Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VP D1-20 - start niet

VP D1-20 - start niet 12 mrt 2017 13:13 #816841

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Hallo,

Heb het volgende probleem: mijn batterijen werden thuis opgeslagen tijdens de winterstop en af en toe aan de druppellader gehangen. Ik merkte toen dat het startaccu minder geladen raakte dan het service accu (12,56 V vs 12,67 V).

Gisteren de batterijen weerom aangesloten op de boot: service accu werkt perfect.
Bij het aanzetten vh contact weerklonk het alarmtje, dus zover ok. Maar wanneer de startknop werd ingedrukt maakte de motor een fractie van een seconde een poging rond te gaan (echt héél kort), waarna het display blank werd..... de motor bleef verder dood..... :(
Nameten vh start accu leverde daarna 12,40 V op... De hoofdzekering lijkt nog ok

Vragen:

- kan het zijn dat het accu alsnog stuk is? (ondanks 12,40 V)
- mag ik jumper kabels gebruiken met het service accu?
- zit er ergens nog een zekering die kapot kan zijn?
- wat zou dan de reden voor kortsluiting kunnen zijn?

Vast bedankt,

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP D1-20 - start niet 12 mrt 2017 13:17 #816843

Zou ook nog een slecht massacontact kunnen zijn van de startmotor naar het motorblok. Zoiets komt vaker voor . Om de testen een verbinding maken van de startmotor met de min van de startaccu met een stuk accukabel.
Oplossing ; statmotor lverwijderen , contactvlakken van startmotor en motor goed blank maken .
Eventueel ook de verbinding van startaccu min met de motor nalopen.
Zou ook nog aan de startmotor zelf kunnen liggenmaar voor je die gaat reviseren eerst testen met een andere startaccu.
Reviseren kun je hier vinden: dieseldokter.nl/?page_id=357
Ad
Laatst bewerkt: 12 mrt 2017 13:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP D1-20 - start niet 12 mrt 2017 13:26 #816845

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Dank, maar de motor is 3 jaar oud, 110 draaiuren. Denk niet dat het de startmotor is.

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP D1-20 - start niet 12 mrt 2017 13:52 #816852

Kan ook heel simpel zijn: een dun oxidelaagje op de accupool of in de accuklem.
Even een schuurpapiertje erover/erdoor halen en....Muziek!
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP D1-20 - start niet 12 mrt 2017 14:08 #816857

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Is de spanning op het display onmiddelijk weer terug als je de startknop los laat?.
Zo ja, dan controleren of de accukabels wel goed contact maken met de accupolen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP D1-20 - start niet 12 mrt 2017 14:12 #816858

Zeppos schreef :
Dank, maar de motor is 3 jaar oud, 110 draaiuren. Denk niet dat het de startmotor is.

Z

Reviseren inderdaad niet maar tussen startmotor en vliegwielhuis of onder de boutkoppen van de startmotor wil nog wel eens verf zitten , juist van het mariniseren van die motor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP D1-20 - start niet 12 mrt 2017 16:32 #816902

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Lijkt op een probleem van te weinig stroom door slechte accu of cantaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP D1-20 - start niet 12 mrt 2017 17:07 #816912

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Fer,

Kan je even toelichten aub? Batterij gaf nog 12,40V ...

Dank,

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP D1-20 - start niet 12 mrt 2017 17:36 #816926

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ook als je start?

Het kan zijn dat 1 cel niet goed is maar een slecht contact met de accupolen is zeer aannemelijk.

Controleer alle contacten van de accu naar de startmotor, ook op de startmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP D1-20 - start niet 12 mrt 2017 18:08 #816938

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 584
Meet eens de spanning op de accu ,en een keer de spanning op de startmotor tijdens het starten. Als ze nagenoeg hetzelfde zijn kun je een slecht contact in de bedrading uitsluiten.
Als de spanning volledig instort dan lijkt het de accu te zijn. Anders zou de startmotor de verdachte zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP D1-20 - start niet 13 mrt 2017 11:43 #817111

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Bedankt allen, ik schuur alvast de batterijcontacten- en klemmen.

Toch raar dat eerst het alarm luidt en het display oplicht, waarna alles dood valt, niet?
Indien het zaakje met wat schuren opgelost raakt zal ik dit maar klasseren onder X-files....

Keeping you posted,

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP D1-20 - start niet 13 mrt 2017 12:10 #817119

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
klemspanning van de accu kan goed lijken, en nog steeds een geringe belasting (piepertje en zo) laten werken, maar als de volle startstroom wordt gevraagd dondert de accuspanning ver naar beneden omdat de inwendige weerstand is toegenomen.

Een goede accu tijdens zou tijdens het leveren van een startstroom een paar Volt naar beneden kunnen zakken. Iets van 3V of zo, weet Fer wel.
Als ie veel verder zakt dan is het gedaan met de koopman en moet ie worden vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP D1-20 - start niet 13 mrt 2017 12:15 #817120

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Zeppos schreef :
Bedankt allen, ik schuur alvast de batterijcontacten- en klemmen.

Toch raar dat eerst het alarm luidt en het display oplicht, waarna alles dood valt, niet?

Z

Nee, dat is niet zo vreemd. Display verbruikt minimale stroom. Zodra je start wordt er een kolossale stroom gevraagd zodat de spanning wegvalt als er sprake is van een minimaal contact tussen pool en accuklem.
Ik heb deze situatie meegemaakt toen ik een keer vergeten was om de klem vast te draaien en ging starten. Starten, klik en niets, knop los en spanning op display weer terug.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 13 mrt 2017 12:19 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP D1-20 - start niet 20 mrt 2017 17:01 #819059

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Vandaag de klemmen en polen opgeschuurd: alles nog steeds dood.

Effe de multimeter d'er bijgehaald: 9,6V (laatst: 12,4V... geen verbruikers aangesloten want hoofdschakelaar uit).
Einde verhaal voor deze batterij dus, op naar de shop.

Vetus heeft blijkbaar een actie: 85 euri voor een 70 Ah Lood-Calcium batterij: goeie deal dacht ik, niet?

z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP D1-20 - start niet 20 mrt 2017 18:03 #819079

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Mooi dat je het probleem heb gevonden :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP D1-20 - start niet 03 mei 2017 15:42 #831924

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Inderdaad, starten met de nieuwe batterij: geen probleem. Maar daar dient zich een nieuw vraagstuk aan:

Alvorens de motor te starten heb ik de koelvloeistof afgetapt via de twee plastic nippels en vervangen door nieuwe KV. De boot heeft dan 2 weken stilgelegen: alles kurkdroog.

Daarna 2 uur op motor: alles nog steeds picobello. Geen drup te vinden aan de nippels.

Maar na een week terug AB gekomen: verlies ik koelvloeistof thv het onderste aftappunt... :huh: :huh:

Hoe kan dit? Iemand ervaring hiermee op een VP D1-20?

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl