douwe schreef :
Sisu schreef :
Wij hebben dezelfde motor in een 36 CWS en volgas loopt hij rond de 7 knopen. Maximum toeren aantal weet ik niet precies, maar ligt wel ergens rond die 3100 volgens mij. Ligt bij ons ook aan de stand van de klapschroef. Die heeft een soort 'overdrive', waarmee hij wat minder toeren maakt. Hoe dat precies werkt weet ik ook nog niet, wij zijn ook nog aan het experimenteren.
Van die "overdrive" willen we allemaal wel wat meer weten

Citaat van Gori:
De overdrive - functie van de 3-blads Gori klapschroef voegt een extra dimensie toe aan het varen op de motor. De schipper kan de spoed van de propeller bepalen tijdens het varen door het bedienen van het gas en de keerkoppeling, zonder kwetsbare hydraulische componenten of mechanische apparaten.
De overdrive - functie kan gebruikt worden tijdens het varen of motorzeilen bij rustig weer. De overdrive - functie geeft dezelfde snelheid maar met minder motortoeren door een grotere spoed van de propeller. Het resultaat hiervan is minder lawaai en trillingen aan boord en een economischer brandstofverbruik.
De werking is simpel. De omschakeling van normaal vooruit naar overdrive gebeurt door de keerkoppeling in achteruit te zetten tot de boot langzaam achteruit vaart. Terwijl de boot achteruitvaart wordt er omgeschakeld naar vooruit en is de overdrive ingeschakeld.
Om van overdrive terug naar de normale stand te gaan wordt de keerkoppeling in de neutraalstand geschakeld zodat de propeller zich in vaanstand kan stellen, waarna er gewoon vooruit geschakeld wordt.
De overdrive - functie en het omkeren van de bladen voor het manoeuvreren onderscheidt de Gori klapschroef van alle andere propellers.