Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Extra solenoid en relais op startmotor?

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 10:17 #833241

  • Alu
  • Alu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
In een poging onze motorruimte wat te organiseren probeer ik het elektrische deel uit te zoeken. Ik kom daarbij een extra solenoid en relais tegen, zie fotootjes hieronder. Al zoekende begrijp ik dat het vaker gedaan wordt bij Yanmar 2GM20's ivm startmotor problemen. Echter waarom dan een solenoid EN relais?

Weet iemand hoe dit zou zitten, of nog beter misschien een schemaatje? Dat zou veel werk schelen bij het nalopen van aansluitingen.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 10:26 #833244

Zoek eerst eens uit of het opude spulletje niet gewoon onklaar is en dit er gewoon naast geplaatst is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 10:55 #833256

  • Alu
  • Alu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
Al gedaan inderdaad, alles is aangesloten. Dank voor de tip iedergeval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 11:02 #833258

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Dit is een eenvoudig relais, dat ervoor zorgt dat bij draaiende motor startaccu en lichtaccu beide geladen worden.
Ik heb dit vervangen door een Cyrix voor een beetje meer intelligentie.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 11:14 #833262

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
idd een laadrelais om twee accu's te koppelen als de motor draait.
Spoel wordt volgens mij op de D aansluiting van de dynamo aangesloten.
Ook inmiddels vervangen voor een Cyrix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 11:39 #833268

  • Alu
  • Alu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
Oh dat zou zomaar kunnen dat dat zwarte Bosch relais daarvoor bedoeld is inderdaad. Ga ik eens nalopen.

Maar die solenoid op het bovenste plaatje dan, met nummer 131373 erop. Die zit aan 1 kant aan het blok (massa). De andere aansluiting heb ik nog niet goed kunnen volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 12:00 #833273

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Wat vinden jullie het verschil tussen een solenoid en een relais?
Beide zijn gewoon een magneet schakelaar.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 12:07 #833276

  • Alu
  • Alu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
Naamgeving komt van Bosch, die noemt de cilinder solenoid en de rechthoekige relais. Mij lijkt me dat een solenoid extern iets schakelt (actuator) en een relais slechts elektrisch schakelt.

Maar goed, waarom zou die 131373 er bij mij opzitten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 12:12 #833278

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Koezt schreef :
Dit is een eenvoudig relais, dat ervoor zorgt dat bij draaiende motor startaccu en lichtaccu beide geladen worden.
Dat zou kunnen, maar is niet waarschijnlijk. Bij mijn motor zit precies zo'n relaistje, maar ik heb ook een scheidingsdiode die de laadstroom verdeeld over de start- en lichtaccu. Het relais heeft dus een andere functie. Ik heb dat nog niet helemaal uitgezocht, maar waarschijnlijker is dat het een relais is wat door de startknop wordt bekrachtigd om startproblemen als gevolg van matige kabelverbindingen naar het motorpaneel (een typisch Yanmar kwaaltje) te voorkomen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 12:18 #833279

  • Alu
  • Alu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
Ja precies, dat dacht ik ook. Maar waarom dan nog ook die extra 131373 erop.

Ik bedenk me net, zou het te maken hebben met de aluminium romp en het elektrisch scheiden van het blok daarvan? Lijkt alsof die solenoid de massa naar het blok schakelt. Maar waarom dan, blok is verder toch al geïsoleerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 12:36 #833288

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
ilCigno schreef :
Koezt schreef :
Dit is een eenvoudig relais, dat ervoor zorgt dat bij draaiende motor startaccu en lichtaccu beide geladen worden.
Dat zou kunnen, maar is niet waarschijnlijk. Bij mijn motor zit precies zo'n relaistje, maar ik heb ook een scheidingsdiode die de laadstroom verdeeld over de start- en lichtaccu. Het relais heeft dus een andere functie. Ik heb dat nog niet helemaal uitgezocht, maar waarschijnlijker is dat het een relais is wat door de startknop wordt bekrachtigd om startproblemen als gevolg van matige kabelverbindingen naar het motorpaneel (een typisch Yanmar kwaaltje) te voorkomen.

Mogelijk. Loop de draadjes eens langs met de genoemde functies. 1 van beide is het vast.
In de door mij geschetste situatie, zijn de geschakelde draden alleen aan de accu's / massaschakelaar verbonden. In het door IlCigno geschetste geval, kun je draden traceren naar de startknop.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 08 mei 2017 12:36 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 12:49 #833290

is het relais niet voor het schakelen van de gloeipluggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 12:55 #833291

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Kan het niet zo wezen, dat het relais direct aan de D+ van de Dynamo hangt en de andere kant aan de massa.

Er kunnen dan vanuit + van de/een accu, grotere stromen getrokken worden door gebruikers, die alleen mogen of hoeven te functioneren als de motor draait.
Laatst bewerkt: 08 mei 2017 13:38 door Capri Ahoy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 13:56 #833304

  • Alu
  • Alu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
@ Koetz, traceren is inderdaad nodig maar erg lastig, alles zit in kabelbomen en -goten. Dat zal dan een keer los moeten. Maar met wat begrip vooraf is het straks makkelijker denk ik.

@ Ivo, nee de Yanmar 2GM20 heeft geen gloeipluggen.

@ Capri, die optie houd ik in gedachten, maar lijkt me sterk, we hebben geen grote verbruikers aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 14:14 #833307

Vorig jaar een passant geholpen met start problemen.
Zijn Yanmar startmotor sloeg niet aan.
Na veel meten en zoeken las ik in de manual dat wanneer de kabelboom van contactslot tot startmotor solnoide meer dan 6 meter bedraagt er een tussen relais wordt gebruikt.
In zijn geval was de afstand 6,30 meter. Die 30 cm extra heb ik maar genegeerd en de kabelboom rechtstreeks op de solenoide geprikt. Hiermee was zijn probleem opgelost.

Kort samengevat, Yanmar wil bij afstanden groter dan 6 meter een extra relais plaatsen om de spanningsverliezen te compenseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 14:47 #833318

De Optimaal schreef :
Na veel meten en zoeken las ik in de manual dat wanneer de kabelboom van contactslot tot startmotor solnoide meer dan 6 meter bedraagt er een tussen relais wordt gebruikt.
In zijn geval was de afstand 6,30 meter. Die 30 cm extra heb ik maar genegeerd en de kabelboom rechtstreeks op de solenoide geprikt. Hiermee was zijn probleem opgelost.

Kort samengevat, Yanmar wil bij afstanden groter dan 6 meter een extra relais plaatsen om de spanningsverliezen te compenseren.

Uhh... in manual van de Yanmar GM serie lees ik dat nergens. :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 14:51 #833319

uit welke manual van Yanmar weet ik niet meer,..weet alleen dat het een manual van Yanmar was. installatie manual ?
De relais was nl optioneel, de schroefgaten op het blok zaten er al prefab op.

Was overigens een 4 cilinder Yanmar,..dus idd ook een wat grotere. (64 PK ?)
Laatst bewerkt: 08 mei 2017 14:52 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 15:37 #833332

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Alu schreef :
@ Koetz, traceren is inderdaad nodig maar erg lastig, alles zit in kabelbomen en -goten. Dat zal dan een keer los moeten. Maar met wat begrip vooraf is het straks makkelijker denk ik.

@ Ivo, nee de Yanmar 2GM20 heeft geen gloeipluggen.

@ Capri, die optie houd ik in gedachten, maar lijkt me sterk, we hebben geen grote verbruikers aan boord.

Je kunt bijvoorbeeld de + kabel van de startaccu van het startrelais (ronde bus op de startmotor) loshalen en iemand laten controleren (voelen) of het relais klikt bij bediening van de startknop...

Laat je de pluskabel vast, zal de motor starten; niet heel handig in dit geval.

Alternatief, haal je het relais los, en kijk je of hij nog start.
Als hij wel start, kijk je of hij de lichtaccu laadt (dan is dus de spanning over de accupolen duidelijk hoger) met het relais los en met het relais vast.

Bij mij (Dehler) zat dit relais er ook, in de functie zoals ik het omschreef.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 16:07 #833339

  • Alu
  • Alu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
De functie van een extra relais snap ik en ik heb geen startproblemen.

De vraag is, waarom zitten er TWEE extra startrelais op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 16:20 #833344

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
De oorzaak van een tussen relais vlak bij de start motor komt door de hoeveelheid aan stekkers en contrastekkers die in de draadboom tussen zitten.
Als je vanaf de start knop met contact spray inspuit en allen stekkers tot de start motor dan is het slecht starten over.
Maar voor een bepaalde tijd dat dan weer wel.
Dat foto laat 2 relais zien en het kleien Bosch relais schakelt 75 ampère maximaal.
Dat is voor de grootte al respectabel veel.
Laatst bewerkt: 08 mei 2017 16:31 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 19:56 #833412

  • Alu
  • Alu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
Bedankt voor al jullie input, ik heb wat ideeën opgedaan. Ik vermoed nu toch sterk dat deze solenoid de massa van de motor scheidt van de accu min-pool en alleen tijdens het starten verbindt. Dit in verband met de aluminium romp. Binnenkort eens goed bekijken en nameten.

Mocht iemand dit nog herkennen of ook een Yanmar GM met zo'n 131373 solenoid icm aluminium romp hebben dan hoor ik het graag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra solenoid en relais op startmotor? 08 mei 2017 20:10 #833420

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
Dag Erik,

Je vroeg om een schema. Via deze link kom je op de blog over startproblemen bij een Yanmar. Het gaat over hetzelfde Yanmar-probleem als waaraan Timo refereert. De schakeling met een extra relais wordt met een schema verduidelijkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl