Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 12:10 #605854

Beste leden,

Mijn 1GM10 (minimaal 11 jaar oud) is onhandig uit te schakelen.
Als je wilt starten dan moet je de hoofdschakelaar binnen aanzetten. Dan begint meteen de 'scherpe' piep. Waar het vervelend wordt: Die piep komt ook weer terug als je de motor uitzet, dus dan moet je weer naar binnen om de hoofdschakelaar uit te zetten. (vooral lastig als je alleen vaart)

De boot heeft het 'simpele' startpaneel (dus zonder toerenteller). Er zit een drukknop en een contactslot op (en de waarschuwingslampjes natuurlijk). De sleutels van dat contactslot hebben wij destijds niet bij de boot gekregen. Er zijn ook geen draden op het contactslot aangesloten.

Mijn vragen:

- kan ik ervoor zorgen dat het 'gepiep' pas begint als ik het sleuteltje van het contactslot omdraai? En zo ja: hoe (het liefst welke kleur draden) moet ik dan op het contactslot aansluiten?

- Zijn sleutels voor 1GM10 universeel? Ik zie dat je sleutels gewoon kunt kopen op internet maar gaan die dan ook werken met mijn contactslot?

- Klopt het dat het piepen niet betekent dat er wordt voorgegeloeid? Ik lees dat deze motoren niet kunnen voorgloeien
Laatst bewerkt: 15 mrt 2015 12:14 door Cornelismons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 12:13 #605856

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1587
Dat is inderdaad wel heel onhandig. De piep is zeer irritant!

Ja de sleutels zijn universeel. Een sleutel van een 3gm30 past ook op een 1GM10.
Toevallig 2 weken geleden uitgeprobeerd. Ik kan je over een week of 2 een foto van de achterkant van het paneeltje van de 1GM10 doen toekomen.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2015 12:15 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 12:16 #605857

Nou een mooi duidelijk antwoord, bedankt. Graag ontvang ik de foto van het achterkantje! Mijn mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 12:19 #605858

Ik heb zelf een 2GM en die begint pas te piepen als het contact slot omgedraaid wordt. Omdat je de sleutel niet hebt zal het contact slot wel kortgesloten zijn. De contact sleutels zijn bij mijn weten gewoon universeel en los te koop.

Als je de sleutel weer hebt zou je de draadbrug er weer tussenuit halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 13:23 #605874

Ik heb hier vorige week het schema geplaatst van de Yanmar, volgens mij hoef je alleen maar een schakelaar (sleutelcontact) tussen de + en de startknop te plaatsen wel even opletten er komt + op de schakelaar en er gaan meerdere draden naar de toepassingen (startknop, alarmen ed.) Dit is wel de variant met toerenteller maar ook de variant zonder toerenteller is op internet wel te vinden en zal principieel niet veel afwijken denk ik.

www.zeilersforum.nl/index.php/...20-elektrisch-schema
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 13:37 #605878

Volgens het electrisch schema van de 1GM10 zou de zoemer inderdaad pas aan moeten gaan als je de sleutelschakelaar op in zet.Maar ja , als die er niet is ( wat ik trouwens erg raar vind want er zou toch ergens een schakelaar in de rode draad moeten zitten)
De voeding van o.a. de zoemer gaat nl dan via de sleutelschakelaar .
Kijk maar op pagina 10-3 : de bovenste rode draad waar ook de 30 amp zekering in zit.
www.motoren.ath.cx/Download.ph...)%203GM(D)(F)(L).pdf
Ik denk toch dat er iets verkeerd zit. :unsure:
Ad

Bijlage Electric_2015-03-15.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 13:53 #605884

Zoals TS aangaf is het contactslot kortgesloten (bypass), waarschijnlijk was het contactslot ooit defect of sleutel kwijt tijdens een vaartocht en is dit tijdelijk verholpen. Hierdoor moet TS de hoofdschakelaar gebruiken om de motor en haar alarmen spanningsloos te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 15:37 #605903

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
bijna iedere sleutel past er in en werkt ook.
Yanmar heeft daar duidelijk geen serieuze aandacht aan besteed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 15:46 #605907

Ik zou eerst sleutel zoeken die past. Onze piept ook als contact aan staat en motor niet draait. We zetten na starten sleutel weer op nulstand,als dan de motor uitgaat piept ie niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 15:57 #605909

TS schreef :
De boot heeft het 'simpele' startpaneel (dus zonder toerenteller). Er zit een drukknop en een contactslot op (en de waarschuwingslampjes natuurlijk). De sleutels van dat contactslot hebben wij destijds niet bij de boot gekregen. Er zijn ook geen draden op het contactslot aangesloten.

Even een sleutel organiseren zal dus niet werken.



Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 16 mrt 2015 08:55 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 16:23 #605914

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1587
bredezeiler schreef :
Ik zou eerst sleutel zoeken die past. Onze piept ook als contact aan staat en motor niet draait. We zetten na starten sleutel weer op nulstand,als dan de motor uitgaat piept ie niet

Is dit niet slecht voor de electronica?????

Ik heb in mijn hoofd zitten dat dit niet mag en zit dus altijd met t gepiep als ik de motor uit zet!
Laatst bewerkt: 15 mrt 2015 16:24 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 16:31 #605919

Als het kan dan zal het zo moeten zijn dat het geen schade oplevert. Zoiets moot fool proof zijn. Ga er maar van uit dat dat het is.....
Het gaat niet stuk alleen je alarmen doen het waarschijnlijk ook niet meer.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 16:48 #605925

En met een beetje pech je acculader (dynamo)ook niet.
V.w.b. de alarmen kan het geen kwaad totdat het alarm af zou moeten gaan wegens te weinig oliedruk of een te hoge temperatuur ed. Dan kun je gaan sparen voor een nieuwe motor, ook leuk maar wel zonde, die alarmen zijn er niet voor niets.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2015 19:37 door Blauwwinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 16:58 #605927

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Het lijkt me simpel: de vorige eigenaar was zijn sleutel kwijt ( had ook geen reserve laten maken) en heeft toen het contactslot doorverbonden. Bij mijn Yanmar piept alles zodra ik het sleuteltje omdraai en alles gaat uit als de motor loopt. Mijn suggestie: koop een Yanmar sleuteltje ( mulder motoren in Ridderkerk?) en sluit het contactslot weer aan. Je mag mijn sleuteltje wel lenen om uit te proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 17:31 #605939

Cat-36 schreef :
bredezeiler schreef :
Ik zou eerst sleutel zoeken die past. Onze piept ook als contact aan staat en motor niet draait. We zetten na starten sleutel weer op nulstand,als dan de motor uitgaat piept ie niet

Is dit niet slecht voor de electronica?????

Ik heb in mijn hoofd zitten dat dit niet mag en zit dus altijd met t gepiep als ik de motor uit zet!

Volgens mij kan het geen kwaad, ik ben iig van het irritante piepie af zodra ik de motor af laat slaan :)
Laatst bewerkt: 15 mrt 2015 17:32 door bredezeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 17:47 #605948

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Doe geen moeite voor het vinden van een sleutel, het contactslot van Yanmar is baggerslecht. Vervang het slot door een gewone waterdichte schakelaar en je hebt een eenvoudiger én betrouwbaarder systeem.

Ik heb ooit de fout gemaakt om mijn kapotte contactslot te vervangen door een duur gekocht nieuw Yanmar slot. Als die kapot gaat maak ik die fout niet nogmaals.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 18:08 #605957

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Ik heb het yanmar slot vervangen door een ander
T's zal idd wel een brugje moeten weg halen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 18:40 #605969

Resumé,

Met de sleutel worden enkele zaken geactiveerd
1 De startknop
2 De R aansluiting van de Dynamo

3 Alarm motor te heet
4 Alarm Oliedruk te laag
5 Alarm geen laadstroom
6 Alarm voor saildrive (optioneel)

7 Eventueel een achteraf ingebouwde FET scheider van de accu's en overige
randapparatuur als een Diesel niveaumeter


Omdat er voor het starten geen laadstroom en geen oliedruk is zal het alarm afgaan zodra de sleutel op contact gezet wordt.

In uw situatie is het contact dus doorverbonden en zal het alarm altijd afgaan zodra de accu aangekoppeld is, waarschijnlijk heeft u dan ook een aparte licht accu omdat u anders ook in het donker zit.

Verder heeft deze motor geen gloeipluggen (zie elektrisch schema) dus voorgloeien kun je niet. Deze motor is lekker basic alleen elektra voor de startmotor de dynamo en enkele alarmen.

Deze motor kun je dus eenvoudig begrijpen en repareren zonder laptop, wel zo praktisch op een onbewoond eilandje.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2015 18:43 door Blauwwinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 18:52 #605972

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Blauwwinde schreef :
Resumé,

Met de sleutel worden enkele zaken geactiveerd
1 De startknop
2 De R aansluiting van de Dynamo

3 Alarm motor te heet
4 Alarm Oliedruk te laag
5 Alarm geen laadstroom
6 Alarm voor saildrive (optioneel)

7 Eventueel een achteraf ingebouwde FET scheider van de accu's en overige
randapparatuur als een Diesel niveaumeter


Omdat er voor het starten geen laadstroom en geen oliedruk is zal het alarm afgaan zodra de sleutel op contact gezet wordt.

In uw situatie is het contact dus doorverbonden en zal het alarm altijd afgaan zodra de accu aangekoppeld is, waarschijnlijk heeft u dan ook een aparte licht accu omdat u anders ook in het donker zit.

Verder heeft deze motor geen gloeipluggen (zie elektrisch schema) dus voorgloeien kun je niet. Deze motor is lekker basic alleen elektra voor de startmotor de dynamo en enkele alarmen.

Deze motor kun je dus eenvoudig begrijpen en repareren zonder laptop, wel zo praktisch op een onbewoond eilandje.

Gaaf samengevat en ook van toepassing op/in een bewoond (ei)land.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 19:27 #605987

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
bredezeiler schreef :
Cat-36 schreef :
bredezeiler schreef :
Ik zou eerst sleutel zoeken die past. Onze piept ook als contact aan staat en motor niet draait. We zetten na starten sleutel weer op nulstand,als dan de motor uitgaat piept ie niet

Is dit niet slecht voor de electronica?????

Ik heb in mijn hoofd zitten dat dit niet mag en zit dus altijd met t gepiep als ik de motor uit zet!

Volgens mij kan het geen kwaad, ik ben iig van het irritante piepie af zodra ik de motor af laat slaan :)

Je dynamo werkt dan niet (goed) en je fikt je eventuele diodebrug eruit. Dus lekker aan laten staan als de motor draait!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 22:25 #606065

Bedankt allemaal. Op zich moet het aansluiten niet moeilijk zijn. Ik ga eerst kijken of er een reden dat het zo is aangesloten. Mijn vermoeden is dat er iets mis is met het contactslot, bijvoorbeeld dat er een stuk sleutel in is afgebroken (daar heb ik niet heel goed naar gekeken)

- Inderdaad heb ik een aparte lichtaccu.
- Bedankt voor het aanbod om het sleuteltje te lenen, heel vriendelijk! Misschien doe ik dat wel.
- Aan veel dingen zie je dat het een simpele motor is. (bijvoorbeeld dat er geen V-snaar spanmechanisme op zit) Echter, het feit dat het niet duidelijk is of je het sleuteltje wel of niet op contact moet laten staan als de motor draait is voor mij het bewijs dat een combinatie van simpele dingen tezamen toch best ingewikkeld kan worden. In ieder geval voor een leek als ik.

Ik liet de hoofdschakelaar sowieso altijd 'aan' staan na het starten want anders merkte je dat de motor wat lichter ging lopen. Deed me vermoeden dat de accu's dan niet werden bijgeladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 15 mrt 2015 22:53 #606073

Voila, hier de handleiding:
www.yanmarmarine.eu/theme/yanm...TION%20MANUAL_nl.pdf

Voor mijn motor, ook yanmar 1, geldt, dat zoemer klinkt wanneer je contact aanzet. Dan lichten ook twee lampjes op. Na starten gaat zoemer uit en lampjes ook. Als zoemer klinkt wanneer motor draait, is er iets mis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 16 mrt 2015 08:24 #606119

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Ik dacht vroeger ook dat ik het contact aan moest laten staan tijdens het varen, maar het maakt niets uit. Lijkt me ook logisch, want het contact zorgt er alleen maar voor dat het relais dat de startmotor van stroom voorziet bekrachtigd kan worden. De grap van een dieselmotor is toch juist dat die blijft lopen zonder aparte ontsteking. Je stopt hem door de dieseltoevoer af te knijpen. En in het uiterste geval door de kleplichter te gebruiken. Dus nu eerst het contactslot demonteren en controleren op goede werking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 16 mrt 2015 08:32 #606125

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Heb een Perkins met sleutel en aparte startknop en stopknop.
Altijd begrepen dat contact pas uit mag als motor stilstaat.
Onervaren opstappers willen nog wel eens (proberen) motor uitzetten door sleutel om te draaien, dat is slecht voor? Dynamo?
Het is dus geen auto, eerst stopknop lang genoeg en dan sleutel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 16 mrt 2015 08:47 #606128

jerry schreef :
Ik dacht vroeger ook dat ik het contact aan moest laten staan tijdens het varen, maar het maakt niets uit. Lijkt me ook logisch, want het contact zorgt er alleen maar voor dat het relais dat de startmotor van stroom voorziet bekrachtigd kan worden. De grap van een dieselmotor is toch juist dat die blijft lopen zonder aparte ontsteking. Je stopt hem door de dieseltoevoer af te knijpen. En in het uiterste geval door de kleplichter te gebruiken. Dus nu eerst het contactslot demonteren en controleren op goede werking.

Zo denk ik ook...zodra de motor uitslaat gaat de zoemer toch nog...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl