Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe schroefinstallatie, watergesmeerd

Nieuwe schroefinstallatie, watergesmeerd 16 apr 2015 22:03 #617111

Stiekem heb ik geen zeilboot, maar ik heb een motorboot, ik hoop toch dat jullie mij willen helpen als mede watersporters.
Mijn stalen motorboot is voorzien van een Peugot diesel motor, daarachter een 1:1 keerkoppeling, daarna een flexibele koppeling.
Oude schroefaskoker is gebroken en ik heb alles eruit gesloopt.
Ik had vetgesmeerd maar ik zie hier veel de Volvo Seal voorbij komen, die wil ik ook gaan toepassen.
Binnenkant waar de schroefaskoker binnenkomt zit een halve meter onder de waterlijn.

Nu komt dan aan de binnenkant de Volvo Seal en aan de buitenkant een watergesmeerd lager.
Stel mijn schroefas is 25mm, dan gebruik ik een Volvo seal die een kokermaat van 42 wil hebben.
Als ik dikwandige gaspijp gebruik kom ik op buitendiameter 42,4mm uit, perfect voor de Volvo Seal.
De binnendiameter is dan 35,9 dus dan heb ik 5.45 milimeter vrij rondom de as.
Is dit voldoende en is gasbuis goed voor de deze toepassing?

Of moet ik opzoek naar buis met een dunnere wanddikte?

En wat betreft het buitenlager, ik wil een een buitenlager wat ik in de buis kan monteren en die kan borgen met een boutje, bestaan die met voor een asdiamter van 25mm en een buitendiameter van 35,9 zodat deze in de gasbuis past?
Laatst bewerkt: 16 apr 2015 22:08 door Marcel010.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroefinstallatie, watergesmeerd 17 apr 2015 05:21 #617140

Kijk eens bij Vetus of Exalto, Allpha voor standaard maatvoering!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroefinstallatie, watergesmeerd 17 apr 2015 07:07 #617164

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Marcel010 schreef :
Stiekem heb ik geen zeilboot, maar ik heb een motorboot, ik hoop toch dat jullie mij willen helpen als mede watersporters.
Mijn stalen motorboot is voorzien van een Peugot diesel motor, daarachter een 1:1 keerkoppeling, daarna een flexibele koppeling.
Oude schroefaskoker is gebroken en ik heb alles eruit gesloopt.
Ik had vetgesmeerd maar ik zie hier veel de Volvo Seal voorbij komen, die wil ik ook gaan toepassen.
Binnenkant waar de schroefaskoker binnenkomt zit een halve meter onder de waterlijn.

Nu komt dan aan de binnenkant de Volvo Seal en aan de buitenkant een watergesmeerd lager.
Stel mijn schroefas is 25mm, dan gebruik ik een Volvo seal die een kokermaat van 42 wil hebben.
Als ik dikwandige gaspijp gebruik kom ik op buitendiameter 42,4mm uit, perfect voor de Volvo Seal.
De binnendiameter is dan 35,9 dus dan heb ik 5.45 milimeter vrij rondom de as.
Is dit voldoende en is gasbuis goed voor de deze toepassing?

Of moet ik opzoek naar buis met een dunnere wanddikte?

En wat betreft het buitenlager, ik wil een een buitenlager wat ik in de buis kan monteren en die kan borgen met een boutje, bestaan die met voor een asdiamter van 25mm en een buitendiameter van 35,9 zodat deze in de gasbuis past?

Standaard buitenmaat voor een aslager voor een schroefas van 25mm. is 1 1/2" ofwel 38.1 mm.
Je zit dus een lagerop maat moeten laten maken hetgeen mogelijk is bij o.a. George Kniest
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 17 apr 2015 07:10 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroefinstallatie, watergesmeerd 17 apr 2015 09:15 #617212

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Marcel010,
Voor je een achterlager op maat laat draaien wel eerst even de gaspijp nameten terplaatse. Die zijn vaak niet echt rond en voor een goede passing kun je die aan de binnenkant beter even nadraaien. Ik zag bovendien ooit een (rubber) watergesmeerd lager waarbij ook daadwerkelijk de waterciculatie door het lager was voorzien. Als je zo'n lager zomaar in een pijp monteert, loop je kans dat het niet voldoende water (smering en koeling) krijgt. Puntje van aandacht in ieder geval.
Vr.groet, peter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroefinstallatie, watergesmeerd 17 apr 2015 09:27 #617215

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Ik zal even contact opnemen met Cor van www.maidenmeij.nl/

Een gaspijp is net zo duur als bij hem een koker.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroefinstallatie, watergesmeerd 17 apr 2015 18:16 #617355

Bedankt allemaal, wat betreft de buitenlager bent ik eruit, dat is een duidelijk verhaal nu.

Alleen kreeg ik op een ander forum de opmerking dat er wel een waterinjectiepunt moet zijn.
Nu zie ik volop zeiljachten voorbij waar alleen een Volvo Seal binnen zit en buiten een watergesmeerd lager.
Of een Vetus of Allpa binnenlager met een injectiepunt wat niet aangesloten zit maar alleen met een slangentje boven de waterlijn uitkomt zodat de seal automtisch ontlucht is.

Wat is jullie idee daarover?

Want ik heb namelijk een indirect gekoelde motor met droge uitlaat en ik heb dus geen water beschikbaar.
Dan moet ik met een schepje gaan werken en dat zou dan het enige zwakke punt worden onder de waterlijn omdat ik juist bezig ben om alle doorvoeren boven de waterlijn te laten uitkomen (keuken, bilge e.d.)

Is het echt nodig voor het binnenlager om continue vers water aangevoerd te krijgen of komt dat er sowieso wel in via het buitenlager?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroefinstallatie, watergesmeerd 17 apr 2015 18:53 #617367

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Geen idee hoe jou onderwaterschip er uit ziet, maar op mijn bootje heb ik simpel een paar gaten in de koker gemaakt voor het lager, maar nog wel buiten de romp natuurlijk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroefinstallatie, watergesmeerd 17 apr 2015 19:41 #617377

Oke, en dan aan de binnenzijde alleen een Volvo seal?
En dat gaat goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroefinstallatie, watergesmeerd 17 apr 2015 20:01 #617382

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Marcel010 schreef :
Want ik heb namelijk een indirect gekoelde motor met droge uitlaat en ik heb dus geen water beschikbaar.

Een indirect gekoelde motor betekent dat er een warmte wisselaar aanwezig is. Daar moet een aanvoer en afvoer (naar buiten) voor het buitenwater op zitten.
Een aftakking van de afvoer kun je gebruiken om je watergesmeerde schroefasafdichting te voeden. Als je in combinatie daarmee ook voor een beluchting zorgt, sta je gesteld en hoef je nooit in je seal te knijpen om hem te ontluchten.
Het is even wat werk, maar daarna een zorg minder.

Ik vind het overigens een gemiste kans dat je in combinatie met een indirecte gekoeld motor geen 'natte' uitlaat hebt gemonteerd. Het scheelt aanzienlijk in de herrie uit de uitlaat en zolang je het water uit de uitlaat hoort komen weet je ook dat het met de koeling wel goed zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroefinstallatie, watergesmeerd 17 apr 2015 20:08 #617385

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Marcel010 schreef :
Oke, en dan aan de binnenzijde alleen een Volvo seal?
En dat gaat goed?
al 15 jaar. Gat helpt alleen voor de circulatie door het achterste lager. Na droogvallen nog steeds volvoseal ontluchten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroefinstallatie, watergesmeerd 17 apr 2015 20:08 #617386

lodewijk stegman schreef :
Marcel010 schreef :
Want ik heb namelijk een indirect gekoelde motor met droge uitlaat en ik heb dus geen water beschikbaar.

Een indirect gekoelde motor betekent dat er een warmte wisselaar aanwezig is. Daar moet een aanvoer en afvoer (naar buiten) voor het buitenwater op zitten.
Een aftakking van de afvoer kun je gebruiken om je watergesmeerde schroefasafdichting te voeden. Als je in combinatie daarmee ook voor een beluchting zorgt, sta je gesteld en hoef je nooit in je seal te knijpen om hem te ontluchten.
Het is even wat werk, maar daarna een zorg minder.

Ik vind het overigens een gemiste kans dat je in combinatie met een indirecte gekoeld motor geen 'natte' uitlaat hebt gemonteerd. Het scheelt aanzienlijk in de herrie uit de uitlaat en zolang je het water uit de uitlaat hoort komen weet je ook dat het met de koeling wel goed zit.

In mijn geval is het een indirecte koeling via kielkoeling, ik heb dan dus uiteraard geen warmtewisselaar.
En ik ben juist blij met een droge uitlaat, deze boot gebruiken we ook in de winter en ik heb ook geen omkijken naar eventuele vorst want ik heb geen gaten onder de waterlijn.
Met kielkoeling heb je ook een betrouwbaar systeem, behalve de waterpomp die kapot kan gaan maar dat heb je net zo goed met de andere systemen.
En we hebben nog altijd een temp meter in het dash waarop we kijken ;)

Maar maar ik een beetje over twijfel, moet je een watergesmeerde afdichting voeden?
Want ik zie zat boten voorbijkomen waar de vetgland er vanaf wordt gehaald en vervolgens wordt er een volvo seal op geschoven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroefinstallatie, watergesmeerd 17 apr 2015 20:09 #617387

rooiedirk schreef :
Marcel010 schreef :
Oke, en dan aan de binnenzijde alleen een Volvo seal?
En dat gaat goed?
al 15 jaar. Gat helpt alleen voor de circulatie door het achterste lager. Na droogvallen nog steeds volvoseal ontluchten.

Maar heb je dan geen waterinjectie ergens bij je seal?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroefinstallatie, watergesmeerd 17 apr 2015 20:12 #617389

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Klopt zonder water. Ik vaar elektrisch dus ook geen koelwater bij de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroefinstallatie, watergesmeerd 17 apr 2015 20:19 #617391

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Marcel010 schreef :
In mijn geval is het een indirecte koeling via kielkoeling, ik heb dan dus uiteraard geen warmtewisselaar.
En ik ben juist blij met een droge uitlaat, deze boot gebruiken we ook in de winter en ik heb ook geen omkijken naar eventuele vorst want ik heb geen gaten onder de waterlijn.
Met kielkoeling heb je ook een betrouwbaar systeem, behalve de waterpomp die kapot kan gaan maar dat heb je net zo goed met de andere systemen.
En we hebben nog altijd een temp meter in het dash waarop we kijken ;)

Duidelijk. Met die mogelijk had ik, als zeiler, even niet gerekend.
Maar maar ik een beetje over twijfel, moet je een watergesmeerde afdichting voeden?
Want ik zie zat boten voorbijkomen waar de vetgland er vanaf wordt gehaald en vervolgens wordt er een volvo seal op geschoven.

Ja, zoals Rooie Dirk al schreef: een Volvo seal werkt zonder voeding 'van binnen'. Je buitenlager moet dus wel water in de schroefaskoker toelaten.
En droogvallen of op de wal staan, moet je de seal aan de binnenkant ontluchten door erin te knijpen tot er water uit komt, voor je de schroef in het werk zet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl