Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nieuwe steun voor buiten boord motor

Nieuwe steun voor buiten boord motor 23 feb 2017 11:28 #811864

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
Ik zoek wat tips/suggesties/gebruikerservaring m.b.t een nieuwe buitenboord motor steun voor onze Dehler varianta 65 (1972)

De huidige motorsteun is na 44 jaar gebruik toch een tikkeltje versleten.
De rails zijn al meerdere keren gelast, en vertonen haarscheurtjes en zijn niet bepaald recht meer. Ook heeft hij aan de binnenkant van de zeilboot een aluminium versteviging, en die was al aardig wit uitgeslagen, de rails zelf zijn van rvs.

Ook heeft hij wat vervorming in het polyester achtergelaten helaas!

Ik zoek dus een nieuwe degelijke motorsteun die goed werkt op onze Varianta.
We hadden een mooie Plastimo motorsteun gekocht, maar met die steun komt de motor veel veels te laag te hangen helaas.

Ook zoek ik tips over hoe ik de gaten die de oude steun heeft achter gelaten netjes dicht kan krijgen, Epoxy? of simpelweg een paar mooie inbus boutjes erin monteren?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 23 feb 2017 11:41 #811872

  • Amazone
  • Amazone's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
De gaatjes kan je dichtmaken en afwerken met gelcoat. Dat is niet zo'n probleem. Ben je er zeker van dat de spiegel nog goed is? Het lijkt er op de foto een beetje op dat de spiegel gezwollen is om de steun heen, en niet ingedrukt ter plaatse van de steun. Hoop dat dat niet zo is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 23 feb 2017 11:56 #811880

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
Bedankt voor je reactie Amazone!

De spiegel is niet opgezwollen o.i.d, waar de rails eindigen daar zie een kleine vervorming (deukjes) van het polyester. Lijkt erger op de foto dan het is.

De spiegel is niet 100% een vlak stuk, maar als je er 44 jaar lang er wel een recht stuk RVS er tegen aan vast bout (binnenin alu) dan vind ik de vervorming niet zo gek?

Of duid dit op een structureel probleem, want dan ga ik even op onderzoek.
Alles lijkt in prima staat behalve de motorsteun zelf.

De motor die eraan hangt voorlopig is een 4.5 pk 2takt langstaart van Mercury.
T.z.t zou ik graag een 4 tact willen hebben.
Laatst bewerkt: 23 feb 2017 11:59 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 23 feb 2017 12:30 #811897

  • Amazone
  • Amazone's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Gelukkig! Dan lijkt me reparatie geen probleem. Dichtmaken met polyester of epoxy en afwerken met topcoat. Er zijn zat instructies te vinden en met wat oefening lukt dit heel goed zelf. Het kost wel tijd.

Wat betreft motorsteunen kan ik je niet helpen, ik heb nooit een bbm gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 23 feb 2017 20:42 #812104

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 782
Hoi,

Ik heb destijds op de plek waar de rail van de bb motor zat een RVS plaat gezet en aan de binnenkant een 2 tal balkjes voor het door veren van de spiegel.
RVS plaat mooi afgekit zodat het "oude" zeer niet meer zichtbaar was.
De buitenboord motor steun heb ik tegen de RVS plaat bevestigd.
Ik had overigens een optrek bare steun!

Mvgrt

MrDJ
Have a Nice day
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 23 feb 2017 20:49 #812107

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 782
Ik heb ter illustratie nog een foto van!




Have a Nice day
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 23 feb 2017 21:57 #812156

Hallo Sonador,

Ik heb ook met veel plezier een Varianta 65 gehad en ook bij deze was de achterspiegel behoorlijk vervormd door het gewicht van de buitenboordmotor. Eigenlijk zijn ze bedoeld om de motor in de bun te monteren, maar dat is wel érg krap. De achterspiegel is gewoon niet stevig genoeg.

Het doorhangen heb ik destijds opgelost door in de juiste ronding geschaafde hardhouten balkjes aan de binnenzijde te lamineren. Deze heb ik zo ver mogelijk door laten lopen naar beneden om het gewicht en het kantelmoment van de motor op te vangen. Aan de buitenzijde van de spiegel heb ik een houten " wig" gemaakt om de hoek van de steun t.o.v. de spiegel wat gunstiger te maken zodat de motor recht naar beneden hangt.

Een ophaalbare steun is op een Varianta eigenlijk een must: vanwege de tuiteligheid van de boot komt de motor snel uit het water wanneer deze te hoog hangt. Heel irritant. Monteer je 'm permanent laag, dan komt ' ie weer niet uit het water bij omhoog klappen.

Deze steun zou 't moeten doen:
www.georgekniest.nl/catalogus/...itenboordmotorstoel/

Uit de oude doos:.







Groeten,

Gerwin
Laatst bewerkt: 23 feb 2017 22:15 door gerwinhaaijema. Reden: typefout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 23 feb 2017 22:16 #812163

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
@MrDJ bedankt voor je reactie met foto's, dat word op prijs gesteld!

@ Gerwin, bedankt voor je mooie uitleg met foto's

Ik had idd ook al overwogen om hem in de bun te hangen, maar de ruimte is ernstig beperkt daar.
En die van mij is nog gewoon dicht, en om nu er een gat in te zagen vond ik ook zo wat.


Toevallig heb ik vorige week diezelfde motorsteun bij kniest in de winkel in handen gehad. :pinch:
Maar wist niet zeker of het wat was juist i.v.m met de (bekende) slappe spiegel van de varianta 65. Overigens heb ik hem bij mij niet zien flexen, mar er hangt dan ook maar 4.5pk achter.

Het inlamineren van balkjes, dat is best lastig want je komt bijna niet in die ruimte.
Ik denk ook niet dat ik daar de tijd nog voor heb, misschien kan ik dat volgende winter werk van maken, of in de nieuwe haven straks.

Zou ik voor nu niet weg kunnen komen met een stuk watervast multiplex?
En die gewoon vast te zetten met de bouten voor de steun zelf?

Super bedankt voor je uitleg en gebruikerservaring, dat is voor mij van zeer grote waarde!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 23 feb 2017 22:29 #812170

Sonador,

Je komt er idd slecht bij. Ik denk dat jouw idee ook prima gaat werken.
Je zou ook kunnen overwegen die plaat op maat te maken, thuis in de epoxy te zetten en met een flinke hoeveelheid polymeerkit aan de binnenkant tegen de spiegel te plakken. En dan met slotbouten door-en-door de steun bevestigen. Het gaat erom dat je wat stevigheid aanbrengt aan het relatief dunne laminaat, wat eigenlijk niet echt bedoelt is om er een motor aan te hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 24 feb 2017 20:15 #812462

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
Bedankt voor de tips, ik ga er werk van maken!

Nog eens naar de steun gekeken vanmiddag bij Kniest, maar ik zou er toch liever 1 zoeken die meer afstelmogelijkheden heeft. Dat maakt alles een stukje eenvoudiger denk ik.

Ik had er wel1 gevonden maar betwijfel of die geschikt is, hij zou dan wel laag gemonteerd moeten worden aan de spiegel.

Maar zoiets lijkt mij wel ok, behalve dan het montagepunt aan de spiegel: www.watersportvoordeel.nl/moto...r-tot-45kg-20pk.html
Laatst bewerkt: 24 feb 2017 20:15 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 24 feb 2017 20:57 #812475

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
gerwinhaaijema schreef :
Sonador,

Je komt er idd slecht bij. Ik denk dat jouw idee ook prima gaat werken.
Je zou ook kunnen overwegen die plaat op maat te maken, thuis in de epoxy te zetten en met een flinke hoeveelheid polymeerkit aan de binnenkant tegen de spiegel te plakken. En dan met slotbouten door-en-door de steun bevestigen. Het gaat erom dat je wat stevigheid aanbrengt aan het relatief dunne laminaat, wat eigenlijk niet echt bedoelt is om er een motor aan te hangen.

Zonder versterking deukt het laminaat inderdaad in, en dat los je vanaf de buitenkant niet zo makkelijk op enkel met een plaatje hout achter de motorspiegel.

met het 4 pk tje was dat geen issue, maar met de 10 pk Honda wel.

ik heb bij mij aan de binnenkant destijds een plaat multiplex die in de epoxy staat tegen de spiegel geplakt met een flinke hoeveelheid MS polymeer, en de motorsteun zit daar aan de buitenkant tegen aan en trekt de plaat multiplex in de bolling van de spiegel. ok, de jouwe is vlak maar dan nog zou ik hem versterken met een plaatje 8 mm multiplex in vorm gezaagd van de binnenmaat van de spiegel
Laatst bewerkt: 24 feb 2017 20:59 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 24 feb 2017 20:59 #812476

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7773
Op mijn Trotter heb ik de motorsteun ook vervangen en toen gelijk de spiegel ervoor versterkt.

Ik heb een dikke multiplex plaat genomen die van de bovenkant tot onderkant van de spiegel liep. Die bovenaan en onderaan vanstgebout en vervolgens de motorsteun daarop gemonteerd.

De truck is om de lengte van de ondersteuning van de steun zo lang mogelijk te maken. De motor oefent er een moment op uit, en M=F x a (moment is kracht maal arm)
Het moment is bepaald (gewicht van de motor op een bepaalde arm), dus is het zaak om de kracht te verminderen door de arm te vergroten. (En dan de arm in de onderdsteuning uiteraard)
Daarnaast is de romp veel sterker dan de spiegel, dus als je die kunt gebruiken voor de ondersteuning heb je de jackpot. Dit kan je voor elkaar krijgen door de versterking aan de binnenkant dus zo dicht mogelijk bij de romp vast te maken.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 24 feb 2017 21:32 #812481

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
Bedankt voor de uitleg Mephisto en Trotti!

Ik snap het helemaal, alleen kan ik fysiek niet zo'n grote plaat daartussen krijgen omdat ik met een binnenschaal te maken heb. Ik heb slechts een klein inspectieluikje, naar de spiegel.

Nu hebben ze wel een stukje eruit gezaagd van de binnenschaal aan de zijkant, maar dan kan ik er nog niet goed bij/in. Het was al een hele worsteling om de oude rails te verwijderen.

Wat ik wel zou kunnen doen, is de huidige steun toch gebruiken, en dan de rails verlengen.
Datzelfde geld dan voor de verstevigingen binnenin

Alleen zijn dus de rails in niet zulke beste staat, ik zou ze misschien kunnen redden door er een strook plaatstaal erachter te laten lassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 24 feb 2017 21:40 #812487

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
wat je kan doen is alsnog een plaat tegen de binnenkant plakken.

natuurlijk met een gat ter hoogte van het inspectieluik. de gaten van buitenaf door de plaat boren en dan een paar afstandsbussen zagen uit een stukje dubbelwandige pijp met dezelfde interne diameter als je slotbouten.

terwijl iemand van buitenaf de slotbouten er in doet een plaatring, het stukje pijp en een plaatring tussen de dubbele schaal doen via het inspectieluik en met wederom een plaatring en een moer tegen de houten plaat trekken. die buisjes lossen je probleem wel op.

ipv dubbelwandige buisjes zou je ook houten of kunststoffen klosjes kunnen gebruiken. die kan je in princiepe met ms-polymeer vast lijmen. de handelingen blijven hetzelfde.
Laatst bewerkt: 24 feb 2017 21:43 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 25 feb 2017 08:45 #812540

Mephisto schreef :
Zonder versterking deukt het laminaat inderdaad in, en dat los je vanaf de buitenkant niet zo makkelijk op enkel met een plaatje hout achter de motorspiegel.

met het 4 pk tje was dat geen issue, maar met de 10 pk Honda wel.

ik heb bij mij aan de binnenkant destijds een plaat multiplex die in de epoxy staat tegen de spiegel geplakt met een flinke hoeveelheid MS polymeer, en de motorsteun zit daar aan de buitenkant tegen aan en trekt de plaat multiplex in de bolling van de spiegel. ok, de jouwe is vlak maar dan nog zou ik hem versterken met een plaatje 8 mm multiplex in vorm gezaagd van de binnenmaat van de spiegel

Wat je ook niet moet vergeten is dat in de tijd dat de Varianta werd gebouwd vrijwel alle kleine
buitenboordmotoren tweetakten waren , soms zelfs nog met luchtkoeling (zoals mijn 7,5 pk Yamaha). De huidige viertakten zijn een stuk zwaarder.
Maar inderdaad is de spiegel van een Varianta erg dun . Ook ik heb ooit de spiegel van mijn toenmalige Varianta over het gehele oppervlak met een 10 mm plaat hechthout en daarover twee lagen glas vesterkt, niet alleen vanwege de buitenboordmotor maar ook omdat ook de roerbevestiging aan de zwakke kant bleek.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 25 feb 2017 09:07 #812549

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Buitenboordmotoren waren denk ik vanaf pakweg midden jaren 70 tot de komst van de vietakten het lichtste. Ik heb nog een 4 pk mercury liggen uit 1972, met stalen zwart-rode kap: die weegt zeker vijf kilo meer dan z'n 5 pk opvolger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 25 feb 2017 09:43 #812560

vroeger ook een Varianta gehad, alweer 40 jaar geleden. had er een 8 pk Yamaha achter vanwege de lichtspoel. dikke plaat aan de binnenzijde was toen mijn oplossing.
ik heb nog wel een motorplankje, als op eerder foto's, onhaalbaar in de aanbieding voor je.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 25 feb 2017 11:52 #812603

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12154
ALs je met die steun te laag uitkomt zoals je zegt in je eerste bericht, en vervolgens aangeeft een andere motor te willen kopen, neem je toch een kortstaart ipv een nieuwe langstaart??
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 25 feb 2017 12:12 #812610

Kortstaart gaat echt niet werken op een Varianta
Met een langstaart en variabele steun is het al lastig de schroef in het water te houden op knobbelig water,
laat staan met een kortstaart. Dit omdat de boot relatief licht is en nogal heftig beweegt op korte golfslag zoals op het IJsselmeer en Waddenzee.
Ben met onze varianta (met langstaart) ooit eens recht tegen de wind in gemotord met een 5 Bft. op het Ketelmeer: niet te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 06 mrt 2017 17:25 #815118

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
Ik ga de originele steun maar hergebruiken, heb achter de inmiddels opgeknapte rails platen gemaakt (laten doen). En ik ben nu 2 eindstoppen aan het maken, en de boel aan het opknappen.

En ik had de gedachte om of 2 stroken rvs (2mm), of hardhout van ongeveer 40mm breed om maat te maken naar de spiegel, en dat in te lamineren.

Een complete plaat o.i.d. wat natuurlijk beter zou zijn kan ik niet door de binnenschaal krijgen zonder deze kapot te slijpen (zou ik graag willen vermijden.)

Plaatjes volgen nog :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 12 mrt 2017 19:34 #816971

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
Ik heb het laminaatdikte opgemeten en die is een gemiddelde 7 a 8 mm dik.
Lijkt mij wel dik genoeg voor een 4.5pk 2 takt 'je.

Ik heb de oude motorsteun opgeknapt, de rails gericht en voorzien van een rvs plaat erachter voor extra stevigheid.

Hij zat oorspronkelijk vast met M5 boutjes, en nu met M6.
Er klopte van alles niet aan, maar nu is het een redelijke steun weer.

Alleen het motorplankje moet ik nog uitzoeken wat ik ermee wil.
Misschien zaag ik er nog een uitsparing in, zodat de motor wat meer in het water hangt.

Voor nu kijk ik even aan hoe alles werkt en het houd.

Beetje beroerde foto, maar het is de enigste die ik zo even heb.



Iedereen die gereageerd hebt, nog hartelijk bedankt voor alle suggesties en tips!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 18 mrt 2017 12:56 #818490

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
gerwinhaaijema schreef :
Kortstaart gaat echt niet werken op een Varianta
Met een langstaart en variabele steun is het al lastig de schroef in het water te houden op knobbelig water,
laat staan met een kortstaart. Dit omdat de boot relatief licht is en nogal heftig beweegt op korte golfslag zoals op het IJsselmeer en Waddenzee.
Ben met onze varianta (met langstaart) ooit eens recht tegen de wind in gemotord met een 5 Bft. op het Ketelmeer: niet te doen.

Even hierop terugkomend.

Ik had gisteren een soort gelijk iets, maar dan op het Markermeer.

Ik had voor mijn gevoel de boot niet goed onder controle meer vanwege de harde windstoten i.c.m. de heftige korte golfslag, constant maximaal overgeheld zonder dat ik hem terug kreeg.
Overstag gaan ging zeer lomp, en behoeft dus meer oefenen etc etc.

Dus besloten om terug te gaan na een kleine 20km gezeild te hebben, alleen de wind was zo gedraaid naar de richting waar ik moest zijn.

Dus de motor aan geslingerd, maar ik kwam dus helemaal nergens en dreigde aan lagerwal te komen.
Telkens als er een golf kwam, kwam de motor uit het water en draaide we dwars op de golven.

Uiteindelijk zo opgelost: de fok uitgerold en zo dicht mogelijk tegen de wind aan terug gelaveerd (juiste woord?).

Over bakboord had ik net genoeg leunhoek dat de motor gang kon maken (richting lagerwal)
En over stuurboord had ik genoeg aan alleen de fok, en kon ik met mijn gewicht en dat van mijn lieve wederhelft de motor redelijk in het water houden.

Maar als de motor lager had gehangen, denk ik wel dat hij water gehapt had.
Dus ik overweeg nu om een geschikte motor te vinden die in de bun past.

Ik was goed nat, er kwam veel water over de boeg zo op mijn kop.
Natuurlijk geen droge kleren meegenomen, dus de terugweg van 1.5 uur in de auto was in de onderbroek.

De vrouw was ook niet echt onder de indruk van mij geloof ik, hmmmm :sick:

Ik was wel erg onder de indruk van de krachten en de boot zelf, helaas heeft het houtje onder de mastvoetondersteuning het niet overleefd, dus dat gaan we vervangen door aluminium.

:blush:
Laatst bewerkt: 18 mrt 2017 13:05 door Sonador. Reden: tiepvoudten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 18 mrt 2017 13:28 #818500

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Gerwinhaaijema schreef

Die heb ik op de kolibri ook tezamen met een mercury 4 PK 4 tact langstaart.
Wanneer op de motor heb ik hem helemaal neer.
Wanneer je het anker dan moet lichten blijft de staart van de motor nog in het water dus de impellor van de motor blijft dan heel.
Wanneer zeilend kan ie helemaal omhoog en kan de motor ook nog naar voren gekanteld (mits dat kan i.v.m. de hekstoel op de kolibri heb ik die niet) en zeil je zonder last van de motor.
Ik werk op de kolibri ook met die wiggen, negatieve spiegel dus moest wel om motor recht (vertikaal) te hangen. Dit in een keer goed in orde maken is de garantie voor jarenlang zeil en motor plezier!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2017 13:29 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 19 mrt 2017 00:50 #818622

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Als je er aan de binnenkant niet bij kan dan heb je altijd nog de mogelijkheid om aan de buitenkant op je achtersteven een versterking aan te brengen. Dat kan met hechthout, meerdere lagen dun triplex bijvoorbeeld, die kun je met de ronding van je steven meebuigen. Vastlijmen met epoxy, dat maakt het erg stevig. En als je handig bent met polyester dan kun je ook een groot stuk van je spiegel dubbelen met een extra laag polyester.

In beide gevallen maak je je spiegel sterk genoeg om je motor(steun) er aan te hangen.

Een extra versterking aan de binnenkant erbij is overigens wel beter.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe steun voor buiten boord motor 25 apr 2017 14:57 #829530

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
Deze ook maar weer eens afstoffen met een vraagje :ohmy:

De motorsteun zoals ik hem heb opgeknapt werkt prima, ik kan niet veel flex ontdekken, maar er hangt ook maar een oude 4.5 pk aan (4.5pk toen hij nieuw was). :silly:

Wat wel erg vervelend is, is korte golfslag i.c.m een tuitelige boot maakt het erg onhandig en onprettig varen op de motor.
Zelfs bij rustige "golfslag" als ik dan naar voren loop, komt de motor uit het water. Als ik de motor lager hang, dat hapt hij denk ik water met een wat stevige golfslag.

Daarom zou ik de motor toch graag willen verhuizen naar de bun waar hij eigenlijk ook thuis hoort.

Maar ik kan erg weinig beschrijvingen/uitleg vinden over hoe ik dat moet doen.
In het Varianta handboek staat het wel beschreven "over een gat zagen :pinch: en een motorsteun." Maar dat is het ook.

Ook motorkeuze is een dingetje, want ik denk niet dat er zomaar elk type in past.
Zou graag een 4 takt willen hebben, met elektrische starter vanwege mijn rug, maar als dat niet gaat passen dan word het lastig natuurlijk.

Dus is er iemand hier op het forum met een varianta die de motor in de bun heeft, en die bereid is daar wat foto's van te maken??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl