Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Timray, Marine power of Beta Marine?

Timray, Marine power of Beta Marine? 01 feb 2015 18:00 #592965

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Ik heb op forum gezocht op bovenstaande merken, maar geen recent topic kunnen vinden dus:
Ben al geruime tijd aan het orienteren voor vervanging van mijn 27 jaar oude Vetus M2.05 10 PK 3600 RPM. De 10 pk houdt niet over, haal op vlak water net over 5 Kts maar bij enige golven en/of tegenwind blijft er niets over. Ook lekt de Vetus langs alle seals en pakkingen olie, gevolg van gebruik van synthetische olie. Lekkage zou nog relatief eenvoudig zijn te verhelpen maar het blijft een oude motor met te weinig vermogen voor mijn boot (7,3m waterlijn, 3500kg) en wat is het volgende. Gezien mijn beperkte budget wordt de keuze een Beta 14, Timray TMD20di of Drinkwaard MPD3.20. Vooral de laatste verraste mij vanwege het feit dat deze identiek is aan de Timray. Hiermee wordt mijn grootste zorg, verkrijgbaarheid van onderdelen, weggenomen bij bijv. faillisement. Dit temeer daar internationaal ook gelijke motoren worden aangeboden.

Wie heeft ervaring met bovenstaande motoren, anders dan dat het nooit goed kan zijn vanwege Chinese afkomst?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 01 feb 2015 19:42 #593009

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1302
jessejohn heeft een Timray begreep ik net uit een ander topic. Misschien kun je hem even benaderen. Zelf geen ervaring met deze motoren. 10PK lijkt mij trouwens ruim voldoende.

Zo veel mogelijk zekerheid dat je over een paar jaar nog onderdelen kan krijgen zou ik zwaar laten wegen.
Laatst bewerkt: 01 feb 2015 19:43 door Guia IV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 01 feb 2015 19:46 #593013

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
in mijn herinnering draait de beta linksom en zou de volvo 2000 serie kunnen vervangen, de andere draaien dacht ik rechtsom. je zult toch de hele aandrijving moeten vervangen incl schroef, maar de plaats van je motorbediening kan wel uitmaken als de boot bij achteruitslaan links of recht trekt. Legt wel makkelijker aan met de bediening onder handbereik. Over de kwaliteit weet ik verder niets. Tja, chinees....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 01 feb 2015 20:32 #593041

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Guia IV schreef :
jessejohn heeft een Timray begreep ik net uit een ander topic. Misschien kun je hem even benaderen. Zelf geen ervaring met deze motoren. 10PK lijkt mij trouwens ruim voldoende.

Zo veel mogelijk zekerheid dat je over een paar jaar nog onderdelen kan krijgen zou ik zwaar laten wegen.
advies op diverse sites spreekt van 5pk per ton, ik zou dan op 17.5pk uitkomen. Dit klopt redelijk met mijn ervaring van te weinig vermogen, vooral onder zwaardere condities. Onderdelen weegt inderdaad zwaar, maar verwacht maximaal nog 15 jaar te zeilen dus twee leveranciers van gelijke motor geeft mij voldoende vertrouwen.

Jij ook veel succes bij de keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 01 feb 2015 20:34 #593042

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
HPV schreef :
in mijn herinnering draait de beta linksom en zou de volvo 2000 serie kunnen vervangen, de andere draaien dacht ik rechtsom. je zult toch de hele aandrijving moeten vervangen incl schroef, maar de plaats van je motorbediening kan wel uitmaken als de boot bij achteruitslaan links of recht trekt. Legt wel makkelijker aan met de bediening onder handbereik. Over de kwaliteit weet ik verder niets. Tja, chinees....
Beta draait ook rechtsom, andere schroef zal zo goed als zeker toch nodig zijn. Kwaliteit hoop ik iets meer van te horen op forum, temeer daar de Timrays al meerdere jaren worden geleverd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 01 feb 2015 21:01 #593056

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Dat advies van 5 pk per ton gaat voor zware boten. Die zijn dan ook niet van polyester. Je kunt voor lichte boten gerust 3 of max 4 pk aanhouden. Belangrijk in alle gevallen is de schroefkeus.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 01 feb 2015 21:11 #593062

Beta Marine is de marine versie van Kubota. Japans, niet Chinees, das een groot verschil....

Iig die van mij heb ik geen enkele klacht over, over lange termijn betrouwbaarheid kan ik weinig zeggen. 250 uur gelopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 01 feb 2015 21:20 #593064

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Proost schreef :
Dat advies van 5 pk per ton gaat voor zware boten. Die zijn dan ook niet van polyester. Je kunt voor lichte boten gerust 3 of max 4 pk aanhouden. Belangrijk in alle gevallen is de schroefkeus.
Dan blijft 3,5 x 3 al meer dan 10 pk komt nog belading bij dus 4 ton is ondergrens ofwel exact de 14 pk van Beta. Blijf ik krap vinden vandaar de optie voor 20pk. Andere schroef ontkom ik niet aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 02 feb 2015 08:57 #593153

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Met alle respect, maar hier moet iets anders aan de hand zijn.

Ik heb een 9.2m boot van 4,5ton. De motor is 23pk. Die trekt een dikke kuil in het water achter de boot. En dik 7 knopen, ruim boven de rompsnelheid.

Ik zou serieus eens kijken of er echt wel de juiste prop op zit. Of dat je misschien een halve Intratuin meesleept onder water.

Of van deze motor de compressie wel in orde is, of dat er andere vermogensbeperkende zaken aan de hand zijn. Uitlaat verstopt, inlaat verstopt, luchttoevoer naar de motorruimte, verstuivers niet goed, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 02 feb 2015 09:43 #593170

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
okee, Beta draait dus ook rechtsom. Er zijn er blijkmaar dan maar weinig (if any) die linksom draaien en dat maakt t vervangen van een volvo 2000 serie weer lastiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 02 feb 2015 09:47 #593173

Kwestie van kleptiming wat bijstellen.... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 02 feb 2015 10:42 #593181

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Hier 14 pk (Yanmar 2GM20) in een 3,5ton boot van 9,4m (Dehler Duetta 94). RUIM voldoende. Deze boot werd af werf ook met 9pk geleverd. Dit werd door velen als onvoldoende aangemerkt.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 02 feb 2015 10:43 #593182

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 832
rapide schreef :
Gezien mijn beperkte budget wordt de keuze een Beta 14, Timray TMD20di of Drinkwaard MPD3.20. Vooral de laatste verraste mij vanwege het feit dat deze identiek is aan de Timray. Hiermee wordt mijn grootste zorg, verkrijgbaarheid van onderdelen, weggenomen bij bijv. faillisement. Dit temeer daar internationaal ook gelijke motoren worden aangeboden.
Wie heeft ervaring met bovenstaande motoren, anders dan dat het nooit goed kan zijn vanwege Chinese afkomst?

Ik heb nog geen echte ervaring, maar wel een Timray TMD14di aangeschaft. De importeur zit bij mij "om de hoek".
Dezelfde motor wordt in verschillende Europese landen onder verschillende namen verkocht. In Nederland dus ook door Drinkwaard. In China (in zeer grote aantallen) geproduceerd, op Kubota leest geschoeid. Lijkt verrassend veel op de Nanni N 2.14. Dus die onderdelen zal voorlopig wel lukken. Gezien deze gegevens en de prijs durfde ik de stap wel te zetten. Verder weinig slechte ervaringen bekend in de afgelopen zeven jaar.
Laatst bewerkt: 02 feb 2015 10:43 door Brinta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 02 feb 2015 17:18 #593311

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Joop66 schreef :
Met alle respect, maar hier moet iets anders aan de hand zijn.

Ik heb een 9.2m boot van 4,5ton. De motor is 23pk. Die trekt een dikke kuil in het water achter de boot. En dik 7 knopen, ruim boven de rompsnelheid.

Ik zou serieus eens kijken of er echt wel de juiste prop op zit. Of dat je misschien een halve Intratuin meesleept onder water.

