Nieuw onderwerp gemaakt omdat het niet dezelfde inmpellerpomp is als op Vetus M2.C5.
Vandaag voor de eerste keer zelf mijn impeller vervangen. ( na 3 jaar dienst ) Eerste nazicht door de werf zelf laten uitvoeren.
Zit er een andere pomp om mijn motor namelijk de Jabsco STM 6109 .
Met een bijna 3 hoekig deksel, 3 boutjes met zeskantkop M10 ,
en een o-ring in een groef in het huis van de pomp.
Niets op aan te merken, alleen was dit voor de mensen van Vetus waarschijnlijk te handig, en hebben ze de pomp dan maar zo gemonteerd dat hij achter de dieselopvoerpomp en vlak bij het oliefilter zit.
Komt er nog bij dat ik aan de stuurboordkant alleen via een klein inspectieluik aan de motor kan komen.
Dus ook hier, gezwoeg, gezweet en de nodige schrammen.
Toch is het uiteindelijk gelukt.
Impeller zag er nog goed uit, maar ik heb hem toch vervangen.
In de set van Vetus (STM 3076), zaten buiten de impeller en de juiste o-ring ook nog een dunnere o-ring en 2 pakkingen. ( Vermoedelijk wordt deze set ook voor andere pompen gebruikt. )
Voorlopig heb ik (nog) geen nood aan een nieuw impellerdeksel.
Hoop dat deze informatie van nut kan zijn voor andere M2O2 of M2O6 bezitters.
Moesten er mensen zijn die een pakking nodig hebben die in de set zit, stuur maar een PB, want ik denk dat ik ze over heb.
P.S. Bij het wat verder onderzoeken gemerkt dat de dunne o-ring mogelijks voor de afdichting van de impellerpomp op de motor dient, want
Nieuwe jabsco impellerpomp
Staat aangegeven dat bij levering van een nieuwe pomp een o-ring voor die afdichting wordt meegeleverd. Misschien verwacht Vetus dat we de hele pomp demonteren om de impeller te vervangen.