Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: VP2002 sealring vervangen pouliezijde

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 19 jan 2015 14:54 #588533

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
hoi
VP2002 lijkt wat olie te zweten uit de sealring die achter de V snaar poulie zit tbv aandrijving dynamo.
Het lijkt erop dat als de poulie eraf is je vrij makkelijk het deksel van de oliepomp kunt verwijderen en de sealring vervangen. Zie ik dat fout? zie exploded view onderdeel 8

hmmm pdf bijlage komt niet mee, vreemd??? Edit: Inmiddels door Hen3 opgelost. Dank!
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 19 jan 2015 15:25 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 19 jan 2015 18:36 #588608

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Inderdaad, je kan die plaat losmaken om makkelijker de OLIEKEERRING eruit te halen. Wel opletten dat je oliepomp blijft zitten. Ik zou gewoon een tournavis gebruiken om die bourrage eruit te wippen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 19 jan 2015 18:58 #588619

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
dank voor je reactie, en WOW, twee onbekende woorden in 1 reactie...Tournavis? bourrage?
Komt die oliepomp zo makkelijk los en wat is het probleem met terugplaatsen ...stel dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 19 jan 2015 19:04 #588620

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Ik dacht, als die hollanders zo graag fout Engels gebruiken, kan ik dat ook makkelijk in het Frans :evil: een tournavis is een schroevendraaier en een bourrage een oliekeerring. In principe kan het geen kwaad als die pomp eraf valt maar voorkomen is natuurlijk altijd beter, het is daarom dat ik suggereerde om met een schroevendraaier de keerring eruit te wippen met de plaat nog op de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 19 jan 2015 19:16 #588627

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
AAAAHHH dat maakt een hoop duidelijk. Maar zit die oliekeerringbouragegevalapparaat dan zo dat je m van buitenaf gewoon eruit kunt wippen als de poulie eraf is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 19 jan 2015 20:10 #588644

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Yep, je steekt voorzichtig een schroevendraaier tussen keerring en de behuizing. Maakt niet uit dat de keerring beschadigt want die ga je toch vervangen. Dan beweeg je het handvat van de schroevendraaier naar buiten en dan komt de keerring er normaal uit. Neem je schroevendraaier zo klein mogelijk maar ook weer niet zo klein dat je hem zou breken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 19 jan 2015 20:21 #588650

Vipe6 schreef :
Ik dacht, als die hollanders zo graag fout Engels gebruiken, kan ik dat ook makkelijk in het Frans :evil: een tournavis is een schroevendraaier en een bourrage een oliekeerring.


Is het om die reden dat in Ostende de "North Sea Yachtclub" in´t Engels is?
De kool en de geit gespaard?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 19 jan 2015 20:37 #588661

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Ach, sealring zou sealing ring moeten zijn volgens de onderdelen lijst maar ik denk dat iederen wel begrijpt waar t over ging. Niettemin toch weer wat Franse termen opgedaan en das nie nix.
dacht dat die ring wat meer voeten in de aarde had maar het lijkt mee te vallen...thanx voor de reacties
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 19 jan 2015 20:49 #588665

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Saeftinghe schreef :
Vipe6 schreef :
Ik dacht, als die hollanders zo graag fout Engels gebruiken, kan ik dat ook makkelijk in het Frans :evil: een tournavis is een schroevendraaier en een bourrage een oliekeerring.


Is het om die reden dat in Ostende de "North Sea Yachtclub" in´t Engels is?
De kool en de geit gespaard?

Tja, dat zijn dan ook West-Vlamingen, die van Oostende spreken dan nog liefst Frans ook. Alleen een fles alcoholische drank heet daar een botteltje. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 19 jan 2015 20:56 #588666

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Jaja, en ze rijden allemaal in een occasie wagen :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 20 jan 2015 11:15 #588796

Heb je een werkplaatshandboek?
Daar staat vast ook wel het e.e.a. in.
Anders: www.motoren.ath.cx/Download.ph...enta_2002_worksh.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 20 jan 2015 12:18 #588826

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Saeftinghe schreef :
Vipe6 schreef :
Ik dacht, als die hollanders zo graag fout Engels gebruiken, kan ik dat ook makkelijk in het Frans :evil: een tournavis is een schroevendraaier en een bourrage een oliekeerring.


Is het om die reden dat in Ostende de "North Sea Yachtclub" in´t Engels is?
De kool en de geit gespaard?

Net zoals de R.Y.C.B. ??
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 20 jan 2015 12:40 #588836

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Als we toch bezig zijn vraag ik me ook af vanwaar die Belgische aanname dat ik een Hollander ben??? :dry:
Ik woon niet in België en schrijf -min of meer vloeiend- Nederlands maar dat staat niet garant voor het ingezetene zijn van de provincie Noord- of Zuid Holland.
Grootste kans op niet-Hollander zijn dus.... :P

@ yellowboat: AH, natuurlijk, zal ik kijken of dat daar duidelijk in omschreven is. Stom, had ik ook kunnen bedenken natuurlijk. :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 20 jan 2015 18:38 #588956

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Dat is omdat jullie boven de Moerdijk elke Nederlandstalige Belg met Vlaming aanduiden hé ;-) (trouwens veel Nederlandstalige Belgen maken dezelfde fout) Als Antwerpenaar ben ik natuurlijk geen Vlaming maar een Brabander.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 20 jan 2015 19:54 #588987

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Naja, moeilijk hoor...weet je wat, dit is de enige en laatste keer dat ik blij ben dat we allemaal uit Europa komen. Stuk makkelijker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 20 jan 2015 20:49 #589010

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Het kan nog makkelijker, we zijn eigenlijk allemaal aardlingen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 21 jan 2015 08:46 #589072

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
werkplaats handboek is net niet helemaal duidelijk over de sealing ring / oliekeerring :silly: achter de poulie maar ik heb goede hoop dat ik het kan zien met een endoscoopje achter de poulie.
Neem toch aan dat een keerring ergens door geborgd zou moeten worden, maar dat zal dan denkelijk pas duidelijk worden als de poulie is getrokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 21 jan 2015 09:20 #589081

HPV schreef :
werkplaats handboek is net niet helemaal duidelijk over de sealing ring / oliekeerring :silly: achter de poulie maar ik heb goede hoop dat ik het kan zien met een endoscoopje achter de poulie.
Neem toch aan dat een keerring ergens door geborgd zou moeten worden, maar dat zal dan denkelijk pas duidelijk worden als de poulie is getrokken.
`

Echt duidelijk niet maar dat komt misschien omdat die sealring niet tegen het blok afdicht maar de afdichting is van het deksel van de oliepomp die vooraan op de krukas is gemonteerd.
Zie plaatje , nr. 8
Daar zit dus verder kennelijk geen borging op .
Je kunt ook dat dekseltje loshalen dan is het demonteren en monteren van de sealring makkelijker.
Wel dekseltje weer goed afdichten met een nieuwe O-ring (nr 9 , licht invetten met siliconenvet)

Ad
Laatst bewerkt: 21 jan 2015 09:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 21 jan 2015 09:23 #589083

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
okee, dank. Maar: Als het de zuigzijde van de pomp is kan ie dan wel daardoor lekken in bedrijf???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 21 jan 2015 09:42 #589090

HPV schreef :
okee, dank. Maar: Als het de zuigzijde van de pomp is kan ie dan wel daardoor lekken in bedrijf???

Je hebt gelijk.
Ik was even vergeten dat het op een tandwielpomp gaat.Heb het er al uit gehaald.
Weliswaar levert die pomp wel behoorlijk veel druk (uiteraard) maar de passing van het binnenste tandwiel tegen het deksel is maar heel klein(0,025-0,065 mm volgens manual) en dicht dus vrij goed af tegen het deksel.
Gelukkig maar anders zou de olie er uit spuiten.
Ad
Laatst bewerkt: 21 jan 2015 09:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 21 jan 2015 10:44 #589107

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
top. Ik ga eerst proberen definitief vast te stellen waar de olie vandaan komt die na gebruik onder de motor ligt. Dank voor je meedenken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 21 jan 2015 11:03 #589115

HPV schreef :
top. Ik ga eerst proberen definitief vast te stellen waar de olie vandaan komt die na gebruik onder de motor ligt. Dank voor je meedenken

Hat kan dus inderdaad ook de O-ring van het deksel zijn.
Maar je moet sowieso én O-ring én seal altijd beide vervangen.
kan ook nog wel wat anders zijn bijv. het oliedruk druk klepje ( 12 t/m 18).

Maak eerst eens de hele zaak rond de poulie schoon met motorreiniger ( en spoel goed na met water) en laat dan de motor even lopen .
Waarschijnlijk kun je dan al beter zien waar de lekkage zit.
Ad
Laatst bewerkt: 21 jan 2015 11:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 21 jan 2015 12:00 #589128

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
als de o ring niet lekt en de deksel hoeft er niet af mag ie van mij blijven zitten, maar als de poulie er toch af moet is dat misschien weer niet handig en kan t voor die paar centen beter meteen goed.
Was even bang dat er allerlei ongein op me af zou komen als die deksel eraf moet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 24 jan 2015 15:07 #590032

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Je kunt misschien eerst even kijken of het smeeroliefilter goed aangedraaid zit.
Tussen het filter en het motorblok wil het ook wel eens lekken, het druipt dan naar beneden langs de smeeroliepomp.
Is dit het geval dan is het een kwestie van smeeroliefilter vernieuwen en stijf met je hand vast draaien.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 24 jan 2015 15:09 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP2002 sealring vervangen pouliezijde 24 jan 2015 15:34 #590038

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
douwe schreef :
Je kunt misschien eerst even kijken of het smeeroliefilter goed aangedraaid zit.
Tussen het filter en het motorblok wil het ook wel eens lekken, het druipt dan naar beneden langs de smeeroliepomp.
Is dit het geval dan is het een kwestie van smeeroliefilter vernieuwen en stijf met je hand vast draaien.
En vooral niet vergeten de rubberen dichting van de filter smeren met een beetje motorolie, zo dicht hij beter af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl