Beste mensen,
Bij het - voor het eerst - zomerklaar maken van onze motor, een Yanmar 2GM20F uit begin jaren '90, liepen we tegen een aantal vragen op mbt het brandstofsysteem, waarbij de handleiding geen uitsluitsel gaf. Ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden. Zie foto waar nodig.
1) Stap 1 was het aftappen van het groffilter/waterscheider na een jaar varen (ca. 50 motoruren). Merk is Purflux, zie foto. Ik was bang voor drab of op zijn minst een beetje water, maar er kwam direct helder schone diesel uit. Is het nu alsnog de moeite waard om het filter eens te vervangen, of betekent heldere diesel dat het filter nog weinig te lijden heeft gehad? En hoe staat dat met het nut van inspectie van de dieseltank? Er kan natuurlijk op de bodem best een laag troep liggen die tot nu toe de brandstofleiding nog niet heeft bereikt.
2)Als we dan toch het filter vervangen, lijkt een filter als
deze, met kijkglaasje onderin me wel heel sjiek. Ik kan online geen maten vinden van filters en hun houders, maar een ander type filter zal ook wel montage van een nieuwe houder betekenen denk ik?
3) We hebben het fijnfilter, dat eigenlijk als hoogste punt in het hele dieselsysteem is gemonteerd, (zie foto) nog niet durven vervangen zonder eerst te weten hoe we moesten ontluchten.
Ik begrijp dat ontluchten in principe een kwestie is van de juiste moeren een paar slagen los draaien, en vervolgens met het pompje dat tussen grof- en fijnfilter zit, handmatig doorpompen tot er diesel ipv lucht uit komt lekken. Welke moeren zijn dit?
Zit er nou op het fijnfilter zelf nu ook nog een ontluchtingsmoer?(blauwe pijl)
Op de foto hieronder heb ik de dieselstroom ingetekend met groene pijlen. De twee leidinkjes links komen van het fijnfilter af, de geel met rode slang boven in beeld gaat terug naar de dieseltank (overigens hoger gemonteerd dan de motor). Er zitten twee grote moeren bovenop de beide inspuiters (rode pijlen), maar de aanvoerleidingen komen uit aan de zij/onderkant (gele pijl, roestige moer, de andere is buiten beeld). Dus welke is de goede?
4) de originele handleiding lijkt te bedoelen dat we doorpompen van de diesel met de startmotor moeten doen om te ontluchten... Moet dit per sé, of kan het ook gewoon zoals ik bij punt 3 schrijf.
Bij voorbaat veel dank.