Of van deze motor de compressie wel in orde is, of dat er andere vermogensbeperkende zaken aan de hand zijn. Uitlaat verstopt, inlaat verstopt, luchttoevoer naar de motorruimte, verstuivers niet goed, etc.
Mijn boot is 8,7m (7,4 waterlijn) 3,5ton leeg en meer dan de helft minder vermogen. Vetus is bejaard en zal zijn 10 pk vast niet meer halen. Ook weet ik dat de schroef aan de grote kant is (of teveel spoed) daar de 3600 rpm niet gehaald wordt; 3500 met rook. Ik hoef geen kuil te trekken maar wat pk's over is nooit verkeerd. Ik denk zelf aan 14pk genoeg te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 02 feb 2015 17:31 #593315

Ik zou zonder er over na te hoeven denken voor de Beta kiezen, puur op kwaliteit en duurzaamheid. Beta gaat in de komende paar jaar een zeer groot markt aandeel overnemen van Yanmar en Volvo Penta, puur omdat ze klantgericht werken in plaats van omzetgericht. Deze motoren zijn sterk door hun eenvoudigheid.

3.5pk per ton is ruim voldoende, 4 pk per ton is veel. De huidige maatstaven lijken aan te geven dat men niet heel veel vermogen wilt, maar geweldig veel vermogen, en dan kom je inderdaad richting de 5 pk per ton.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 02 feb 2015 17:35 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 02 feb 2015 17:32 #593318

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Volgens mij is een Yanmar2GM20 16 Pk en over een uur gemeten 18 PK.

2.Engine Specifications

Type Vertical water-cooled 4-cycle diesel engine
Engine Model 2GM20
Number of cylinders 2


11.8kW(16PS)/3400min-
13.2kW(18PS)/3400min-
Laatst bewerkt: 02 feb 2015 17:32 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 03 feb 2015 19:26 #593715

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
rapide schreef :
Vooral de laatste verraste mij vanwege het feit dat deze identiek is aan de Timray. Hiermee wordt mijn grootste zorg, verkrijgbaarheid van onderdelen, weggenomen bij bijv. faillisement. Dit temeer daar internationaal ook gelijke motoren worden aangeboden.

Wie heeft ervaring met bovenstaande motoren, anders dan dat het nooit goed kan zijn vanwege Chinese afkomst?

Wat ik vernomen heb is dat Drinkwaard en Timray samenwerken.
Aangezien Drinkwaard al een jaar of 50 meegaat zou ik mij geen zorgen gaan maken over de onderdelen voorziening. De Timray en drinkwaard motor die jij beschreef zijn namelijk dezelfde motoren.

En door eigen ervaring moet ik zeggen aangezien ik een TMD58di hier heb staan klaar voor inbouw dat veel onderdelen zoals filters, impellers ed. gewoon uitwisselbaar zijn met de bekende merken.
Echter zijn de prijzen voor onderdelen ook erg aantrekkelijk van Timray een verstuivertje kost een paar tientjes wat je bij andere merken dan ook niet ziet.

De motor die ik heb staan is starten lopen en gewoon degelijk gebouwd. Indien interesse kun je altijd eens langskomen om heb te bezichtigen.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 03 feb 2015 20:42 #593764

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
jessejohn schreef :

De motor die ik heb staan is starten lopen en gewoon degelijk gebouwd. Indien interesse kun je altijd eens langskomen om heb te bezichtigen.
Dank voor aanbod, afstand is helaas spelbreker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 04 feb 2015 11:09 #593892

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Bij een beperkt budget zou ik toch nog eens heel goed naar de echte conditie van de Vetus kijken. Dat je denkt dat olielekkage kan komen door synthetische olie zegt al, dat je helemaaal niets van motoren begrijpt.
Mijn vermoeden is, dat je met een grote beurt, kleppen stellen, wat pakkingen vervangen en de juiste viscositeit van olie weer een prima 10 pk motortje, hebt, dat met gemak je boot aankan. En dat geheel hoeft kwa kosten niet in de vier cijfers te lopen.
Heb je enig idee hoe oud de motor is (in jaren en draaiuren), hoe lang geleden er meer dan olie en filtertje aan gewisseld is,en of hij toen hij nieuw was wel voldeed voor deze boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 04 feb 2015 11:23 #593896

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Lees al even mee, en aangezien ik op termijn ook de diesel zal moeten vervangen ook naar deze merken gekeken. Van Beta Marine inmiddels een offerte ontvangen voor de 25 pk versie. Als ik deze vergelijk met een Timray van 27pk dan zit hier toch nog 1400 eur ex btw verschil in. Een groot bedrag in deze prijsklasses.

Nu heeft een Beta wel mijn voorkeur, gezien de basis e.d. Maar is een Timray dan echt zoveel minder? Het zijn motoren op basis van jaren 80 motoren, maar mijn huidige motor is van 1974 dus slechter zal het dan niet zijn toch? En hoe zinvol is het om een A merk motor in een schip te plaatsen van ruim 40 jaar oud?
De beta lijkt de gulde middenweg, maar een timray toch nog wel stuk goedkoper. Op papier zie ik niet heel veel verschillen, timray heeft zelfs een completer motor paneel.
Ga ervan uit dat blokken gewoon goed gegoten zijn, dus misschien veschil in afdichtingen? lagers? slechtere zuigers? andere materialen?
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 04 feb 2015 12:04 #593903

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Die Timray 'naar ontwerp van Kubota' ken ik niet maar die TMD 27pk wel een beetje omdat ik die ook heel even overwogen heb. Die is niet op jaren 80 ontwerp maar op het eerste oog veel ouder.

Dat ding is groot en zwaar. Echt enorm vergeleken met het japanse motortje dat er nu in mijn bootje staat met gelijk vermogen: 100mm breder en 130mm langer. En ongeveer 2x zo zwaar.
Of je dat ook een nadeel vind weet ik niet maar bij mij zou het niet eens passen.

Zelf zei Timray eerst destijds toen ik zoekende was dat het op Isuzi basis was, dat werd later 'op isuzi gebaseerde techniek' en inmiddels noemen ze het Ricardo basis. Dat vind ik al gek.

Al met al had ik liever een gebruikte van een goed merk en ben ik daar voor gegaan.
Laatst bewerkt: 04 feb 2015 12:11 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 04 feb 2015 12:09 #593904

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
ik ken mensen die ook een timray hebben met ruim 1500 draai uren erop, normaal onderhoud gepleegd en nog geen problemen hebben gehad.

De blokken zijn gewoon goed en worden in andere landen in veel zwaardere omstandigheden gebruikt dan dat timray ze gebruikt voor de marinisatie.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 04 feb 2015 12:10 #593905

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
dehler schreef :
Volgens mij is een Yanmar2GM20 16 Pk en over een uur gemeten 18 PK.

2.Engine Specifications

Type Vertical water-cooled 4-cycle diesel engine
Engine Model 2GM20
Number of cylinders 2


11.8kW(16PS)/3400min-
13.2kW(18PS)/3400min-

Ik begrijp het verschil, van 16 pk en over een uur gemeten 18 pk, niet :unsure:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 04 feb 2015 12:11 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 04 feb 2015 12:25 #593917

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
douwe schreef :
dehler schreef :
Volgens mij is een Yanmar2GM20 16 Pk en over een uur gemeten 18 PK.

2.Engine Specifications

Type Vertical water-cooled 4-cycle diesel engine
Engine Model 2GM20
Number of cylinders 2


11.8kW(16PS)/3400min-
13.2kW(18PS)/3400min-

Ik begrijp het verschil, van 16 pk en over een uur gemeten 18 pk, niet :unsure:
Volgens mij is het:
11.8kW(16PS)/3400min
13.2kW(18PS)/3600min
Yanmar geeft aan dat je eigenlijk niet langer dan een uur op het volle vermogen zou moeten varen. Feitelijk een 16pk motortje met wat reserve dus :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Timray, Marine power of Beta Marine? 04 feb 2015 14:43 #593968

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2889
Philip schreef :
Volgens mij is het:
11.8kW(16PS)/3400min
13.2kW(18PS)/3600min
Yanmar geeft aan dat je eigenlijk niet langer dan een uur op het volle vermogen zou moeten varen. Feitelijk een 16pk motortje met wat reserve dus :)

Er is bij die specificaties wat weggevallen, het moet 3400min-1 zijn, dus 3400rpm.

Dat maakt dus:
Continuous rating output at crankshaft: 16pk bij 3400rpm
Maximum output at crankshaft: 18pk bij 3600rpm

Wat precies de definitie van 'continuous rating output' en 'maximum output' is weet ik niet.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 04 feb 2015 14:49 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl