Ik heb al van alles gevonden op internet, maar niets wat lijkt op een oplossing voor het probleem van mijn buitenboordmotor.
Het is een Yamaha 9.9 high thrust, deze smoort bij volgas in de vooruit en valt uiteindelijk zelfs uit. Dat gebeurt niet in neutraal en ook niet in de achteruit. Koeling super goed.
Schone benzine, nieuwe benzineslang en knijpbal. Bougies redelijk nieuw, waren wat vet na de eerste start in twee jaar (iets teveel benzine ingepompt?). Na schoonmaken en opschuren, allebei een blauwe vonk. Bougies ook doorgemeten, weerstand laag van top tot diode, geen weerstand te meten als je van top tot massa (metaal buitenkant bougie meet).
Groene lampje blijft ook continue branden, dus CDI zou goed moeten zijn.
Is er iemand die mij de juiste richting in kan helpen? Andere dingen die ik kan controleren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit
02 aug 2016 20:44 #756393
Of het toerental bij volgas kan ook anders zijn in achteruit en vooruit?
Gebeurt het gelijk of na verloop van tijd?
Als het gelijk en altijd is:
Ik denk ook aan iets in de carburateur eerlijk gezegd. Als het probleem bij volgas is moet je het zoeken in de stand van de naald, of de hoofdsproeier.
als het na verloop van tijd is:
Tank ontluchting of vlotterniveau (te laag) waardoor hij na langer volgas lopen te weinig brandstof krijgt.
2 opmerkingen over je troubleshooting:
1) Alhoewel het geen kwaad kan heeft bougies schoonmaken/ontvetten eigenlijk weinig zin. Als het mengsel goed is dan is zelfs de meest vette bougie schoon na een paar minuten lopen.
2) Weertand van de bougie meten zegt ook niet veel, als ze falen is het meestal een scheur in porselein waardoor bij hoge spanning een vonk trekt, dat kan je nooit meten met je weerstand metertje op 1.5V.
Maar als het alleen vooruit en niet achteruit is kan ik me niet voorstellen dat het ontsteking is eigenlijk. Brandstof hangt samen met toerental dus dat is het enige wat ik me kan voorstellen.
Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit
03 aug 2016 06:56 #756433
Overigens altijd een goede truc: haal een busje start pilot (ether, oa bij Brezan/Hallfords).
Als hij smoort spuit je dat in het luchtfilter, als de motor dan weer oppakt weet je met aan zekerheid grensende waarschijnlijkheid dat hij te weinig brandstof krijgt.
edit: zie bv dit filmpje (van mij)
Laatst bewerkt: 03 aug 2016 07:01 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit
03 aug 2016 07:03 #756436
Als je hem in zn achteruit zet, kun je dan wel gewoon volgas geven zonder enige aarzeling in de motor? Of is het meer dat hij het dan net aan wel trekt? En in zn vooruit, loopt ie wel goed bij half gas of smoort ie gewoon zodra je het gas open zet?
Verder zijn er een paar dingen waar ik aan denk die het probleem kunnen veroorzaken: klepspeling te krap waardoor je compressie verliest(die is onwaarschijnlijk), vlotter die niet afsluit waardoor je je motor teveel benzine geeft of een sproeier die een beetje verstopt is(deze gok ik aangezien je motor twee jaar stil had gestaan)
Iets wat je ook zou kunnen kijken is dat hij wel loopt op beide cilinders. Probeer eens, terwijl de motor loopt in zn vrij, 1 bougie kap eraf te trekken. Als hij precies het zelfde blijft lopen of uitvalt dan heb je een ontstekingsprobleem. Ik weet dat je hebt vertelt dat de bougies beide vonken maar dat is buiten het blok. Binnen in kan het anders zijn. Als je 1 kap eraf trekt en hij gaat slechter lopen kun je er vanuit gaan dat beide cilinders mee doen. Maar ik denk dat dat wel goed zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit
03 aug 2016 07:08 #756437
vol gas in neutraal heb je weinig benzine nodig.
Vol gas achteruit is ongeveer de helft van vol gas vooruit als gevolg van een beveiliging.
dus ook minder benzine nodig dan vol gas vooruit
Vol gas vooruit duidelijk een tekort.
advies
carburateur ultrasoon reinigen.
indien dit niet mogelijk is bij een automaterialenzaak carburateur cleaner kopen.
dit puur in de carburateur zien te krijgen met knijp bal of injectie spuit.
in ieder geval 24 uur laten zitten en je kan dan gewoon de motor starten.
doe de rest van de cleaner die je over hebt bij de benzine in je tank.
wat ik doe na wat varen is de slang loskoppelen terwijl de motor nog loopt.
dan rustig wachten tot de motor uitvalt.
zo heb je altijd een lege carburateur en minder last van Gog/ gum vorming.
en verder voor de winter altijd standaard een flesje cleaner in de tank.
denk je wel aan je ontluchting
succes.
Dirk
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit
03 aug 2016 09:08 #756489
...
indien dit niet mogelijk is bij een automaterialenzaak carburateur cleaner kopen.
dit puur in de carburateur zien te krijgen met knijp bal of injectie spuit.
in ieder geval 24 uur laten zitten en je kan dan gewoon de motor starten.
doe de rest van de cleaner die je over hebt bij de benzine in je tank.
....
Vervliegt dat spul niet supersnel en werkt die methode goed? Ook geen problemen met rubbers enzo?
Ben van de oude stempel en reinig alles nog netjes na uit elkaar halen en weken in spiritus
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit
03 aug 2016 10:08 #756511
vol gas in neutraal heb je weinig benzine nodig.
Vol gas achteruit is ongeveer de helft van vol gas vooruit als gevolg van een beveiliging.
dus ook minder benzine nodig dan vol gas vooruit
Vol gas vooruit duidelijk een tekort.
Ik heb nog nooit een beveiliging gezien die de motor achteruit begrenst.
de achteruit heeft ook dezelfde overbrenging als vooruit.
technisch dus geen enkel verschil.
Enkel de last is anders. een schip achteruit verplaatsen is zwaarder als vooruit verplaatsen.
ik vermoed dus gewoon zo als anderen aangeven een brandstof probleem, oftewel carburateur reinigen en afstellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit
03 aug 2016 10:43 #756525
Bedankt voor alle tips zover.
Ontluchting van de tank had ik inderdaad aan gedacht. Tank zit meer dan halfvol.
@Bas
Het gebeurt direct.Tank ontluchting is in orde. Vlotterniveau (te laag) in de carburateur neem ik aan? Hoe kan ik dit controleren?
Bedankt voor de opmerkingen over troubleshooting, duidelijk. Weerstand Bougie meten had ik op Youtube gevonden, en daarom maar eens uitgeprobeerd.
Start pilot zal ik later vandaag eens halen.
@Micha
Klepspeling? Ik hoorde nu wel dat na ongeveer 45 sec het blok meer begon te tikken (kleppen?) te horen in dit filmpje, het betreft hier een koude start:
In de achteruit kun je volgas geven en gaat ie redelijk zonder aarzeling naar een hoog toerental. Eenmaal volgas blijft ie niet op exact hetzelfde toerental draaien, wisselt wel een beetje. Filmpje:
In de vooruit loopt hij ook niet goed bij halfgas, toerental zakt direct in na het opendraaien van het gas.
Bougies:
In het laatste filmpje heb ik de bougiekappen eraf getrokken. Niet helemaal goed te horen maar de motor ging in beide gevallen minder goed lopen. Motor sloeg niet af. En ondanks de geïsoleerde tang toch een klein schokje bij de tweede kap... goedkope tang Tang met betere isolatie ligt op de boot.
@vribo
Carb ultrasoon reinigen klinkt als een goede optie, welke bedrijven zijn aan te bevelen? Of is dat niet een echte specialiteit. Slang loskoppelen na het varen is wel een goede ja, ga ik voortaan zeker doen.
Ik denk dat ik de carb er sowieso maar even af moet halen om schoon te maken en alles te controleren. Weet iemand waar de standaardinstellingen (zoals gasnaald, sproeierstanden, etc) van deze motor te vinden zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit
03 aug 2016 14:35 #756598
Henk heb je daar misschien een schematische weergave of foto van?
Anders als 0,2 maal verschil in de vertraging van de keerkoppeling zit er niets op naar mijn weten.
Het enige mechanische verschil wat ik naast die 0,2 vertraging ken is namelijk de vergrendeling zodat de motor niet omhoog komt bij bijvoorbeeld de 4 en 5pk 2 takt yamahas
En die 0,2 zegt echt niets dat is geen begrenzing in motor toerental.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit
03 aug 2016 15:15 #756620
Bij de meeste motoren zit dit vast aan de schakelas naar de staart, vooruit is niet begrenst, neutraal en achteruit zijn wel begrenst, een armpje voorkomt in neutraal en achteruit dat de motor volgas kan draaien.
Bij oude Mercury op een AB zat dit ook in de schijf van de afstandbediening, op hele kleine motortjes zoals je voorbeeld zal je het niet vinden, maar vanaf 6 tot 8 PK is het geheel standaard aanwezig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit
03 aug 2016 16:14 #756638
Ik zou ook even naar de klepspeling kijken. Als het goed is is dat je brandstofpomp loshalen en een paar boutjes. Als je dit niet goed zet kan het schade gaan maken. Bij mijn motor stond de waarde van de speling op de klepdeksel zelf maar die weet ik niet meer nu. Kijk ook eens naar de kleur van je bougies. Het kan zijn dat hij gewoon net teveel/te weinig benzine krijgt. Kijk ook eens naar de opening in de carburateur als je de pompbal inknijpt. Ik heb een vermoeden dat de vlotter lekt en als je dan volgas geeft dat de brandstof pomp hem teveel benzine geeft waardoor je de motor verzuipt.
Als je dan die rare s-bocht van je carburateur afhaalt en gewoon pompt met de motor uit dan kan het zijn dat je benzine uit de carburateur ziet stromen. Dat betekent dat je vlotter niet afsluit. Iets wat best wel kan voorkomen na twee jaar stil staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit
04 aug 2016 09:30 #756784
Filmpje bekeken.
Ik denk nog steeds aan brandstof.
Om je vraag te beantwoorden over vlotterniveau: als het gelijk gebeurd is dat niet het probleem denk ik. Het duurt even voor het niveau zakt.
Dat tikken vind ik ook raar. Het komt ineens op in het eerste filmpje.
Ik denk niet dat het klepspeling is. Klepspeling wordt kleiner als de motor warm wordt. Dus normaal tikt hij dan harder als hij koud is. Bovendien gaat dat niet 'opeens'.
Ik weet niet wat het is, klinkt meer als iets dat los zit.
Het kan ook een vonk zijn die overslaat tussen kabel en massa, dat tikt ook behoorlijk hard, even goed kijken (in het donker? ).
Ik ben niet overtuigd dat het tikken iets te maken heeft met het smoren.
succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit
05 aug 2016 22:32 #757141
Zojuist nog even gekeken in het donker. Maar zie geen vonk overslaan. Tikken lijkt toch wel van binnen te komen.
Start Pilot spray ook ingespoten in de carburateur, maar daar slaat hij nog sneller van af.
Helaas nog geen tijd gehad om de Carb er af te halen en schoon te maken. Maar denk toch wel dat dat de eerst volgende stap moet zijn, na alle tips hier (dank daarvoor!!!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit
05 aug 2016 22:40 #757142
Als hij nog sneller afslaat met SP dan krijgt hij juist teveel brandstof:
1) Gaat de choke klep wel open?
2) Luchtfilter verstopt? (even proberen zonder..)
3) Iemand de hoofdsproeier schoongemaakt met een naald of een staalborstel oid?
4) Afstelling van de naald niet goed.
Vlotterniveau kan ook te hoog staan maar dan verwacht je ook problemen bij lagere toeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit
05 aug 2016 23:05 #757145