Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Corrosie saildrive?

Corrosie saildrive? 30 nov 2014 19:39 #576071

  • ER27ft
  • ER27ft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hallo,

Mijn saildrive ziet er aangetast uit. Ik heb hem schoongemaakt, maar er zitten putjes in. Is dit corrosie?
Wat kan ik daar aan doen om het erger worden te voorkomen? Ik denk aan overschilderen met Primocon, maar lost dat het probleem op.

Bijlage saildriveMaxi.jpg niet gevonden



Ik heb al een beetje op het forum gezocht: het schip ligt nooit lang aan de walstroom (hooguit een nacht en een nacht als we ergens een weekendje blijven liggen, maar nooit in de thuishaven).
Ook twijfel ik over de anode. Doet die zijn werk wel, hoe ziet dat er uit als een anode wel/niet werkt?

Bijlage anodesaildrive.jpg niet gevonden



We hebben het schip dit voorjaar gekocht en toen moest ook de kiel ontroest worden. Die heb ik toen in de primocon ingepakt en dat heeft goed gewerkt / gehouden.
Graag jullie advies!

Groet,
Edward
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 30 nov 2014 20:06 #576078

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Corrosie kan wel snel gaan.
Volgens mij heb je hier inderdaad pech.

Is er toevallig koperhoudende antifouling op de saildrive gezet?
Ligplaats zoet of zout?
Want je anode heeft wel een klein beetje gedaan maar toch niet genoeg.

Veel zwerfstromen in je thuishaven dat je weet van hebt (of dat je buren al gemerkt hebben)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 30 nov 2014 20:17 #576082

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
-Op aluminium delen moet je speciale antifouling zetten geen koperhoudende die gaat inwerken.
-Je anode is bijna werkloos geweest een anode die corrosie dient te voorkomen is na een seizoen duidelijk wat aangevreten.
Primocon is heel populair maar een goed aangebrachte epoxy coating en primer op je kiel/schip is beter ..wel iets duurder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 30 nov 2014 20:49 #576098

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Lijkt absoluut op corrosie. Zoals eerder gezegd, let er op dat je geen koperhoudende antifouling op je saildrive zet.

Wij hebben een paar jaar geleden de saildrive tot op het glanzende aluminium kaal gemaakt en in 5 lagen International Interprotect (epoxy) gezet. Direct na het kaalhalen de eerste laag epoxy erop om vorming van aluminiumoxide tegen te gaan. Het is een rotklus, maar het ziet er nu al een paar jaar perfect uit.

De anode ziet er uit alsof er een oxidelaag op zit, wat de werking verhindert. Dus even goed opschuren met ruw schuurpapier zodat de bruinige laag verdwijnt.

Jeroen.
Laatst bewerkt: 30 nov 2014 20:50 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 04 dec 2014 19:40 #577364

  • ER27ft
  • ER27ft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Dank voor jullie tips. Inmiddels Interprotect gekocht, ik ga de saildrive schuren met een staalborstel en de anode ook.

Groet
Edward
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 04 dec 2014 19:45 #577367

  • ER27ft
  • ER27ft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Dank voor jullie tips. Inmiddels Interprotect gekocht, ik ga de saildrive schuren met een staalborstel en de anode ook. En er komt geen antifouling op (zat er ook niet op overigens).

Groet
Edward
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 04 dec 2014 20:04 #577374

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Deze anode doet niet veel: er is geen blank metaal te zien. Alleen een dikke kalk laag. Dat is een bekend verschijnsel bij zink anodes op zoet water.

Als je wisselt van zoet naar zout, kun je beter alu nemen, en als je alleen op zoet vaart, magnesium. Zie www.baarsanode.nl (geen aandelen, maar ze maken werkelijk alles.)

Ook moet je na montage checken dat de anode contact maakt met de rest. Dus even een multi meter op de anode en bijvoorbeeld de borgbout van de propellor.

VWB de behandeling: Ik heb mijn saildrive helemaal schoon geschuurd, aantal lagen primocon, en dan anti fouling. Inderdaad: niet koperhoudende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 04 dec 2014 20:08 #577376

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2894
Succes ermee.
Het is misschien een schrale troost, maar het kan nog veel erger. Deze kwam ik afgelopen zomer tegen:


Bijlage putjes.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 04 dec 2014 22:02 #577420

  • hans3295
  • hans3295's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 44

Bijlage image.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 05 dec 2014 07:25 #577439

hans3295 schreef :

Bijlage image.jpg niet gevonden


Vast een wedstrijdzeiler, gewichtsbesparing en weerstandsvermindering.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 05 dec 2014 08:01 #577445

anode heb ik in de schoonmaak azijn gezet....hij wordt compleet schoon gebruist. Let wel op...door de chemische reactie wordt het warm !
Het valt mij wel op dat sinds ik een bronzen klapschroef heb ik meer last heb van "aanvreten" dan met de orginel vaste Alu schroef. Bij mijn koelwaterinlaat zie ik nu een heel klein begin van wat later heel erg kan gaan worden als ik er nu niets aan doe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 05 dec 2014 08:53 #577457

De Optimaal schreef :
anode heb ik in de schoonmaak azijn gezet....hij wordt compleet schoon gebruist. Let wel op...door de chemische reactie wordt het warm !
Het valt mij wel op dat sinds ik een bronzen klapschroef heb ik meer last heb van "aanvreten" dan met de orginel vaste Alu schroef. Bij mijn koelwaterinlaat zie ik nu een heel klein begin van wat later heel erg kan gaan worden als ik er nu niets aan doe.

Dat jij met een bronzen schroef meer last hebt van äanvreten"van de saildrive komt dan duidelijk door het niet (goed) werken van de anode.
Dat kan , naast een verkeerde of een verkalkte trouwens ook een slecht contact van de anode met de saildrive zijn.
Het beste is om de rand waartegen de anode aan zit vrij van verf te maken/te schuren.
Bij de 110S en 120S wer dat altijd voorgeschreven maar bij de nieuwere om een of andere reden ( :unsure: :angry: ) niet meer.Dat doe ik al 17 jaar sinds ik een boot met saildrive heb en heb nog nooit een spoor van corrosie op de saildrive gezien. En wel degelijk kopervrije antifouling op de saildrive ( Epifanes foulaway)
Kijk hier uit de manual MD5A/110S.

Bijlage Presentatie1_2014-12-05.jpg niet gevonden


Ad
Laatst bewerkt: 05 dec 2014 08:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 05 dec 2014 09:07 #577461

Yep..dat is wat ik zocht...idd ik heb mijn S110 helemaal kaal gemaakt en helemaal rondom in de primocon gezet. Schroefjes waar de anode mee vastzit met Loctit geborgd en naderhand met een multimeter gemeten dat er contact is (dat was ook zo) Dit contact is dan vermoedelijk te weinig geweest.
Voor komend jaar het contactvlak maar eens kaalschuren voordat de anode erop gaat. THX voor de info !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 05 dec 2014 10:23 #577480

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Wat is je vaargebied?

90% vd tijd op zoet? Of continu zout?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 05 dec 2014 11:54 #577509

90% zoet,...hoop dat de balans komend jaar meer richting zout gaat.
Maar zoals in de manual idd staat,...stukje kaalmaken saildrive was ik vergeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 05 dec 2014 20:32 #577617

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Dan werkt zink niet optimaal. Ik zou naar alu toe gaan. Ook op de kiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 05 dec 2014 23:34 #577659

  • Hub0
  • Hub0's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
ER27ft schreef :
Dank voor jullie tips. Inmiddels Interprotect gekocht, ik ga de saildrive schuren met een staalborstel en de anode ook. En er komt geen antifouling op (zat er ook niet op overigens).

Groet
Edward

Was het niet zo dat als een anode met een staalborstel wordt schoongemaakt er altijd wat staaldeeltjes achterblijven op de anode, waarna deze slechter of helemaal niet meer werkt? De staaldeeltjes veroorzaken als het ware een kortsluiting op de anode.
Schuren met schuurpapier (=aluminiumoxide) kan geen kwaad. Het lijkt mij ook beter om de saildrive te schuren dan met een staalborstel van verf en ongerechtigheden te ontdoen.
Laatst bewerkt: 05 dec 2014 23:40 door Hub0.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 06 dec 2014 08:44 #577686

Indardaad!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 06 dec 2014 08:48 #577687

Joop66 schreef :
Dan werkt zink niet optimaal. Ik zou naar alu toe gaan. Ook op de kiel.

Op de kiel heeft alleen zin als de kielbouten binnen in de boot ergens met de massa of min pool van de accu zijn verbonden .
Als de kiel nergens electrisch geleidend met een edeler metaal onder water is verbonden kan er geen corrosie ontstaan. Tenminste , geen galvanische corrosie waar een anode tegen helpt.
Roesten kan een kiel uiteraard wel amar daar helpt alleen een goed verfsysteem tegen en een anode niet.
Zoals ik al eerder schreef: roesten en galvanische corrosie zijn twee totaal verschillende chemische processen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 06 dec 2014 12:05 #577729

Yellow Boat schreef :
Joop66 schreef :
Dan werkt zink niet optimaal. Ik zou naar alu toe gaan. Ook op de kiel.

Op de kiel heeft alleen zin als de kielbouten binnen in de boot ergens met de massa of min pool van de accu zijn verbonden .
Als de kiel nergens electrisch geleidend met een edeler metaal onder water is verbonden kan er geen corrosie ontstaan. Tenminste , geen galvanische corrosie waar een anode tegen helpt.
Roesten kan een kiel uiteraard wel amar daar helpt alleen een goed verfsysteem tegen en een anode niet.
Zoals ik al eerder schreef: roesten en galvanische corrosie zijn twee totaal verschillende chemische processen.
Ad

Er ontstaat geen galvanische corosie, maar wel gewone corosie, en die ga je tegen met een anode, want die offert zich op ipv de kiel! (Ook een vorm van galvanische corosie, maar in dit geval roest de anode weg ipv de kiel)
Dus een anode heeft wel degelijk zin, ook als het zwikkie niet is doorverbonden met accu.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 06 dec 2014 14:21 #577764

It Paradyske schreef :

Er ontstaat geen galvanische corosie, maar wel gewone corosie, en die ga je tegen met een anode, want die offert zich op ipv de kiel! (Ook een vorm van galvanische corosie, maar in dit geval roest de anode weg ipv de kiel)
Dus een anode heeft wel degelijk zin, ook als het zwikkie niet is doorverbonden met accu.

Dan moet je mij toch eens vertellen waarom er niet op alle kielen anodes zitten.
Tegenwoordig trouwens wel omdat officieel vanwege CE regels alle metalen delen op een schip ( dus ook o.a. de kiel en bronzen fittingen) met elkaar en met massa moeten zijn verbonden.
In dat geval zijn inderdaad anodes op de kiel noodzakelijk tegen galvanische corrosie maar roesten voorkomen die heelaas niet.
Zou wel handig zijn inderdaad maar minder leuk voor de verffabrikanten :ohmy:
Ik denk dat je bescherming van staal met een anode tegen opoffering aan een edeler metaal verwisselt met kathodische bescherming waarbij inderdaad het roesten van staal wordt tegengegaan door het aansluiten op een gelijkstroombron. Bij die laatste wordt weliswaar ook een anode (van een edel metaal) gebruikt die in het water of de omringende grond zit maar die moet dan wel op de andere pool van die stroombron zijn aangesloten en offert zich helemaal niet op.
Een ander verschil is de chemische reactie.
Bij een galvanische corrosie t.g.v. een edeler metaal lost in feite het ijzer op in het omringende water en reageert daar met OH-ionen die naast waterstof aan het edeler metaal ontstaan . Bij roesten reageert het ijzer met water tot ijzerhydroxidde (roest) op het oppervlak van het ijzer en niet in het omringende water .
Ook loopt er bij galvanische corrosie altijd een electronenstroom van het ijzer/staal naar het edeler metaal via een electrisch geleidende verbinding (die dus ook een voorwaarde is om überhaupt galvanische corrosie te laten ontstaan)en niet via het water, daar loopt juist een ionen(OH-) flow.
Bij roesten is er geen sprake van een electronenflow door het water (hooguit in een dun laagje), maar vindt de gehele chemische reactie plaats op het ijzeroppervlak.

Maar laat ik er maar over ophouden want dit gaat een beetje off-topic vrees ik.
Ad
Galvanische corrosie

Bijlage Galvanischecorrosie.jpg niet gevonden



Roesten:

Bijlagen:
Laatst bewerkt: 06 dec 2014 14:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 06 dec 2014 16:29 #577777

Zucht, eerst zeg je dat het verschillend is en dan laat je de plaatjes zien en vertel je dat het hetzelfde is.

Nou je hebt dus gelijk met dat laatste, de onderliggende mechanismen zijn gelijk of je nu een anode er aan hangt of een spanningsbron (stroombron zullen we je vergeven da's net zoiets als het verschil tussen Ah en A/h :-) )
In beide gevallen zorg je ervoor dat er een spanning wordt opgedrukt op het te beschermen materiaal.
Waarom zit er niet op elke kiel een anode? Omdat je beschermd (Geschilderd) materiaal niet hoeft te beschermen.
Waarom wel op schroefassen en schroeven, omdat dat kaal metaal is, wat je wilt beschermen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie saildrive? 07 dec 2014 10:45 #577884

Ik ben het wel niet met je eens maar laat ik er maar niet verder over uitwijden. :dry:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl