Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo MD6A startprobleem

Volvo MD6A startprobleem 13 apr 2015 14:43 #615785

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
Beste deskundigen,

Situatie:
Motortje is drie jaar geleden deskundig en goed gereviseerd.
Afgelopen seizoen (2014)over het algemeen goed gedraaid. Eenmaal een probleem met waterplanten, waardoor veel zwarte rook en weinig toeren en snelheid. Soms als de motor even uit is geweest (sluis) problemen met starten. Opgemerkt dat bij het luchtfilter regelmatig zwarte oliespetters te zien zijn.
Motor is winterklaargemaakt antivries ed boor op de kant.
Afgelopen week boot in het water.
Motor gestart en dat ging redelijk vlot (uit voorzorg koelwaterinlaat dicht)doch slecht op een cilinder. Na een minuut deed ook de tweede cilinder mee. Koelwaterkraan open. Beetje zwarte rook en roetdelen op het water.
Motor heeft een half uur stationair gelopen en daarna 6 uur op 1800 toeren naar ligplaats gevaren. Wit grijze rook.

Gisteren motor willen starten sloeg vrijwel meteen aan, doch weer op één cilinder. Door blijven starten hielp niet. Koelwaterinlaat stond open. Bij de olie vuldop kwam witte rook uit.
Dieselleiding ontlucht geen resultaat.
Delphifilter geen water onderin.

Vragen:
Is het normaal dat er olie (niet spuitend, wel druppend)uit de carterontluchtingsslang komt?
Hoe krijg ik het dichte delphifiltergedeelte los?
Plasticaftap boutje is afgebroken, kan dat vervangen worden door een metalen aftapplug?

Wie heeft er suggesties om dit torretje weer lekker te laten lopen?

Dank alvast voor de antwoorden.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD6A startprobleem 13 apr 2015 14:59 #615793

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
elixer schreef :
Beste deskundigen,

Situatie:
Motortje is drie jaar geleden deskundig en goed gereviseerd.
Afgelopen seizoen (2014)over het algemeen goed gedraaid. Eenmaal een probleem met waterplanten, waardoor veel zwarte rook en weinig toeren en snelheid. Soms als de motor even uit is geweest (sluis) problemen met starten. Opgemerkt dat bij het luchtfilter regelmatig zwarte oliespetters te zien zijn.
Motor is winterklaargemaakt antivries ed boor op de kant.
Afgelopen week boot in het water.
Motor gestart en dat ging redelijk vlot (uit voorzorg koelwaterinlaat dicht)doch slecht op een cilinder. Na een minuut deed ook de tweede cilinder mee. Koelwaterkraan open. Beetje zwarte rook en roetdelen op het water.
Motor heeft een half uur stationair gelopen en daarna 6 uur op 1800 toeren naar ligplaats gevaren. Wit grijze rook.

Gisteren motor willen starten sloeg vrijwel meteen aan, doch weer op één cilinder. Door blijven starten hielp niet. Koelwaterinlaat stond open. Bij de olie vuldop kwam witte rook uit.
Dieselleiding ontlucht geen resultaat.
Delphifilter geen water onderin.

Vragen:
Is het normaal dat er olie (niet spuitend, wel druppend)uit de carterontluchtingsslang komt?
Hoe krijg ik het dichte delphifiltergedeelte los?
Plasticaftap boutje is afgebroken, kan dat vervangen worden door een metalen aftapplug?

Wie heeft er suggesties om dit torretje weer lekker te laten lopen?

Dank alvast voor de antwoorden.

Paul
Begin maar met het peilen van het smeerolie niveau.
Vermoedelijk te hoog t.g.v. water of dieselolie in het carter.
Misschien door lekkage van water of een niet goede verstuiver in de niet direct meewerkende cilinder.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD6A startprobleem 13 apr 2015 15:20 #615804

Kontroleer ook de klepspeling, misschien staat er eentje te strak.
Teveel olie kan oorzaak zijn van de "lekkage"
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD6A startprobleem 13 apr 2015 15:30 #615808

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Het Delphi filter kun je demonteren door de bout bovenop los te draaien. De bout heeft een lange steel die in het onderste deel van het filter is gedraaid. Het glazen deel komt dan los. Het plastic aftap boutje is los te koop. Voorzichtig uitboren als het is afgebroken.
Met je motorplrobleem kan ik je niet helpen.
Laatst bewerkt: 13 apr 2015 15:34 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD6A startprobleem 13 apr 2015 17:15 #615860

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
Dank voor de antwoorden tot zo ver. Morgen een sleuteldag enzullen we alles nalopen.
Las ook ergens dat de kleplichter te strak zou kunnen zitten. Is dat sluipende wijs mogelijk?
Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD6A startprobleem 13 apr 2015 21:12 #616026

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
elixer schreef :
Dank voor de antwoorden tot zo ver. Morgen een sleuteldag enzullen we alles nalopen.
Las ook ergens dat de kleplichter te strak zou kunnen zitten. Is dat sluipende wijs mogelijk?
Paul

Wanneer de kleplichters de kleppen open zouden houden zal de motor het niet doen.
Een te kleine klepspeling bij een van de cilinders zal oorzaak kunnen zijn dat de motor slechts op een cilinder gaat lopen en wanneer hij een maal op toeren is de tweede cilinder ook mee gaat doen omdat er dan net genoeg compressie opgebouwd wordt om de brandstof te laten ontbranden.
Ook overmatige slijtage van of vastzittende zuigerveren kunnen oorzaak zijn van slechte compressie en slecht starten.
Gesputter bij je inlaatfilter zou kunnen wijzen op lekkage langs de zuigerveren waardoor cartergassen via de carterontluchting ontsnappen naar het inlaatfilter.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD6A startprobleem 15 apr 2015 08:03 #616499

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
Heren, (geen dames vermoed ik)

We hebben een succesvolle sleuteldag achter de rug.
Een belangrijk nevendoel van mij was om mijn zoon een beetje begrip bij te brengen voor zijn motortje. Dank zij de adviezen en het uitpluizen van internet (dieseldokter dank Fer) heeft hij nu enig idee van de werking en het zoeken van oorzaken bij niet goed functioneren.
We hebben (met uitzondering van het kleppenstellen) alle bovengenoemde zaken uitgevoerd.
Toch bleef slechts een cilinder het niet te doen bij het starten. Pas toen we bij deze cilinder het allerlaatste punt bij de verstuiver nog een keer ontluchte, totdat er in flinke aaneengesloten straal uitkwam kreeg ook deze de geest en begon dapper mee te doen.
Lessons learned, ontluchten van de punten totdat er een flinke vaste straal uit het punt komt.
De kleur van de olie was prima, dus geen waterslag, desondanks toch maar de olie ververst.
Er zat ongeveer 0,3 liter te veel in schatte ik. Nu de juiste hoeveelheid, zodat de olie spetters uit de ontluchting hopelijk tot het verleden behoren.
Dank allen.
Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl