Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koelwater temperatuur 2takt versus 4takt.

Koelwater temperatuur 2takt versus 4takt. 08 mei 2017 15:32 #833331

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Hello hello,
De laatste tijd de nodige bb-motoren gerepareerd (een soort van hobby kan je wel stellen).
En wat me opvalt is dat de koelwater temperatuur van het water wat er bij het controle overloopje uit spuit bij verschillende 2takten vele malen heter is dan bij mijn 4takten.

Ok, een 2takt heeft tweemaal zoveel verbrandings slagen en daarbij zijn de 2takten die ik heb bi-cilinders. Dat genereert natuurlijk een hoop meer hitte dan mijn Honda 4takt éénpitter.

Nou kan ik niet met zekerheid zeggen of de Honda ook zo is ontworpen als de andere 2taktjes dat het koelwater via de thermostaat zijn uitweg zoekt via de uitlaat en het controle overloopje. De thermostaat is gecheckt en toch blijft het water uit de overloop 'koud'.

Zijn er meer mensen die dit herkennen?
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater temperatuur 2takt versus 4takt. 08 mei 2017 15:43 #833333

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Misschien is het wel zo geconstrueerd dat het controlestraaltje niet via de cilinderkoeling gaat en en niet opgewarmd wordt. Of de thermostaat gaat niet open en je kunt toch zien dat koelwater aanwezig is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater temperatuur 2takt versus 4takt. 08 mei 2017 16:24 #833347

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Bij de Honda (bf75/ 100) loopt de controlestraal niet via het motorblok. Daarom blijft het water vrijwel koud.

Grt Hans

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater temperatuur 2takt versus 4takt. 12 mei 2017 07:16 #834318

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Antwoord misschien wat kort door de bocht ;)
Bijgaand een plaatje waarop de koelwaterstroom door de Honda mooi is aangegeven.
De hoofdstroom van de controlestraal loopt door het inlaatspruitstuk en wordt dus nauwelijks warm.

Grt Hans


Bijlage:

Bestandsnaam: KoelingBF75-BF100.pdf
Bestandsgrootte:65 KB
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater temperatuur 2takt versus 4takt. 18 mei 2017 10:43 #836176

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Yes!! Thanks @Omega! :)
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl