Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Flexibele schroefaskoppeling

Flexibele schroefaskoppeling 13 mrt 2015 12:03 #605236

  • Pinkio
  • Pinkio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Hallo,
ik wil de Flexibele schroefaskoppeling van mijn schroefas halen om deze na te zien.
Mijn probleem is dat ik deze koppeling er maar niet af krijg ondanks de bouten er reeds uitgedraaid zijn,en ze met de hamer er afslaan durf ik niet goed.
Wie kent deze koppeling en hoe ze eraf te krijgen?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 13 mrt 2015 12:14 door Pinkio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefaskoppeling 13 mrt 2015 12:06 #605237

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Pinkio schreef :
Wie kent deze koppeling en hoe ze eraf te krijgen?

Welke koppeling, lieve jongen? Er zijn diverse flexibele koppelingen in de handel. Een fotootje of noemen van het merk (Python, bijvoorbeeld?) zou geweldig helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefaskoppeling 13 mrt 2015 12:13 #605241

  • Pinkio
  • Pinkio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Foto's zijn op komst maar had problemen met pc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefaskoppeling 13 mrt 2015 12:22 #605244

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Is dat geen vetus uniflex?

Daar moet je twee bouten indraaien om hem los te krijgen. Klinkt tegenstrijdig maar waar ;)

hier is de handleiding
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefaskoppeling 13 mrt 2015 12:30 #605245

De meeste koppelingen, vooral de grotere diameters hebben boutgaten die voor montage ongebruikt blijven. Als je daar een van de montage bouten in draaid en dan gelijkmatig aandraaien, dan duw je gecontroleerd de koppeling van de as af. Worden ook wel 'jacking bolts' genoemt.


Zoals je zelf ook al bedacht hebt kun je beter geen hamer gebruiken voor dit soort toepassingen. Mocht je ooit iets moeten laten schrikken, doe dat dan vooral met een hardrubberen hamer of een verzwaarde nylon hamer. Mocht je die niet hebben, gebruik dan een stukje dempingsmateriaal tussen de hamer en het object (blokje nylon of hout bijvoorbeeld)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefaskoppeling 13 mrt 2015 12:45 #605248

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Wat is eigenlijk het voordeel van zo'n koppeling? Dempt dat de schroef geluiden en loopt het rustiger?
Compenseert het een beetje slechte uitlijning?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefaskoppeling 13 mrt 2015 12:45 #605249

  • Pinkio
  • Pinkio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Philip,ik denk dat je juist zit.Bedankt voor de handleiding.nu nog een momentsleutel op de kop zien te tikken.
Hartelijk dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefaskoppeling 13 mrt 2015 12:45 #605250

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
OPPASSEN! LODEWIJK VINDT IEMAND LIEF!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefaskoppeling 13 mrt 2015 14:04 #605279

HPV schreef :
Wat is eigenlijk het voordeel van zo'n koppeling? Dempt dat de schroef geluiden en loopt het rustiger?
Compenseert het een beetje slechte uitlijning?
Je schroefas zit star in de lagers, en de motor staat (meestal) flexibel opgesteld. Dat betekend dat de motor lekker staat te dansen op zijn dempers, maar ook dat als je aan het motor zeilen bent dat de motor naar een kant gaat leunen waardoor deze scheeft komt te staan tov de schroefas. Als de as dus star aan de keerkoppeling gemonteerd word, dan komt er een groot buigend moment op de as te staan.
Dat is opzich niet het einde van de wereld in de meeste gevallen, maar je lagers gaan langer mee, net als de seals in zowel de schroefas koker en de keerkoppeling.

Een andere reden voor een demper is ook dat de torsie pieken, veroorzaakt door de explosie in een verbrandingskamer wat gedempt worden. Het kost een fractie aan vermogen, maar de as is minder vatbaar voor metaalmoeheid.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefaskoppeling 13 mrt 2015 15:55 #605320

Het meeste is al gezegd, maar wat doen die losse bout/moeren daar naast de schroefas? Als daar anodes aan zitten dan kun je die net zo goed verwijderen. Off-topic trouwens...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefaskoppeling 13 mrt 2015 17:37 #605364

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Nachtvlinder schreef :
Het meeste is al gezegd, maar wat doen die losse bout/moeren daar naast de schroefas? Als daar anodes aan zitten dan kun je die net zo goed verwijderen. Off-topic trouwens...

Nee joh, dat zijn oude hemelhaakjes :)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl