Gisteren tijdens het jaarlijkse motoronderhoud van onze Yanmar 2GM20F (uit 1997) heb ik ook de kleppen weer eens afgesteld. Dit keer heb ik er een paar foto's van gemaakt, dus kan ik hier even laten zien hoe dat er uit ziet, wellicht aardig om te bekijken als je het zelf ook eens wil proberen. Op zich is het namelijk helemaal niet zo moeilijk en kan je dit klusje prima zelf doen. Zelf controleer ik de klepspeling iedere drie jaar, wat ongeveer gelijk staat met het voorschrift van Yanmar om dit elke 300 uur te doen.
Het kleppendeksel is het bovenste deel van de motor, waar de vuldop voor de motorolie in zit.
Met dopsleutel 12 de twee bouten naast de vuldop loshalen. Je kan dan het hele deksel er af tillen. Het is niet persé nodig om de beluchterslang (grijze slang rechts op de foto) los te maken, met een beetje beleid kan je het deksel ook naar achter tillen. Tussen het deksel en de motor zit een ronde pakking, die moet ongeveer op dezelfde wijze weer terug gezet worden dus onthoud de ligging. Maak de zittingen en de pakking schoon met een doek.
Je ziet nu de vier tuimelaars duidelijk zitten. De twee binnenste kleppen zijn de inlaatkleppen, de twee buitenste zijn de uitlaatkleppen. Door nu met dopsleutel 27 de krukas rechtsom te verdraaien (met de klok mee, nooit andersom) zet je de inlaatkleppen helemaal dicht. Wanneer staan die dan dicht? Simpel, als de binnenste kleppen in de bovenste stand staan en de buitenste (uitlaat) kleppen 'ingedrukt' zijn!
Met een voelermaat 0,2 mm kan je nu controleren of de klepspeling van de inlaatkleppen correct is.
De voelermaat moet er precies 'pas' tussen schuiven. Het is niet goed als het erg makkelijk of erg moeilijk gaat. Het bijstellen van de klepspeling is op zich makkelijk. Draai met sleutel 12 de borgmoer op de tuimelaar los en verdraai met een schroevendraaier de stelschroef in kleine stapjes.
Door iedere keer even te meten met de voelermaat kom je vanzelf op de juiste speling. Het lastige is dat wanneer je de borgmoer weer vastzet, je ook de klepspeling weer ietsje beïnvloedt. Controleer dus ook na het aandraaien van de borgmoer of de speling nog in orde is.
Herhaal dit voor de uitlaatkleppen door de krukas een stukje verder te draaien. Druk hierbij de uitlaatkleppen even met de hand open om de druk (compressie) uit de cilinders te laten ontsnappen. de klepspeling is voor alle kleppen hetzelfde (0,2 mm). Monteer daarna het kleppendeksel weer. Let goed op dat de pakking goed zit, door deze licht in te smeren met motorolie blijft hij mooi 'plakken' bij het monteren. Draai de bouten op het kleppendeksel met de hand vast aan. Niet al te vast, dan heb je kans dat je wat kapot maakt.
Klaar!