Mijn keerkoppeling moet (t.b.v. revisie of vervanging) uitgebouwd worden. Daartoe moeten de motor en de keerkoppeling eerst in horizontale richting enkele centimeters van elkaar verwijderd worden.
(Dit omdat de keerkoppeling van binnen uit bevestigd is aan de afdekkap aan de uitgaande zijde van de motor. Alleen verwijderen van de bouten waarmee de afdekkap aan de motor is bevestigd en vervolgens de keerkoppeling met afdekkap naar boven bewegen lukt niet omdat de -uitstekend- as van de motor dan in de weg zit).
Het lijkt mij gemakkelijker de keerkoppeling naar achter te bewegen dan de motor naar voren te bewegen. Echter dan mag de schroefas deze beweging niet hinderen.
De verbinding tussen de keerkoppeling en de schroefas (naar ik vermoed een flexibele koppeling) is gemakkelijk te lossen. Echter -omdat ik niet weet hoe het schroefaslager is opgebouwd- durf ik zodra ik zover ben niet de schroefas naar achter te drukken.
Kan de schroefas naar achter gedrukt worden?
Zo ja, hoe zwaar behoort dat te gaan?
Aanvullende gegevens:
- Motor Sole Mini 23
- Keerkoppeling Ronim IV
- Lengte schroefas circa 1 m\
- Lengte schroefaskoker circa 25 cm
- Schroefas is oliegesmeerd
- Er is de laatste 4 jaar niet aan het schroefaslager gewerkt en vermoedelijk ook niet de 6 jaar daarvoor
- Het schroefaslager verbruikt enige olie: Een hele ruw gissing is enkele honderden ml per tien draaiuren
Foto 1: Keerkoppeling met daarachter de afdekkap en daarvoor de verbinding met de schroefas
Bijlage Keerkoppelingvanafbovenachter.jpg niet gevonden
Foto 2: Schroefaskoker vanaf buiten
Bijlage Schroefaskokervanafbuiten.jpg niet gevonden