Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen Volvo Penta 2003 Turbo ?

Ervaringen Volvo Penta 2003 Turbo ? 28 dec 2016 13:01 #795137

Keuzes te over in de boten markt !

In mijn zoektocht naar een Motorsailer ben ik gestuit op een mooi exemplaar met daarin een Volvo Penta 2003 turbo diesel.
Bouwjaar 1986, 2672 draai uren. Motor ziet er keurig onderhouden uit, geen lekkage sporen, geen roest, er zitten originele VP filters en v snaar op, watergesmeerde schroefas, geen speling op as oid. Niet horen lopen, boot staat op de wal.

Nu ben ik niet zo'n fan van een turbo in een scheepsdiesel, zie het nut niet zo. Daarbij kennelijk gevoelig onderdeel dat bij mankementen een duur ding blijkt te zijn.... maar goed. Boot zelf is wel wat ik zoek, ook goed onderhouden, in nette staat, ruim genoeg voor mijn gezin etc. etc.

Ik vind het moeilijk om een besluit te nemen tav die motor, lees daar wisselende verhalen over op internet. Kennelijk zijn er velen die al jaren lopen zonder een klap verkeerd, maar ook lees ik allerlei, met name turbo gerelateerde, horror stories, met name op Amerikaanse sites overigens....

Heeft iemand ervaring met dit type motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Volvo Penta 2003 Turbo ? 28 dec 2016 13:35 #795139

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1340
Stefan,

Van 2007 tot 2015 met plezier gevaren met mijn Dartsailer 30 met VP2003T van 1992. Geen enkel nadeel ondervonden van de turbo.

Grtz,
Twan
Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Volvo Penta 2003 Turbo ? 28 dec 2016 13:50 #795141

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5424
turbo's zitten in alle vrachtwagen motoren en gaan nooit kapot,bij een bepaald vermogen en toerental "komen ze in"
let maar eens op, je hoort vaak met optrekken wat fluiten bij vrachtwagens, en nee dat is niet altijd de chauffeur ;)

het nut van de turbo is om extra zuurstof in de cylinders te krijgen, dan kan je meer diesel inspuiten, dus extra vermogen
het zijn 2 schoepen aan een as, 1 schoep aan de uitlaatkant, en 1 aan de inlaatkant

pas als er meer vermogen wordt gevraagd bij meer toeren komen ze in, logisch, de turbo wordt aangedreven door het uitlaatgas
als je op je boot altijd met een laag toerental zit heeft een turbo geen zin,(bv een over bemeten motor) hij doet niets
maar juist door het niet gebruiken gaan ze kapot
volgens mij door vervuiling wat onbalans oplevert, Fer??
verder zit er een stuk motormanagement in, om de verhouding zuurstof/diesel te regelen
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Volvo Penta 2003 Turbo ? 28 dec 2016 14:13 #795145

Wij hebben ook een Yanmar 55pk turbo, nooit iets mee gehad (3000+ uren)
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Volvo Penta 2003 Turbo ? 28 dec 2016 15:43 #795165

Hier enkel horror ervaringen met een VP turbo, hoewel het nimmer de turbo was die het probleem gaf.

De grootste horror was in 20 minuten shifts het handpompje bedienen om de diesel aan de praat te houden, die het letterlijk op precies het midden van het kanaal begaf, dus ruim 12 uur later en dus een kleine 40 pompshifts verder konden we allen zeer voorzichtig aanleggen in ijmuiden. Voorzichtig omdat iedereen een gigantische blaar op de duim had ;)

Dit bleek overigens een verstopt verstopt (ja 2x) filter te zijn, maar in de 5 jaar dat ik het schip heb bevaren is het nooit écht goed gekomen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Volvo Penta 2003 Turbo ? 28 dec 2016 16:07 #795169

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Niets mis met een turbo op een motor. Tegenwoordig meer motoren met dan zonder.
Klein motortje,veel vermogen.
Met de 2003 turbo zal het met motormanagement ook wel wat meevallen. Zit alleen op veel modernere motoren.
Na langere tijd op hoog vermogen gedraaid te hebben even een minuut of 5 op een laag vermogen of stationair draaien om de turbo af te laten koelen voordat je de motor stopt.
Anders verbrand de stilstaande olie in de zeer hete lagers van de turbo. Dat is de meest voorkomende oorzaak van in de prak draaiende turbo's
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 28 dec 2016 16:09 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Volvo Penta 2003 Turbo ? 28 dec 2016 16:24 #795174

Bedankt voor de geruststellende woorden tot zover!

@ boarderbas, waar zat dat verstopte filtertje? Wellicht alvast goed om te weten :-)
Ergens in een banjo bout oid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Volvo Penta 2003 Turbo ? 28 dec 2016 16:57 #795181

Heb ook een VP2003 met Turbo met 3896 hr. op de teller.
Gewoon zijn onderhoud en op TIJD filters vervangen.
Klepjes stellen, olie er in en draaien met die hap.
Afgelopen vakantie vanaf Rendsburg in één keer door naar Norderney (op de motor)
i.v.m. geen wind. Geen probleem.
Alleen zweet de motor iets?? Weet niet exact waar, maar vind het voor een motor van
bijna 28 jaar oud niet verwonderlijk. Maar hij start altijd en geeft geen misklap.
Gert
Laatst bewerkt: 28 dec 2016 16:58 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Volvo Penta 2003 Turbo ? 30 dec 2016 18:30 #795787

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De 2000 serie van VP is de minste die ze hebben gemaakt. Rede hiervoor is dat ze hebben liggen slapen terwijl de conurentie met nieuwe en moderne modellen kwam en VP hier niet snel genoeg op inspeelde na de oerdelijk MD motor.

De 2000 serie is niet door VP gemaakt maar wel gemarineerd, in hun haast hebben ze hierbij wat steken laten vallen. De elektra is van de MD serie dus niet moderne zoals je bij de motor zou verwachtte maar techniek uit de jaren 50. Veel elektra zit er niet op en het werkt opzich prima


Het grooste probleem van deze motoren is dat er geen dempplaat in zit, ook niet een rubberen klauw zoals ze wel bij de oude MD motoren hebben gedaan. De spline as aan de motor zit koud op de keerkoppeling of saildrive en de klappen van schakelen word dan ook door de spline as opgevangen die langzaam word opgevreten.

Je merkt hier niets van en je komt er alleen achter als je de keerkoppeling van de motor scheid. Ikheb overigens nog nooit een 2000 serie gezie waar dit tot aandrijving storing lijdt.


De turbo is een verhaal apart

Een turbo werkt allen goed als de motor is gebouwd om met een turbo te werken, anders is het meer een blindedarm. Beetje overdreven hoor.

Bij een turbo diesel is het inspuitmoment anders en de nokkenas is aangepast! Dit is bij de 2000 serie niet het geval.

Turbo's moeten werken anders vervuilen ze en gaan stuk, dit is probleeem komt niet voor of niet vaak bij de 2000 serie.

Het is een prima motor als deze goed word onderhouden, ik zou er niet voor weg lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Volvo Penta 2003 Turbo ? 31 dec 2016 00:00 #795875

Hier 1 met 5500 uur op de klok sinds 1987. Langste periode non-stop 'aan' 10 dagen op de Javazee. Geen slag gemist. Altijd iets van blauwe rook (en dus vieze spiegel), nooit erger geworden.
Als elk ouder ontwerp motor goed servicen, ff de tijd geven warm te worden en 2 min nalopen om turbo te laten afkoelen. Zo nu en dan ff lekker laten werken en niet schrikken van de rookwolk die je ziet als je na een tijdje stationair draaien in de sluis het gas opentrekt.
Bij mij is blok nog origineel, bijna alle appendages als dynamo, startmotor, koelwaterpompen, opvoerpomp, etc zijn al een keer gereviseerd of vervangen. Het is een 3 cylinder, loopt rustig en minder rauw als bijv. Perkins motoren uit dezelfde tijd. De turbo moet je weten te gebruiken. Goed gas durven geven. Ik vaar ca 2400 toeren (van de max 3200) als kruissnelheid van ca 6 kn. Alleen bij manoeuvreren gebruik ik de extra power en wielwerking. En als ik vast zit natuurlijk :-)
Met compressietest geen reden om te laten liggen dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Volvo Penta 2003 Turbo ? 31 dec 2016 10:49 #795917

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Mooie boot Stefan en die Volvo ziet er op de foto's netjes uit.

Ik weet niet hoe avontuurlijk jij bent, maar op de Rio Dulce ligt een waar Duits koopje met een ongeblazen Ford Lehman van 90 pk....

www.yachtworld.com/boats/1986/...atemala#.WGeLs1yO6M-


1986 Siltala Nauticat 33
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Laatst bewerkt: 31 dec 2016 10:51 door Tricolor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Volvo Penta 2003 Turbo ? 31 dec 2016 15:07 #796010

Bedankt voor alle input! Mede daardoor ben ik de onderhandeling ingegaan.
Moeten wel wat zaken aan de boot gebeuren, op dit moment nog onduidelijk of ik er met de huidige eigenaar uit ga komen....

En inderdaad tricolor, mooi exemplaar in Guatemala. Helaas geen tijd voor een lang sabbatical komende 2 jaar....
Laatst bewerkt: 31 dec 2016 15:08 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Volvo Penta 2003 Turbo ? 01 aug 2017 09:46 #857320

Splines op gearbox ms2a na 2000uur bijna volledig weg!!
Keerkoppeling gereviseerd voordat de koppeling motor keerkoppeling verbroken is.

Laatst bewerkt: 01 aug 2017 10:06 door Seawind628. Reden: foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl