Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 28 apr 2016 08:03 #730142

Geachte leden!

Ik weet dat mijn reddingssloep weinig met zeilboten van doen heeft, maar dit is een actief forum, de Sabb wordt ook in zeilboten gebruikt en ik ben tevens vervend zeiler, dus ik waag toch een poging.

Ik heb een oude reddingssloep voor tochtjes over de Amsterdamse grachten. Prachtige schuit (met wat deuken en batsen) maar dat deert niet in de grachten.

Maar nu het volgende; Er zit een karakteristieke Sabb 2G 2 cilinder dieselmotor in met een verstelbare schroef.

We hebben Koningsdag op de grachten zonder botsingen overleefd, maar u kunt zich indenken dat manoeuvreren met deze schuit met een klein roerblad, grote werkschroef (en zonder boegschroef) hard werken is. Je ziet op de foto de koppeling- en voor/achteruit hendel zitten, dan hebben we nog de gashendel (die eigenlijk altijd op stationair staat) en de helmstok in je rug. :ohmy:

Is het mogelijk om de verstelbare schroef/spoed te vervangen voor een keerkoppeling, met behoud van de motor? Ik heb namelijk gelezen dat de Sabb 2G met keerkoppeling of met verstelbare schroef is geleverd.

Ik verneem graag jullie visie!
Laatst bewerkt: 28 apr 2016 08:16 door BjornBrand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 28 apr 2016 08:33 #730159

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
BjornBrand schreef :
We hebben Koningsdag op de grachten zonder botsingen overleefd, maar u kunt zich indenken dat manoeuvreren met deze schuit met een klein roerblad, grote werkschroef (en zonder boegschroef) hard werken is.

Overleefd? Ik zou denken dat het juist een prima dag was om even te oefenen. Zelfs op de radio wist men te melden dat er bijna niemand op het water was in Amsterdam.
Is het mogelijk om de verstelbare schroef/spoed te vervangen voor een keerkoppeling, met behoud van de motor? Ik heb namelijk gelezen dat de Sabb 2G met keerkoppeling of met verstelbare schroef is geleverd.

Dat lijkt mij in principe mogelijk. Veel is afhankelijk van de ruimte die er is tussen de motor en de plek waar de schroefas in de schroefaskoker verdwijnt. Een paar foto's van de installatie kunnen behulpzaam zijn bij het beter beoordelen van de situatie.

Het is opvalland dat er opvallend veel Sabb's zijn toegepast in combinatie met een verstelbare schroef zijn toegepast. In hoeverre dit een gedwongen combinatie is, is mij niet duidelijk. Er zou verschil kunnen zitten tussen de blokken die geschikt zijn voor een keerkoppeling en die bedoeld voor gebruik met een omkeerschroef.

Ook heb altijd begrepen dat de aanwezigheid van een omkeerschroef het gebruik van flexibele motorsteunen verhinderd, omdat de keerschroef een starre verbinding met het motorblok vereist. Een flexibele of cardanische koppeling is niet mogelijk. Alle motortrillingen worden daardoor aan de boot doorgegeven. Zou de zaak worden omgebouwd met toevoeging van een keerkoppeling, dan kan de koppeling tussen keerkoppeling en schroefas mogelijk wel flexibel worden uitgevoerd, waardoor het comfort ook in die zin zal toenemen.

Maar ik vermoed nog wel wat voetangels en klemmen..
Laatst bewerkt: 28 apr 2016 08:34 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 28 apr 2016 09:32 #730180

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Het manouevreren met een verstelbare schroef is niet moeilijker dan met een keerkoppeling.
Daarom hebben veel grote schepen een verstelbare schroef.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 28 apr 2016 09:33 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 28 apr 2016 09:44 #730185

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Als de sloep een originele reddingsloep is en de motor origineel is, dan moet je bedenken dat reddingsloepen ontworpen zijn om volgeladen met personen afstand te kunnen nemen van een in nood verkerend schip. De motor heeft daarom een klein vermogen en het roer is ook klein. Je hoort vaak dat oude reddingsloepen eerst omgebouwd moeten worden willen ze lekker varen. Maar misschien is dat bij jouw boot al gebeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 28 apr 2016 09:47 #730187

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
douwe schreef :
Het manouevreren met een verstelbare schroef is niet moeilijker dan met een keerkoppeling.
Daarom hebben veel grote schepen een verstelbare schroef.

Het is juist de combinatie tussen de Sabb en de verstelbare schroef die het allemaal toch wat minder snel en puntig maakt dan manoeuvreren met een moderne diesel en een verstelbare schroef.
het verstellen van de schroef kan pas bij een niet te hoog toerental. Het gas moet dus dicht, daarna moet de schroef worden versteld en vervolgens kan weer gas worden gegeven. Omdat de meeste (alle?) Sabbs zijn voorzien van een flink vliegwiel, daalt het toerental van de motor maar langzaam en bij gasgeven pikt het even langzaam weer op.
Even snel voor- en achteruit schakelen is er dus niet bij. In het gekkenhuis dat de Amsterdamse grachten meestal zijn op Koningsdag kom je dus snel in de problemen.

Ik heb zelf jaren meegevaren op een zeilboot waar een Sabb met een keerschroef in stond, dus ik begrijp het probleem van TS wel..

Aan de andere kant: het probleem van het vliegwiel blijf je houden; ook met een keerkoppeling. Die kun je ook niet van voor naar achteruit schakelen zonder het toerental te laten zakken.. De echte oplossing is dus eigenlijk een andere motor..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 28 apr 2016 09:53 #730192

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
In dit draadje is spraken van een Sabb met keerkoppeling.

www.zeilersforum.nl/index.php/...ar-een-hendel#654531

Zoeken maar.

Ik ben het eens met Jerry dat het geen echte verbetering zal opleveren, gezien het langzaam vertragen en versnellen van de motor.
Laatst bewerkt: 28 apr 2016 09:57 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 28 apr 2016 10:06 #730202

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1014
Alles kan echter het kost wel een lieve duit?

Feitelijk doe je een complete motoriscatie met behoud van je motor. De rest van de aandrijflijn word nieuw. Je hebt een: Keerkoppeling, schroefas, nieuw gland, afdichting, schroef, keppeling KK+ as en bediening nodig. Kan natuurlijk ook 2de hands als je het zelf kan en op MP staat genoeg. In mijn herinnering neemt het bedien meganisme voor de verstelbare schroef behoorlijk wat ruimte inbeslag. een Keerkoppeling met stuwdruklager en homokineet zou daar op gevel in moeten passen. De vraag is of een moderne KK op een SAB 2 g past. Zoniet dan moet je op zoek zou ik het op onderstaande manier doen:


bovenstaande is een "moderne" instalatie met een oude motor. Je kan ook zoeken naar een 2g met kk en dan alles wisselen. Oude motor met verstelbare schroef eruit motor met KK er in. Gland en afdichting aanpassen aan nieuewe schroefas,schroefas met KK verbinden en een andere schroef dat is meer riching montage in de jaren 70.

Als het enkel om gemak gaat mbt het keren etc gaat zou je makkelijk een boegschroef kunnen inbouwen.

groet FKZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 28 apr 2016 10:23 #730207

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
FKZ schreef :
Je kan ook zoeken naar een 2g met kk en dan alles wisselen.

In dat geval zou ik overschakelen op een modernere diesel, zoals een Mitsubishi of een Kubota.
Dan moet je weliswaar de motorfundatie aanpassen, maar heb je tenminste een boot waarmee ècht klik-klak kan worden gemanoeuvreerd.

Dergelijke motoren zijn ook wel tweedehands op de kop te tikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 28 apr 2016 10:31 #730211

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1014
Als het gaat om het snel omschakelen is inderdaad een modernere diesel een beter optie. Of een hydraulische KK die kan ook beter tegen overschakelen met hogere belastingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 28 apr 2016 11:18 #730232

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Op de grote schepen wordt vaak met een hoog toerental gemanoeuvreerd,zonder toerental omlaag te brengen tijdens overgaan van voor- naar achteruit.
Dus TS vast toerental en alleen met de verstelhandel manouevreren.
Snelheid is ook altijd aan te passen omdat de schroefbladen traploos in elke stand gezet kunnen worden.
De regulateur op de brandstofpomp zorgt ervoor dat het ingestelde toerental gehandhaafd blijft
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 28 apr 2016 11:22 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 28 apr 2016 12:13 #730244

Dank voor alle reacties! Meer dan ik had verwacht!

lodewijk stegman schreef :
BjornBrand schreef :
We hebben Koningsdag op de grachten zonder botsingen overleefd, maar u kunt zich indenken dat manoeuvreren met deze schuit met een klein roerblad, grote werkschroef (en zonder boegschroef) hard werken is.

Overleefd? Ik zou denken dat het juist een prima dag was om even te oefenen. Zelfs op de radio wist men te melden dat er bijna niemand op het water was in Amsterdam.
Is het mogelijk om de verstelbare schroef/spoed te vervangen voor een keerkoppeling, met behoud van de motor? Ik heb namelijk gelezen dat de Sabb 2G met keerkoppeling of met verstelbare schroef is geleverd.

Het was erg rustig, maar op sommige nauwe stukken is het toch een levende mega sjoelbak om onder de brug door te komen. En als je dan van achter wordt aangevaren/geduwd corrigeer je dat niet eenvoudig. Heb niet dwars gelegen, maar 't was ook niet zo easy dat ik net als mijn 30 opvarende lekker mee kon hossen :P

lodewijk stegman schreef :
douwe schreef :
Het manouevreren met een verstelbare schroef is niet moeilijker dan met een keerkoppeling.
Daarom hebben veel grote schepen een verstelbare schroef.

Het is juist de combinatie tussen de Sabb en de verstelbare schroef die het allemaal toch wat minder snel en puntig maakt dan manoeuvreren met een moderne diesel en een verstelbare schroef.
het verstellen van de schroef kan pas bij een niet te hoog toerental. Het gas moet dus dicht, daarna moet de schroef worden versteld en vervolgens kan weer gas worden gegeven. Omdat de meeste (alle?) Sabbs zijn voorzien van een flink vliegwiel, daalt het toerental van de motor maar langzaam en bij gasgeven pikt het even langzaam weer op.
Even snel voor- en achteruit schakelen is er dus niet bij. In het gekkenhuis dat de Amsterdamse grachten meestal zijn op Koningsdag kom je dus snel in de problemen.

Ik heb zelf jaren meegevaren op een zeilboot waar een Sabb met een keerschroef in stond, dus ik begrijp het probleem van TS wel..

Aan de andere kant: het probleem van het vliegwiel blijf je houden; ook met een keerkoppeling. Die kun je ook niet van voor naar achteruit schakelen zonder het toerental te laten zakken.. De echte oplossing is dus eigenlijk een andere motor..

Het probleem met het gewicht (en traagheid) van het vliegwiel is mij bekend. Als ik langzaam het gas terug kan draaien en vervolgens in zn achteruit kan "klikken" is dat al een hele verbetering ten opzichte; 1. van toeren laten zaken, 2. koppeling in, 3. achteruit inschakelen, 4. koppeling op laten komen, 5. toerental verhogen.. En er moet in de tussentijd ook nog gestuurd worden :blink:

Aan de andere kant, als ik toch zo'n ingrijpende verandering doorvoer, doe het dan goed en knal er een modernere motor in. Hier hangt echter wel een ander prijskaartje aan..
douwe schreef :
Op de grote schepen wordt vaak met een hoog toerental gemanoeuvreerd,zonder toerental omlaag te brengen tijdens overgaan van voor- naar achteruit.
Dus TS vast toerental en alleen met de verstelhandel manouevreren.
Snelheid is ook altijd aan te passen omdat de schroefbladen traploos in elke stand gezet kunnen worden.
De regulateur op de brandstofpomp zorgt ervoor dat het ingestelde toerental gehandhaafd blijft

De gashendel (toerental) staat eigenlijk nooit verder dan stationair/verhoogd stationair. Anders loopt ie (voor de grachten) al snel te vlot. Manouvreren gaat dus ook op constant (laag) toerental. Ik kan de schroefbladen echter niet verstellen zonder koppeling (dus zonder dat de as draait). De kracht die er dan op staat is gewoon te groot, of lopen de schroefbladen te stroef.

Nou moet ik zeggen dat ik de sloep wel aardig onder de knie heb. Ik kan goed inschatten wat hij doet en ook het steken bij sommige bochten heb ik aardig onder de knie, maar zoals je ziet vaart mijn vriendin er soms ook mee :P
Laatst bewerkt: 28 apr 2016 12:16 door BjornBrand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 28 apr 2016 15:44 #730292

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Een kennis van mij had een SABB (1 cyl) met verstelbare schroef en kon op ingesteld toerental de schroef moeiteloos verstellen van vooruit naar achteruit, van weinig spoed naar veel spoed enz.
De regulateur hield de toeren constant. Het was erg gemakkelijk varen.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 28 apr 2016 16:11 #730301

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 780
TS heeft het over de koppeling?Ik dacht dat een verstelbare schroef geen koppeling had?Maar misschien ligt dat aan het zware vliegwiel van de Sabb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 28 apr 2016 17:55 #730347

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
BjornBrand schreef :
...Ik kan de schroefbladen echter niet verstellen zonder koppeling (dus zonder dat de as draait). De kracht die er dan op staat is gewoon te groot, of lopen de schroefbladen te stroef...

Ik denk dat jouw probleem hiermee is samengevat. Een verstelbare schroef moet bij ieder toerental te verstellen zijn, en dus ook van voor- naar achteruit en omgekeerd. En als dat werkt zoals het hoort dan is manoeuvreren juist makkelijker dan met een traditionele keerkoppeling en vaste schroef. Ook al omdat je met de schroefbladen net in vooruit gezet een zeer rustige vaart krijgt, altijd langzamer dan stationair met een vaste schroef. Dat gaat vaak al te hard, zeker op drukke punten.

Naar mijn mening zou je een goede monteur eens moeten laten kijken waarom jouw installatie niet werkt zoals het hoort, en waarschijnlijk is afstellen (of reparatie) daarvan een betere en minder dure oplossing.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 28 apr 2016 21:19 #730443

sleen42 schreef :
TS heeft het over de koppeling?Ik dacht dat een verstelbare schroef geen koppeling had?Maar misschien ligt dat aan het zware vliegwiel van de Sabb

Ik heb twee hendels, een (links) voor t verstellen van de spoed/schroef bladen (zie foto). Een tweede (rechts) voor de vrijloop. Die heb ik voor t gemak maar effe de koppeling genoemd. Trek in die naar achter, staat ie neutraal en kan ik de spoed verstellen, anders niet. In ieder geval niet met één hand, en ik wil het niet forceren.

Ik moet toegeven dat ik de sloep vorig jaar als opknapper heb gekocht en hij motorisch mooi loopt, ook met de koppeling is het prima te doen. De gene van wie ik em kocht had eerst 1 hendel voor de spoed.. Hij was echter op een rondvaartboot geklapt omdat em niet tijdig in achteruit kon zetten, dus toen heeft hij een of andere beunhaas twee pijpen door de motorkap laten slaan als "verlengstukken" van de spoed en vrijloop..
plusfast schreef :
BjornBrand schreef :
...Ik kan de schroefbladen echter niet verstellen zonder koppeling (dus zonder dat de as draait). De kracht die er dan op staat is gewoon te groot, of lopen de schroefbladen te stroef...

Ik denk dat jouw probleem hiermee is samengevat. Een verstelbare schroef moet bij ieder toerental te verstellen zijn, en dus ook van voor- naar achteruit en omgekeerd. En als dat werkt zoals het hoort dan is manoeuvreren juist makkelijker dan met een traditionele keerkoppeling en vaste schroef. Ook al omdat je met de schroefbladen net in vooruit gezet een zeer rustige vaart krijgt, altijd langzamer dan stationair met een vaste schroef. Dat gaat vaak al te hard, zeker op drukke punten.

Naar mijn mening zou je een goede monteur eens moeten laten kijken waarom jouw installatie niet werkt zoals het hoort, en waarschijnlijk is afstellen (of reparatie) daarvan een betere en minder dure oplossing.

Ik heb het nooit geforceerd of verder onderzocht omdat t mij wel logisch leek dat je de schroefbladen tijdens het varen niet kon verstellen ivm de kracht die er op staat. Als ik jullie reactie zo lees, moet dit dus wel gewoon kunnen.. :blink:

De boot gaat over 2 weken de kant op, dus dan kunnen we alles (ook onderwater) eens goed bekijken!


Hier een plaatje vanaf de bovenkant. Op een of andere manier krijg ik de foto niet gedraaid. Je ziet links de oude kabel (waar voorheen de enkele hendel aan was gekoppeld) binnen komen. Maar de vrijloop wil je toch ook bedienen als je bijvoorbeeld wilt starten, of ergens stiil ligt zonder dat de motorkap open moet. Let overigens niet op de fraaie kabelboom :lol: Die is inmiddels vervangen
Laatst bewerkt: 29 apr 2016 07:21 door BjornBrand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 01 mei 2016 06:44 #731097

Wie weet wat er achter het derde (linker) afdekplaatje zit? Ik kan hierover in de handleiding niet veel info vinden. Alleen over de gearbox en clutch..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 14 mei 2016 12:39 #734995

Gevonden!

Olie die er in zit, ziet er niet heel fris uit.







Tot overmaat van ramp zit er nu helemaal geen beweging meer in de schroefbladen. Ik ben bang dat ik de bladen en afdichting onvoldoende vet heb gegeven het afgelopen half jaar. Zijn er mensen bekend met het geen wat ze hier op de foto zien en hoe dit onderhouden dient te worden? Ik kan hierover in de handleiding van de Sabb enkel terugvinden dat de olie met enige regelmaat moet worden ververst door verse 15w40, en de vetnippels regelmatig moeten worden vol gepompt. Helaas kom ik daar nu pas "achter" c.q. Sta ik er pas bij stil.

Hoor graag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 14 mei 2016 13:55 #735007

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Net als een ander geval met keerbare schroef eerst eens zorgen dat je het oude vet doorgepompt krijgt en vervangt door vers schroefasvet? Het olie-gedeelte zou je geforceerd kunnen reinigen door een kwartiertje te draaien met een half litertje ATF bij de olie, daarna opnieuw olie verversen.
Of is dat allemaal al gelukt, en kan je het systeem ook niet bedienen met verse olie en vers vet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 14 mei 2016 23:41 #735149

Interessant draadje!

Ik denk dat als je CPP (controllable pitch propellor) weer helemaal 100% is en goed draait dat je volgens mijn gewoon met "gas d'r op" kan manoeuvreren. Zo hoort het wel namelijk, dat is het hele idee van een CPP. Nou kunnen we twijfelen of het bij een kleine motor/schroef combi zoals in een sloep wel nuttig zou zijn, maar op grote schepen die vaak manoeuvreren is het juist om het gemak te verhogen, en een dure grote zware keerkoppeling weg te kunnen laten, zodat je relatief snel vooruit en achteruit kan geven.

Ik heb zelf ook met dit soort motoren gevaren, en was verrukt van de handigheid van de CPP. Je komt aan varen, zet het toerental op manoeuvreer snelheid, en vervolgens hark je de CPP heen en weer, en je prikt overal waar je moet zijn het bootje in. Zo "hoort het" dus, en ik denk dat als je weer een goed werkden CPP hebt dat je daarna niet een seconde gaat peinzen of je er wel een keerkoppeling in wilt hebben.

Heel veel succes, en ik denk dat je met wat moeite de boel best wel weer eens aan de praat gaat krijgen..
Sail now, work later........
Laatst bewerkt: 14 mei 2016 23:44 door jeroenimo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 17 mei 2016 11:50 #735818

Dank voor de reactie!

Dat was ook mijn idee, goed doorsmeren. Ik heb er nu een jaar lang met veel plezier mee gevaren, best veel ook, maar ik schaam me er eigenlijk voor te zeggen dat de schroefbladen nooit vet hebben gezien. De schroefasafdichting draai ik wel elke keer netjes aan. Ik dacht in eerste instantie dat die aan de schroefbladen geschakeld was..

Nog advies met betrekking tot het type vet dat ik er door heen moet jagen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 17 mei 2016 22:13 #736097

"schroefasvet"


Zo iets?
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 18 mei 2016 09:55 #736198

In ieder geval zeewaterbestendig vet.Maar dat is er in vele soorten.
Schroefasvet is nogal stijf en misschien minder geschikt om tandwielen e.d. te smeren ?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 18 mei 2016 11:57 #736232

Yellow Boat schreef :
In ieder geval zeewaterbestendig vet.Maar dat is er in vele soorten.
Schroefasvet is nogal stijf en misschien minder geschikt om tandwielen e.d. te smeren ?
Ad

Dacht ik ook, maar we gaan eerst maar eens kijken of er uberhaupt wat beweging is te krijgen. :huh: zaterdag gaat ie de kant op, ben benieuwd hoe het er onderwater uitziet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 20 mei 2016 18:24 #736959

dat de bruine olie water in de koppelingsbox aanduidt wisten we natuurlijk al, dit zorgde voor een slippende koppeling, de reden wasrom ik op onderzoek uitging.

Toen bleek de schroefbladen vast te zitten. Hij staat nu in stand achteruit, maar naar voren krijg ik em niet. De bladen draai je met de middelste hendel. De schroefas wordt dan naar voren getrokken en de bladeren draaien. Punt is alleen dat de as niet voldoende naar voren kwam. Schroefas los gehaald van de as vanuit t blok zodat we konden uitsluiten of het de schroef was die op slot zat, of de as die niet voldoende naar voren kan. Helaas blijkt t eerste t geval. De korf met witte (nylon) bussen loopt niet meer naar binnen. Zie foto.






Iemand een idee op welke wijze ik die bussen naar binnen krijg? Ik kan er nul komma nul beweging in krijgen. En kent iemand een Sabb specialist in de buurt van Amsterdam? Naar alle waarschijnlijkheid moet de motor er uit om die koppelingsbak los te krijgen. Daarna wil ik er graag iemand naar laten kijken. Thanks!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb 2G met verstelbare schroef naar keerkoppeling 20 okt 2018 06:27 #989685

  • p-p-nota
  • p-p-nota's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Hoe is het uiteindelijk afgelopen met de sabb??

Ik heb ook een verstelbare schroef alleen die van mij moet vervangen worden samen met de schroefas. Helaas bijna nergens meer te vinden... Misschien dan toch een keerkoppeling inbouwen
Pieter-Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl