Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Maximale waterdruk watergekoeld uitlaatspruitstuk

Maximale waterdruk watergekoeld uitlaatspruitstuk 14 feb 2015 13:17 #597123

  • SSL
  • SSL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Ivm een gescheurd watergekoeld uitlaatspruitstuk (van mijn Sole Mini23) heb ik een passend watergekoeld uitlaatspruitstuk van een Vetus gekocht. Dit uitlaatspruitstuk is te koop aangeboden omdat de scheepsmotor onherstelbaar beschadigd was. Alvorens het te monteren wil ik controleren of de warmtewisselaar (bestaande uit een pijpenbundel) lekt.

Is de pijpenbundel bestand tegen de druk uit het waterleidingnet?

Bijlage WarmtewisselaarVetusM3.10.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximale waterdruk watergekoeld uitlaatspruitstuk 14 feb 2015 13:47 #597124

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
De pijpenbundel is kan het waarschijnlijk wel aan, maar de krachten op de 'eindplaten' worden aanzienelijk.
Waterleiding druk is ongeveer 3 bar, en de werkdruk in de motor hooguit ~0,3 bar.
Ik zou testen met volgieten, en dan met een stuk slang wat hoogte (druk) opbouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximale waterdruk watergekoeld uitlaatspruitstuk 14 feb 2015 15:11 #597140

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
SSL
Beter met luchtdruk testen en met een waterdruk U-buis ( stuk doorzichtig slang) druk erop zetten met een fietspomp. In principe zoals loodgieters de binnenleiding van het gas testen.
Vr..groet, Peter
Laatst bewerkt: 14 feb 2015 15:14 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximale waterdruk watergekoeld uitlaatspruitstuk 14 feb 2015 15:32 #597143

  • Eaglemis
  • Eaglemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Hallo SSL,

De waterdruk in de waterleiding is veel hoger dan de normale koelwaterdruk.
Om te testen kun je zowel lucht als water gebruiken maar wel met de juiste druk.
Het kan zijn dat de maximale werkdruk waar de koeler voor is gemaakt ergens ingeslagen op de koeler wordt vermeld, bv. op het deksel. Anders kun je de max. koelwaterdruk wellicht vinden in het instructieboek van de motor.
Als je een T-stukje met een manometer tussen de water/lucht aansluiting en de koeler kan zetten met een afsluiter ervoor dan kun je langzaam de druk laten oplopen en als je de testdruk bereikt kun je de afsluiter dichtzetten. Dan kun je ook op de manometer zien of de druk constant blijft, wat aangeeft dat de koeler niet lekt. Je moet er dan wel zeker van zijn dat de afsluiter zelf of de aansluitingen niet lekken.

MVG
Arend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl