FriendlySailor schreef :
Als je de as van de motor los hebt, kan hij inderdaad een eindje zakken.
Als de boot op het droge staat kan je het rubber van de schroefasafdichting los halen en op schuiven.
Dan zal je zien dat de as in het midden van de doorlaat zit.
Dit kan je dan ook gelijk controleren.
Ik heb zelf een taps hulpstukje gedraaid, dat je over de schroefas schuift
en zodoende de as kan centreren.
Als het goed is slingert de as niet onder varen op de motor.
Dus het lijkt erop dat er uitgelijnd dient te worden.
Als de as goed in de flexibele koppeling zit kan deze niet echt opschuiven hoor.
Dus maar even controleren of die wel goed vast gezet is.
De as zit goed vast in de flexibele koppeling, kreeg hem vanmiddag niet los. De as is er tijdens montage te ver ingeschoven, waardoor de anode al praktisch tegen de schroefaskoker zit, als je de motor in zijn werk zet komt de as een millimeter naar binnen waardoor hij aanloopt.
Het slingeren is dus niet normaal, dat dacht ik idd ook al, wat ik alleen niet begrijp is hoe je dat oplost met uitlijnen als de as waar hij de boot in komt eigenlijk " los" zit. Maar ga nog wel even googelen op uitlijnen, dat had ik nog niet gedaan.