Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: stalen vs. kunststof dieseltank

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 11:01 #826163

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
wat is het voordeel van een stalen ten opzichte van een kunststof dieseltank?
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 11:07 #826164

kan d'r helaas geen bedenken :unsure:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 11:10 #826166

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
LittleWings schreef :
wat is het voordeel van een stalen ten opzichte van een kunststof dieseltank?

In een kunststoftank (PE) treedt minder snel condensatie op. Daardoor minder water in de diesel. Daardoor minder snel slijmerige vervuiling in de tank.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 11:14 #826167

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
lodewijk stegman schreef :
In een kunststoftank (PE) treedt minder snel condensatie op. Daardoor minder water in de diesel. Daardoor minder snel slijmerige vervuiling in de tank.
dankjewel, de voordelen van kunststof ten opzichte van staal zijn me duidelijk. Ze zijn ook veel goedkoper.

Ik vraag me af of staal ook voordelen heeft.
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 14 apr 2017 11:53 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 11:46 #826174

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 646
Bij kunststof ben je waarschijnlijk beperkt in keuze van afmetingen en vorm. Bij staal kun je daar custom-made wellicht wat makkelijker meer kanten mee op.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 11:56 #826177

PE is niet voor de eeuwigheid gemaakt, het is ten aller tijde hard op weg om kaarsevet te worden, maar het zal vast onze bootjes overleven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 11:58 #826178

Een voordeel kan zijn dat staal niet smelten kan bij brand. Maar of dat echt een voordeel is?
Als ik me niet vergis zijn kunststof tanks volgens de CE regels niet toegestaan als ze in direct kontakt , lees in, de motorruimte staan.

Overigens waag ik te betwijfelen of kunststof echt minder condens geeft. Het enige verschil zal zijn dat je het aan het oppervlakte van staal ziet zitten als fijne druppels maar van kunststof afloopt omdat kunststof i.h.a. waterafstotend is waardoor je er vrijwel nooit condens op aan zult treffen.
Lijkt me daarom eerder een visueel misverstand.
Ad
Laatst bewerkt: 14 apr 2017 11:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 12:11 #826182

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
ABS tanks worden ook op maat gemaakt, net als staal. Free technics deed dat in het verleden, misschien nog steeds.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 13:07 #826197

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
lodewijk stegman schreef :
LittleWings schreef :
wat is het voordeel van een stalen ten opzichte van een kunststof dieseltank?

In een kunststoftank (PE) treedt minder snel condensatie op. Daardoor minder water in de diesel. Daardoor minder snel slijmerige vervuiling in de tank.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Voordelen van kunststoftank t.o.v. metaal zijn volgens mij de doorzichtigheid (controle op vloeistofpeil en eventuele verontreingingen) en de ongevoeligheid voor aantasting door afbraakprodukten die ontstaan bij een onverhoopte biologische besmetting van de inhoud.

Voor het minder snel optreden van condensatie in een kunststoftank t.o.v. metaal ben ik benieuwd naar de onderbouwing op basis van de ons bekende fysica.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 13:22 #826205

CeesS schreef :
Voor het minder snel optreden van condensatie in een kunststoftank t.o.v. metaal ben ik benieuwd naar de onderbouwing op basis van de ons bekende fysica.

- Condensatie onstaat als de wand kouder is dan de lucht in de tank.
- Het temperatuurverschil tussen de wand en de lucht in de tank zal groter zijn naarmate de warmtegeleiding van het materiaal groter is (want dan neemt de wand eerder te temperatuur van de koude buitenlucht aan.
- warmte geleiding van kunstof zal toch snel een paar honder keer lager liggen dan die van staal.

?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 13:22 #826206

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Er kan lekkage ontstaan bij de tankaansluitingen door verschillen in uitzetting. Kunststof waar non-ferro of rvs ingeschroefd is, zou minder goed afdichten op de duur. Heb al verschillende kunststoftankjes verwijderd zien worden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 13:28 #826207

De kunsstof kannen waar ik al meer dan 40 jaar, in dezelfde kannen, brandstof haal vertonen nog geen enkel spoor die me aan vervanging doen denken.
Ze zijn net voeldoende transparant om het peil te zien en de rotzooi die je mee krijgt van een pomp aan 't water.
Ze hebben me ook al 40 jaar behoed voor rommel in de tank waar het niet zichtbaar is.
Het zichtbaar zijn in de kan werkt veel beter dan een filter.

Vóór de tijd van biodiesel deed ik vele jaren met een filter.
Na alle ellende die ik hier lees vervang ik ze wat vaker, en kontroleer de oude, ze zijn nog steeds niet zichtbaar verontreinigd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 13:37 #826211

Bas van Dijk schreef :
CeesS schreef :
Voor het minder snel optreden van condensatie in een kunststoftank t.o.v. metaal ben ik benieuwd naar de onderbouwing op basis van de ons bekende fysica.

- Condensatie onstaat als de wand kouder is dan de lucht in de tank.
- Het temperatuurverschil tussen de wand en de lucht in de tank zal groter zijn naarmate de warmtegeleiding van het materiaal groter is (want dan neemt de wand eerder te temperatuur van de koude buitenlucht aan.
- warmte geleiding van kunstof zal toch snel een paar honder keer lager liggen dan die van staal.

?

Geen paar honderd keer hoor , om precies te zijn 166 keer.
Overigens heeft dat alleen invloed als de warmtegeleidingscoëfficient van kunststof veel lager is dan de warmteovergangscoëfficient van kunststof naar vochtige lucht.
Lijkt me leuk proefje om te testen ;)
Overigens is al vaker aangetoond door berekenen en meten( is een draadje van) dat het met die condensatie wel meevalt , al helemaal in de winter als de inhoud van de tank immers niet veranderd.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 14:30 #826224

Yellow Boat schreef :
Bas van Dijk schreef :
CeesS schreef :
Voor het minder snel optreden van condensatie in een kunststoftank t.o.v. metaal ben ik benieuwd naar de onderbouwing op basis van de ons bekende fysica.

- Condensatie onstaat als de wand kouder is dan de lucht in de tank.
- Het temperatuurverschil tussen de wand en de lucht in de tank zal groter zijn naarmate de warmtegeleiding van het materiaal groter is (want dan neemt de wand eerder te temperatuur van de koude buitenlucht aan.
- warmte geleiding van kunstof zal toch snel een paar honder keer lager liggen dan die van staal.

?

Geen paar honderd keer hoor , om precies te zijn 166 keer.

idd maar ik ging er vanuit dat een stalen tank o.h.a. een dunnere wand heeft dan die van kunststof, en dan zit je snel aan 'een paar honderd'.
Maar mijn formulering is dan niet helemaal exact nee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 14:59 #826230

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
dank weer, heren!
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 15:13 #826234

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Bas van Dijk schreef :
Geen paar honderd keer hoor , om precies te zijn 166 keer.
idd maar ik ging er vanuit dat een stalen tank o.h.a. een dunnere wand heeft dan die van kunststof, en dan zit je snel aan 'een paar honderd'.
Maar mijn formulering is dan niet helemaal exact nee.

Heel goed Bas. Ik had zelf niet beter uit kunnen leggen waarom een PE tank minder condens oplevert.
Een paar maanden terug heb ik hier een pots gewijd aan de verwijdering van mijn eigen PE tank. Met een paar foto's van het interieur. Dat brandschoon was.
Tank was me echter te groot.
Heb nu een tank van met epoxy en glasweefsel bekleed multiplex. Isoleert nog beter. Maak je zelf in elke gewenste maat en vorm.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 15:40 #826240

Tenzij je een stalen boot hebt waar je de tank wilt integreren in de romp zijn er inderdaad maar werg weinig voordelen voor een stalen tank. Eventueel zou je een RVS tank kunnen overwegen als je geen plastic wilt.
Condens in een stalen tank is overigens een sprookje als je die op de juiste manier aanlegt. Ik heb ooit 1 keer een druppel water uit de tank weten te halen, en ik tank regelmatig in de regen dus ik ben er vrij zeker van dat die druppel die ik ooit gevonden heb (op en 1200 liter tank) via de vulpijp binnen is gekomen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 16:30 #826247

Mooi topic....
Heb zelf een lekkende stalen tank van 180 liter.
Nu provisorisch gedicht.

Komende winter ga ik die vervangen.
Probleem is dat daarvoor de hele kuipvloer eruit moet.
Maar goed....wat moet dat moet,

Mijn vraag :
Wil een kunststof tank op maat laten maken.
Hoe bevestig je die aan de stalen spanten?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 16:34 #826249

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Vinni schreef :
Mijn vraag :
Wil een kunststof tank op maat laten maken.
Hoe bevestig je die aan de stalen spanten?

Vinni


Spanbanden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 17:00 #826254

Nou ....een 180 liter tank die bij 8Bf ligt te schommelen?
Nee....spanbanden lijken me niet geschikt. Moet natuurlijk ook lang mee
gaan zonder of dat je je zorgen moet maken.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 17:16 #826258

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
Vinni schreef :
schommelen?
nee moet je op de vloer leggen. idd. met spanbanden. Mijne(~70liter) zat met purschuim, zat ook muurvast. :angry:
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 17:29 #826262

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Je kunt holle ruimten perfect opvullen met een plastic zak die je met pur vult . Geeft steun en is verwijderbaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 20:14 #826303

Hmm....keetutnie.....
Niet mijn idee van professioneel en kwaliteit.
Nou ja.....eerst straks de tank eruit......dan zien we wel verder.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 20:32 #826310

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Erikdejong schreef :
Condens in een stalen tank is overigens een sprookje als je die op de juiste manier aanlegt. Ik heb ooit 1 keer een druppel water uit de tank weten te halen, en ik tank regelmatig in de regen dus ik ben er vrij zeker van dat die druppel die ik ooit gevonden heb (op en 1200 liter tank) via de vulpijp binnen is gekomen.

De condens ontstaat juist als je tank lang vrijwel leeg is = een hoop koud metalen oppervlak waar de condens zich op af zet. Volle tank = geen condens, lege tank = problemen. Hetzelfde principe als bij je vierwieler..........
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 14 apr 2017 20:58 #826320

Mijn tank is eigenlijk nooit vol...

Vinni, een goed juk maken waar de tank in staat en er dan of een aluminium of RVS beugel overheen vastbouten (aan het juk) of inderdaad gewoon met een permanente spanband. Ik zou inderdaad geen ratelabnd gebruiken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl