Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: dieseltank bijplaatsen

dieseltank bijplaatsen 11 jan 2015 18:18 #586364

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 891
om de autonomie op reis wat verhogen zou ik graag een extra dieseltank bijplaatsen. Ik heb plaats voor een extra tankje van 50 liter in de achterbak. Nu stel ik me de vraag hoe ik dit het beste doe en dan voornamelijk het vullen en het afvoeren naar de motor


vullen van de tank: 2 opties
optie 1 : ik gebruik dezelfde vulopening van de oorspronkelijke tank, maak daar een bijpas met kraan die ik open of dicht kan zetten om tank 1 of tank 2 te vullen
optie 2: extra vulopening

afvoeren brandstof naar motor
optie 1: in de bij te plaatsen tank voorzie ik een opening met een vuldarm en kraan die ik verbind met de bestaande tank. Op die tank heb ik een meter, staat deze laag dan doe ik de kraan open en de tank wordt bijgevuld. dit zou kunnen omdat de nieuwe tank hoger staat dan de bestaande
optie 2: ik voorzie een nieuwe leiding naar de motor en maak daar een splitsing op dier manier tank ik uit beide tanks. Probleem is wel dat ik dan niet meer de hoeveelheid kan aflezen bij de bestaande tank; ik lees maar 1 tank maar weet niet exact hoeveel er in de andere nog zit

Mijn voorkeur gaat naar het vullen optie 1 , met de bypass dus en het afvoeren ook naar optie 2

wat is jullie mening? voor en tegendelen, bedenkingen, ... feel free to share
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieseltank bijplaatsen 11 jan 2015 18:34 #586370

De beluchting van de bestaande tank in de nieuwe hangen, 5 cm boven de bodem?

De oude tank vult zich vanzelf uit de nieuwe, de rommel die mee komt bij het tanken blijft achter in de nieuwe.

Wanneer je dan de nieuwe makkelijk toegankelijk maakt is reinigen simpel.
En véél minder rommel in je filters.
Mogelijk 2 kannen van elk 25 liter, is ook erg prijsgunstig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieseltank bijplaatsen 11 jan 2015 18:38 #586372

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 891
tja, ik wil juist van dat kannenverhaal af. Altijd een gesukkel om te vullen, zeker op zee bij wat golfslag
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieseltank bijplaatsen 11 jan 2015 18:43 #586377

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Waarom zet je die twee tanks niet communistisch¨??? ;) met een afsluiter is de hevelleiding.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieseltank bijplaatsen 11 jan 2015 18:51 #586382

Vullen op zee?

Die beluchting in de Tank/kan doet het zonder morsen, geheel vanzelf.
Ik heb dat al vele jaren.

De viezigheid die bij pompen aan het water binnen kwamen, bleven in de kannen.
Tegenwoordig vul ik ze aan een drukke snelwegpomp en nu is ook het vuil (dat in de kan blijft!!) er niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieseltank bijplaatsen 11 jan 2015 19:17 #586391

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 891
svalk schreef :
Waarom zet je die twee tanks niet communistisch¨??? ;) met een afsluiter is de hevelleiding.

ik gebruik dus de ontuchter van de bestaande tank en verbind deze met de aanvoerleiding van de nieuwe tank.

vraag1 : hoe onlucht de oude tank dan;;; in de nieuwe tank?
vraag 2; wat als de nieuwe tank eens leeg geraakt maw als het heveleffect wegvalt omdat die leiding lucht trekt?
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieseltank bijplaatsen 12 jan 2015 10:42 #586557

Pas op met het "rommelen" met de ontluchtingsleidingen. Dat zijn nl. ook beluchtingsleidingen en als een tank niet wordt belucht dan zal de motor uitvallen of de tank (ook bij het over laten lopen naar de andere tank) zelfs plat gezogen worden.Daarom moeten beide tanks ook een niet afsluitbare ont/beluchting hebben.
En in de afloop van de tanks mag ook geen slang zitten. Dat mag alleen van rvs of koper zijn.
Alleen het laatste stukje naar de motor mag slang zijn omdat de motor immers beweegt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieseltank bijplaatsen 12 jan 2015 12:08 #586569

Yellow,

Die be- ontluchting blijft gewoon open hoor. Wie spreekt hier over een afsluiter plaatsen in de beluchting?

De brandstof die de motor uit de tank haalt wordt via de ONGEWIJZIGDE beluchting slang aangevuld met brandstof uit de nieuwe tank of kan.
Het lijkt me vanzelfsprekend dat de nieuwe tank OOK een beluchting heeft.
Niemand is zo dom dat dat uitgelegd hoeft te worden.

Bijkomend voordeel is dat er in de nieuwe tank veel minder gecirculeerd wordt, alleen het motorVERBRUIK, en niet de retourhoeveelheid wordt er uit gehaald, dus bezinkt vuil beter. En komt niet in de hoofd tank.

De hoofdtank wordt automatisch vol gehouden, overschenken op zee is dan niet meer nodig, en gebeurt zonder morsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieseltank bijplaatsen 12 jan 2015 13:04 #586586

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Nieuwe tank hoeft niet een eigen beluchting te hebben, alleen je moet een verbinding hebben tussen de beide bovenzijdes van de beide tanks. Zo hevel je niet alleen diesel maar ook de benodigde lucht. Dus je kunt deze ook b.v. op de beluchtingsleiding van je oude tank aansluiten.
Het mooiste is dat beide tanks op een gelijk nivo kunnen liggen en sluit je een leiding of slang op 2 a 3 cm van de bodem van je nieuwe tank aan op de bovenzijde van je oude tank. Als je nieuwe tank niet op gelijk nivo kan liggen maar (deels) eronder dan zou ik de hevelleiding op of bij de onderzijde van je oude tank aansluiten. Hou hierbij in de gaten dat er in de ontluchtingsleiding van je nieuwe tank continu vloeistof kan staan en kan geen kwaad als je het maar meeneemt in je ontwerp. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieseltank bijplaatsen 12 jan 2015 15:20 #586642

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
optie 2: ik voorzie een nieuwe leiding naar de motor en maak daar een splitsing op dier manier tank ik uit beide tanks.
Vergeet dan niet ook een t-stuk in de retour leiding, anders is je 2e tankje in nowtime leeg en de "hoofd" tank weer vol :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieseltank bijplaatsen 12 jan 2015 15:28 #586648

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 891
Ik probeer het te visualiseren

de nieuwe tank staat ongeveer 50cm hoger dan de oude. Ik verbind de ontluchting van de oude tank met de aanvoerleiding van de nieuwe. (Die heeft zo'n speciale mof met grote vulmond, een aanvoerleiding, een retour/ontluchting en een meetstok) Op de nieuwe tank voorzie ik een nieuwe ontluchting. Zo kunnen beide tanken elkaar ontluchten of toch de oude lage via de nieuwe en de nieuwe via de ontluchting in de kuip.
Wat me niet geheel duidelijk is , is hoe de brandstof van de nieuwe hoge tank in de oude lage tank geraakt. Ik ken het principe van de hevel/communicerende vaten maar moet die eerst niet 'opgestart' worden; Zuigen over het hoogste punt. Dat loopt die over en dus leeg tot er lucht in de leiding loopt. Voorzie ik daar dan een krantje om leeglopen te verkomen? Anders kan ik bij elke tankbeurt weer' opstarten'
Is het dan niet eenvoudiger om van onderen af te tappen ( iets boven de bodem) en de vulleiding te voorzien van een kraan? Zo kan ik zelf beslissen wanneer en hoeveel brandstof ik wil overdragen van de hoge tank naar de andere...
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieseltank bijplaatsen 12 jan 2015 16:28 #586672

De ´oude´ tank is, zeg, halfvol.
Je hangt de beluchting onder het vloeistof niveau van de nieuwe.
De motor neemt brandstof, druk in de tank daalt met enkele millibaren, de buitenlucht drukt op de vloeistof in de hogere tank en zo dus vloeistof in de oude tank.
Door ietsje temperatuur verschil zal er telkens een beetje lucht uit de oude tank weggedrukt worden.
Na verloop van tijd verdwijnt de lucht uit de oude tank.
Wanneer de nieuwe tank (bijna, die 5 cm boven de bodem) leeg is ben je terug waar je was vóór de nieuwe tank er was zie je de inhoud van de oude tank minderen op je metertje en is het tijd om de nieuwe tank te vullen.

Is de nieuwe tank een kan, dan tank je die gelijk met de auto vol bij een drukke snelwegpomp en heb je schone brandstof.

Wil je de tanks apart gebruiken dan haal je simpel de beluchting uit de nieuwe tank. Is dat een kan, dan moet je twee doppen hebben. Één pas je aan door er twee slangetjes door te voeren, die beluchting en een nieuwe beluchting voor de kan.

Wat kost een kan? en een half uurtje knutselen?

Een plaatje hoe het bij mij zit, zo lang als ik me kan herinneren.

Bijlage P1070858.jpg niet gevonden


De linker kan is voor de kachel, de rechter heeft de beluchting voor de motor door de dop en een nieuwe beluchting.
Voor beide staat er een reserve kan achter.
De kachel is momenteel de grootste verbruiker, 25 liter per week.
Omdat het niet handig is kachelkan steeds mee te nemen, vul ik die met het rubber handpompje. Dit pompje is tevens de beluchting voor de kachelbrandstofkan.
Laatst bewerkt: 12 jan 2015 16:46 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieseltank bijplaatsen 12 jan 2015 16:46 #586683

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 891
Saeftinghe schreef :
De ´oude´ tank is, zeg, halfvol.
Je hangt de beluchting onder het vloeistof niveau van de nieuwe.
De motor neemt brandstof, druk in de tank daalt met enkele millibaren, de buitenlucht drukt op de vloeistof in de hogere tank en zo dus vloeistof in de oude tank.
Door ietsje temperatuur verschil zal er telkens een beetje lucht uit de oude tank weggedrukt worden.
Na verloop van tijd verdwijnt de lucht uit de oude tank.
Wanneer de nieuwe tank (bijna, die 5 cm boven de bodem) leeg is ben je terug waar je was vóór de nieuwe tank er was zie je de inhoud van de oude tank minderen op je metertje en is het tijd om de nieuwe tank te vullen.

Is de nieuwe tank een kan, dan tank je die gelijk met de auto vol bij een drukke snelwegpomp en heb je schone brandstof.

Wil je de tanks apart gebruiken dan haal je simpel de beluchting uit de nieuwe tank. Is dat een kan, dan moet je twee doppen hebben. Één pas je aan door er twee slangetjes door te voeren, die beluchting en een nieuwe beluchting voor de kan.

Wat kost een kan? en een half uurtje knutselen?
Dat is net de reden waarom ik van die kannen af wil. al dat gezeul met kanne,, losse darpmpjes enz

gewoon een ingebouwd systeem waarmee ik extra brandstof kan opslaan als ik bij de tanksteiger ben.
ff voor de duidelijkheid... kan het systeem met de druk en temperatuurverschillen ook in een vast systeem toepepast worden; Lijkt met nogal variabel...
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieseltank bijplaatsen 12 jan 2015 17:00 #586689

Natuurlijk kan dat ook met vaste tank. is niet wezenlijk anders.

Ieder maakt het passend voor zichzelf.

Mijn keus voor losse kannen stamt uit de tijd dat de diesel in de haven véél duurder was dan langs de snelweg.
Bijkomend voordeel was het automatisch bijvullen van de hoofdtank.

Pas later, in Spanje, ontdekte ik dat er nogal wat vuil meekwam bij de pompen aan het water.
Dat was heel simpel te verwijderen uit losse kannen.
De hoofdtank was brandschoon.
Tegenwoordig haal ik diesel langs de snelweg, die is duidelijk véél schoner dan langs het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieseltank bijplaatsen 12 jan 2015 18:12 #586704

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
..Ik probeer het te visualiseren...

>maak eens een plaatje dan ;)

edit; niet alleen als geintje, maar zal in dit geval het vanzelf duidelijk maken..
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Laatst bewerkt: 12 jan 2015 18:17 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieseltank bijplaatsen 12 jan 2015 18:14 #586705

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 891
Saeftinghe schreef :
Natuurlijk kan dat ook met vaste tank. is niet wezenlijk anders.

Ieder maakt het passend voor zichzelf.

Mijn keus voor losse kannen stamt uit de tijd dat de diesel in de haven véél duurder was dan langs de snelweg.
Bijkomend voordeel was het automatisch bijvullen van de hoofdtank.

Pas later, in Spanje, ontdekte ik dat er nogal wat vuil meekwam bij de pompen aan het water.
Dat was heel simpel te verwijderen uit losse kannen.
De hoofdtank was brandschoon.
Tegenwoordig haal ik diesel langs de snelweg, die is duidelijk véél schoner dan langs het water.

tja, ik heb het wel gehad met heel dat kannetjesgedoe. Als je zoals wij lang weg bent ( gemiddeld 7 weken) en op plekken komt waar moeilijk brandstof te vinden is, of je een taxi moet nemen om er aan te geraken weegt dat door op je vakantie. vandaar de beslissing om een vast systeem te maken waar ik gelijk een grotere hoeveelheid brandstof kan inslaan.

terug naar het topic dus. om één of andere reden blijf ik twijfels hebben bij het hevelsysteem alhoewel ik nu zie dat het met zo'n handpompje makkelijk te hevelen is.
plaatje wordt dan; nieuwe tank verbonden met de oude tank dmv zo'n knijpbal met kraantje; kan ik zelf opvoeren/hevelen en met het kraantje afsluiten indien nodig. Misschien nog een klein filtertje er tussen om rotzooi te vermijden ( alhoewel er op de motor er al twee zware staan) Beluchting oude tank blijft, nieuwe beluchting wordt geplaatst
Nu nog de aansluiting van de nieuwe tank; een nieuw tapgat of een T met kraan op de bestaande vulleiding?
Zijn er andere die hier ervaring mee hebben of pro/contra's hebben bij de mijn opties (zie begin topic)?
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Laatst bewerkt: 12 jan 2015 19:03 door padawan. Reden: even verder nagedacht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieseltank bijplaatsen 12 jan 2015 22:42 #586805

Het is niet helemaal goed overgekomen begrijp ik.
Heb snel even een tekeningetje gemaakt.

Bijlage img128.jpg niet gevonden



De nieuwe tank moet een beluchting hebben, en een vulpijp.
En om naar de oude tank te hevelen hang je gewoon de beluchting van de oude tank, in de nieuwe, zonder afsluiter

Zet je daar WÈL een afsluitertje in, dan treedt zonder twijfel de wet van Murphy in werking, vroeger of later gaat alles wat fout kan gaan een keer fout.

De beluchting gaat (in mijn geval) door de dop de nieuwe tank in tot een klein stukje vanaf de bodem.
Tevens zit door die dop ook een beluchting slang voor de nieuwe tank.
De buitenkant van de slangen dicht af in de dop zodat geen diesel er uit kan spatten.

Wanneer je een vaste tank plaatst, ziet het er een beetje anders uit dan die kannen bij mij. Het gaat om het werkings principe.

Omdat één van de kannen bij mij in feite een aparte tank voor de kachel is en ik die niet van z´n plaats wil halen VUL ik die door de beluchting.
De kachel kan dan gewoon blijven doorgaan met branden.
Het balletje dient ALLEEN om het hevelen in gang te zetten vanuit de kan die ik bij de pomp gevuld heb.
Ik hoef dan niet toevoer naar de kachel uit de kan te halen. En ik heb toch een aantal kannen in voorraad staan.

Ik vul dus de kacheltank (kan) door wat normaal de beluchting is, dit omdat ik toch alleen met kannen brandstof haal.
Dat balletje zit NIET in de beluchting van de oude tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dieseltank bijplaatsen 13 jan 2015 08:01 #586841

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 891
ok; De nieuwe tank vult dus automatisch de oude bij als daar brandstof wordt afgenomen. alvast bedankt voor het tekeningetje. maakt alles wat visualiseerbaarder
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl