Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: manier om turbo te (laten) testen

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 15:09 #596672

Ik help momenteel een goede vriend van me om wat motor problemen te verhelpen. Ze heeft een Yanmar 4 cilinder met Turbo (76pk), 4 jaar oud met ongeveer 2000 uur op de motor. Alleen gebruikt voor voortstuwing, niet voor stroomdraaien, en meestal langere stukken.

Het probleem is dat er een overdruk is in het carter. Met de olievuldop van het kleppendeksel af blaast er een flinke stroom lucht uit. Dit kan zijn dat de zuigerveren versleten zijn en dat een deel van de compressie weg lekt naar het carter. We hebben echter een compressie test gedaan, en de waardes zijn normaal. Andere mogelijkheid is dat de overdrukzijde van de turbo wat lekt via de olie afvoer waardoor overdruk naar het carter kan ontsnappen.
De turbo is dit voorjaar nieuw omdat men eerst dacht dat de olielekkage door de turbo kwam. De oude Turbo is ondertussen professioneel gereviseerd, maar beide turbo's hebben hetzelfde probleem, zij het dat op het moment dat ze "nieuw" zijn veel minder lekken als wanneer ze zo'n 100 uur gelopen hebben.

Om te kijken waar de lekken precies zitten wil ik eigenlijk de turbo eraf halen en deze (laten) testen. Weet iemand of dat kan en hoe dat werkt?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 15:17 #596673

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Erik,
Overdruk in het carter kan ook ontstaan door een lekke koppakking. Een compressie drukmeting kan nog wel aardig normaal uitvallen, omdat de lekkage van de koppakking via de klepstoterruimte pas optreedt bij de maximale verbrandingsdruk. De uitstroom via de carterontluchting zal enigszins vibreren. Verder treedt aanzienlijk smeerolie verlies op. Ik zou zeker met die koppakking beginnen.
Een blower testen is niet zo eenvoudig, verwisselen is vaak de enige optie, en de oude in revisie bij de leverancier. Succes in ieder geval.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 12 feb 2015 15:25 door Petervdw. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 15:27 #596676

Al aan de klepsteelzittingen gedacht? Dan meet je met de kleppen dicht de juiste compressie maar lekt het via de klepstelen naar je klepdeksel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 15:27 #596677

Ik was nog vergeten te melden:
Tijdens het onderzoek naar wat er mis is, heeft een lokale yanmar dealer de kop eraf gehad, die zit inmiddels weer terug met een neiuwe pakking, maar het probleem is nog steeds hetzelfde, en ook de oude pakking was in goede conditie.
De lokale monteur is behoorlijk waardeloos in zijn kunnen, en heeft al een hoop geld gekost, vandaar dat we nu zelf aan het trouble shooten zijn.

Alles lijkt normaal te functioneren, behalve de turbo, vandaar dat ik die zou willen (laten) testen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 15:30 #596679

boarderbas schreef :
Al aan de klepsteelzittingen gedacht? Dan meet je met de kleppen dicht de juiste compressie maar lekt het via de klepstelen naar je klepdeksel.
De kompressie blijft minuten lang gelijk na de test, ik laat de manometer altijd nog een paar minuten zitten als de druk constant is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 15:39 #596688

Ja, maar je meet dan de compressie in de cylinder. Klepsteel zittingen zitten Na je klepzitting...

Lekkage even getekend:

Bijlage diesel.png niet gevonden



Je kunt dan dus lucht en/of verbrandingsgas lekken. Door die turbo is de druk in het uitlaatspruitstuk én inlaatspruitstuk erg hoog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 15:51 #596693

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Ik heb de carter ontluchting nog niet voorbij zien komen.
Wanneer die niet werkt ontsnapt er carterdamp uit alle kieren, gaten van de motor en as afdichtingen van de turbo, hoe goed de motor ook is.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 12 feb 2015 15:56 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 15:52 #596695

Ik begrijp precies wat je bedoeld, maar die lucht zou bij een lek moeten ontsnappen als je langzaam op de hand rond tornd, en dat is niet het geval.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 16:23 #596703

Had je het tegen mij?

Volgens mij lekt dat alléén als de Turbo inslaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 16:29 #596705

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Erik,
Sorry als ik iets stoms vraag, je maakt toch wel onderscheid tussen carteontluchting en de olievuldop op het kleppendeksel? Uit het verloop van het verhaal rees bij mij toch twijfel, vandaar mijn vraag. Op de hand tornen zal niet snel genoeg gaan om lekkages te constateren.
Vr..groet, Peter
Laatst bewerkt: 12 feb 2015 16:32 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 16:32 #596707

Daar maak ik zeker onderscheid tussen ja. Ik bedoel hier echt de olie vuldop die bovenop het kleppen deksel zit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 16:35 #596709

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Erikdejong schreef :
Daar maak ik zeker onderscheid tussen ja. Ik bedoel hier echt de olie vuldop die bovenop het kleppen deksel zit.

De ruimte onder het kleppendeksel staat in open verbinding met het carter, dus carterdruk dan ook dezelfde druk onder het kleppendeksel.

Wanneer de fout in de turbo zit zou dat een lekkage moeten zijn vanaf de drukzijde van de turbo naar de smeerolieafvoer van de turbo. Die lekkage moet dan kolossaal zijn om daar verhoging van de carterdruk van te krijgen als de carterontluchting goed zou werken.
De asseal zou dan op z,n minst volledig verdwenen moeten zijn.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 12 feb 2015 16:49 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 16:48 #596712

Dat klopt, maar dan de grote vraag:
hoe de turbo te testen?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 17:28 #596721

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Erikdejong schreef :
Dat klopt, maar dan de grote vraag:
hoe de turbo te testen?

Ik ben bang dat je hem demonteren moet en de lagering en seal moet meten en bekijken.
Verder vind ik die carterdruk vreemd hoog.
In mij praktijk ben ik het fenomeen van geblokkeerde carter ontluchting 2 maal tegen gekomen t.g.v. een fout afschot in de ontluchtingsleidingen,vandaar dat het fenomeen me bekend voorkwam.
In jou geval zijn die leidingen er niet en zit ik nog steeds aan geblokte carterontluchting te denken. Slang naar zuigleiding van turboinlaat?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 12 feb 2015 17:29 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 17:31 #596722

De ontluchting is volledig vrij, maar ook daaruit mag niet zoveel lucht komen als het geval is met de olievuldop.
De turbo eraf halen is het probleem niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 17:44 #596726

  • jeroen26
  • jeroen26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Ik had zelf ook een probleem met een turbo en heb de volgende tip gekregen van een monteur die auto''s tuned ook met andere turbo en dat soort dingen.

controleer de lagerspeling van de turbo door de uiteinde van de as heen en weer te bewegen.
raakt het compressor of turbinewiel de zijkant dan is de turbo versleten.uiteraard niet te hard doen want de as zal altijd wat buigen.
een turbo bezit ook geen seals zoals we die kennen van krukasafdichtingen ed.
de nauwe passing van de turboas en lagers in combinatie met olie en luchtdruk van de turbo zorgen voor de afdichting.
krijgt deze as te veel speling dan zal het olieverbruik toenemen{zoals ik zelf al meerdere keren heb meegemaakt}.
een turbo reviseren is een zeer nauwkeurig werkje wat niet iedereen kan doen.
ik heb al van andere forums geleerd dat een turbo reviseren slechter lees duurder is.
omdat een nieuwe turbo langer meegaat dan een gereviseerde.


met vriendelijke groet
jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 17:52 #596728

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Een te hoge carter druk of een verstopte carter ontluchting zal zorgen voor olielekkage in de Turbo.

Tijdens langdurig draaien, als de smeerolie richting 100 graden of meer gaat verdampt het water en de brandstof wat zich heeft opgehoopt tijdens (langere) stilstand

hierdoor daalt het oliepeil en wordt de olie dikker en is de kans op sludge vorming groot.

Deze sludge slaat vaak neer in de carter ontluchting maar ik zou zeker de olie aan en afvoer van de turbo reinigen.

Ik neem aan dat er een vol synthetische motorolie in dit blok zit?
Laatst bewerkt: 12 feb 2015 17:52 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 19:20 #596744

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Mephisto schreef :
Een te hoge carter druk of een verstopte carter ontluchting zal zorgen voor olielekkage in de Turbo.

Tijdens langdurig draaien, als de smeerolie richting 100 graden of meer gaat verdampt het water en de brandstof wat zich heeft opgehoopt tijdens (langere) stilstand

hierdoor daalt het oliepeil en wordt de olie dikker en is de kans op sludge vorming groot.

Deze sludge slaat vaak neer in de carter ontluchting maar ik zou zeker de olie aan en afvoer van de turbo reinigen.
????????
Hoezo zorgt een verstopte ontluchting voor olieverbruik van de Turbo? Snap het verband niet.

Als het goed is komt er nooit zoveel water en brandstof in de olie dat dit een meetbaar verschil vormt. Is dit wel het geval dan is er iets ernstig mis.

Olie wordt daardoor ook niet dikker. Krijgt hooguit de "af fabriek" dikte terug.

Probleem is niet de olielekkage van de turbo, maar een blazende carterontluchting/olievuldop.

Het lijkt mij niet een probleem dat je in de turbo moet zoeken. Door de aanwezigheid van de turbo zijn de drukken in het hele blok wel wat hoger. Zoals eerder opgemerkt kunnen lekkende klepstelen (als de kleppen open staan) ook inlaatlucht lucht richting carter laten verdwijnen. Inderdaad juist wanneer de turbo goed op toeren is.

Asje van een turbo moet altijd voelbare speling hebben. Bij de temperaturen waarbij zo'n ding werkt moet hij uit kunnen zetten. Een asje dat koud geen speling heeft loopt muurvast als hij warm wordt.

Maar Erik, weet je ook hoe hoog die carterdruk is? Een grote vulopening waar wat lucht en oliespetters uitkomen lijkt vaak erger dan het is. De dieselmonteurs hier op het forum weten vast hoe je eenvoudig kunt meten hoe hoog de carterdruk is. Ook weten zij vast beter dan ik wat de maximale niet alarmerende waarden zijn. Mijn ervaring met motoren van grondverzetmachines is dat er best veel lucht/damp uit de ontluchting kan komen zonder dat er een probleem is dat het loshalen van een motor rechtvaardigt
.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 19:26 #596745

Hier komt meer lucht uit als uit de kachel blower van een auto. Maar ik wil zeker proberen uit te vinden hoeveel druk er in het carter staat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 20:14 #596755

  • metar
  • metar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 228
Zit er geen overdrukklep (wastegate) op de turbo die vast zit?
Daardoor zou er te hoge turbodruk kunnen ontstaan.
Je kunt de wind niet veranderen maar wel de stand van de zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 20:20 #596757

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
het beurt vaker dat deze klep vast zit, dit komt bijna altijd doordat de motor niet goed word belast en de turbo maar een beetje er hangt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 20:45 #596765

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Erik,
Een gemakkelijke aansluiting zou je tijdelijk met een rubber stop met doorgeboord pijpje in de aansluiting voor de vuldop in het kleppendeksel kunnen maken. Met slang naar een reservoirtje met water waaraan de eigenlijke meetslang van een paar meter om teruglopen van het water te voorkomen.
Beetje improviseren. Naar mijn idee moet die verhoogde carterdruk toch ergens vandaan komen.

Nog een idee. Het straalbuis gedeelte van de blower zit toch niet (gedeeltelijk) verstopt met roet- of koolaangroei. Zelfs het schoepenwiel kan vervuilen. Kleinere doortocht, hogere druk. Vooral door langzaam draaien vervuilt zo'n ding. Je schrijft wel dat ze beide blowers gereviseerd hebben, maar daar kun je ook vraagtekens bij zetten uiteraard.

Vroeger op de koopvaardij ook zo'n geval gezien: Lekker economisch varen, blower stik vervuild, schade na uit balans raken 2 maal zo groot als de besparing aan brandstof.


Sorry, Metar en Fer waren me voor. Van die overdrukklep wist ik niet, maar misschien bij kleinere blowers.
Laatst bewerkt: 12 feb 2015 20:48 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 12 feb 2015 21:54 #596778

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Erikdejong schreef :
Hier komt meer lucht uit als uit de kachel blower van een auto. Maar ik wil zeker proberen uit te vinden hoeveel druk er in het carter staat.

Als ik dit zo lees ga ik haast vermoeden ,dat de monteur waar je niet zo'n hoge pet van op hebt, de carter ontluchting op de turbine luchtuitlaat aangesloten heeft i.p.v. op de zuigzijde van de turbo.
Verder zou ik het niet weten.
Vervuilde blowers leiden niet tot carter overdruk.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 13 feb 2015 08:16 #596827

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Hallo Erik,

1: Heb je alle toegangen tot het carter in kaart, en weet je zeker dat die vrij zijn, en goed aangesloten?
2: Je zegt: de luchtstroom lijkt op een blower in de auto. Dat is heel erg veel. Ook als klepgeleiders lekken, en zelfs zonder zuigerveren lekken die nooit zoveel. Uitgesloten. Moet dus iets anders zijn. Ik neem aan dat je dit niet bij volgas geconstateerd hebt?
3: Wastegate: nakijken, werkt die? Wordt die ook bediend? Solenoid/membraan/iets anders? Kun je dit zie/meten?
4: Kan er een lek in het (watergekoelde) uitlaatspruitstuk zitten wat op de een of andere manier lekt naar het carter?
5: Hoe ziet t uitlaatgas er uit? En zit er olie in de uitlaatgassen? Als de olie er via de turbolagers uitgeperst wordt, gaat die of door de motor, en rookt de motor als een stoomboot, anders gaattie onverbrandt de uitlaat uit, en zie je dat op t water.
6: Compressie is ok, dus klepzittingen en zuigerveren zijn niet al te slecht.

Alles bij elkaar zijn turbo's mechanisch gezien extreem lastige dingen. Ik sta er al van te kijken dat ze überhaupt werken. Moet je je voorstellen: een asje van nog geen 10 cm lang. Aan de ene kant roodgloeiend, aan de andere kant hangen de ijspegels eraan. En dan ook nog 100.000omw/min draaien. Daar zijn nauwelijks lagers en afdichtingen bij te verzinnen! Maar goed. Dat is de vraag niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

manier om turbo te (laten) testen 13 feb 2015 08:57 #596836

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
douwe schreef :
Erikdejong schreef :
Hier komt meer lucht uit als uit de kachel blower van een auto. Maar ik wil zeker proberen uit te vinden hoeveel druk er in het carter staat.

Als ik dit zo lees ga ik haast vermoeden ,dat de monteur waar je niet zo'n hoge pet van op hebt, de carter ontluchting op de turbine luchtuitlaat aangesloten heeft i.p.v. op de zuigzijde van de turbo.
Verder zou ik het niet weten.
Vervuilde blowers leiden niet tot carter overdruk.

verkeerd aansluiten is eigenlijk niet mogelijk maar tja je komt wel meer gekken dingen tegen :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl