Mephisto schreef :
Een te hoge carter druk of een verstopte carter ontluchting zal zorgen voor olielekkage in de Turbo.
Tijdens langdurig draaien, als de smeerolie richting 100 graden of meer gaat verdampt het water en de brandstof wat zich heeft opgehoopt tijdens (langere) stilstand
hierdoor daalt het oliepeil en wordt de olie dikker en is de kans op sludge vorming groot.
Deze sludge slaat vaak neer in de carter ontluchting maar ik zou zeker de olie aan en afvoer van de turbo reinigen.
????????
Hoezo zorgt een verstopte ontluchting voor olieverbruik van de Turbo? Snap het verband niet.
Als het goed is komt er nooit zoveel water en brandstof in de olie dat dit een meetbaar verschil vormt. Is dit wel het geval dan is er iets ernstig mis.
Olie wordt daardoor ook niet dikker. Krijgt hooguit de "af fabriek" dikte terug.
Probleem is niet de olielekkage van de turbo, maar een blazende carterontluchting/olievuldop.
Het lijkt mij niet een probleem dat je in de turbo moet zoeken. Door de aanwezigheid van de turbo zijn de drukken in het hele blok wel wat hoger. Zoals eerder opgemerkt kunnen lekkende klepstelen (als de kleppen open staan) ook inlaatlucht lucht richting carter laten verdwijnen. Inderdaad juist wanneer de turbo goed op toeren is.
Asje van een turbo moet altijd voelbare speling hebben. Bij de temperaturen waarbij zo'n ding werkt moet hij uit kunnen zetten. Een asje dat koud geen speling heeft loopt muurvast als hij warm wordt.
Maar Erik, weet je ook hoe hoog die carterdruk is? Een grote vulopening waar wat lucht en oliespetters uitkomen lijkt vaak erger dan het is. De dieselmonteurs hier op het forum weten vast hoe je eenvoudig kunt meten hoe hoog de carterdruk is. Ook weten zij vast beter dan ik wat de maximale niet alarmerende waarden zijn. Mijn ervaring met motoren van grondverzetmachines is dat er best veel lucht/damp uit de ontluchting kan komen zonder dat er een probleem is dat het loshalen van een motor rechtvaardigt
.