Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Afzuiging motor

Afzuiging motor 22 apr 2017 08:17 #828347

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Boot is een Dehler 36JV met een VP md2030d diesel. Vorig jaar nooit opgevallen, maar sinds dit jaat slaat bij het indrukken van de aan/uit schakelaar ook de motorafzuiging aan. Mogelijk heeftde fan vastgezeten en is bij een klusje losgeraakrt. Het is een 120mm ventilator die in een slang is geplaatst die loopt van in de motorruimte rot aan de spiegel waar deze met een net kapje wordt afgedekt. De herrie die dit alles produceert is navenant. Afzuiging werkt zolang de motorschaklaar is ingeschakeld.

Vraag, is dit continue draaien nodig? Eventeel een temperatuur geschakelde schakelaar?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 22 apr 2017 08:38 #828351

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Gregor schreef :
Boot is een Dehler 36JV met een VP md2030d diesel. Vorig jaar nooit opgevallen, maar sinds dit jaat slaat bij het indrukken van de aan/uit schakelaar ook de motorafzuiging aan. Mogelijk heeftde fan vastgezeten en is bij een klusje losgeraakrt. Het is een 120mm ventilator die in een slang is geplaatst die loopt van in de motorruimte rot aan de spiegel waar deze met een net kapje wordt afgedekt. De herrie die dit alles produceert is navenant. Afzuiging werkt zolang de motorschaklaar is ingeschakeld.

Vraag, is dit continue draaien nodig? Eventeel een temperatuur geschakelde schakelaar?
Afzuiging van de motorruimte is nutteloos.
De motor zuigt genoeg lucht aan om er voor te zorgen dat de motorruimte niet te heet wordt.
De meeste boten zijn standaard daarom ook niet met zo'n fan uitgerust.
Op het moment nadat de motor gestopt is zou het nuttig zijn dat hij de motorruimte een poosje nakoelt. De motor staat dan nog warmte uit te stralen waardoor de motorruimte wel opgewarmd wordt.
Je zou er een handbediende schakelaar op kunnen zetten, dan kun je zelf bepalen wat je wilt.
'Als het koud is niet bijzetten nadat je in de haven gearriveerd bent.Als het warm is wel even bijzetten.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 22 apr 2017 08:52 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 22 apr 2017 08:47 #828353

Afzuiging kan zelfs nadelen opleveren omdat de motor , bij een goed gesloten motorruimte, door de ontstane onderdruk wat minder lucht kan aanzuigen.
Maar nodig is het echt niet.
Je ziet het wel vaker , vooral op oudere boten. Bij de Leisures met dieselmotor zat het ook. Daar stond dat ding gewoon achterin de motorruimte (precies zo als nr. 19 op de tekening ) zonder aan of afvoerslang en de lucht dus dus alleen een beetje circuleerde :huh:
Nooit begrepen en ik heb het ding eruit gesloopt omdat hij zinloos in de weg zat.

Net even uitgerekend, mijn Vetus M2C5 zuigt ongeveer 90m3/uur aan
Hier staat ook een aardige opmerking over het afzuigen bij draaiende motor:
www.georgekniest.nl/catalogus/...uigventilator-vetus/
Duidelijk dat die dingen alleen zinvol en nodig zijn bij een benzinemotor.
Ad
Laatst bewerkt: 22 apr 2017 08:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 22 apr 2017 08:51 #828355

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Dat is geen afzuiging maar een blower die lucht naar je motor blaast. Anders zit ie verkeerd aangesloten!
Op onze First 31.7 zat er ook een gemonteerd tegen de spiegel.
Ik moet zeggen dat het me buiten de herrie die zo'n ding maakt wel beviel. Veel motoren die urenlang staan te draaien ruik je wel binnen in het interieur. Door de overmaat aan lucht die er met een blower doorheen gaat is dat aanmerkelijk minder en blijft het frisser.
Normaal gesproken is je motor wel in staat om voldoende frisse lucht aan te zuigen voor de verbranding en dit is een extra'tje.
We hebben nu een andere First zonder (maar wel met beluchtingsslangen) maar ik overweeg toch om er weer een te plaatsen. Eerst nog een vakantie aanzien!
Laatst bewerkt: 22 apr 2017 08:54 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 22 apr 2017 08:56 #828357

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
holtere schreef :
Dat is geen afzuiging maar een blower die lucht naar je motor blaast. Anders zit ie verkeerd aangesloten!
Op onze First 31.7 zat er ook een gemonteerd tegen de spiegel.
Ik moet zeggen dat het me buiten de herrie die zo'n ding maakt wel beviel. Veel motoren die urenlang staan te draaien ruik je wel binnen in het interieur. Door de overmaat aan lucht die er met een blower doorheen gaat is dat aanmerkelijk minder en blijft het frisser.
Normaal gesproken is je motor wel in staat om voldoende frisse lucht aan te zuigen voor de verbranding en dit is een extra'tje.
We hebben nu een andere First zonder (maar wel met beluchtingsslangen) maar ik overweeg toch om er weer een te plaatsen. Eerst nog een vakantie aanzien!

Juist doordat je lucht de motorruimte in blaast creeer je een lichte overdruk waardoor je de motor gaat ruiken in het interieur.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 22 apr 2017 09:07 #828363

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Juist doordat je lucht de motorruimte in blaast creeer je een lichte overdruk waardoor je de motor gaat ruiken in het interieur.
Dat lijkt wel logisch zo'n opmerking maar de veel zeilschepen van grote merken hebben deze voorziening en dat is niet voor niets.
Integendeel. In de 31,7 nooit een spoor van reuk gehad en nu wel (een beetje) ook de warmte blijft meer hangen is mijn idee.
Deze zat erin: www.dekkerwatersport.nl/Catalo...Wbudget/Product.aspx
Een opbrengst wordt opgegeven van 2800 l per minuut, wat er van overblijft is veel meer dan de 90 m3 waar Yellowboat het over had. Dat is geen overdruk maar ventilatie :)
Dit overigens terzijde want het ging me meer om het veronderstelde zuigen van Ts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 22 apr 2017 09:33 #828370

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Dat het afzuiging is, is een kewstie van objectief waarnemen ;) of dat het juist is aangesloten, dat kan ik niet beoordelen omdat ik niet aan de aansluitingen ben geweest en dit sinds de eerste eigenaar zo zit. Het idee van YellowBoat en Douwe spreekt me wel aan. De opmerking bij Kniest, voor wat ie waard is, geeft wel te denken over het continue hebben draaien van zo'n afzuiger.

De motorruimte heeft een redelijk open toegang tot de achterste bakskist, die niet luchtdicht is afgesloten. Gevoelsmatig en niet gestoeld op enige meting lijkt me dat de motor instaat is om voldoende verse lucht aan te zuigen.

Hoe warm zou het in de motorruimte moeten worden voordat je die afzuiger gaat aanzetten? Dit met het oog op een eventuele NTC (ik zie een Arduino toepassing.......)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 22 apr 2017 10:19 #828378

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Yellow Boat schreef :
Duidelijk dat die dingen alleen zinvol en nodig zijn bij een benzinemotor.
Dit is juist. Wellicht was er toen de boot gebouwd werd een keuze om een benzinemotor in te bouwen en werd daarom de afzuiging standaard gemonteerd? Voor het koelen van de motorruimte is het niet nodig, de doorstroom van lucht door de motor houdt de ruimte op een acceptabele temperatuur. De vergelijking met grote schepen gaat niet op, daar lopen de luchtstromen heel anders.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 22 apr 2017 15:00 #828432

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Een Dehler 36 JV is zeker alleen met een diesel motor geleverd.
Ik kan mij voorstellen dat na de motor gestopt is dat de nog flink uitstralende warmte door de ventilator word afgevoerd..
De motor zuigt zorgt zelf voor de aanzuigende lucht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 22 apr 2017 15:17 #828434

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
@ Gregor,
Heb je een foto van de ventilator waarbij ook de slangaansluitingen zichtbaar zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 22 apr 2017 15:23 #828436

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
holtere schreef :
@ Gregor,
Heb je een foto van de ventilator waarbij ook de slangaansluitingen zichtbaar zijn?
nee, helaas. En dat gaat nog wel duren ook :(
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 22 apr 2017 15:26 #828439

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
dehler schreef :
Een Dehler 36 JV is zeker alleen met een diesel motor geleverd.
Ik kan mij voorstellen dat na de motor gestopt is dat de nog flink uitstralende warmte door de ventilator word afgevoerd..
De motor zuigt zorgt zelf voor de aanzuigende lucht.
als de motor stopt en de schakelaar staat nog op 'aan', dan is ook de fan gestopt.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 22 apr 2017 15:36 #828441

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
als de motor stopt en de schakelaar staat nog op 'aan', dan is ook de fan gestopt.
Toch weer anders geschakeld dan: bij de First ging de ventilator lopen als je het knopje op het dashbordje ingedrukt had, op contact zeg maar. Die liep dus ook als de motor uit was.

Geen Dehler eigenaar aanwezig die een plaatje kan schieten op misschien wel heeft van de montage?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 23 apr 2017 20:46 #828953

  • Amazone
  • Amazone's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Ik heb dat ding ook. Het geluid is bij mij niet echt storend. Je hoort hem eigenlijk alleen als de motor stationair draait. Geen idee of hij blaast of zuigt en waar hij precies ingebouwd is. Wil komend weekeinde wel even kijken.
Laatst bewerkt: 23 apr 2017 20:47 door Amazone.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 23 apr 2017 21:42 #828969

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
Die fan is om buitenlucht aan te zuigen. Die buitenlucht heeft de motor nodig voor de verbranding.

Volvo Penta
Engine designation, MD2030
Max engine speed,3200–3600 rpm
Displacement, 0.95 (58.2) l (cu. in.)

Bij een cilindervulling 70% en draaiend op vollast heeft deze motor een luchtbehoefte van ca.

0,95 * 3500 * 60 * 0,7 = 139.650 liter per uur

Bijna 140 m3 buitenlucht per uur.
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 04:42 #828983

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
er zijn min. 2 manieren om blower aan te zetten;
-met een schakelaar (zo zit het bij mij i.v.m. ca. 10 min. lopen en de zeilen staan)
bij langer op de motor zet ik hem aan.
-kan ook met een relais via de D+ op de altenator (hierop zit bij mij een relais zodat alleen bij draaiende motor de aansturing van de boegschroef werkt)

en dat de motor de ruimte door aanzuigen verbrandingslucht koelt :(
ik heb al eerder aangegeven, dat dit een goede verbranding niet ten goede komt. ;)
intercoolers e.d. zitten niet voor niets op veel dieselmotoren om zo koud mogelijke lucht die meer zuurstof bevat te laten aanzuigen.
bij mij krijgt motor aanzuiglucht rechtstreeks via een luchtfilter pot met waterlok (uit een auto) van buiten.
blower zuigt en via de spiegel afvoer.
Laatst bewerkt: 24 apr 2017 04:47 door zeilhaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 05:18 #828986

Mss goed om die onderdruk in de motorruimte daadwerkelijk eens te meten om een uitspraak over de ademnood (en daarmee het verlies aan cilindervulling) van de motor te kunnen doen? Ik verwacht dat je in gevallen waarin daar sprake van is wellicht iets kunt merken onder vollast. Atmosferische diesels werken altijd met een overmaat aan lucht: de regulateur regelt de hoeveelheid inspuiting om het gewenste vermogen te halen.

Vaar je onder deellast, dan maakt het volgens mij niets uit of die bv 10 pk geleverd wordt bij bv 50 g/min diesel en optimale vulling of dezelfde 50 g/min en 95% van die lucht hoeveelheid. In beide gevallen is er een overmaat aan lucht en kan de motor het gevraagde vermogen leveren. Temperatuur van de lucht heeft eenzelfde, klein effect.

Ook het extra koelend effect van dat beetje extra flow op de al aanwezige (veel grotere) luchtstroom door de motor verooraakt, verwacht ik nauwelijks meetbaar. Wie meet dit eebs, met en zonder blower?

Intercoolers zitten vaak na een turbo. Daar is het nodig omdat het daar over hele andere luchttemperaturen gaat dan lucht die alleen om een reeds watergekoeld blok stroomt. In mijn auto (turbo) wordt deze intercooler niet eens door rijwind (zoals bij een front-mount) gekoeld, maar door het koelwater van 90 grC. Lucht naar de cilinders is dus altijd warmer dan die 90 grC (en daar is deze motor op ontworpen).

Voor onze atmosferische diesels is de discussie wel ef geen blower m.i. niet relevant. Daarbij zoals gezegd:
-blazen geeft luchtjes (en warmte) naar het interieur;
-zuigen verlaagt de luchtstroom naar de motor;
-temperatuurecfect is nihiel
-na stoppen valt er weinig te koelen: dynamo levert geen vermogen meer en de warmte die de motor uitstraalt is voor vnl straling.

Ik laat me graag nieuwe inzichten bijbrengen: wie gaat er eens meten? Zet eens een weerstation in en naast de ruimte bv?
Laatst bewerkt: 24 apr 2017 06:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 05:30 #828988

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
kleine aanvulling;
natuurkunde heeft mij geleerd, dat koudere lucht ca. 20 gr. (van buiten)meer zuurstof dan die van 80 gr.(uit hete motorruimte) bevat.
Dus wat is er beter om zo goed mogelijke verbranding te krijgen?
simpeler kan ik het niet uitleggen ;)
Laatst bewerkt: 24 apr 2017 05:31 door zeilhaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 05:36 #828989

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
douwe schreef :

Juist doordat je lucht de motorruimte in blaast creeer je een lichte overdruk waardoor je de motor gaat ruiken in het interieur.

Aha, door deze opmerking gaat het mij dagen. Op mijn Beneteau zitten twee lucht in/uitlaten op de Spiegel. Nooit begrepen waarom 2, maar zou het zo kunnen zijn, dat wanneer de ene voor lucht naar de motor blazen wordt gebruikt, de andere lucht afvoert door de eventuele overdruk, zodat het niet door kieren het interieur binnenkomt? De inlaat heeft een slang met blower vlak bij de motor, de (mogelijke) uitlaat heeft geen slang. Toch blijf ik het vreemd vinden waarom uberhaupt een blower nodig is als er voldoende luchttoevoer is.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 24 apr 2017 05:46 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 05:53 #828990

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Ome Ed schreef :
Die fan is om buitenlucht aan te zuigen. Die buitenlucht heeft de motor nodig voor de verbranding.

Volvo Penta
Engine designation, MD2030
Max engine speed,3200–3600 rpm
Displacement, 0.95 (58.2) l (cu. in.)

Bij een cilindervulling 70% en draaiend op vollast heeft deze motor een luchtbehoefte van ca.

0,95 * 3500 * 60 * 0,7 = 139.650 liter per uur

Bijna 140 m3 buitenlucht per uur.
proefondervindelijk vastgesteld dat de fan afzuigt, gezien vanaf de motor. Aan de aansluiting is door mij niets veranderd, maar draait sinds dit seizoen. Mogelijk heeft fan vastgezeten en is door tijdelijk verleggen pijp deze fan weer losgeraakt.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 06:33 #829001

Als de weerstand door de slang naar buiten voldoende veel kleiner is dan de weerstand naar het interieur dan zul je (met blazende blower) de circulatie die je wilt op gang helpen. Maar nogmaals, dan moet die blower in capaciteit wel zoden aan de dijk zetten ivt wat de motor zelf al de ruimte in zuigt.

zeilhaas schreef :
kleine aanvulling;
natuurkunde heeft mij geleerd, dat koudere lucht ca. 20 gr. (van buiten)meer zuurstof dan die van 80 gr.(uit hete motorruimte) bevat.
Dus wat is er beter om zo goed mogelijke verbranding te krijgen?
simpeler kan ik het niet uitleggen ;)

Ik ontken ook niet dat koudere lucht "beter" is; ik denk echter dat het hier niet relevant is (vanwege de overmaat aan lucht die altijd aanwezig is onder deellast).

Allemaal theorie: gewoon eens gaan meten, met en zonder blower. Zowel de invloed op temperatuur en druk.
Laatst bewerkt: 24 apr 2017 06:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 06:37 #829003

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Gregor
proefondervindelijk vastgesteld dat de fan afzuigt, gezien vanaf de motor. Aan de aansluiting is door mij niets veranderd, maar draait sinds dit seizoen. Mogelijk heeft fan vastgezeten en is door tijdelijk verleggen pijp deze fan weer losgeraakt.
Ik herhaal het nog maar een keer, maak een foto van de gemonteerde ventilator. Daaraan kun je zien of die is aangesloten om te blazen of om te zuigen. De zuigkant is het midden van het slakkenhuis.

Bij onze (ex) First inderdaad twee slangen waarvan een voor de motor en een (blaaskant) naast het luchtfilter.
Wellicht vergeet menigeen hier dat boten van deze werven niet alleen in Nederland varen maar ook in warmere gebieden. Met 40 graden buiten wil je misschien best wel een blowtje :whistle:

Laatst bewerkt: 24 apr 2017 06:42 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 06:39 #829004

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
@ Nachtvlinder:
Jij had toch ook een First?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 06:43 #829005

Ja, zonder blower, met slang naar de spiegel en een paar lawaai makende roosters pal naast de kajuitingang.

Ik zou wel gebaat zijn de dynamo met turbolader af te kunnen koelen tijdens bedrijf: indien iemand een effect van >5 graden temperatuurverlaging aan kan tonen ga ik ook aan de blower.
Laatst bewerkt: 24 apr 2017 06:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 07:12 #829012

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Als je wilt meten wat de invloed van een blower(zuigen of persen)is moet je veel meer gegevens van de motor kunnen meten. B.v. uitlaatgassen temperatuur, exakte stand van de regelstand van de HD brandstofpomp, exakt toerental enz. Zonder deze gegevens is een vergelijk onmogelijk.
Op grote motoren zijn al deze gegevens wel voorhanden.
Er is wel degelijk verschil te zien wanneer je met een schip in de tropen of in een koel klimaat vaart.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 24 apr 2017 07:16 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl