Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Smeerolie = Motorolie?

Smeerolie = Motorolie? 17 apr 2015 07:20 #617166

De één zegt smeerolie....de ander motorolie.

Maar is het wel hetzelfde?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 17 apr 2015 07:35 #617176

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
ja

Als je het over de motor hebt wel.

je kan ook smeerolie in andere apparaten hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 17 apr 2015 08:10 #617185

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Vinni schreef :
De één zegt smeerolie....de ander motorolie.

Maar is het wel hetzelfde?

Vinni

De olie in een motor dient om de onderdelen de smeren,
andere toestellen, zoals de keerkoppeling worden dan ook wel gesmeerd,
maar dan met andere olie, namelijk hydraulische olie.
Deze is dan weer duurder dan de gewone motor/smeer olie.

Zoals je schrijft, sommigen zeggen motorolie en andere smeerolie.

Als jij olie nodig hebt voor jou inboard dieseltje zou ik het over dieselmotorolie hebben.
Dat geeft het duidelijkst aan wat je juist nodig hebt.
In je onderhoudsboekje van de motor zullen ook nog verder specificaties vermeld staan.
bvb 15W40 en bvb een API xxx code .

Vergeet ook niet na te kijken of je keerkoppelingsolie ververst moet worden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 17 apr 2015 08:16 #617186

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Boven, om en op de motor "smeerden" we met smeerolie, maar in de motor zat motorolie. Dat is per definitie niet dezelfde olie. Onder andere door de dopes in de motorolie.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 17 apr 2015 08:41 #617191

het gaat er niet om dat ik niet weet welke olie ik voor mijn diesel nodig heb.
Alleen of er verschil is tussen smeer- en motorolie.
Ik begrijp dus dat het niet hetzelfde is.......

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 17 apr 2015 08:42 door AccountVerwijderd12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 17 apr 2015 08:41 #617192

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Tony2920 schreef :
Vinni schreef :
De één zegt smeerolie....de ander motorolie.

Maar is het wel hetzelfde?

Vinni

De olie in een motor dient om de onderdelen de smeren,
andere toestellen, zoals de keerkoppeling worden dan ook wel gesmeerd,
maar dan met andere olie, namelijk hydraulische olie.
Deze is dan weer duurder dan de gewone motor/smeer olie.

.
Hydrauliek olie is pertinent geen smeerolie. Dient als stuurolie in hydraulische systemen.B.v in de hydraulische stuurmachine op een boot.
In keerkoppelingen en tandwielkasten wordt vaak speciale tandwielolie gebruikt, ook niet geschikt voor motoren.
Motorolie kan daarentegen vaak wel in tandwielkasten en keerkoppelingen gebruikt worden wanneer er om dezelfde viscositeitt gevraagd word
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 17 apr 2015 08:45 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 17 apr 2015 08:48 #617196

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
alle motorolie is smeerolie
maar niet alle smeerolie is motorolie

en niet alle keerkoppelingen gebruiken hydraulische olie, die van mij lust gewone motorolie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 17 apr 2015 08:48 #617197

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
douwe schreef :
(...)
Motorolie kan daarentegen vaak wel in tandwielkasten en keerkoppelingen gebruikt worden wanneer er om dezelfde viscositeitt gevraagd word

Als dat gescheiden systemen zijn zou ik dat juist weer niet doen,
Smeerolie voor in een verbrandingsmotor, (diesel) is geschikt voor hogere temperaturen, en kan omgaan met brandstof resten en verbrandingsrestanten.

Een smeerolie voor een tandwielkast vraagt dat niet. Daar moet de smeerolie om kunnen gaan met extreme drukken (tussen de tanden)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 17 apr 2015 08:58 #617202

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
BartWNL schreef :
douwe schreef :
(...)
Motorolie kan daarentegen vaak wel in tandwielkasten en keerkoppelingen gebruikt worden wanneer er om dezelfde viscositeitt gevraagd word

Als dat gescheiden systemen zijn zou ik dat juist weer niet doen,
Smeerolie voor in een verbrandingsmotor, (diesel) is geschikt voor hogere temperaturen, en kan omgaan met brandstof resten en verbrandingsrestanten.

Een smeerolie voor een tandwielkast vraagt dat niet. Daar moet de smeerolie om kunnen gaan met extreme drukken (tussen de tanden)

Helemaal correct maar op keerkoppelingen en saildrives gebruiken we meestal dezelfde olie als in de motor omdat de vermogen en tanddrukken niet zo hoog zijn.
Ook volgens welbekende Volvo Penta.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 17 apr 2015 08:59 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 17 apr 2015 09:01 #617204

BartWNL schreef :
douwe schreef :
(...)
Motorolie kan daarentegen vaak wel in tandwielkasten en keerkoppelingen gebruikt worden wanneer er om dezelfde viscositeitt gevraagd word

Als dat gescheiden systemen zijn zou ik dat juist weer niet doen,
Smeerolie voor in een verbrandingsmotor, (diesel) is geschikt voor hogere temperaturen, en kan omgaan met brandstof resten en verbrandingsrestanten.

Een smeerolie voor een tandwielkast vraagt dat niet. Daar moet de smeerolie om kunnen gaan met extreme drukken (tussen de tanden)

Behalve als de keerkoppelingfabrikant voorschrijft dat er motorolie in de keerkoppeling moet. Toch? Of neem jij het risico dat je geen schade vergoedt krijgt als de boel in elkaar gedraaid is met jouw afwijkende oliesoort? Let op, ik zeg niet dat dit door jouw olie zou kunnen komen. Maar de verzekeraar c.q. fabrikant zal zich wel al heel snel op dat standpunt stellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 17 apr 2015 09:04 #617206

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Sydeliefde schreef :
BartWNL schreef :
douwe schreef :
(...)
Motorolie kan daarentegen vaak wel in tandwielkasten en keerkoppelingen gebruikt worden wanneer er om dezelfde viscositeitt gevraagd word

Als dat gescheiden systemen zijn zou ik dat juist weer niet doen,
Smeerolie voor in een verbrandingsmotor, (diesel) is geschikt voor hogere temperaturen, en kan omgaan met brandstof resten en verbrandingsrestanten.

Een smeerolie voor een tandwielkast vraagt dat niet. Daar moet de smeerolie om kunnen gaan met extreme drukken (tussen de tanden)

Behalve als de keerkoppelingfabrikant voorschrijft dat er motorolie in de keerkoppeling moet. Toch? Of neem jij het risico dat je geen schade vergoedt krijgt als de boel in elkaar gedraaid is met jouw afwijkende oliesoort? Let op, ik zeg niet dat dit door jouw olie zou kunnen komen. Maar de verzekeraar c.q. fabrikant zal zich wel al heel snel op dat standpunt stellen.

Je kunt rustig speciale tandwiel smeerolie in de keerkoppeling gooien, als het maar dezelfde viscositeit heeft als de voorgeschreven motorolie. Maar andersom NIET.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 17 apr 2015 09:05 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 17 apr 2015 09:09 #617209

douwe schreef :
Sydeliefde schreef :
BartWNL schreef :
douwe schreef :
(...)
Motorolie kan daarentegen vaak wel in tandwielkasten en keerkoppelingen gebruikt worden wanneer er om dezelfde viscositeitt gevraagd word

Als dat gescheiden systemen zijn zou ik dat juist weer niet doen,
Smeerolie voor in een verbrandingsmotor, (diesel) is geschikt voor hogere temperaturen, en kan omgaan met brandstof resten en verbrandingsrestanten.

Een smeerolie voor een tandwielkast vraagt dat niet. Daar moet de smeerolie om kunnen gaan met extreme drukken (tussen de tanden)

Behalve als de keerkoppelingfabrikant voorschrijft dat er motorolie in de keerkoppeling moet. Toch? Of neem jij het risico dat je geen schade vergoedt krijgt als de boel in elkaar gedraaid is met jouw afwijkende oliesoort? Let op, ik zeg niet dat dit door jouw olie zou kunnen komen. Maar de verzekeraar c.q. fabrikant zal zich wel al heel snel op dat standpunt stellen.

Je kunt rustig speciale tandwiel smeerolie in de keerkoppeling gooien, als het maar dezelfde viscositeit heeft als de voorgeschreven motorolie. Maar andersom NIET.

Toch raad ik het niemand aan. Enkel en alleen om het feit dat fabrikanten en/of verzekeraars zich snel zullen verschuilen achter de vermeende verkeerde olie ook al weet iedereen die wat van olie weet, dat dit niet de oorzaak kan zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 17 apr 2015 09:59 #617229

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
Ik zou sowiezo doen wat de fabrikant zegt/voorschrijft op het gebied van olieën.

Maar zijn bij veel motoren die in jachten liggen, de tandwielkast en het motorblok, (en misschien ook wel de (keer)koppeling en stuwlager) samengevoegd toch? waardoor ze dezelfde olie delen?

Als je dat soort zaken allemaal gescheiden hebt, dan zou het zomaar kunnen dat in elk een ander soort olie zit, of een gelijksoortige olie met andere dopes (toevoegingen).

En als je een kruishoofd tweeslag motor hebt van enige grote zou het zomaarkunnen dat je 3 soorten smeerolie in je motorblok hebt :whistle: :pinch: (maar dat is niet helemaal van toepassing hier)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 17 apr 2015 10:10 #617233

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
BartWNL schreef :
Ik zou sowiezo doen wat de fabrikant zegt/voorschrijft op het gebied van olieën.

Maar zijn bij veel motoren die in jachten liggen, de tandwielkast en het motorblok, (en misschien ook wel de (keer)koppeling en stuwlager) samengevoegd toch? waardoor ze dezelfde olie delen?

Als je dat soort zaken allemaal gescheiden hebt, dan zou het zomaar kunnen dat in elk een ander soort olie zit, of een gelijksoortige olie met andere dopes (toevoegingen).

En als je een kruishoofd tweeslag motor hebt van enige grote zou het zomaarkunnen dat je 3 soorten smeerolie in je motorblok hebt :whistle: :pinch: (maar dat is niet helemaal van toepassing hier)
Keerkoppeling en motor staan onafhankelijk van elkaar. Kijk maar naar de olie.
Motor al gauw zwart, keerkoppeling altijd schoon.
Moderne 2-slag motoren,carter olie, cilinder olie en hydrauliche olie voor bediening van de uitlaatkleppen en andere zaken zoals omkeren nokkenas indien aanwezig.
Commonrail diesels hebben n.l geen nokkenas meer.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 17 apr 2015 10:17 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 17 apr 2015 15:07 #617311

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3073
effe off topic: hoe worden de kleppen dan bediend?


On topic:
bij auto's heb je meestal aparte olie voor de versnellingsbak. Die is vaak wat dikker. Maar niet bij alle auto's: oude mini's hebben blok en bak in één (ruimtebesparing) en daar is de motorolie dus ook de smeerolie van de versnellingsbak. Veel motorfietsen hebben dat ook.

Gr Rob
Clever 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 17 apr 2015 15:13 #617314

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
[offtopic]
electrisch met spoelen en magneten is een optie.
hydraulisch met een pomp op de krukas, en een elektrisch bediende klep die de hydraulische olie doorlaat.

of een hydrauliek pomp op de nokkenas (netzoals een brandstofpomp) dus hydrauliek ipv een stootstang en tuimelaar.

*Wij hadden 2 soorten cilindersmeerolie, 1 voor 'gewone' stookolie en 1 voor laagzwavel stookolie (zwavel is voor een scheepsdiesel wat lood ooit voor brommers was)

[/offtopic]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 17 apr 2015 16:49 #617332

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Commonrail diesels hebben n.l geen nokkenas meer.

Waar haal je deze wijsheid vandaan ?
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 17 apr 2015 17:00 #617335

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
ron b schreef :
Commonrail diesels hebben n.l geen nokkenas meer.

Waar haal je deze wijsheid vandaan ?

We hadden het daarbij over grote langzaam lopende 2-slag Scheepsmotoren. De kleppen worden daar bedient door een common rail hydraulic systeem.
Deze die jij hier toont heeft alleen een common rail brandstof systeem, dus voor de kleppen wel een nokkenas.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 17 apr 2015 17:01 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 18 apr 2015 13:10 #617539

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Douwe,
de moderne automotoren en ook de daarvan afgeleidde scheepsdiesels hebben nog alle een nokkenas om de kleppen in de cylinderkop te kunnen bedienen.
Het commonrail systeem heeft betrekking op de gemonteerde brandstofpomp die de dieselolie naar de verstuivers brengt.
Bij de oudere dieselmotoren gebeurde dat met een plunjerpomp, meestal van het merk Robert Bosch uit Duitsland. < van de naam BOSCHDIENST >
Tegenwoordig is de druk waaronder de brandstof in de kop van een dieselmotor wordt ingespoten veel hoger dan bij een plunjerpomp mogelijk was.
En brandstofsystemen, die met veel hogere druk werken, worden commonrail brandstofsystemen genoemd.
Zo is het mij uitgelegd door mijn broer en die heeft maar bijna 40 jaar met deze materie gewerkt.
Wat betreft het probleem van het kiezen van de juiste olie is het een gouden regel om altijd de specificatie, opgegeven door de fabrikant van de motor of keerkoppeling , te volgen.
Het komt echter voor dat de motor of keerkoppeling, die is gemonteerd al dermate op leeftijd zijn, dat er geen juiste olie meer voor in de handel is.
In dat geval is het verstandig onze man op het Zeilersforum Fer, de dieseldokter , te vragen.
Deze is per slot van rekening de man die dagelijks met dieselmotoren en keerkoppelingen werkt en dus de praktijk kent.
Vriendelijke groet,
Alphons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 18 apr 2015 13:51 #617540

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
Er bestaan wel degelijk, motoren zonder nokkenas.
MTU is één van de fabrikanten die motoren bouwt waarvan de kleppen hydraulisch bedient worden vanaf een commen rail (wat de engelse term is voor een gezamenlijke leiding) en dat de hydraulische olie dmv electrisch aangestuurde solonoids naar de in/uit laat kleppen gaat.

Er zijn trouwens nog zat van moderne diesels zonder enig commonrail systeem, dus plunjers voor de brandstof en stootstangen/tuimelaars voor de kleppen. dus om dat 'oud' te noemen gaat ook wat ver.

Maar laten we hier geen ruzie van maken, en terug keren ontopic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 18 apr 2015 14:48 #617547

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
alphons schreef :
Beste Douwe,
de moderne automotoren en ook de daarvan afgeleidde scheepsdiesels hebben nog alle een nokkenas om de kleppen in de cylinderkop te kunnen bedienen.
Het commonrail systeem heeft betrekking op de gemonteerde brandstofpomp die de dieselolie naar de verstuivers brengt.
Bij de oudere dieselmotoren gebeurde dat met een plunjerpomp, meestal van het merk Robert Bosch uit Duitsland. < van de naam BOSCHDIENST >
Tegenwoordig is de druk waaronder de brandstof in de kop van een dieselmotor wordt ingespoten veel hoger dan bij een plunjerpomp mogelijk was.
En brandstofsystemen, die met veel hogere druk werken, worden commonrail brandstofsystemen genoemd.
Zo is het mij uitgelegd door mijn broer en die heeft maar bijna 40 jaar met deze materie gewerkt.
Wat betreft het probleem van het kiezen van de juiste olie is het een gouden regel om altijd de specificatie, opgegeven door de fabrikant van de motor of keerkoppeling , te volgen.
Het komt echter voor dat de motor of keerkoppeling, die is gemonteerd al dermate op leeftijd zijn, dat er geen juiste olie meer voor in de handel is.
In dat geval is het verstandig onze man op het Zeilersforum Fer, de dieseldokter , te vragen.
Deze is per slot van rekening de man die dagelijks met dieselmotoren en keerkoppelingen werkt en dus de praktijk kent.
Vriendelijke groet,
Alphons.
Beste Alphons ik heb m'n hel werkzame leven in de scheepsmotoren branche gewerkt. Weet er niet alles van, maar wel heel veel. Lekker eigenwijs ,he!
Heb ook nog even m'n naslawerken er op nageslagen.
En ook BartWNL weet van de hoed en de rand
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 apr 2015 14:52 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 18 apr 2015 15:57 #617555

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Douwe,
je mag van mij best eigenwijs zijn zoals jij dat dan noemt. Ik vind dat helemaal niet eigenwijs.
WNL motoren zijn echter zo speciaal dat deze niet alle dagen in de bootjes,
waarin wij ons in de vrije tijd voortbewegen, worden gemonteerd.
De motoren van WNL uit Friedrichshaven worden o.a. gebruikt in de tanks die wij in Nederland gebruikten t.w. de leopard 1 en 2. Zij maakten ook de motoren destijds voor de Duitse Tanks die oom Adolf met zijn bruine horden tussen 1933 en 1945 gebruikten om o.a. zijn buren te pesten :(
Ook maken zij motoren voor spoorwegmaterieel en nog veel meer industrietoepassingen.
Omdat ik graag nog wat bijleer zou ik graag willen weten waarom in dieselmotoren o.a. toegepast in de scheepsbouw, de bediening van de kleppen hydraulisch zou moeten plaatsvinden. Dit moet toch technisch grote problemen geven en hoe heeft men dat dan technisch opgelost.
Ik denk alleen al aan de problemen van de hitte die in een cylinderkop van een scheepsdiesel voorkomen.
Ik ben zeer benieuwd hoe alleen al dit probleem is opgelost en welke de voordelen zijn om de kleppen in de cylinderkop van een scheepsdiesel door middel van een hydraulisch systeem te bedienen.
Door hydraulische klepstoters misschien.
Bij voorbaat al bedankt voor de moeite van je toelichting!
Vriendelijke groet,
Alphons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 18 apr 2015 16:20 #617558

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
hydraulische klep bediening,
om variabel klep timing mogelijk te maken
waarom variabel? beter rendement => minder brandstof verbruiken => minder kosten voor de rederij

Dat is voor zo'n beetje alle rare fratsen die ze met scheepsdiesels uithalen de reden, de technische problemen die ze dan tegenkomen zijn overkoombaar.

Hitte in de kop is niet hoger of lager dan in een diesel wat in een jachtje ligt, koelwater is 93 graden. verbrandingstemerpatuur van de uitlaatgassen loopt tegen de 600.
Maar daar heeft eigenlijk alleen de klep zelf last van, en die word voor een groot deel al gekoeld door spoellucht.

Ook kan een reden zijn dat de nokenas soms 2 verdiepingen lager ligt dan de kop zich bevind. en je dus een hele lange stootstang en tuimelaar moet hebben die dan ook weer behoorlijk aan de maat zijn. een "flexibele" hydrauliekslang is dan een stuk hanteerbaarder.

Een van de schepen waar ik op gevaren heb was gebouwd in 1985 had een man bmw met hydraulische bediende uitlaat kleppen, (niet vanaf een commonrail systeem maar met plunjers als brandstofpomp)

Nokkenas:





uitlaatklep:




Een andere reden, een nokken as is ook een lomp stuk staal wat aangedreven moet worden, dat kost vermogen, wat anders naar de schroef kan, als je dat ding er dus uit haalt, scheelt dat weer.

Ja echt zo word er gedacht met de huidige brandstofprijzen.

Bart

BTW: Vinni heb je ondertussen een antwoord op je vraag? voordat we je topic helemaal kapen :whistle:
Laatst bewerkt: 18 apr 2015 16:29 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 18 apr 2015 16:23 #617559

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
grmpf ik krijg mijn nokkenas foto er niet tussen ? moderator help?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie = Motorolie? 18 apr 2015 16:30 #617562

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Nokkenas geplaatst! ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl