Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kennisvraag

Kennisvraag 19 mrt 2015 10:23 #607198

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 325
Betreft een kennisvraag >
Onderstaande (voorbeeld) motorboten zijn allebei ca. 7 meter lang.
Ik meen dat de ene (ONG) een displacement romp heeft, en de andere (MF) een semi-displacement.
Wat mij opvalt is dat de ONG een motor heeft van 22pk bij een gewicht van 2800kg, en de MF een motor van 160pk (gewicht: 2200kg)

Wat is de reden voor die VEEL grotere motor: om de boot te laten planeren (wat de ONG niet kan, ONG is bovendien ook zwaarder) ?

http://www.onj.nl/nl/loodsboot/loodsboot-770.html
22 pk diesel – 2800 kg – loa: 7,70

http://www.yachtworld.com/boats/2006/Jeanneau-Merry-Fisher-695-2575810/Portugal#.VQqggY6G9ps
150 pk diesel - 2200 kg – loa: 7.00

MET DANK,
V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kennisvraag 19 mrt 2015 10:29 #607200

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 584
Het vermogen dat nodig is om de boot op zijn rompsnelheid te brengen zal voor beide boten niet veel afwijken.

Bij de ONG meer vermogen te installeren (en gebruiken) zal alleen maar meer golven opleveren. Daar heb je dus niets aan.

De MF daarentegen zal bij meer vermogen uit het water getild worden en sneller gaan varen. Daar heeft het installeren van meer vermogen dus wel zin omdat je sneller kunt varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kennisvraag 19 mrt 2015 11:09 #607211

Met name bij een semi-displacement boot gaat het benodigde vermogen met de derde of vierde macht omhoog van de snelheid boven de rompsnelheid.
Het zijn dan ook geen echte glijders zoals speedboten.
Overigens geldt ook voor een speedboot dat het benodigde vermogen eerst sterk omhoog gaat om daarna bij echt glijden weer relatief tot de snelheid af te nemen .
Bij een halfglijder/semi displacement geldt dat niet . Semi displacement boten zijn , tenminste boven de rompsnelheid , geweldige brandstofslurpers.
Overigens is 22 pk al meer dan nodig voor de rompsnelheid van een boot van 2800 kg
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kennisvraag 19 mrt 2015 11:11 #607213

de 22 pk in de onj is de standaard motor,waarschijnlijk om de vanafprijs laag te houden
ik vraag mij af hoeveel er verkocht zijn met de 22 pk motor

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kennisvraag 19 mrt 2015 11:21 #607220

swblom schreef :
De MF daarentegen zal bij meer vermogen uit het water getild worden en sneller gaan varen. Daar heeft het installeren van meer vermogen dus wel zin omdat je sneller kunt varen.
Wat je schrijft is helemaal juist, wat er wel bij opgemerkt moet worden, is dat je per gevaren mijl wel heel erg veel meer brandstof verbruikt met de snelle boot, waarschijnlijk 2.5 keer zoveel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 19 mrt 2015 11:22 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kennisvraag 19 mrt 2015 11:25 #607226

Hoe zit het dan met flinke golfslag?
(De MF lijkt mij meer voor de zee gebouwd en de onj wat meer gericht op plassen recreatie).
Het lijkt me dat het behoorlijk wat vermogen kost om tegen golven in te beuken. Is er ook iets van een vuistregeltje om het vermogen onder dergelijke omstandigheden in te schatten?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 19 mrt 2015 15:32 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kennisvraag 20 mrt 2015 09:01 #607491

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 325
Blijkbaar is het extra vermogen van de MF motor dus bedoeld om de boot (flink) boven z'n rompsnelheid te krijgen.
Betekent dit dat de ideale 'kruissnelheid' van dit bootontwerp ook boven de rompsnelheid ligt ?
En dat de boot onder z'n rompsnelheid minder goed/stabiel/comfortabel vaart ??




Yellow Boat schreef :
Met name bij een semi-displacement boot gaat het benodigde vermogen met de derde of vierde macht omhoog van de snelheid boven de rompsnelheid.
Het zijn dan ook geen echte glijders zoals speedboten.
Overigens geldt ook voor een speedboot dat het benodigde vermogen eerst sterk omhoog gaat om daarna bij echt glijden weer relatief tot de snelheid af te nemen .
Bij een halfglijder/semi displacement geldt dat niet . Semi displacement boten zijn , tenminste boven de rompsnelheid , geweldige brandstofslurpers.
Overigens is 22 pk al meer dan nodig voor de rompsnelheid van een boot van 2800 kg
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kennisvraag 20 mrt 2015 09:09 #607496

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1588
die ONJ kan trouwens wel in plane komen hoor! Ze hebben een modern onderwaterschip.
lees maar hier: www.boten.nl/magazine/2008/Jun...70-Het-orgineel.html
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kennisvraag 20 mrt 2015 09:43 #607517

Vronsky schreef :
Blijkbaar is het extra vermogen van de MF motor dus bedoeld om de boot (flink) boven z'n rompsnelheid te krijgen.
Betekent dit dat de ideale 'kruissnelheid' van dit bootontwerp ook boven de rompsnelheid ligt ?
En dat de boot onder z'n rompsnelheid minder goed/stabiel/comfortabel vaart ??




In het algemeen kun je stellen dat een halfglijder of glijder ruim boven de rompsnelheid veel stabieler vaart dan op de rompsnelheid.
Sterker nog , in feite kun je alleen met een halfglijder ruim boven de rompsnelheid echt veilig op zee varen als er flinke golven staan.
Vandaar dat de meeste zeegaande motorjachten halfglijders zijn met ruim motorvermogen.
Maar je moet er wel een dikke portemonnee voor hebben gezien het brandstofverbruik .
Die 160 pk diesel zal al gauw op topsnelheid zo'n 35 liter per uur verbruiken .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kennisvraag 20 mrt 2015 09:53 #607523

Hiermee kun je aardig inzicht krijgen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kennisvraag 20 mrt 2015 09:59 #607524

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 325
Hebben trimvlakken nog effect op het gedrag/stabiliteit van de boot beneden/op rompsnelheid ??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kennisvraag 20 mrt 2015 10:06 #607525

Noballast schreef :
Hiermee kun je aardig inzicht krijgen.

Welke waarde zou jij voor de "hull factor" kiezen voor beide rompen? Ergens tussen 170 en 240 lijkt mij (in ieder geval niet hoger), maar dat levert al een flink verschil op...
Laatst bewerkt: 20 mrt 2015 10:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kennisvraag 20 mrt 2015 10:42 #607541

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
In het algemeen kun je stellen dat een halfglijder of glijder ruim boven de rompsnelheid veel stabieler vaart dan op de rompsnelheid.
Gaat misschien een beetje off topic, maar voor zover ik weet is de stabiliteit juist Minder met planeren. Dit geldt iniedergeval voor de statische stabiliteit. (deplacement wordt kleiner).
Hiervoor komt wel een dynamische stabiliteit voor terug. Dit is de invloed van het (snel) langstromende water op de romp. Omdat ze een V-romp hebben, komt bij helling aan de 'lage' kant meer romp in het water, waardoor door de snelheid van het water de romp hier weer omhoog gedrukt wordt.
Dat het vaargedrag planerend beter lijkt dan langzaamvarend, komt vooral doordat door de ontwerp keuzes de statische stabiliteit matig is (licht gebouwd, ondiep)
Een lage (aanvangs) stabiliteit levert wel een heel plezierig zeegedrag op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl