Directe koeling is nergens goed voor, nou ja, het is wat goedkoper bij de aanschaf.
Maar later kan het flink werk geven en veel kosten.
Bij zo´n 55º vormt zich niet al te veel ketelsteen, maar toch lees ik hier wel erg veel berichten over verkalkte motoren. en ook veel over hoe er optijd ontkalkt kan worden.
Ik meen dat 55º thermostaat voor zout water werd geplaatst en 70º thermostaat voor zoet water.
Net zo´n beetje tegen de grens van ketelsteen vorming.
Ik ben wel een paar motoren tegengekomen die hierdoor vastgelopen waren.
Ik meen dat bij een Volvo MD 7A de cilinder aan de kant van keerkoppeling altijd het eerst problemen had.
Compressie verlies door krassen in de cilinder, slecht starten.
Na de revisie ombouwen naar indirecte koeling was heel simpel en (in dit geval) heel goedkoop.
Oliekoeler van een Scania kreeg ik gratis,goede maat voor onze scheepsmotortjes .
Oliekoelers moetn zo´n 5 tot 10% van het (vrachtwagen)motorvermogen kunnen koelen. dat is ruim onze hulpmotortjes.
een Johnsonpompje (160 florijnen?), andere thermostaat en een expansietankje van de sloop.
Verder wat slangen en klemmen.
Ik meen totaal ergens ronde de 250 guldens.
Dat Johnsonpompje maakte duidelijk geluid, maar bij draaiende motor viel het weg in het motorgeluid.
Ik heb er per ongeluk eentje gekocht om de antivries door het warmwater paneel te ciculeren, dat was heel snel irritant.
Nu draaien een paar andere magneet pompjes waar ik Amperes moet meten om te weten of ze draaien. Onhoorbaar en (nieuw) zo trilingvrij dat je ook kniet voelt dat ze lopen.
Ruim regelbare doorzet en stroom verbruik tussen 0.2A en 1,4A.
Er draaien er twee in de stand van 0,5A ieder.
Het oudste van die twee pompjes heeft een tijdje droog gelopen, niet opgelet dat de lucht automatisch uit het pompje kon, de perskant moet wat hoger. Keramisch lagertje vervangen door een aangepast kunststof lagertje.
Dat is nu na een jaar of 5, 10 uur per dag draaien, iets gesleten. De waaier liep vast tegen het huis, geen circulatie meer, maar ook geen stroomverbruik!
Dat was het eerste sein dat er iets mis was.
Het lagertje een halve slag dieper in de rotor gedraaid en het draait weer.
Voor interkoeler mogelijk wat aan de kleine kant.
Ik meen me te herinneren dat ze 25 litewr per minuut opbrengst hebben, bij 1/10 bar drukverschil.