Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Suzuki df5 toerental en kantelvergrendeling

Suzuki df5 toerental en kantelvergrendeling 13 mrt 2015 09:26 #605172

  • michaelh
  • michaelh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 153
Hallo,

Ik heb in september een zeilboot gekocht met een suzuki df5 buitenboordmotor. Voor het einde van het seizoen heb ik er een paar keer mee gevaren en niets vreemds gemerkt. Een keer klapte de motor omhoog bij het achteruitvaren, maar ik had toen het idee dat het kwam doordat de boot nog vooruit ging en de motor nog redelijk wat toeren maakte bij het omschakelen.

Van de winter heb ik gelijk een onderhoudsbeurt laten doen en nu merk ik twee dingen:
- na een Tot twee minuten vrij lopen gaat het toerental plotseling sterk omhoog, zonder dat ik gas geef of aan de motor kom. Enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn. Kan het kwaad en moet ik er gelijk mee terug, of kan ik beter een aantal keer varen, de motor goed warm laten lopen en kijken wat er gebeurt?
- nu klapte de motor bij het achteruit varen bij een steiger omhoog. Het lijkt er op dat de vergrendeling niet steeds goed werkt. Bij achter/vooruit/neutraal zorgt een pin voor ontgrendelen en vergrendelen. Het lijkt er op dat die niet snel genoeg werkt, maar bij rustig proberen bij de steiger leeg de pin ook verkeerd om te werken en te vergrendelen bij vooruit en ontgrendelen bij achteruit. Dit laatste moet ik nog een keer goed bekijken en de handleiding er bij pakken, want dan zou ik elke keer een probleem hebben.
Iemand enig idee hoe het precies hoort te werken, waar ik op moet Letten en wat de verstoring kan veroorzaken?

Met vriendelijke groet,
Michael Homeijer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suzuki df5 toerental en kantelvergrendeling 13 mrt 2015 18:29 #605391

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
In de vooruit ontgrendeld, zodat de motor eventueel kantelt wanneer een obstakel tegen het staartstuk komt. Vergrendeld in de achteruit omdat de schroefwerking dusdanig is dat het staartstuk met schroef bijna het water uit getrokken wordt.

Smeer de hendels en kijk of er niet iets verbogen is. Te snel schakelen wil nogal eens verkeerd gaan. Bij het vooruitvaren en naar achteruit schakelen opletten dat de motor niet een stukje kantelt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suzuki df5 toerental en kantelvergrendeling 13 mrt 2015 19:06 #605399

Ik heb een suzuki DF6, maar volgens mij zijn dat dezelfde motoren. De mijne heeft bij achteruit schakelen een vergelijkbaar probleem. Ik moet op de hand de achterkant van de motor (op de motor kap) naar beneden gedrukt houden als ik achteruit schakel. Best irritant vind ik dat. Heeft hij gehad sinds nieuw. Ik heb een hoop zaken bekeken en geprobeerd. Goed smeren van het mechanisme werkt voor een paar weken. Langzaam schakelen (minimaal twee seconden wachten in neutraal) maakt het ook beter, iets wat hoe dan ook niet verkeerd is met mechanisch schakelen.

Wat betreft het sneller gaan lopen, dat heb ik ook gehad. De uiteindelijke oplossing was het brandstofpompje aan de rechterkant openhalen. Daar zit een membraampje in wat enigszins lucht aanzoog. Ik heb het membraan voorzichtig schoon gemaakt, en de verdikking langs de rand met zuurvrije vaseline ingesmeerd en weer terug gemonteerd. Het probleem is sindsdien volledig verholpen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 13 mrt 2015 19:06 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suzuki df5 toerental en kantelvergrendeling 13 mrt 2015 21:43 #605441

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
DF4, DF5 en DF6 zijn dezelfde motoren maar met verschillende naalden. Daar wil men niet veel over kwijt omdat het dan vrij eenvoudig zou zijn een pk-tje meer er uit te halen. Heb zelf de DF4 gehad.
Schakelen was zonder vergrendelproblemen.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 13 mrt 2015 21:45 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suzuki df5 toerental en kantelvergrendeling 13 mrt 2015 21:51 #605444

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Ik heb de DF6 en zit vaak ook te worstelen met die vergrendeling. Die oude Honda 75 zat een stuk beter in elkaar.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Suzuki df5 toerental en kantelvergrendeling 14 mrt 2015 09:31 #605510

Proost schreef :
DF4, DF5 en DF6 zijn dezelfde motoren maar met verschillende naalden. Daar wil men niet veel over kwijt omdat het dan vrij eenvoudig zou zijn een pk-tje meer er uit te halen.

Het zijn inderdaad dezelfde motoren. Het verschil tussen 5 en 6 pk zit m in de sproeiertjes (en misschien venturi buisje) Het verschil tussen 4 en 5 pk is nog eenvoudiger: een ander nokje dat de maximale stand van gashendel regelt en die is eenvoudig aan te passen ;)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl