Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 04 mei 2017 11:39 #832197

Even een vraag......................ik maak me nu al bezorgd over de antwoorden........

Maar ik probeer het toch........

Ik heb een VP 2003T met een flexibele koppeling Uniflex (denk ik) oud type.
Mss al vanaf de installatie is dus 28 jr.
Ik krijg mijn schroef/motor niet trillings- vrij. Ben er al jaren mee bezig, maar krijg het niet voor elkaar. De trillingen treden op tussen de 1500 tpm tot ong. 2000 tpm.
Reeds gedaan:
Schroefasuithouder opnieuw vast gezet;
Nieuwe schroefas;
Schroef na laten kijken/ uit laten balanceren bij Jooren;
Nieuwe motorstrillingdempers.

En nu..................?
Wat overblijf is de flexibele koppeling. Kan daar iets van onbalans in zitten o.i.d.?
Ik ga zo dadelijk weer aan boord en ga met de meetklok weer alles nameten.
En nu speciaal of er verschil zit tussen de plaat as motor andere zijde van de flex. koppeling.
En nogmaals de as na meten???
Verder weet ik het niet meer.

Dus heren...............BRAND los.

Oh ja.........bij het uitlijnen motor/as/ flex.kopp. op 0,1 mm rondom nauwkeurig gezet???
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 04 mei 2017 11:41 #832198

zijn je motorsteunen nog heel?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 04 mei 2017 11:49 #832199

Probeer eerst eens alleen de motor zonder de schroef mee te laten draaien, daarna met schroef, dan weet je of het de motor of schroef is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 04 mei 2017 12:42 #832210

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Vooruit en achteruit hetzelfde?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 04 mei 2017 14:00 #832227

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 646
Had je deze draad al gevonden?

Het is vervelend dat je die uniflex koppeling niet kan inspecteren van binnen (je kan het rubber er niet los uitnemen). En in mijn geval was dat lastig: Ik zag er niks aan, maar hij was wel aan vervanging toe.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 04 mei 2017 14:29 #832237

FriendlySailor schreef :
Oh ja.........bij het uitlijnen motor/as/ flex.kopp. op 0,1 mm rondom nauwkeurig gezet???

Los even van de feitelijke oorzaak: 0,1 mm is te grof.
Geadviseerd wordt voor het uitlijnen een voelermaat van 0,05 mm te gebruiken.
Laatst bewerkt: 04 mei 2017 17:19 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 05 mei 2017 07:50 #832423

Gisteren een lange tijd bezig geweest met de motor en de schroefas te meten.
Nou dat gaat dus niet.
Te weinig ruimte om de meetklok bij de schroefas te krijgen. :sick:

Dus zo maar weer aan het experimenteren gegaan.
Motorsteunen zijn in orde;
Achteruit heb ik nooit 1700 t/pm gedraaid.......dus nooit gemerkt;
Trillingsdempers zien er prima uit en zijn pas 3 jr. oud;
De flexibelekoppelijng is idd een Vetus Uniflex. Deze dus:



Alles nog een keer nagesteld met een 0,05 mm voelermaatje.
Motor weer gestart en in de box op 1700 t/pm gezet.

Ik voel nu geen noemenswaardige trillingen meer. Zie filmpje.

Filmpje plaatsen is gelukt (met dank aan Duncan) ..........maar op het filmpje staat de motor helemaal stil, met de schroef in werking op 1700 t/pm. Vast in de box.

Heb er nog niet mee kunnen varen..............dus ff afwachten nog.
Als er tijdens het varen trilling op gaan treden is het iets anders............denk ik.

Wordt vervolgd.
Gert
Laatst bewerkt: 05 mei 2017 14:56 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 05 mei 2017 14:43 #832524

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 568
Je kunt je filmpje op Youtube uploaden en dan hier een linkje plaatsen.

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 05 mei 2017 14:45 #832527

Zo vanmiddag een proefvaart gemaakt.
Nou was van korte duur...............nog steeds het zelfde.
Dus op aanraden van Baeuty achteruit ook 1700 t/pm gevaren en...........
perfect geen enkele trilling.
Wat is nu de conclusie??
Schroef niet in orde. Die is nagezien door Jooren......dus??
Jooren gebeld........waren al mee weekend.

Ik hoor jullie commentaar/ suggesties graag.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 05 mei 2017 17:45 #832584

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
mogelijk zoals met nieuwe banden op een auto een onevenwicht in de schroef vooruit? Kan de "aanvalsrand" van de schroef bij vooruitvaren zijn. Zitten er bramen of onregelmatigheden op de schroef? Ik denk maar wat hardop... so don't kill me :)
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 05 mei 2017 17:50 #832588

Davids,
De schroef is niet beschadigd o.i.d.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 05 mei 2017 17:53 #832590

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
ok, volgend schot voor de boeg: rubber van de uniflex die "versleten" is in 1 richting (vooruit)
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 05 mei 2017 17:55 #832591

Dat zou kunnen, maar hoe kan je dat controleren??
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 05 mei 2017 19:42 #832620

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Bij achteruit varen 'trekt' de schroef aan de aandrijving in plaats van duwen. Dit zet minder druk (compressie) op lagers, koppeling en dergelijke. Met mijn zeer bescheiden technische kennis zou ik eerst de lagers verdenken, met name het binnenlager mocht er van een uithouder sprake zijn. Zou het lager in de schroefas uithouder versleten zijn, zou ik ook dan trillingen verwachten en die zijn er dus niet.

Moet er wel bij zeggen dat voor zover ik weet zo goed als alle voortstuwingsinstallaties een bereik hebben waarin ze het minst lekker lopen. Ook wij hebben een stuk (bij vooruit) dat we net iets meer of net iets minder gas geven.

Is dat beeld terecht? Is het erg perfectionistisch om alle toeren 'trillingsvrij' te draaien?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 05 mei 2017 19:57 #832626

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
zeer lastig probleem om te vinden

Heb je ook een filmpje als hij in zijn werk staat?


Heb je een zwevend binnenlager?
Is dit altijd zo geweest en hoelang

Een motor uitlijnen met een zwevend binnenlager is erg lastig en gaat meestal niet goed waardoor de motor achter de schroefas gaat kwispelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 05 mei 2017 20:12 #832634

Fer,

Dat filmpje staat er toch? Of bedoel je dat niet?
Ik heb idd een zwevend binnenlager;
Dit is eigenlijk al vanaf de aanschaf.
Ik heb er al zoveel aan gedaan en eigenlijk weet ik het niet meer.
Vorig jaar wel een gebroken motorsteun gehad en een andere gemonteerd.l
Waarschijnlijk door dat trillen.
Maar het trillen bleef het zelfde.

Beauty,
Ik heb een bereik van 1500-2000 t/pm waar het niet te harden is.
Of ik vaar 4,5 Nm of 6,4 Nm. Dat is niet normaal. Toch?
Gert
Laatst bewerkt: 05 mei 2017 20:19 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 05 mei 2017 20:31 #832642

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Misschien een stomme opmerking, maar staat er misschien een schot of een tank te resoneren ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 05 mei 2017 20:39 #832646

Capri Ahoy,

Heb ik allemaal al nagekeken.
Maar nee het is echt de comb. motor / schroefas.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 05 mei 2017 20:44 #832650

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
wat voor schroef?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 05 mei 2017 20:46 #832651

Een 2-bladsschroef............en daar houd mijn kennis m.b.t. maten op.

Gert
Laatst bewerkt: 05 mei 2017 20:47 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 05 mei 2017 22:27 #832676

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Misschien verstandig om de Uniflex koppeling te checken op gebroken rubber: dit is alleen mogelijk door de koppeling te demonteren. De koppeling is doorslagzeker, zowel radiaal als axiaal, bij gebroken rubber nemen nokken de aandrijving over.
In dit geval kan het zijn dat de centrering achteruit en vooruit verschillend is waardoor de ene draairichting trilt en de andere niet.
Het rubber van de Uniflex (= Centaflex M, Vetus maakt ze niet zelf) koppeling breekt regelmatig - ken diverse gevallen waaronder ikzelf.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 06 mei 2017 16:29 #832803

Vandaag nog eens ff goed de schroefasinstallatie bekeken.
De Uniflex koppeling is de 1630, voor een 30 mm schroefas.
Maar nu de boot weer in het water ligt, kan ik dan de Uniflex eruit bouwen?
Kan ik dan zonder probleem de schroefas een eindje ong. 6 cm naar achteren duwen?
Tussen schroefas en roer zit ruimte zat.

Gaat de Volvo Penta seal schroefasafdichting dan niet lekken.

Wel de as ondersteunen natuurlijk.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 06 mei 2017 17:03 #832807

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
@ Aad 77,
Misschien een linkje voor een reserverubber voor de uniflex, of is die zo niet te verwisselen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 06 mei 2017 17:51 #832813

Hoe erg ervaar jij de trillingen? Ik heb ook een bepaalde toerental range die ik liever vermijd omdat ik daarbinnen meer trillingen heb. Dat is niet heel ongewoon volgens mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 06 mei 2017 19:25 #832845

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 646
@holtere, Ik schreef het eerder in dit draadje al: nee bij de uniflex koppeling is het rubber een geheel met de twee schaaldelen. Niet als onderdeel te vervangen. En moeilijk van buitenaf te controleren.

@FriendlySailor: er zitten in de conische klembus een stel extra boutgaten (ongebruikt, dopje erin) waarmee je de klembus uit de flexibele koppeling kunt drukken: bout erin draaien en dan duwt die bout de conische bus uit de koppeling.

Als je voldoende ruimte hebt tussen de koppeling en je volvo gland (nl de lengte van de conische klembus) dan kun je de schroefas naar achteren schuiven. Natuurlijk wel het eindje van de as binnen de boot houden!

Je kan daarna de flexibele koppeling van de uitgaande flens van de keerkoppeling losnemen.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl