gerwinhaaijema schreef :
Kortstaart gaat echt niet werken op een Varianta
Met een langstaart en variabele steun is het al lastig de schroef in het water te houden op knobbelig water,
laat staan met een kortstaart. Dit omdat de boot relatief licht is en nogal heftig beweegt op korte golfslag zoals op het IJsselmeer en Waddenzee.
Ben met onze varianta (met langstaart) ooit eens recht tegen de wind in gemotord met een 5 Bft. op het Ketelmeer: niet te doen.
Even hierop terugkomend.
Ik had gisteren een soort gelijk iets, maar dan op het Markermeer.
Ik had voor mijn gevoel de boot niet goed onder controle meer vanwege de harde windstoten i.c.m. de heftige korte golfslag, constant maximaal overgeheld zonder dat ik hem terug kreeg.
Overstag gaan ging zeer lomp, en behoeft dus meer oefenen etc etc.
Dus besloten om terug te gaan na een kleine 20km gezeild te hebben, alleen de wind was zo gedraaid naar de richting waar ik moest zijn.
Dus de motor aan geslingerd, maar ik kwam dus helemaal nergens en dreigde aan lagerwal te komen.
Telkens als er een golf kwam, kwam de motor uit het water en draaide we dwars op de golven.
Uiteindelijk zo opgelost: de fok uitgerold en zo dicht mogelijk tegen de wind aan terug gelaveerd (juiste woord?).
Over bakboord had ik net genoeg leunhoek dat de motor gang kon maken (richting lagerwal)
En over stuurboord had ik genoeg aan alleen de fok, en kon ik met mijn gewicht en dat van mijn lieve wederhelft de motor redelijk in het water houden.
Maar als de motor lager had gehangen, denk ik wel dat hij water gehapt had.
Dus ik overweeg nu om een geschikte motor te vinden die in de bun past.
Ik was goed nat, er kwam veel water over de boeg zo op mijn kop.
Natuurlijk geen droge kleren meegenomen, dus de terugweg van 1.5 uur in de auto was in de onderbroek.
De vrouw was ook niet echt onder de indruk van mij geloof ik, hmmmm
Ik was wel erg onder de indruk van de krachten en de boot zelf, helaas heeft het houtje onder de mastvoetondersteuning het niet overleefd, dus dat gaan we vervangen door aluminium.