Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Snel vraagje over Volvo Penta 2002 en een MS2 k.k.

Snel vraagje over Volvo Penta 2002 en een MS2 k.k. 15 mrt 2015 03:44 #605757

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Momenteel tijdens mijn zoektocht naar een andere motor voor in mijn boot, ben ik een 18 pk Volvo Penta type 2002 tegengekomen in goede conditie. Ik overweeg deze aan te schaffen.
Het liefst koop ik iets met 3 cilinders, maar het budget laat het niet toe en de zomer komt al flink in zicht. Wie weet hoe goed hij misschien wel niet vaart met 18 pk, veel beter dan met een 10 pk.. :woohoo: .
Maar, deze motor zit geen koppeling bij. Nu is het standaard type keerkoppeling achter de 2002 een MS2B , echter heb ik zelf een (eerdere) MS2 keerkoppeling staan. Deze twee koppelingen verschillen echter qua 'voorgevel'/aanbouw , de passing op het vliegwielhuis van de 2002 strookt niet met de gewone MS2, daarvoor is deze koppeling te smal en de boutgaten lopen heel anders, omdat deze MS2 de 'naar buiten staande rand' met boutgaten niet heeft. Wat ik zie op foto's is, dat een MS2B een breed uit gegoten rand aan de voorkant heeft waar de boutgaten zitten, echter mijn MS2 keerkoppeling heeft dat niet en is smal aan de voorkant, daar zit een tussenstuk voor een MD11 aan vast geschroefd met inbusbouten aan de binnenkant van het huis. Zou het mogelijk zijn om zelf een op/overzet pasplaat te maken van heel taai staal van circa 6 mm, wat ik aan de koude basis van de koppeling vast schroef (tussenstuk uiteraard weghalen), maar wel genoeg lengte over houdt van de spline as om deze ver genoeg door de demperplaat te steken.?....
Hebben sommigen hier toevallig ervaring mee?
Ik zou het namelijk zonde vinden als deze koppeling weer niet bruikbaar is op dit type motor (VP 2002), dan moet ik weer naar een andere koppeling op zoek, ze worden niet bepaald vaak aangeboden.
Dit weeg ik mee in mijn beslissing voor het wel of niet kopen van zo'n motor.

Onderstaand wat plaatjes om het e.a. te verduidelijken.
Mijn MS2 keerkoppeling, waar het tussenstuk voor een MD11/7 nog aan zit. Het tussenstuk even wegdenken zoals op het hele kleine plaatje.:

Bijlage ms2.jpg niet gevonden



Bijlage ms21.jpg niet gevonden






Onderstaande een MS2 B keerkoppeling. Zoals te zien heeft deze een breed uit gegoten voorkant, wat mijn koppeling niet heeft.


Bijlage GEAR-20_Keerkoppeling-Volvo-Penta-MS2B---872803-mulder-motoren1.jpg niet gevonden

Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2015 04:36 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel vraagje over Volvo Penta 2002 en een MS2 k.k. 15 mrt 2015 09:05 #605786

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ben je met 18pk niet zwaar overbedeeld voor je schip? Harder dan de rompsnelheid gaat het niet en hoeveel pk heb je nodig om dat te halen? Dan wil je uiteraard nog iets extra hebben, maar 18pk?

Het aan elkaar knutselen van twee oorspronkelijk niet passende delen zal jou wel lukken, maar moet je het willen? Meestal krijg je er andere problemen voor terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel vraagje over Volvo Penta 2002 en een MS2 k.k. 15 mrt 2015 11:09 #605831

Je kan er een andere adapter plaat op je motor zetten, zijn wel te vinden op Ebay of zelf iets maken.

Je hebt de ruimte om tussen je blok en keerblok een plaat te zetten met een verloop op de verschillende boutgaten. Je hoeft daar geen speciaal taai staal voor de gebruiken, gewoon contructiestaal is al veel taaier dan het gietalumuminium waarvan je blok gemaakt is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel vraagje over Volvo Penta 2002 en een MS2 k.k. 15 mrt 2015 11:45 #605846

  • Pinkio
  • Pinkio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Op mijn VP-2002 zit een MS2 B keerkoppeling.Ik zou alles nog eens goed uitmeten of een simulatieplaat maken,want het luistert allemaal nogal nauw.Ik heb namelijk mijn KK al een paar maal in-en uitgebouwd voornazicht(Bleek overigens prima in orde na 20 jaar dienst).Men wist mij daar echter te vertellen dat helaas voor mijn type KK geen wisselstukken meer verkrijgbaar zijn.Je kan ook eens kijken naar de wisselstukkenlijst op: marineparts.com
Succes.
Pinkio
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel vraagje over Volvo Penta 2002 en een MS2 k.k. 15 mrt 2015 13:55 #605886

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
koko schreef :
Ben je met 18pk niet zwaar overbedeeld voor je schip? Harder dan de rompsnelheid gaat het niet en hoeveel pk heb je nodig om dat te halen? Dan wil je uiteraard nog iets extra hebben, maar 18pk? :evil:

Het aan elkaar knutselen van twee oorspronkelijk niet passende delen zal jou wel lukken, maar moet je het willen? Meestal krijg je er andere problemen voor terug.

Niet om het een of ander maar dit is een lompe zware boot in verhouding tot veel andere boten vd zelfde lengte. 8meter lang en 3.5 ton zwaar en ook nog eens niet zo gestroomlijnd, dat merk je wel als je zeilt.. Er stond ooit een 16 pk motor van Vetus in. De vorige eigenaar heeft deze er toen uit gehaald en gehouden voor zijn nieuwe boot. Nu komt er dan wellicht een motor van 18 pk in. Wat de boot nodig heeft is volgens de berekeningen 15-16 pk om de rompsnelheid van 11,9 (12) km te halen... Dan lijkt mij een 2 cilinder motor met 18 pk geen overbodige luxe.... Ook dan moet je denk ik flink toeren maken om echt zijn rompsnelheid te halen ,2300-2500 rpm schat ik zo in, maar dan werkt de motor tenminste flink en snort hij in het geval van een 2 cilinder 2002, mooi. Deze boot is geen lichtlopende Dehler, Dufour of Jeanneau....Er hangt nu een 10 pk bbm in een bun en daarmee kom ik zwaar te kort aan vermogen en moet ik altijd zoveel gas geven bij een manoeuvre ,en wanneer ik even wat sneller door wil varen. Hij haalt amper 10 km wanneer er wat algen onder zitten.... 18 pk lijkt mij dan in tegenstelling een prima combi. :) Gezien ik met maar 10 pk nog zwaar onderbedeeld ben. Schroefas is al aanwezig..
Deze discussie is al eerder geweest en het lijkt me dat we nu wel weten wat wel en niet kan. Qua vermogen in een Moedt Friesland boot. 8x 2,55x 1,10 massa inclusief een dieselmotor van 130 kg, 3300-3500 kg afhankelijk van vullingsgraad watertank ,brandstofvoorraad en huisraad.


Verder: het gaat mij er vooral om of ik genoeg lengte zal overhouden van de steekas wanneer er een adapterplaat op zit. De adapterplaat van zo dun als mogelijk maar taai ijzer te maken.... Wanneer er van origine bij een ms2b als het ware een stukje van de steekas aan de andere kant van de demperplaat eruit steekt wanneer deze koppeling aangebouwd zit, zou het per saldo misschien kunnen als deze iets teruggetrokken wordt, zolang de steekas maar volledig door de demperplaat steekt... als men begrijpt wat ik bedoel. Hij hoeft er mijn inziens niet een stuk uit te steken lijkt me ?
De gewone oudere Ms2 zou per saldo iets verder van het vliegwiel af komen dan een MS2 B wanneer er een adapter plaat tussen komt. (de dikte van een ijzerplaat van een mm of 6) Verder dan de vraag of de steekas-lengte dat toelaat zie ik (nog) geen bezwaren. Om zoiets te maken moet ik een mooi rond gat kunnen snijden in het plaatstaal en wellicht iets lassen.. Meer spullen heb je niet nodig.

(Mijn lasapparaat en plasmasnijder zijn gestolen door een ex maat/vennoot van ons bedrijf samen met alle andere spullen vd zaak, maar die komen wel terug. !!! )
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2015 15:03 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel vraagje over Volvo Penta 2002 en een MS2 k.k. 15 mrt 2015 15:58 #605911

Het mooiste is om een adapter plaat te vinden maar ik kon op marineparts niks vinden want deze motor werd niet geleverd met een MS2 koppeling. De adapter plaat is niks anders dan een overgang van de motorzijde SAE standaard naar de koppeling. Je zou dan de motor moeten vinden waarop deze MS2 koppeling op zat en dan kijken of deze dezelfde SAE nummer heeft.


Bijlage SAEP2.jpg niet gevonden



Je kunt natuurlijk ook een adapterplaat zelf maken. Van de VP 2002 haal je de adapterplaat af, deze bolt naar achteren uit, als je begrijpt wat ik bedoel, en hierin kan je varieren moet je nieuwe plaat om de splie as goed in de demperplaat te schuiven. Over de taaiheid zou ik me geen zorgen maken want je moet iets vervangen van gietaluminium, 1/3 minder dan staal.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2015 16:05 door happybuccaneer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel vraagje over Volvo Penta 2002 en een MS2 k.k. 15 mrt 2015 17:46 #605944

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
-
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2015 17:50 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snel vraagje over Volvo Penta 2002 en een MS2 k.k. 15 mrt 2015 17:47 #605945

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Mijn koppeling zonder de md11 adapter.:
Per saldo zullen de afmetingen van de steekas met de ronde behuizing eromheen hetzelfde zijn, eigenlijk heel de voorkant, maar heeft deze alleen geen 'flappen' aan de zijkant...

Bijlage 20150315_183933.jpg niet gevonden

Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl