lodewijk stegman schreef :
Marcel010 schreef :
Want ik heb namelijk een indirect gekoelde motor met droge uitlaat en ik heb dus geen water beschikbaar.
Een indirect gekoelde motor betekent dat er een warmte wisselaar aanwezig is. Daar moet een aanvoer en afvoer (naar buiten) voor het buitenwater op zitten.
Een aftakking van de afvoer kun je gebruiken om je watergesmeerde schroefasafdichting te voeden. Als je in combinatie daarmee ook voor een beluchting zorgt, sta je gesteld en hoef je nooit in je seal te knijpen om hem te ontluchten.
Het is even wat werk, maar daarna een zorg minder.
Ik vind het overigens een gemiste kans dat je in combinatie met een indirecte gekoeld motor geen 'natte' uitlaat hebt gemonteerd. Het scheelt aanzienlijk in de herrie uit de uitlaat en zolang je het water uit de uitlaat hoort komen weet je ook dat het met de koeling wel goed zit.
In mijn geval is het een indirecte koeling via kielkoeling, ik heb dan dus uiteraard geen warmtewisselaar.
En ik ben juist blij met een droge uitlaat, deze boot gebruiken we ook in de winter en ik heb ook geen omkijken naar eventuele vorst want ik heb geen gaten onder de waterlijn.
Met kielkoeling heb je ook een betrouwbaar systeem, behalve de waterpomp die kapot kan gaan maar dat heb je net zo goed met de andere systemen.
En we hebben nog altijd een temp meter in het dash waarop we kijken
Maar maar ik een beetje over twijfel, moet je een watergesmeerde afdichting voeden?
Want ik zie zat boten voorbijkomen waar de vetgland er vanaf wordt gehaald en vervolgens wordt er een volvo seal op geschoven.