Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Groot onderhoud Volvo Penta 2002 struikelblokken

Groot onderhoud Volvo Penta 2002 struikelblokken 16 nov 2014 11:09 #571634

Hey iedereen,

Ben al een tijdje bezig met het proberen de motor een grote beurt te geven, en ik blijf tegen struikelblokken botsen waar ik maar niet voorbij lijk te kunnen. Hopelijk kunnen jullie helpen!

Olie vervangen

Dit is een heel frustrerend probleem omdat het zo'n simpel klusje zou moeten zijn. Volgens een boek dat ik heb hoort men de olie langs de peilstokopening naar buiten te zuigen met een speciaal pompje daarvoor. Ik kocht zo'n pompje, maar het darmpje was te dik om langs de opening naar binnen te gaan. Na een vijftal heen-en-weer reisjes naar huis en vijf darmpjes later EINDELIJK een darmpje gevonden dat paste (maar wel een stukje kleiner was als de opening). Nu krijg ik de olie gewoon niet opgezogen omdat het darmpje te klein is en de olie te viscoos... Ja, de motor was goed warmgelopen voor ik probeerde. Hoe doen jullie het? Gewoon kwestie van preciés het juiste dikte van darmpje te vinden...?

Opvoerpomp

Een tweede eigenaardigheid is de opvoerpomp. Ook hier zit een filtertje in volgens het hierbovengenoemde boek dat schoongemaakt dient te worden. Alleen, wat ik denk dat de opvoerpomp is op mijn motor is helemaal niet open te maken! Geen schroefjes of boutjes op te bespeuren...

postimg.org/gallery/31dzv5rpm/

Verdere dieselfilters

De motor heeft natuurlijk gewoon een dieselfilter, die verving ik bij het begin van het onderhoud al. Maar het boek spreekt ook van een "voorfilter", een waterafscheider en dan het filtertje in de opvoerpomp. Ik vind bij mijn motor echt alleen een gewone dieselfilter terug, nergens in de brandstoflijn zijn andere filters te bespeuren. Ervanuitgaande dat de opvoerpomp in dit geval niet open te maken is zou dat dus willen zeggen dat het brandstofsysteem van mijn motor géén waterafscheider heeft en maar één filter, kan dat...?

Olie keerkoppeling

Als ik helemaal over de motor kruip zit er op de keerkoppeling ook een grote dop waar "olie" opstaat. Hierover wordt in het boek echter met geen woord gerept. Ik neem aan dat deze olie ook vervangen moet worden? Hoe gaat dat in z'n werk en welke olie moet erin? Hoevaak moet het gebeuren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Volvo Penta 2002 struikelblokken 16 nov 2014 11:41 #571645

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
1) Wat is de diameter van het slangetje dat je nu probeert te gebruiken? Olie die echt goed warm is, is niet veel dikker dan water dus dat kan je normaal toch door een relatief dunne slang moeten kunnen zuigen.

2)Jij hebt een opvoerpomp zonder groffilter, daar moet je niks aan openmaken.

3)Groffilter en voorfilter zijn in principe hetzelfde. Als je er geen vindt in je brandstofaanvoerleiding zitten ze er gewoon niet op net als de waterafscheider. Het kan geen kwaad om ze alsnog te monteren. In autozaken waar ze ook materiaal voor vrachtwagens verkopen, kan je normaal een waterafscheider en een groffilter kopen.

4) Voor de keerkoppeling lees je best de handleiding van de bewuste koppeling eens na. Sommige koppelingen gebruiken motorolie als smeermiddel maar er zijn er ook waar transmissieolie in moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Volvo Penta 2002 struikelblokken 16 nov 2014 11:44 #571647

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Eerlijk gezegd denk ik dat je er niet helemaal klaar voor bent om zelf onderhoud aan je motor uit te voeren als ik de vragen zo lees. maar dat terzijde....
Die opvoerpomp komt mij niet bekend voor ( heb zelf een 2002 uit 1988) dus is misschien een erg vroeg of laat exemplaar uit de serie. De keerkoppeling is waarschijnlijk een msa en daarin gaat dezelfde olie als de motor, dus GEEN synthetische maar gewone minerale 10W 40
Als het goed is staat in je gebruikershandleiding precies hoeveel er in moet, dacht iets van 800 cc maar kan ik mis hebben, in ieder geval zit op de peilstok een verdeling. als er geen waterafscheider in de aanzuigleiding is opgenomen is dat wel aan te bevelen, zoiets als een separ filter met een papier patroon.

Maar denk je nog even aan de impeller en zo? en misschien handig om een monteur e.e.a. Te laten doen en zelf mee te kijken, weet je t voor de volgende keer zelf ook beter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Volvo Penta 2002 struikelblokken 16 nov 2014 12:02 #571659

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Orchidius,
Als de peilstok van de 2002 hetzelfde is uitgevoerd als van een MD17C (en het lijkt me onwaarschijnlijk als het niet zo is) dan is de inwendige diameter van het peilstokpijpje 10 mm.
Ik heb daarvoor 3/8" pneumatische nylon slang (het bewuste darmpje :lol: ;what's in a name) in gebruik die precies in die peilstokopening past. Er is ook pneumatische slang in metrische maten, maar 10 mm past er net niet in. En 8 mm buitenwerks kan wel, maar beperkt wel een beetje de doortocht. Mocht je er niet aan kunnen geraken, kan ik je wel een stukje opsturen. Overigens gebruik ik een elektrisch pompje, afkomstig van een branderinstallatie CV. De nylonslang kun je door een beetje verwarmen gemakkelijk op de aansluiting van het handpompje schuiven.

De opvoerpomp herken ik niet. Maar zit er in de banjo bout, waarmee de leiding is aangesloten, niet een miniscuul filtertje van kopergaas?

Over verdere filters: in m'n eigen boot heb ik de brandstofleiding een klein stukje door de bodem van de tank (4 cm) gestoken. Water verzamelt zich op de bodem van de tank en bezinkputje. Daarna een afsluiter, en een groffilter met ook weer waterafscheiding (in tweevoud). Dan het fijnfilter dat zich standaard aan de motor bevindt. Er zou nog een fijnfilter in kunnen, maar daar is het nooit van gekomen. Zelfbouw weet je en op een moment ben je het helemaal zat.

Olie in de KK weet ik niets van. Bij mijn motoren is het apart (500 cc). Maar bij een ander type kan het best anders zitten.

Vr.groet, peter


Sorry, HPV en Vipe6 waren me met een paar dingen voor.
Laatst bewerkt: 16 nov 2014 14:18 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Volvo Penta 2002 struikelblokken 16 nov 2014 12:11 #571663

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Volvo Penta 2002 struikelblokken 16 nov 2014 13:20 #571676

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Twee mooie en bekende documenten waar je in principe alle suit kunt halen, mijn oog viel toevallig in de 1e tekening op de bevestiging van uitlaatslang op de ijzeren uitlaat van de motor. Hier staan twee klembanden op getekend en zo zit het ook bij mij maar vroeg me plots af ¨wie heeft op alle slangen waardoor water naar binnen kan komen twwe klembanden zitten ¨ ? :ohmy: :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Volvo Penta 2002 struikelblokken 16 nov 2014 13:28 #571681

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Je moet eens proberen twee klembanden vast te krijgen op de waterinlaat van een s110 saildrive. Daar heb je al veel moeite nodig om die ene klemband er goed op te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Volvo Penta 2002 struikelblokken 16 nov 2014 13:36 #571686

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Misschien niet nodig opvoerpompje open te maken maar als dat wel kan en moet kan je niet het onderste deel het bakje onder het bovenste uitdraaien? Daar lijkt het mij op, het is ahw een kopje met schroefdraad aan de rand?
Er zitten verwacht ik wel zaken in die je kan vervangen lijkt me maar als het goed werkt zou ik er niet aankomen.
Mijn Perkins heeft een beetje gelijkend opvoerpompje. Daar zit pompje met schroefjes op onderste gedeelte vast, dat lekte steeds omdat pakking versleten was. Die was niet te krijgen -wel zelf te maken denk ik- maar ik heb botweg hele pompje vernieuwd.
Terugzetten moet je nokkenas goed zetten en dan nog is het niet makkelijk, ik heb de handpomphendel geblokkeerd zodat het eind op de nokkenas omhoog stond.
Laatst bewerkt: 16 nov 2014 13:38 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Volvo Penta 2002 struikelblokken 16 nov 2014 15:22 #571735

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
orchidius

moge je in de buurt van Beverwijk wonden mag je wel eens langskomen voor een kleien dieselcursus
Laatst bewerkt: 16 nov 2014 17:40 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Volvo Penta 2002 struikelblokken 16 nov 2014 17:37 #571769

  • Ersten
  • Ersten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Deze motor is geleverd met 2 typen opvoerpompjes. De eerste had een filter en kon open. Dit type ging vaak stuk. Later is er een gesloten pomp opgezet. Deze heb jij dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Volvo Penta 2002 struikelblokken 17 nov 2014 01:23 #571902

Mijn impellerpompje welke je op de boortol aansluit om de smeerolie op te zuigen heeft ook een hele kleine diameter en past heel ruim in de peilstok opening van mijn VP MD6A.
Toen ik het voor de 1e keer gebruikte dacht ik ook een miskoop te hebben doch het lukt waarschijnlijk wel als je de volgende punten in acht neemt.

1) smeerolie moet goed warm zijn ( dat was bij jou ook).

2) Hou de pomp zo laag mogelijk bij de grond tijdens het opzuigen zodat de zuigslang
niet eerst een stuk omhoog gaat maar snel na de peilopening naar beneden gaat.

3) Bij mij begint er pas olie uit de pomp te komen na MINSTENS drie minuten continue
de boortol te hebben laten draaien.

Vooral het laatste punt is belangrijk. Ben n.l. twee keer hiermee gestopt en de smeerolie er weer met de losse handpomp eruit gehaald (rotklus!)omdat ik dacht dat de pomp niet werkte. Hij werkt dus wel doch het duurt gevoelsmatig een eeuwigheid voordat je resultaat begint te zien. Succes.

Groeten, K.Brouwer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl