De reden dat de vervuilde brandstof eerst door het filter gaat is dat dat filter , naast vuil afscheiden, ook fijne waterdruppels agglomereert zodat ze daarna in het onderste deel beter uit kunnen zakken.Het vuil, zeker die bruine blubber houdt nl fijne waterdruppels vast die bij omgekeerde installatie dus niet meer geheel worden afgescheiden.Daarom moet eerst de blubebr eruit en pas daarna de waterdruppels.
Ook als je gescheiden filter en waterafscheider hebt zit de waterafscheider altijd
na het filter.
De glazen pot is helemaal niet bedoeld om vuil op te vangen maar alleen om water af te scheiden.
Het vuil zit trouwens in de diesel , niet in het eventuele water.
Als je een hoeveelheid sterk vervuilde diesel bekijkt zie je dan ook dat de beruchte bruine blubber op het water drijft.
Alleen ander vuil zoals roest of zand ligt helemaal onderin de tank , onder de eventuele waterlaag.
Overigens is zo'n filter ook opgebouwd uit verschillende finheid filters, eerst grof en aan het eind fijn die vanaf de juiste kant moeten worden doorstroomd om goed te kunnen werken . Daardoor krijgt het filter ook zijn bedoelde vuilcapaciteit. Draai je de richting om wordt meteen alles op het fijne deel afgevangen en doet de rest niks meer.
Omdraaien geeft du eerder een kortere als een langere standtijd.
Gewoon installeren zoals de fabrikant het ontworpen heeft. Die weet het echt beter , zeker in dit geval.
Zo'n filter is wel wat anders dan simpel een "rol wc-papier"

Ad