste zeilers,

Ik heb sinds kort het idee dat ik met mijn schip (Dehler 35 CWS) als ik op de motor vaar, langzamer vaar dan eerder. Ik heb het schip nog niet zo lang, dus is wat lastig, maar toen ik het schip kocht vorig jaar mei en we van Lelystad naar Zeeland zijn gevaren, hebben we lange stukken op motor gedaan en ik kan mij herinneren dat we juist vonden dat ie zo lekker hard gaat op de motor... 8-) Motor is een Yanmar 3gm30F, 27 pk. Schip weegt 5200 kilo.

Dat gevoel heb ik nu helemaal niet, dus afgelopen zondag maar even wat gemeten. Even ter referentie: metingen zijn gedaan bij circa 15 knopen wind op de Grevelingen.

Ik heb het idee dat er misschien wat met de schroef is. Ik meen af en toe wat gerabbel te horen onder het schip. Zou dat kunnen, dat je langzamer gaat doordat de schroef niet goed pakt oid? Het is een tweeblads klapschroef. Motorisch is er volgens mij niets aan de hand. Motor (yanmar 3gm30F) loopt mooi. Ik heb 1 winter in het water gelegen. Kun je zoveel aangroei in 1 winter hebben dat je schip echt (een stuk) minder hard gaat?

Hieronder de metingen: (gemeten met gps)

2200 toeren (wind van opzij): 5 knopen
2200 toeren (wind tegen): 4,5 knopen

2700 toeren (wind van opzij): 5,7 knopen
2700 toeren (wind tegen): 5,2 knopen

3000 toeren (wind mee): 6,2 knopen (dit is praktisch volgas).

Volgens mij hoort het schip een stuk harder te lopen of niet? (Volgens mij liep ie afgelopen seizoen makkelijk 6,5 knoop bij 2600 toeren). Verder is het maximale toerental nu 3100. Harder wil ie niet. Is dat normaal?

Ik hoor graag van jullie hierover.

Groeten, Niels
Have the Spirit!
Laatst bewerkt: 08 mei 2017 19:37 door Corazon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 08 mei 2017 19:34 #833404

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
je referentie is/was alles zonder stroming?
op die tocht naar Zeeland heb je vast ergens wat mee/tegen gehad
ik neem aan dat snelheid GPS gemeten is..
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 08 mei 2017 19:34 #833405

Corazon schreef :
Kun je zoveel aangroei in 1 winter hebben dat je schip echt (een stuk) minder hard gaat?
Ja, dat is in optimale condities (voor aangroei) zeker mogelijk. Dat zou ik als eerste controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 08 mei 2017 19:37 #833406

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 884
Uiteraard is alles gemeten met een vaste gps.
En hele stukken gevaren op IJsselmeer en Volkerak. dus geen stroming...:-)
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 08 mei 2017 19:49 #833410

Corazon schreef :
Beste zeilers,

Ik heb 1 winter in het water gelegen. Kun je zoveel aangroei in 1 winter hebben dat je schip echt (een stuk) minder hard gaat?

(Volgens mij liep ie afgelopen seizoen makkelijk 6,5 knoop bij 2600 toeren). Verder is het maximale toerental nu 3100. Harder wil ie niet. Is dat normaal?

Ik hoor graag van jullie hierover.

Groeten, Niels

Niels,

Onze 26-voeter haalde na de overdracht met de motor van 11 Kw vol vooruit net geen 5 Kn, waarbij we flink wat overbodige ballast aan boord hadden als winterdekzeil, dubbele set oude zeilen, en een berg los spul wat je normaal niet aan boord hebt. Na 'gelost' te hebben lukte het om voor de winterberging 5,2 Kn te halen. Eerlijk gezegd vond ik dat nog steeds een lage snelheid maar ik kon er niet meer van maken. Bij het uit het wat halen bleek het onderwaterschip licht aangegroeid met wat oppervlakkige aangroei die gemakkelijk werd afgespoten. Dit voorjaar hebben wij het onderwaterschip geheel verzorgd en schoon gemaakt, na de tewaterlating en de eerste proefvaart 7 Kn! Een verschil van ruim 1,5 Kn.

Johan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 08 mei 2017 20:08 #833418

Ik zou eerst even naar de klapschroef kijken want als er een stukje touw of wier tussen zit gaat deze niet geheel open.
Doordat de spoed dan niet meer klop kan de snelheid zomaar 1 tot 2 knopen minder zijn.
Ook bij achteruit draaien gaat dit bij een klapschroef er niet makkelijk tussen uit.
Aangroei kan echter ook een rede zijn.
succes,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 08 mei 2017 20:25 #833423

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Wij hebben dezelfde motor in een 36 CWS en volgas loopt hij rond de 7 knopen. Maximum toeren aantal weet ik niet precies, maar ligt wel ergens rond die 3100 volgens mij. Ligt bij ons ook aan de stand van de klapschroef. Die heeft een soort 'overdrive', waarmee hij wat minder toeren maakt. Hoe dat precies werkt weet ik ook nog niet, wij zijn ook nog aan het experimenteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 08 mei 2017 20:32 #833426

Heb je onder zeil wel dezelfde snelheid?. Zo nee dan heb je aangroei. Zo ja, dan doet je schroef minder vermogen leveren.

En ach waarom moet ook het ook allemaal zo snel?
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 08 mei 2017 21:15 #833445

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Sisu schreef :
Wij hebben dezelfde motor in een 36 CWS en volgas loopt hij rond de 7 knopen. Maximum toeren aantal weet ik niet precies, maar ligt wel ergens rond die 3100 volgens mij. Ligt bij ons ook aan de stand van de klapschroef. Die heeft een soort 'overdrive', waarmee hij wat minder toeren maakt. Hoe dat precies werkt weet ik ook nog niet, wij zijn ook nog aan het experimenteren.

Van die "overdrive" willen we allemaal wel wat meer weten ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 08 mei 2017 21:34 #833452

JA, veel aangroei in één winter kan.

Onze vorige boot (ook 35 voet) was na een winter stilliggen op zout zwaar aangegroeid.
Was overigens de tweede winter in het water, maar als de antifouling 'op' is kan het ineens hard gaan.

Niet vooruit te branden.....

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 08 mei 2017 21:52 #833454

Ik vind 5.7kn met die motor niet voorruit te schoppen..
Zou onder water even kijken of misschien een slippende schroefas..

Mijn oude dehler lief met 2GM20 6.2kn
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 08 mei 2017 22:10 #833457

Een Yanmar 3GM30 moet de 3600 toeren kunnen halen.
Als het onderwaterschip bedekt is met pokken wordt dat lastiger. :dry:
Laatst bewerkt: 08 mei 2017 22:11 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 08 mei 2017 22:20 #833458

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
Wat hebben pokken op het onderwaterschip te zien met de toeren die een motor kan maken?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 08 mei 2017 22:40 #833460

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Een klein beetje aangroei (wat zeepokjes bijvoorbeeld) op de schroef kan al een behoorlijke invloed hebben op de werking. Het toerental zal niet of nauwelijks veranderen, wel de snelheid.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 08 mei 2017 22:44 #833462

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
Snelheid: ok, kan ik inkomen, maar toch op het toerental van de motor?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 09 mei 2017 04:59 #833468

Nee, wanneer er meer weerstand is door aangroei daalt het maximum toerental.

Probeer, als voorbeeld, maar eens aan de steiger vast hetzelfde maximum toeren te halen als vrij varend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 09 mei 2017 05:01 #833471

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
douwe schreef :
Sisu schreef :
Wij hebben dezelfde motor in een 36 CWS en volgas loopt hij rond de 7 knopen. Maximum toeren aantal weet ik niet precies, maar ligt wel ergens rond die 3100 volgens mij. Ligt bij ons ook aan de stand van de klapschroef. Die heeft een soort 'overdrive', waarmee hij wat minder toeren maakt. Hoe dat precies werkt weet ik ook nog niet, wij zijn ook nog aan het experimenteren.

Van die "overdrive" willen we allemaal wel wat meer weten ;)

Citaat van Gori:
De overdrive - functie van de 3-blads Gori klapschroef voegt een extra dimensie toe aan het varen op de motor. De schipper kan de spoed van de propeller bepalen tijdens het varen door het bedienen van het gas en de keerkoppeling, zonder kwetsbare hydraulische componenten of mechanische apparaten.
De overdrive - functie kan gebruikt worden tijdens het varen of motorzeilen bij rustig weer. De overdrive - functie geeft dezelfde snelheid maar met minder motortoeren door een grotere spoed van de propeller. Het resultaat hiervan is minder lawaai en trillingen aan boord en een economischer brandstofverbruik.
De werking is simpel. De omschakeling van normaal vooruit naar overdrive gebeurt door de keerkoppeling in achteruit te zetten tot de boot langzaam achteruit vaart. Terwijl de boot achteruitvaart wordt er omgeschakeld naar vooruit en is de overdrive ingeschakeld.
Om van overdrive terug naar de normale stand te gaan wordt de keerkoppeling in de neutraalstand geschakeld zodat de propeller zich in vaanstand kan stellen, waarna er gewoon vooruit geschakeld wordt.
De overdrive - functie en het omkeren van de bladen voor het manoeuvreren onderscheidt de Gori klapschroef van alle andere propellers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 09 mei 2017 05:45 #833473

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1587
En merk je t verschil als je m in overdrive zet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 09 mei 2017 06:05 #833476

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Cat-36 schreef :
En merk je t verschil als je m in overdrive zet?

Er is wel verschil. Maar ik heb er nog genoeg mee gevaren om te kunnen zeggen hoeveel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 09 mei 2017 06:05 #833477

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Sisu schreef :
douwe schreef :
Sisu schreef :
Wij hebben dezelfde motor in een 36 CWS en volgas loopt hij rond de 7 knopen. Maximum toeren aantal weet ik niet precies, maar ligt wel ergens rond die 3100 volgens mij. Ligt bij ons ook aan de stand van de klapschroef. Die heeft een soort 'overdrive', waarmee hij wat minder toeren maakt. Hoe dat precies werkt weet ik ook nog niet, wij zijn ook nog aan het experimenteren.

Van die "overdrive" willen we allemaal wel wat meer weten ;)

Citaat van Gori:
De overdrive - functie van de 3-blads Gori klapschroef voegt een extra dimensie toe aan het varen op de motor. De schipper kan de spoed van de propeller bepalen tijdens het varen door het bedienen van het gas en de keerkoppeling, zonder kwetsbare hydraulische componenten of mechanische apparaten.
De overdrive - functie kan gebruikt worden tijdens het varen of motorzeilen bij rustig weer. De overdrive - functie geeft dezelfde snelheid maar met minder motortoeren door een grotere spoed van de propeller. Het resultaat hiervan is minder lawaai en trillingen aan boord en een economischer brandstofverbruik.
De werking is simpel. De omschakeling van normaal vooruit naar overdrive gebeurt door de keerkoppeling in achteruit te zetten tot de boot langzaam achteruit vaart. Terwijl de boot achteruitvaart wordt er omgeschakeld naar vooruit en is de overdrive ingeschakeld.
Om van overdrive terug naar de normale stand te gaan wordt de keerkoppeling in de neutraalstand geschakeld zodat de propeller zich in vaanstand kan stellen, waarna er gewoon vooruit geschakeld wordt.
De overdrive - functie en het omkeren van de bladen voor het manoeuvreren onderscheidt de Gori klapschroef van alle andere propellers.

Mooie functie,zijn we ook van de discussie iets te zware of te licht schroef af.
Je neemt een iets te lichte schroef en als de omstandigheden goed zijn gebruik je de "overdrive"
optie :cheer:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 09 mei 2017 06:49 #833480

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
ilCigno schreef :
Een klein beetje aangroei (wat zeepokjes bijvoorbeeld) op de schroef kan al een behoorlijke invloed hebben op de werking. Het toerental zal niet of nauwelijks veranderen, wel de snelheid.

Van zoet naar zout verhuisd en snelheidsvermindering.. Als er geen slierten aangroei in de buurt van de waterlijn te zien zijn, zou ik inderdaad even naar de schroef kijken.
Ik lig ook in Zeeland (Stalland) en had tot voor kort last van aanzienlijke aangroei op de schroef. Ook van pokken. Twee keer per seizoen kaal krabben met een autovoorruit-ijskrabber. Het rendement van je schroef daalt aanzienlijk van die aangroei.

Ik heb er zelf net prop-o-drev van International opgespoten en ben benieuwd hoe dat zich houdt, komend seizoen..
Laatst bewerkt: 09 mei 2017 07:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 09 mei 2017 07:20 #833484

In ieder geval hoor je met deze Dehler van krap 5 ton en met een motor van 27pk ( tenminste als die maximum toeren kan halen!) probleemloos de rompsnelheid van 7,2 knopen te halen .
Maar zoals al gezegd , haal je wel het maximale toerental van 3600 rpm ? Bovendien is het maximum continue toerental van deze Yanmar maar 3400 rpm en heeft die dan 24pk ( j109.org/docs/Yanmar_3GM30F3.pdf).
Haal je daarentegen maar 3100 rpm zal de motor nog iets van 21pk halen en dan zou een snelheid van nog steeds rond de 7 knopen haalbaar moeten zijn.
Maar dat alles geldt uiteraard alleen met een optimale schroef .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 09 mei 2017 08:14 #833492

lodewijk stegman schreef :
ilCigno schreef :
Een klein beetje aangroei (wat zeepokjes bijvoorbeeld) op de schroef kan al een behoorlijke invloed hebben op de werking. Het toerental zal niet of nauwelijks veranderen, wel de snelheid.

Van zoet naar zout verhuisd en snelheidsvermindering.. Als er geen slierten aangroei in de buurt van de waterlijn te zien zijn, zou ik inderdaad even naar de schroef kijken.
Ik lig ook in Zeeland (Stalland) en had tot voor kort last van aanzienlijke aangroei op de schroef. Ook van pokken. Twee keer per seizoen kaal krabben met een autovoorruit-ijskrabber. Het rendement van je schroef daalt aanzienlijk van die aangroei.

Ik heb er zelf net prop-o-drev van International opgespoten en ben benieuwd hoe dat zich houdt, komend seizoen..

Check. Op de Grevelingen ook binnen een seizoen een dikke klomp pokken op de schroef, scheelde enorme in snelheid. Ben erg benieuwd hoe dat smeerspul bevalt Steg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 09 mei 2017 08:37 #833505

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Evaluationcopy schreef :
Check. Op de Grevelingen ook binnen een seizoen een dikke klomp pokken op de schroef, scheelde enorme in snelheid. Ben erg benieuwd hoe dat smeerspul bevalt Steg.

Afgelopen weekend met verbazing gekeken naar mijn anker waar zich al, na één nachtje ankeren, een flinke hoeveelheid zoetwater mosseltjes op had genesteld. Voor een inspectie van de schroef vind ik het nog wat te koud ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schip vaart langzamer op de motor? 09 mei 2017 20:16 #833658

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Sisu schreef :
Evaluationcopy schreef :
Check. Op de Grevelingen ook binnen een seizoen een dikke klomp pokken op de schroef, scheelde enorme in snelheid. Ben erg benieuwd hoe dat smeerspul bevalt Steg.

Afgelopen weekend met verbazing gekeken naar mijn anker waar zich al, na één nachtje ankeren, een flinke hoeveelheid zoetwater mosseltjes op had genesteld. Voor een inspectie van de schroef vind ik het nog wat te koud ;-)

Goedkope action cam van (den Aldi), en een uitschuivbare bezemsteel kunnen bij lagere watertemperaturen en helder water een goed beeld geven van de toestand van je schroefaangroei.
Actiepuntje voor morgen woensdag, voor mij.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.221 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl