Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Revisie koelvloeistofpomp vp 2002

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 16 feb 2015 15:23 #597658

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Goedemiddag

de koelvloeistofpomp (dus niet de impellerpomp) van mijn volvo 2002 lekt wat langs de seal.
Heb inmiddels wel een revisiesetje besteld, had het ook wel verwacht dat dat eraan zat te komen dus geen verrassing.

Maar hamvraag:
Iemand een idee of er nog iets speciaals is om op te letten als ik ermee aan de gang ga?
Alle onderdelen zouden in de set behoren te zitten, incl nieuwe as.
Denk voorlopig dat t loskrijgen van de imbusbouten missien nog t grootste probleem is, poulie gaat denk ik wel lukken met de lagertrekkerset die ik onlangs heb aangeschaft.

Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 16 feb 2015 16:13 #597664

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
HPV schreef :
Goedemiddag

de koelvloeistofpomp (dus niet de impellerpomp) van mijn volvo 2002 lekt wat langs de seal.
Heb inmiddels wel een revisiesetje besteld, had het ook wel verwacht dat dat eraan zat te komen dus geen verrassing.

Maar hamvraag:
Iemand een idee of er nog iets speciaals is om op te letten als ik ermee aan de gang ga?
Alle onderdelen zouden in de set behoren te zitten, incl nieuwe as.
Denk voorlopig dat t loskrijgen van de imbusbouten missien nog t grootste probleem is, poulie gaat denk ik wel lukken met de lagertrekkerset die ik onlangs heb aangeschaft.

Peter

gebruik in ieder geval goed passende inbussleutels en dat zijn vaak niet de goedkoopste. Begin alvast met het dagelijks de boutjes etc inspuiten met b.v. W40 en dan komt het gewoon goed denk ik. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 16 feb 2015 17:38 #597686

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Ik denk dat ik m inderdaad flink in de olie zet. Wel net carnaval geweest maar dat mag de pret nietdrukken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 17 feb 2015 08:58 #597827

svalk schreef :

gebruik in ieder geval goed passende inbussleutels en dat zijn vaak niet de goedkoopste.

Nog beter , gebruik inbusdopsleutels .Had ik destijds ook voor mijn MD5A die vol zit ,et inbusbouten. En nu nog altijd voor de saildrive.
En zo duur is zo'n setje niet hoor , een tientje of twee ( als je tenminste geen topmerk wilt).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 17 feb 2015 09:26 #597835

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Yellow Boat schreef :
svalk schreef :

gebruik in ieder geval goed passende inbussleutels en dat zijn vaak niet de goedkoopste.

Nog beter , gebruik inbusdopsleutels .Had ik destijds ook voor mijn MD5A die vol zit ,et inbusbouten. En nu nog altijd voor de saildrive.
En zo duur is zo'n setje niet hoor , een tientje of twee ( als je tenminste geen topmerk wilt).
Ad

Dit zijn inderdaad goede inbus sleutels, zolang er maar geen mooie glimmende coating (chroom) op zit die er af bladerd op het moment dat je er kracht op zet en de inbussen direct te klein zijn geworden en alles ¨mooi¨rond maken. Hier kun je inderdaad goed kracht opzetten zoalng je er nog bij kunt in ieder geval.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 17 feb 2015 09:33 #597836

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
ik heb een stapel (meest goede) inbussleutels liggen maar nauwelijks inbus dopsleutels. Hebben die een voordeel ten opzichte van de standaard? Het zal wel minder veren, dus iets meer gevoel bij wat er gebeurt kan ik me voorstellen.

Heb inmiddels twee van de drie bouten los en van de derde is gewoon de kop eraf geknald. Was al wat rabbig dus. Of teveel spek gegeten :whistle:
Inmiddels een stukje uitgeboord en in de olie, probeer eerst het bovendeel van de pomp te verwijderen en daarna hoop ik dat er nog een stukje bout is om te grijpen, anders wordt het uit- en doorboren.
Bout zit nu in een niet-doorlopend gat, als ik dat verder doorboor en de onderkant vlak maak kan er ook een moer op. Wel oppassen want de aansluiting van een buis zit er vlak naast.....
Aluminium en staal verhoudt zich niet lekker. Kan m nog proberen met heet stoken, los te krijgen. Wel zorgen dat het alu niet te heet wordt. Naja, valt weer wat te pielen :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 17 feb 2015 09:53 #597842

Voordeel van inbus doppen is dat je ze met een ratel kunt gebruiken bij weinig ruimte of met een verlengstuk of een cardanstuk, kortom met alle mogelijkheden van een dopsleutelset.
En , zoals in jouw geval, kun je met alleen de inbusdop in der bout een flinke klap met een stalen hamel op de dop geven als de bout te vast zit.
Meestal krijg je hem dan los zonder de kop af te breken omdat hij "losschrikt".
Met een "gewone"inbussleutel gaat dat natuurlijk niet.
Ook mooi ( maar meer voor een werkplaats) is dat je een inbusdop ook met een pneumatische slagmoersleutel kunt loskrijgen. Stel je die in onder het maximale koppel gaan de bouten normaliter niet kapot.
En als laatste : met een inbusdop kun je ook een momentsleutel gebruiken als dat nodig is.

Ad
Laatst bewerkt: 17 feb 2015 09:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 17 feb 2015 09:57 #597845

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
duidelijk. Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 18 feb 2015 08:28 #598137

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
okee, een stapje verder
De twee helften van de pomp zijn van elkaar dus die ene afgebroken bout gaat wel goed komen, staat nu in de kruipolie en er steekt nog genoeg uit om m te pakken met een bankschroef o.i.d.

In de exploded view van de pomp staat de as (11) die is voorzien van (tot mijn verrassing) slechts één lang lager

Bijlage pomp.docx niet gevonden

(of een dubbel lager in 1 huis)
www.marinepartseurope.com/nl/v...726000-26-11640.aspx
(geloof dat het word doc niet goed overkomt, dus de link er even bij gezet)

De as met lager zou zo te zien in de richting van de pulley moeten worden uitgeperst. Dat zou kunnen op de astap die door de waaier (8) heen steekt, maar dan moet de waaier er wel gewoon vanaf te drukken zijn als je de as naar achter perst. dus geen schroefbevestiging. Kan iemand dit bevestigen??
Of de tap onder druk zetten en de waaier heetstoken? (mocht dat nodig zijn)

Peter
Laatst bewerkt: 18 feb 2015 08:30 door HPV. Reden: link ingevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 18 feb 2015 10:37 #598182

HPV schreef :
(geloof dat het word doc niet goed overkomt, dus de link er even bij gezet)


Peter

Even off topic voor een volgende keer:
Als je rechts klikt op de tekening kun je de afbeeldings url kopieren en boven de post met het vijfde ikoontje van rechts direct hier plaatsen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 18 feb 2015 10:51 #598185

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954


zo dus...

edit: t werkt, thanx. Nu hopelijk nog een antwoord op de vraag :dry:
Laatst bewerkt: 18 feb 2015 10:52 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 19 feb 2015 07:54 #598418

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
mooi, as uitgeperst, waaier zit inderdaad alleen maar geklemd. Seal was inderdaad niet veel meer van over, kwam er in brokjes uit.
Afgebroken bout kwam los toen ik het aluminium huis heet stookte dus alles klaar voor de ontvangst van de nieuwe onderdelen. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 19 feb 2015 11:40 #598478

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Mooi stukje werk toch ! Bedankt voor het delen ! B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 23 feb 2015 07:32 #599587

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Pomp weer gemonteerd met nieuwe onderdelen set(19) (€ 220,--) en het werkt. Voor de volgende die de klus gaat doen:

-Heet stoken van het pomphuis om de bouten te lossen werkt goed

-as uitpersen hoort eigenlijk in de richting van de waaier, maar er was zoveel kracht voor nodig dat ik bang was het huis te kraken. Heb m dus op de as-tap in de waaier in de richting van de pulley geperst (sterker punt voor tegenkracht) waarbij het seal helemaal uit elkaar getrokken werd. Niet erg want dat was toch al kapot. Misschien had ook hier heet stoken e.e.a. vergemakkelijkt.
Waaier werd hierbij in de pompkamer van de as afgeschoven

- Nieuwe as, lagerblok(11) en seal(10) worden voor-gemonteerd geleverd dus worden in 1 keer vanaf de waaier zijde ingeperst. Ik heb wat vloeibare pakking tussen seal en pomphuis gedaan, is anders een metaal op metaal afdichting en dat gaf mij geen goed gevoel.

- let erop dat de nieuwe bronzen(!) waaier (8) precies met de voorkant gelijk op de as komt, er is weinig tolerantie in het pomphuis. Om de waaier op de as te persen heb ik wat vulstukjes genomen om niet op de waaierbladen zelf te hoeven persen. t lijkt wel stevig genoeg maar toch...

- ook het lagerblok moet aan de pulley zijde exact gelijk liggen met het pomphuis

Na het bekende gevecht met de afdichting van de koperen pijpen aan boord liep t weer als een zonnetje en niet meer incontinent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 23 feb 2015 09:03 #599618

HPV schreef :
Ik heb wat vloeibare pakking tussen seal en pomphuis gedaan, is anders een metaal op metaal afdichting en dat gaf mij geen goed gevoel.

Oei , als dat maar goed gaat.
Heb je toevallig een detailfoto van dat seal want bij een circulatiepomp is dat meestal een glijrichafdichting en zou dat vlak wat je met vloeibare pakking hebt ingesmeerd wel eens een glijafdichting kunnen zijn :unsure: Heelaas is het plaatje van MP daar niet duidelijk over.
Punt is nl. dat dat seal uiteraard aan de as vast moet zitten ( en meedraaien) en dus tegen het huis draaiend moet afdichten.
Zo ken ik het (als ik me goed herinner) wel van dat soort pompen bij auto's maar da's wel een jaar of 45 geleden :ohmy:
Ik heb wel een foto van dat setje gevonden maar daar wordt ik ook niet zoveel wijzer van.(zie onder)
Maar kan best zijn dat dat hier niet zo is hoor.
Ad
http://www.mcssl.com/TinyMCE/thumbnail.ashx?src=%2fcontent%2f243162%2fVolvo_Penta%2fRepair_Kit_876270-0.jpg&size=250
Laatst bewerkt: 23 feb 2015 09:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 23 feb 2015 09:23 #599629

Nog even een nabrander:
Ik begrijp niet goed waar je die vloeibare pakking hebt aangebracht want zo te zien zit er alleen een contact tusssen waaier (achterkant) en seal aan de ene en seal en lager aan de andere kant .??
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 23 feb 2015 09:38 #599631

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Hoi Ad,
De afdichting van het seal zelf is niet in het geding maar de seal is uitgevoerd met een rvs cup met een fels-randje dat met veerdruk tegen een ca 3 mm brede aluminium borst in het pomphuis voor het lager wordt gedrukt. (edit: op tekening de twee lijntjes vlak naast elkaar bij het rechter uiteinde van de as) Dit mag niet bewegen (zou anders heel snel kapot gaan) maar een metaal op metaal afdichting zonder pakking vind ik wat onlogisch. Als dit niet goed aansluit dan komt er nog steeds koelvloeistof achter het seal en ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is...
(daar zit het gaatje voor lekdetectie)

Overigens leek het seal dat eruit kwam (met een zwart stalen cup) meer op die van jouw foto dan de nieuwe met een rvs cup. Ik zal de resten nog eens bekijken
Ook de passing van de oude in de bus voor de borst was veel strakker, want ik moest de oude cup er toch echt uithalen door m te deformeren en de nieuwe ging er met ruimte over in. Als het de bedoeling is dat de cup strak in het pomphuis zit dan is de nieuwe niet de juiste maat...hm...
Meedraaien zal ie niet door de veerdruk en de pakking maar ik denk achteraf toch dat er een klein foutje in de set zit.

Die stalen cup zal -bedenk ik me nu- wel mede de reden zijn geweest dat de as niet goed in de richting van de waaier was uit te persen. zat echt goed vast en door de vorm zou die alleen maar vaster worden gedrukt, dus mogelijk is die cup door het pogen uit te persen wat gedeformeerd en vast tegen de zijkant komen zitten.

Peter
Laatst bewerkt: 23 feb 2015 09:40 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 23 feb 2015 12:38 #599678

Ik vrees met grote vrezen..... :ohmy:
Ik zie net op marineparts dat deze pomp ooit is vervangen door een ander type (ziehttp://www.marinepartseurope.com/nl/volvo-penta-explodedview-7726000-26-11640.aspx ) .
De reparatieset is waarschijnlijk voor dat nieuwe type bedoeld en het zou dus best kunnen dat die niet helemaal bij de originele pomp past.
Typische manier om de klant een nieuwe pomp aan te smeren.... :evil:
Maar om daar achter te komen zal niet meevallen Dat zul je bij Volvo Penta zelf na moeten vragen of bij een hele slimme VP reparateur ( Fer misschien? ;) ).
Bel ook Mulder eens want die hebben het nieuwe type ook( muldermotoren.nl/3812236-circulation-pump.html)

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 23 feb 2015 13:19 #599688

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
dan zou het verschil tussen oude en nieuwe pomp wel heel minimaal zijn, pompwaaier, as diameter + lengte, lagerbus, pakking is allemaal 100% identiek, alleen die mm in omtrek van de cup is afwijkend, tenminste zo lijkt het.

Ik kan me voorstellen dat die cup er klemvast in moet zitten, dat doet-ie dus niet. Maar de veerdruk en de vloeibare pakking samen mogen toch wel voldoende frictie geven om te voorkomen dat het seal kan gaan meedraaien. zeker omdat de as koelvloeistof gesmeerd is in het seal.

Misschien heeft Fer idd een idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie koelvloeistofpomp vp 2002 23 feb 2015 13:50 #599694

Ja , ik heb Fer eigenlijk al gemist in dit topic...
Misschien even een PBtje?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl