De ´oude´ tank is, zeg, halfvol.
Je hangt de beluchting onder het vloeistof niveau van de nieuwe.
De motor neemt brandstof, druk in de tank daalt met enkele millibaren, de buitenlucht drukt op de vloeistof in de hogere tank en zo dus vloeistof in de oude tank.
Door ietsje temperatuur verschil zal er telkens een beetje lucht uit de oude tank weggedrukt worden.
Na verloop van tijd verdwijnt de lucht uit de oude tank.
Wanneer de nieuwe tank (bijna, die 5 cm boven de bodem) leeg is ben je terug waar je was vóór de nieuwe tank er was zie je de inhoud van de oude tank minderen op je metertje en is het tijd om de nieuwe tank te vullen.
Is de nieuwe tank een kan, dan tank je die gelijk met de auto vol bij een drukke snelwegpomp en heb je schone brandstof.
Wil je de tanks apart gebruiken dan haal je simpel de beluchting uit de nieuwe tank. Is dat een kan, dan moet je twee doppen hebben. Één pas je aan door er twee slangetjes door te voeren, die beluchting en een nieuwe beluchting voor de kan.
Wat kost een kan? en een half uurtje knutselen?
Een plaatje hoe het bij mij zit, zo lang als ik me kan herinneren.
Bijlage P1070858.jpg niet gevonden
De linker kan is voor de kachel, de rechter heeft de beluchting voor de motor door de dop en een nieuwe beluchting.
Voor beide staat er een reserve kan achter.
De kachel is momenteel de grootste verbruiker, 25 liter per week.
Omdat het niet handig is kachelkan steeds mee te nemen, vul ik die met het rubber handpompje. Dit pompje is tevens de beluchting voor de kachelbrandstofkan.