Saeftinghe schreef :
HOE kan het dan plaatsvinden?
Er zal dan toch een te begrijpen verklaring voor moeten zijn?
Ik heb heel wat motoren meegemaakt die zonder starten (bij ontluchten!) heel normaal het water uit de uitlaat blazen, nooit anders meegemaakt.
Dat ik het nooit meegemaakt heb is natuurlijk geen garantie, maar ik zou wel graag begrijpen hoe het mogelijk is dat water OMHOOG en TEGEN een FORSE luchtstroom terug in een cilinddr stroomt.
Toch is het verklaarbaar.
In een uitlaatsysteem met (geheel volgens het boekje) waterlock, demper en zwanenhals ligt het bovenste punt van die laatste behoorlijk boven het uitlaatspruitstuk en de kleppen.
De uitstromende lucht bij het starten is er uiteraard maar op geen stukken na zo krachtig als wanneer de motor loopt. Het water wordt dan ook beslist niet allemaal weggeblazen. Vooral in de demper kan veel water achter blijven. Heb je dan ook nog eens een te dikke slang dan blijft er genoeg water in je uitlaat hangen.
Hoe meer water zich ophoopt hoe meer de lucht als bellen door de het water worden geblazen (om het zo maar even te omschrijven) en hoe minder er uit wordt gegooid.
Een ervaring wat dit aangaat.
Een paar jaar terug heb ik de motor (1 cyl. 12 pk) van de boot van mijn zoon vervangen door een soortgelijk exemplaar. Het uitlaatsysteem kon hetzelfde blijven. Overwogen werd om de Volvo seal van 15 jaar ook maar tegelijk te vervangen.
Waarom? Die lekt toch nog niet? Laten zitten dus!
Bij het proefrondje na de tewaterlating in het voorjaar bleek het ding toch te lekken. Boot er uit en vervangen. Om daar goed bij te kunnen moest wel de waterlock worden verwijderd.
Tot mijn verbazing zat die letterlijk, meer dan, vol met water. Het water stond tot in de slang die tussen spruitstuk en waterlock zit. De motor had voor het stoppen nog enkele minuten stationair gedraaid.
Niet moeilijk voor te stellen wat er gebeurt als je van een golfje afglijdt en weer af remt.
Uiteindelijk hebben we de demper er uit gelaten wat tot gevolg had dat het nivo in waterlock nog ongeveer een derde tot een half bedroeg.
Nog een indicatie, dat het water niet met elke ontbranding naar buiten wordt geperst, heb je als je goed kijkt naat het patroon waarin het water uit de uitlaat wordt geblazen.
Bij een hoog toerental wordt het continu, fijn verdeeld, uitgeblazen. Bij stationair toerental wordt er pas om de zoveel slagen een slok naar buiten geperst. Het water zamelt zich eerst, gedurende enkele slagen, op in de uitlaat.
Als dat al plaats vindt bij stationair toerental hoeveel te meer als er niet meer lucht door de uitlaat wordt geblazen dan de inhoud van een bierblikje per slag.