Hi,
Even een vraag over mijn motorophanging. Dit is allemaal nog nieuw voor mij dus hopelijk niet al te stomme vraag
Ik was mijn motorruimte aan het schoonmaken en zag het volgende: de motor staat op rubberen steunen (eigenlijk zoals ik dat bij auto's ook vaak zag), die steunen staan weer op stalen beugels, die weer bevestigd zijn aan een blok dat op de vloer van de boot staat.
Tussen beugel en blok zitten dunne stalen plaatjes. Shim's.
een van de shims was er aan het uitlopen, en tot mijn verbazing kom ik hem er zo uittrekken. Ik heb hem teruggestoken en met een hamer erin getikt en wilde toen de bout aandraaien waarmee de beugel in het blok zet, maar die bleek lam.
Deze 'bout' bleet een dikke houtfret die in een driehoekige houten blok zat maar het gat is dus wat te groot geworden.
Goed, mijn vragen:
A) Is het normaal dat de motor op een houten blok staat?

Hoe kan ik de fret het beste weer vast zetten? Ik dacht aan wat epoxyhars in het gat laten lopen maar ik wil ook het blok niet spijten natuurlijk. Dikkere fret kan natuurlijk ook.
C) moet ik daarna de motor (laten) uitlijnen? Ik neem aan dat het uitlijnen met de shim's gedaan wordt?
Ik heb nooit problemen gemerkt met de motor dat hij niet in een lijn zou staan of zo, maar ik weet niet hoe nauwkeurig dit komt.
Ik zou naief gezien zeggen: alle spacers terug, fret goed vastzetten en kijken of alles er optisch recht uitziet en of de motor niet te veel wankelt en de schoefas niet teveel uitslaat en dan zal het wel goed zijn.
Maar is dat zo?
En wat is 'niet te veel'
tips welkom
Bedankt
Bas