Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vermogen startaccu i.r.t. dieselmotor

Vermogen startaccu i.r.t. dieselmotor 25 mrt 2015 18:36 #609476

Ik heb een Sole Mini 26 diesel. Uiteraard ook een startaccu.
Nu kan ik hetzelfde type nemen en kijken hoeveel AH deze levert en een
vergelijkbaar exemplaar kopen.

Maar is er ook een verband tussen het vermogen van de diesel en de benodigde startaccu?
M.a.w.....is er ook een soort berekening te maken?
Of ehh....bigger is better?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen startaccu i.r.t. dieselmotor 25 mrt 2015 18:54 #609478

Ah zegt niets over het vermogen van een startaccu; daarvoor moet je naar de CCA (Cold Cranking Amps) kijken; dat is de startstroom die een accu gedurende een bepaald aantal s. (even opzoeken) kan leveren bij -20gr ofzo. Ah (de capaciteit van een accu) is meer van belang als je van plan bent deze leeg te starten ;)

Ik neem aan dat een zwaardere/grotere motor een zwaardere startmotor heeft, die een hogere stroom uit je accu zal trekken. In mijn MD2020 handleiding staat wel iets daarover.

Edit: bij mij 700W output, als je 10% rendementsverlies neemt (ding wordt warm) dan trekt ie bv 800W, dat is plm 65A.

De oude zware DAF575DS 6 cil. in mijn woonschip heeft een "4 HP" startmotor, dat is dus bijna 3000W (=250A bij 12V)
Laatst bewerkt: 25 mrt 2015 19:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen startaccu i.r.t. dieselmotor 25 mrt 2015 19:03 #609481

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Die relatie is er. De hoge compressie van een dieselmotor vraagt meer koppel om deze 'rond' te krijgen. De startmotor heeft daarvoor meer stroom nodig en dus ook meer vermogen en energie. Die energie moet in de accu worden opgeslagen.
Wordt de motor voor gegloeid? Dan moet die energie ook in de startaccu worden opgeslagen.
Een precieze berekening heb ik niet voor je.
Als je de startaccu vervangt door een van dezelfde capaciteit in Ah, dan zal deze de juiste capaciteit hebben.
Bigger is better, but might be useless! In elk geval zwaarder en dat kost je dan snelheid onder zeil (een heel klein beetje).
Bigger is ook duurder, maar ik kan niet in je portemonnee kijken, dus dat moet je zelf maar uitmaken.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen startaccu i.r.t. dieselmotor 25 mrt 2015 19:18 #609483

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6518
Behalve het ronddraaien moet je ook voorgloeien.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen startaccu i.r.t. dieselmotor 25 mrt 2015 19:18 #609484

Even de handleiding van de motor erbij genomen.
Daar staat het volgende in : Starter (12V) 1.2kW
Betekent dit dat de startmotor 100A trekt bij het starten?
Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen startaccu i.r.t. dieselmotor 25 mrt 2015 19:42 #609491

ja, maar als je accu deze stoom niet kan leveren en z'n klemspanning zakt daardoor sterk in dan zal de stroom ook afnemen (die stroom is ook een functie van de aanwezige spanning!) en het vermogen dus nog meer. Je motor start dan niet of moeilijker.

V*I=P
12V * 100A = 1200W, maar dus ook:
10V * 80A = 800W; ben je opeens een heel stuk te leveren vermogen kwijt!

De Optima accu's (ik geloof type "red top") schijnen erg goed te zijn in CCA en levensduur met een relatief kleine Ah rating (=lekker licht van gewicht), maar op een Gel, AGM of gewone multipurpose accu lukt het ook - gewoon even die CCA spec opzoeken en (goede opmerking!) wat reserve nemen ivm voorgloeien of doorstarten tijdens ontluchten (slechte gewoonte maar sommigen houden daarvan)
Laatst bewerkt: 25 mrt 2015 19:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen startaccu i.r.t. dieselmotor 25 mrt 2015 20:17 #609498

Maar als ik dan even kijk bij die RedTops....
Er is er geen één die de benodigde Ah's of CCA's kan leveren.
Lijkt me stug. Een Mini 26 is nou ook weer niet zo'n grote motor.
Dus ik heb het idee dat ik nog ergens fout zit en het niet helemaal begrijp.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen startaccu i.r.t. dieselmotor 25 mrt 2015 20:38 #609502

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
@Vinni
ik pak er zo maar een;
MODELOMSCHRIJVING: RT C 4.2
Spanning (V): 12
Koudstartstroom bij -18°C (A): 815
Startstroom bij 0°C (A): 1000
Reservecapaciteit bij 25A (Min): 100
Capaciteit C20 (Ah): 50
Interne weerstand (Ohm): 0.003
Pool: SAE
BCI Groep: 34C
Minimum Gewicht (kg): 17.2 kg
Lengte (mm): 254 mm
Breedte (mm): 175 mm
Hoogte (mm): 200 mm

>815 dan wel 1000 CCA, hoe te weinig??
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen startaccu i.r.t. dieselmotor 25 mrt 2015 20:55 #609505

Zie je...ik haalde die 1200watt en Ah's door elkaar....

Ja....begrijp het nu.
Thenx.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen startaccu i.r.t. dieselmotor 25 mrt 2015 20:58 #609508

Aanvullend....de kleinste RedTop voldoet dus nog ruimschoots.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen startaccu i.r.t. dieselmotor 26 mrt 2015 09:26 #609554

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Vinni schreef :
Ik heb een Sole Mini 26 diesel. Uiteraard ook een startaccu.
Nu kan ik hetzelfde type nemen en kijken hoeveel AH deze levert en een
vergelijkbaar exemplaar kopen.

Maar is er ook een verband tussen het vermogen van de diesel en de benodigde startaccu?
M.a.w.....is er ook een soort berekening te maken?
Of ehh....bigger is better?

Los van CCA´s en wat meer is de eenvoudigste methode om te kijken wat je als startaccu nodig hebt: even een blik werpen op wat een kleine dieselauto als startaccu aan boord heeft.
Als je naar een accuboer gaat en daar vraagt om een startaccu van om en nabij de 40 Ah, dan is daar elke scheepsdiesel tot pakweg 70 pk mee te starten. Als de accu puur als startaccu wordt gebruikt (wat ik altijd zou aanraden) dan is groter dus niet beter. Het betekent alleen meer gewicht en meer ruimtebeslag.

Om de een of andere reden worden in jachten soms startaccu's van 100 Ah en meer meegesleept. Misschien komt dit voort uit dubbelgebruik als startaccu en huishoudaccu. In veel gevallen worden dan accu's gebruikt die niet specifiek als startaccu zijn gemaakt. Een specifiek als startaccu ontworpen accu heeft dunnere platen kan dus, ondanks een relatief kleine inhoud in Ah's, wel een hoge startstroom leveren (daar komen de CCA's aan de orde).

PS. Voor alle duidelijkheid: er wordt hier alweer meteen over RedTops gepraat, maar een specifieke startaccu van een meer ordinair type (tegenwoordig altijd een lood-calcium accu) heeft ook een buitengewoon lage zelfontlading (zoals ik aan m'n eigen startaccu van een 'huismerk' deze winter kon constateren) en gaat eveneens moeiteloos 8 tot 10 jaar mee. Je kan voor vijf tot zes tientjes weer voor jaren klaar zijn, wat dit betreft..
Laatst bewerkt: 26 mrt 2015 09:47 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen startaccu i.r.t. dieselmotor 26 mrt 2015 14:58 #609630

lodewijk stegman schreef :
Vinni schreef :
Ik heb een Sole Mini 26 diesel. Uiteraard ook een startaccu.
Nu kan ik hetzelfde type nemen en kijken hoeveel AH deze levert en een
vergelijkbaar exemplaar kopen.

Maar is er ook een verband tussen het vermogen van de diesel en de benodigde startaccu?
M.a.w.....is er ook een soort berekening te maken?
Of ehh....bigger is better?

Los van CCA´s en wat meer is de eenvoudigste methode om te kijken wat je als startaccu nodig hebt: even een blik werpen op wat een kleine dieselauto als startaccu aan boord heeft.
Als je naar een accuboer gaat en daar vraagt om een startaccu van om en nabij de 40 Ah, dan is daar elke scheepsdiesel tot pakweg 70 pk mee te starten. Als de accu puur als startaccu wordt gebruikt (wat ik altijd zou aanraden) dan is groter dus niet beter. Het betekent alleen meer gewicht en meer ruimtebeslag.

Om de een of andere reden worden in jachten soms startaccu's van 100 Ah en meer meegesleept. Misschien komt dit voort uit dubbelgebruik als startaccu en huishoudaccu. In veel gevallen worden dan accu's gebruikt die niet specifiek als startaccu zijn gemaakt. Een specifiek als startaccu ontworpen accu heeft dunnere platen kan dus, ondanks een relatief kleine inhoud in Ah's, wel een hoge startstroom leveren (daar komen de CCA's aan de orde).

PS. Voor alle duidelijkheid: er wordt hier alweer meteen over RedTops gepraat, maar een specifieke startaccu van een meer ordinair type (tegenwoordig altijd een lood-calcium accu) heeft ook een buitengewoon lage zelfontlading (zoals ik aan m'n eigen startaccu van een 'huismerk' deze winter kon constateren) en gaat eveneens moeiteloos 8 tot 10 jaar mee. Je kan voor vijf tot zes tientjes weer voor jaren klaar zijn, wat dit betreft..

Ik denk dat Lodewijk hetzelfde bedoelt, maar toch maar even voor de duidelijkheid: het aantal Ah (opslagcapaciteit) van een startaccu doet veel minder terzake dan de koudstartstroom (CCA). Een startaccu moet vooral veel stroom (Ampere) kunnen leveren gedurende een korte tijd. Zodra de motor met voldoende toeren draait wordt de startaccu meteen weer bijgeladen via de dynamo - oeps alternator.

Een 100 Ah accu van het verkeerde type kan dus te weinig stroom leveren om eem diesel te starten, terwijl een 40 Ah STARTaccu een behoorlijke motor op gang kan krijgen.

Bart
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogen startaccu i.r.t. dieselmotor 26 mrt 2015 15:03 #609631

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Smooth Operator schreef :
Ik denk dat Lodewijk hetzelfde bedoelt, maar toch maar even voor de duidelijkheid: het aantal Ah (opslagcapaciteit) van een startaccu doet veel minder terzake dan de koudstartstroom (CCA). Een startaccu moet vooral veel stroom (Ampere) kunnen leveren gedurende een korte tijd. Zodra de motor met voldoende toeren draait wordt de startaccu meteen weer bijgeladen via de dynamo - oeps alternator.

Een 100 Ah accu van het verkeerde type kan dus te weinig stroom leveren om eem diesel te starten, terwijl een 40 Ah STARTaccu een behoorlijke motor op gang kan krijgen.

Ja hoor.. Lodewijk bedoelt hetzelfde..
In mijn pots wordt consequent gesproken over "startaccu's", er wordt nog even uitgelegd wat een startaccu nou precies tot een startaccu maakt en dan toch..

Je krijgt met een 100 Ah semi-tractie accu overigens elk dieselmotortje in het gemiddelde zeiljacht op gang, maar de crux is nou juist dat een ordinaire auto-accu, die van de weeromstuit altijd een specifieke startaccu is, door zijn ontwerp veel minder Ah's, gewicht en omvang nodig heeft om hetzelfde te doen.

En nu wil ik er geen woord meer over horen!
Laatst bewerkt: 26 mrt 2015 15:40 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl