Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schroefasperikelen

Schroefasperikelen 15 apr 2015 14:29 #616601

  • BartB
  • BartB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 11
Vorig jaar met jullie adviezen en tips heb ik de keerkoppeling vervangen. Dat ging goed. Dacht ik. Aan het einde van het seizoen zijn vier van de zes boutjes afgebroken die de keerkoppeling met de schroefas verbinden. Zie bijgaande foto's.

De schroeven zitten dus in dat aluminiumkleurig apparaat tussen de keerkoppeling (links) en de schroefas (rechts). Die krijg ik op deze manier met geen mogelijkheid uit. Ik moet dus dat aluminiumkleurige ding eruit zien te krijgen.

Nu heb ik twee vragen:
1. Weet iemand van dat aluminiumkleurige ding is?
2. Heeft iemand tips hoe dat te verwijderen?

Later moet dan natuurlijk ook nog de vraag volgen waarom de schroeven zijn afgebroken.

Alvast dank voor jullie adviezen en tips!

Grt, Bart



Laatst bewerkt: 15 apr 2015 14:30 door BartB. Reden: foto's dubbel ingevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefasperikelen 15 apr 2015 15:00 #616604

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Alhoewel ik het niet zeker weet zou het "aluminium ding" een torsie demper kunnen zijn.
Oorzaak van het afbreken van de bouten haast met zekerheid een kwestie van slechte uitlijning.
Dit is zelfs op de foto te zien.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 15 apr 2015 15:02 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefasperikelen 15 apr 2015 15:03 #616608

dat "aluminiumkleurige ding" zou zomaar een schroefas demper of een 'drive saver' kunnen zijn. Die heb ik overigens niet eerder in deze uitvoering gezien.

Het afbreken van de boutjes kan twee oorzaken hebben (althans, de meest waarschijnlijke oorzaken)
1. Uitlijning van de motor met de as is niet precies genoeg (zijn je motorsteunen nog goed?)
2. De nieuwe keerkoppeling heeft een grotere reductie, en daardoor is het torsie moment op je schroefas groter en de belasting op de verbindingsbouten groter.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefasperikelen 15 apr 2015 15:09 #616611

  • BartB
  • BartB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 11
De keerkoppeling is exact hetzelfde als de oude. Een grotere reductie lijkt mij dus niet aan de orde.

De uitlijning zal wel niet helemaal goed zijn veronderstel ik dan. Dank zover!

Rest nog de vraag hoe ik die aluminiumkleurige 'demper' eruit krijg. Iemand ervaring?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefasperikelen 15 apr 2015 15:57 #616622

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
1) Het is een flexibele koppeling

2) Er is geen andere mogelijkheid door de zeer korte aslengte naar de schroefaskoker dan de motor naar voren te halen, door de korte vrije aslengte en onvoldoende goede uitlijning zijn ook je boutjes gebroken, met zo'n korte lengte kan de motor alleen op zeer stugge rubbers gemonteerd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefasperikelen 15 apr 2015 16:02 #616625

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Bart,
Zilverkleurig ding is een flexibele koppeling. Na losnemen vier bouten aan achterkant valt hij uiteen in twee helften, en dan zie je kruisstuk op de schroefas met 4 rubbers. Misschien moet de as ook wat naar achter schuiven. Bouten naar de koppelingflens hebben ws niet goed vastgestaan dat ze gebroken zijn. Slechte uitlijning kan, maar dan moet het wel heel erg zijn, wil je dat niet horen.
Vr.groet, Peter


Edit: Henkvd was me even voor.
Laatst bewerkt: 15 apr 2015 16:04 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefasperikelen 16 apr 2015 06:41 #616779

  • BartB
  • BartB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 11
Heren,

Dank voor de info tot zover. Ik ga de vier bouten proberen los te halen en kijken of ik de schroefas naar buiten kan duwen. Het vooruitzicht om de hele motor op te tillen en naar voren te schuiven (waar nog max 3 cm speling is) maakt mij nog niet heel blij :)

Een slechte uitlijning mij nooit opgevallen. Bij stationair loopt de motor altijd wel erg te schudden. Zowel in vrij als in de versnelling. Zodra ik echter iets gas geeft loopt de motor keurig en ook niet meer zo te schudden. Motor is overigens een Bukh DV20. Ik heb het stationair toerental wel eens iets hoger gezet, maar dan krijgt je bij het inschakelen van de versnelling wel een flinke tik. Dat toerental heb ik toen direct weer teruggeschroefd.
Laatst bewerkt: 16 apr 2015 06:42 door BartB. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefasperikelen 16 apr 2015 06:48 #616783

Hier ook een DV 20. Deze horen eigenlijk maar nauwelijks te schudden of te bewegen oid, mits het gevaarte op stugge dempers staat, wat in jouw geval wel noodzaak is.

Wellicht is het zo dat je motorsteunen of versleten zijn of ingezakt of los zitten, daardoor de uitlijning teveel is verlopen of de motor teveel aan het bewegen is en dat heeft tot gevolg gehad dat de bouten zijn afgebroken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl