Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Brandstof weetje,s

Brandstof weetje,s 12 nov 2014 09:34 #570376

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Gevonden op ; www.wistudat.info/brandstof-besparen.html

Gelukkig zijn er ook mogelijkheden om het brandstofverbruik wat te verlagen...

Flink minder brandstof gebruiken, minder motorslijtage en tegelijk ook nog aanzienlijk milieuvriendelijker rijden.

Geen problemen bij de APK uitlaatgastest, omdat met het toepassen van deze tip de uitstoot van schadelijke stoffen fors wordt gereduceerd.

Bij diesels is deze tip nagenoeg even werkzaam als een roetfilter en bespaart ook nog eens op het verbruik, terwijl een roetfilter het verbruik licht doet toenemen.

Hoe werkt dat dan?

Dat kan door het bijmengen van ACETON bij benzine of diesel brandstof:


Aceton zorgt voor een fijnere nevel en een optimalere verdeling van de koolstofmoleculen en daardoor beter verdeelde en optimalere brandstof in de cilinders, waardoor de brandstof vollediger verbrandt.

Hierdoor vindt veel minder vervuiling van de motorolie plaats en behoudt de motorolie langer de optimalere smeercapaciteit.



Voordelen:

10 - 35% brandstofbesparing bij benzinemotoren (zelfs voor de hybride auto's!)

10 - 30% brandstofbesparing bij dieselmotoren

20 - 35% brandstofbesparing bij scheepsdieselmotoren

15 - 30% brandstofbesparing bij vliegtuigmotoren

Sterk verminderde uitstoot van schadelijke stoffen door volledigere verbranding van de brandstof, veel minder roetuitstoot en fijnstof bij diesels.

Sterk gereduceerde motorslijtage doordat de motorolie veel minder vervuilt.

Een beter draaiende en reagerende motor (vooral bij diesel goed merkbaar, reageert directer op het gaspedaal)

Beter startgedrag.



Nadelen:

Geen!!!




In de USA heeft Louis LaPointe - iemand die al meer dan 50 jaar lang aceton toevoegt - de motor van een van zijn auto's uit elkaar gehaald na ruim 800.000 kilometer en de slijtage was vrijwel te verwaarlozen.

Hoe kan het dat aceton in brandstof de slijtage vermindert?

Als brandstof onvolledig verbrandt blijft er altijd een residu op de cilinderwand achter. Dit residu komt in de motorolie terecht waardoor de smerende werking van de motorolie steeds minder wordt en waardoor dus slijtage ontstaat. Bij volledige(re) verbranding van de brandstof blijft de olie schoner en ook beter z'n werk doen.

Aceton is een oplosmiddel, mors het dus niet op de lak.

Kan aceton kwaad in je brandstofsysteem, het is toch een oplosmiddel?

Aceton kan geen enkel kwaad, ook benzine en diesel zijn agressieve stoffen en alle componenten in het brandstofcircuit worden door aceton NIET aangetast.

Alle leidingen/slangen/rubbers en afdichtingen in het brandstofcircuit zijn zelfs bestand tegen pure aceton, laat staan in de zeer geringe hoeveelheid die hier wordt aangegeven om bij te mengen.( maximaal 1 deel op 250 delen brandstof, of 4 delen op 1000 delen brandstof)

De aceton in de tank kan (bron TNO) absoluut geen kwaad en de tankinhoud wordt er ook niet gevaarlijker door dan het al was.

Op het internet kom je genoeg indianenverhalen tegen over de schade die aceton in een motor kan veroorzaken. Deze verhalen zijn allemaal bedoeld om je van het gebruik van aceton af te houden.

Brandstoffen bevatten ongeveer 170 verschillende chemicaliën, waarvan er meerdere behoorlijk agressief zijn. Aceton is daarmee vergeleken redelijk onschuldig.

De oliemaatschappijen komen zelf bepaald niet met betere brandstoffen, die motor, mens en milieu ontzien, omdat ze gehecht zijn aan hoge omzetten en hoge winsten.

Aceton kan gehaald worden bij de drogist (veel te duur) of meestal bij een goed gesorteerde "Doe het Zelf zaak" of verfzaak.

Om je een idee te geven van de prijzen van ACETON:

Bij de drogist € 1,80 per 100 ml (handig flesje om de hoeveelheid af te meten)

Bij de drogist € 8,65 per liter

Bij de "Doe Het Zelf" zaak (bijvoorbeeld HUBO) € 3,50 per 500 ml

Bij de verf speciaalzaak (meestal op bestelling) ongeveer € 17,50 per 5 liter.

In België kost 1 liter aceton € 3,80 en 5 liter aceton € 14,00 (bij de Brico)

Bij schildersbedrijven intern voor 10 liter ongeveer € 15,00

Bij de chemische industrie in bulkverpakkingen van 200 liter ongeveer € 205 ex btw


Het dient te gaan om zuivere aceton, geen flesjes nagellak verwijderaar, omdat daarin andere stoffen zijn bijgemengd.

Je moet - vooral voor de kleinere hoeveelheden - ook iets hebben om de aceton goed te kunnen afmeten.

Ik gebruik daar zelf een aceton flesje van ongeveer 100 ml voor waarop ik (nadat het leeg was) streepjes gezet heb om de 5 millliliter.

Dat kan je uitmeten door water in het flesje te gieten en te wegen met een keukenweegschaal. (Hou wel rekening met het gewicht van het flesje)

1 ml water weegt 1 gram.

Het bijmengen resulteerde voor een oude Daihatsu in een verbruik van 1:21,3 en dat was eerder 1:16, een verbetering met 33,3%
Voor een Volvo V40 levert 200 ml (0,33%) bijmengen op een volle tank ruim 20% besparing op.


Het bijmengpercentage ligt tussen 0,2 % en 0,5 % voor zowel benzine als diesel.


Om het correcte (lees: meest effectieve) bijmengpercentage voor je specifieke voertuig vast te stellen (wel binnen de genoemde percentages!) moet je eerst beginnen met de laagste hoeveelheid en je verbruik goed bijhouden.

Hanteer vervolgens het bijmengpercentage dat je de meeste kilometers per liter oplevert. Dit kan per type automotor verschillen.


Ook is de kwaliteit van de brandstof (belangrijker bij benzine!) is duidelijk van invloed.


Het is mijn ervaring dat BP en Gulf benzine leveren die in ieder geval een 10 tot 15% hoger verbruik oplevert. Ik tank daar dus echt niet meer.
Daarnaast hebben steeds meer andere "merk"-pompstations Euro95 waarbij 4% ethanol is bijgemengd, hetgeen ook een 10% hoger brandstofverbruik oplevert.


De bij te mengen hoeveelheid is dus erg klein. Let op: Het gaat om milliliters (=cc), niet om centiliters!


Op 1 liter (1000 milliliter) benzine of diesel 2,0 tot 5,0 milliliter aceton.

Op bijvoorbeeld 50 liter benzine of diesel moet je tussen 100 en 250 milliliter aceton bijvoegen.



Als je voor de 1e keer bijmengt moet je natuurlijk rekening houden met de totale tankinhoud.

Het makkelijkst gaat dat als je uitgaat van een volle tank, bijvoorbeeld 50 liter.

Bij 50 liter moet je 100 - 250 ml aceton bijmengen, dat kan je er dan ingooien als je bij de pomp staat om 'm vol te gooien. (bij voorkeur éérst de aceton in de tank doen)

In het vervolg meng je bij overeenkomstig het aantal getankte liters.

Wil je een optimale bescherming voor je motor (ongeacht benzine of diesel) dan is het mogelijk om 0,1 % synthetische 5W40 olie ( goed door elkaar schudden direct voor het bijmengen in de brandstof, zodat je een melkachtig mengsel krijgt!) bij de aceton te voegen, wel moet je dan het totaalpercentage met 0,1% ophogen, dus dan moet je van dit mengsel tussen de 0,3% en 0,6% bijvoegen.( Afhankelijk van wat de beste hoeveelheid voor je motor is.)

Dit zou op 50 liter tussen de 150 en 300 milliliter aceton+olie mengsel bijmengen betekenen.

De synthetische olie samen met aceton bijmengen heeft naast een veel betere smering van de motor (erg belangrijk voor de levensduur en slijtagebeperking!) ook een erg gunstige (=beperkende) werking op de uitstoot van uitlaatgassen.


Er is voor benzinemotoren nog een andere mogelijkheid om een combinatie met aceton toe te voegen:

In plaats van synthetische olie is het ook mogelijk om dieselolie te combineren met aceton, dieselolie is veel goedkoper dan synthetische olie en werkt zelfs nog iets beter dan de synthetische olie.

Voeg 0,5% aceton en 0,5% dieselolie (eerst goed mixen) toe voordat je tankt.

Afhankelijk van het specifieke resultaat voor je specifieke motor kan je dit percentage (voor zowel aceton als diesel) opvoeren tot 1%, maar begin rustig met 0,5% om het resultaat voor je eigen voertuig uit te testen.

Het toevoegen van 1% of 0,5% diesel bij de benzine levert in combinatie met dezelfde hoeveelheid aceton geen enkel probleem op voor het brandstofsysteem.


laatste wijziging op 30-12-2012

Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 12 nov 2014 09:57 #570380

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 373
Het is nog lang geen 1 april hoor. Zo heb ik ook verhalen gelezen over LPG injectie bij een dieselmotor, schijnt 20% meer vermogen op te leveren.
www.ecomixnl.nl/
Het zal heus wel een tijdje goed gaan.......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 12 nov 2014 10:03 #570382

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Het zal best werken.

De vraag: waarom heeft de grote boze industrie dot nog niet opgepakt?

Wel: Aceton is zeer vluchtig. Dus, het is na een korte tijd weer uit de brandstof verdwenen. Nu doe ik bijna een heel seizoen met een tank. De eerste dagen zal ik nog best profijt hebben van de aceton. Maar na een maand is het ZEKER helemaal verdwenen. De beste manier om van aceton afval af te komen, is niet voor niks: de fles open laten staan.

Ja, maar mijn tank is toch dicht? Nee. Dat issie niet. En dat mag ook niet. Er moet een ontluchting op zitten. Zie daar. De aceton afblaas.

Milieuvriendelijker is het dus zeker niet. Bij het mengen, behandelen, en uitdampen van de aceton, komen enorme hoeveelheden koolwaterstoffen (aceton) vrij.
Laatst bewerkt: 12 nov 2014 10:05 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 12 nov 2014 12:00 #570405

als je een liter aceton gaat kopen krijgje vanzelf vragen hoor.
Het wordt -is mij verteld- ook gebruikt om xtc pillen te maken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 12 nov 2014 12:15 #570415

roozeboos schreef :
als je een liter aceton gaat kopen krijgje vanzelf vragen hoor.
Het wordt -is mij verteld- ook gebruikt om xtc pillen te maken.

Wordt niet alleen bij XTC gebruikt aar wel bij meer van dat soort spulletjes.
Het wordt volgens mij gebruikt als oplosmiddel en niet als grondstof.
Maar ik denk niet dat je bij één liter vragen krijgt hoor en bij 5 liter ook niet.
Maar bij 200 liter wel , tenminste als het een "nette" verkoper is.

Overigens kun je i.p.v. XTC ook nootmuskaat in grote hoeveelheden eten. Daar zit een component (myristicine ) in die in het lichaam wordt omgezet in MDMA ofwel XTC. :lol:
En ik heb laatst nog probleemloos een potje nootmuskaat bij de supermarkt gekocht :woohoo:
Ad
Laatst bewerkt: 12 nov 2014 12:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 12 nov 2014 13:14 #570426

Joop66 schreef :
Milieuvriendelijker is het dus zeker niet. Bij het mengen, behandelen, en uitdampen van de aceton, komen enorme hoeveelheden koolwaterstoffen (aceton) vrij.
En wat dacht je van het fabricage, verpakking en transport van de aceton. Als je alle vervuiling die daar bij komt kijken in acht gaat nemen heb je nog meer uitstoot te pakken in vergelijking wanneer je het niet gebruikt.
Je bent beter af om de juiste motor en schroef uit te zoeken, en deze dan verstandig te gebruiken, dat scheelt veel meer als aceton toevoegen ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 12 nov 2014 13:18 #570428

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Ik heb er net even aan zitten rekenen. Bij een jaarverbruik van 100 liter diesel en een (naar mijn mening onrealistische) besparing van 20% op het dieselverbruik kom ik op een totale besparing van pakweg €25/jaar. Bij een brandstofbesparing van 5% (wat me al heel wat lijkt) bespaar je hooguit een paar euro per jaar. Daar ga ik geen risico voor lopen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 12 nov 2014 13:20 #570430

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
Yellow Boat schreef :
Overigens kun je i.p.v. XTC ook nootmuskaat in grote hoeveelheden eten. Daar zit een component (myristicine ) in die in het lichaam wordt omgezet in MDMA ofwel XTC. :lol:
En ik heb laatst nog probleemloos een potje nootmuskaat bij de supermarkt gekocht :woohoo:
Ad
En hoe gebruik jij dat Ad?
Snuiven, spuiten, slikken of roken? :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 12 nov 2014 13:22 #570431

Trouwens , aceton ( of welke andere toevoeging in deze hoeveelheden ook) bijmengen is simpelweg verboden omdat het nu eenmaal niet als motor brandstof is toegestaan.
En als ze een controlemonster nemen , wat bij boten , zeker die van zee komen nog wel eens gebeurt , zullen ze die aceton ongetwijfeld vinden.
En dan wordt het erg dure aceton.
Ik vraag me trouwens af of het op deze simpele manier opvoeren van een dieselmotor de levensduur niet nadelig beinvloedt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 12 nov 2014 13:44 #570435

Nog eentje in deze rij. Voeg tweetakt olie aan de diesel toe, 0,25%.
Doe dat al een paar jaar met de auto en dat is significant prettig. Verbruik gaat stukje omlaag maar vooral bij koude start veel minder "nagelen". Ik hoor het als ik het vergeten ben toe te voegen.
En over tweetakt olie is al accijns betaald, dus nog legaal ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 12 nov 2014 13:52 #570440

Vroegûh, toen de zelfbediening aan de pomp nog niet was uitgevonden, verdiende ik wat bij als pompbediende in de avonduren en weekenden. Dat was bij een NSU garage, en die pruttelaars kregen altijd een beetje "bovensmering" in de brandstof mee. Dat was een rood goedje en zat in een oliespuitje. Ik ben inmiddels vergeten waar dat nou voor was.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 12 nov 2014 13:55 #570443

alweereengijp schreef :
Nog eentje in deze rij. Voeg tweetakt olie aan de diesel toe, 0,25%.
Doe dat al een paar jaar met de auto en dat is significant prettig. Verbruik gaat stukje omlaag maar vooral bij koude start veel minder "nagelen". Ik hoor het als ik het vergeten ben toe te voegen.
En over tweetakt olie is al accijns betaald, dus nog legaal ook.
Ik doe hetzelfde, maar geen tweetact olie, maar dezelfde olie die je in het carter stopt. Ik kan geen verbetering van het brandstofverbruik merken, maar met name de brandstofpomp loopt een stuk lekkerder, en de motor start inderdaad beter/rustiger als deze koud is (ik heb een zware, redelijk langzaamlopende 6 liter 6 cilinder onderdeks staan)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 12 nov 2014 13:55 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 12 nov 2014 13:57 #570444

Noballast schreef :
Vroegûh, toen de zelfbediening aan de pomp nog niet was uitgevonden, verdiende ik wat bij als pompbediende in de avonduren en weekenden. Dat was bij een NSU garage, en die pruttelaars kregen altijd een beetje "bovensmering" in de brandstof mee. Dat was een rood goedje en zat in een oliespuitje. Ik ben inmiddels vergeten waar dat nou voor was.
off topic
NSU , dat stond toch voor Nooit Slechter Uitgevonden?
end off topic
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 12 nov 2014 14:07 #570447

Noballast schreef :
Vroegûh, toen de zelfbediening aan de pomp nog niet was uitgevonden, verdiende ik wat bij als pompbediende in de avonduren en weekenden. Dat was bij een NSU garage, en die pruttelaars kregen altijd een beetje "bovensmering" in de brandstof mee. Dat was een rood goedje en zat in een oliespuitje. Ik ben inmiddels vergeten waar dat nou voor was.

Dat was dan waarschijnlijk (alleen?) bij de NSU RO80 en had te maken met de slijtageproblemen bij de wankelmotor in die auto.
Overigens was NSU van oorsprong een breimachinefabriek :ohmy: :laugh:
Ooit nog een NSU quickly bromfiets gehad. :woohoo:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 12 nov 2014 14:13 #570449

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
Erik,

In welke verhouding voeg jij smeerolie toe?

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 12 nov 2014 14:24 #570453

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Yellow Boat schreef :
Noballast schreef :
Vroegûh, toen de zelfbediening aan de pomp nog niet was uitgevonden, verdiende ik wat bij als pompbediende in de avonduren en weekenden. Dat was bij een NSU garage, en die pruttelaars kregen altijd een beetje "bovensmering" in de brandstof mee. Dat was een rood goedje en zat in een oliespuitje. Ik ben inmiddels vergeten waar dat nou voor was.

Dat was dan waarschijnlijk (alleen?) bij de NSU RO80 en had te maken met de slijtageproblemen bij de wankelmotor in die auto.
Overigens was NSU van oorsprong een breimachinefabriek :ohmy: :laugh:
Ooit nog een NSU quickly bromfiets gehad. :woohoo:
Ad

Bovensmering werd ook al toegepast rond 1950/60. Wij gebruikten het in de Citroen 11.
Diende om de kleppen een beetje te smeren.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 12 nov 2014 14:31 #570455

Ik doe dat altijd een beetje ongeveer als ik de tank vol gooi. Mijn tank is 1600 liter, en dan gooi ik er een kan van 5 liter olie bij ongeveer 0.3% dus. Maar aangezien de tank nooit helemaal leeg is als ik vol gooi, komt het waarschijnlijk dichter bij de 0.5%

Houd er overigens wel rekening mee dat als je ook olie gaat verbranden, dat je motor soms een beetje kan gaan roken daardoor. Dit ziet er hetzelfde uit en ruikt hetzelfde als een motor die olie verbruikt uit het carter vandaan. Daar zou je de eerste keer van kunnen schrikken, vooral met een koude motor kan dit zichtbaar worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 12 nov 2014 16:02 #570495

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Ik was op zoek naar GTL ervaringen elders.
Via een autoforum, Audi A2 , kwam ik op het aceton spoor.

Het gaat mij totaal niet om besparing en/of milieu, daar zijn ander oplossingen voor.
Wat hier en daar geclaimd word is een beter en vollediger verbranding bij een nog niet op bedrijfstemp zijnde motor.
Een veel voorkomende situatie bij vele boot motortjes.
Minder koolafzetting dus en dat op zich kan interessant zijn voor ons.

Joop heeft een goed punt met zijn verdampings verhaal.
Het is wellicht leuk als je 2x 50 Ltr in de week verstookt in je auto.
Bij ons is de standtijd in de tank simpelweg te lang.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 12 nov 2014 16:19 #570501

Ron B,
Als het je voornamelijk te doen is om je motor slijtage te verminderen bij een koude motor, dan kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen dat voorverwarmen erg goed werkt.

Dat kan op twee manieren, door de olie te verwarmen voor het starten, of door het koelwater, indien aanwezig, voor te verwarmen. Op onze 700kg zware 6 cilinder doe ik beide.

Olie verwarmen met deze (ik heb er twee van 200W geinstalleerd): www.canadianpolarpad.com/index.html

En koelwater verarming doe ik met iets dat erg lijkt op deze, alleen is die van mij iets minder als 2kW. ik denk 1,2: www.enginepreheater.co.uk/

De motor komt op die manier in ongeveer 1/3 van de normale tijd op temperatuur.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 12 nov 2014 16:21 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 13 nov 2014 08:46 #570709

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Erikdejong schreef :
Ron B,
Als het je voornamelijk te doen is om je motor slijtage te verminderen bij een koude motor, dan kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen dat voorverwarmen erg goed werkt.

Dat kan op twee manieren, door de olie te verwarmen voor het starten, of door het koelwater, indien aanwezig, voor te verwarmen. Op onze 700kg zware 6 cilinder doe ik beide.

Olie verwarmen met deze (ik heb er twee van 200W geinstalleerd): www.canadianpolarpad.com/index.html

En koelwater verarming doe ik met iets dat erg lijkt op deze, alleen is die van mij iets minder als 2kW. ik denk 1,2: www.enginepreheater.co.uk/

De motor komt op die manier in ongeveer 1/3 van de normale tijd op temperatuur.

Ja klopt helemaal, ik heb een dergelijk systeem niet in mijn boot maar wel in mijn auto en gebruik dit beneden de 10 gr celsius en werkt fantastisch en zelfs het schakelen van de automaat gaat een stuk soepeler.
Trouwens dat verhaal van smo bij diesel toevoegen heb ik "vroegah" al eens gehoord van een monteur bij de plaatselijke Opel dealer. M.n. de brandstofpomp schijnt dit fijn te vinden. Hij praatte over af en toe en niet over altijd.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 13 nov 2014 09:25 #570719

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
roozeboos schreef :
als je een liter aceton gaat kopen krijgje vanzelf vragen hoor.
Het wordt -is mij verteld- ook gebruikt om xtc pillen te maken.
Ik heb aardig wat aceton er door heen gejaagd de afgelopen jaren. Zelfs samen met een enorm hoog stroom verbruik (tijdelijk, om de hal op een industrie terein waar de boot in stond te verwarmen met een 18kw kachek) geen probleem gehad :woohoo: Stelling: opsporing kan dus beter ;)
Laatst bewerkt: 13 nov 2014 09:25 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 13 nov 2014 09:27 #570720

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Ohw, zo heb jij je boot gefinancierd! ;)
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 13 nov 2014 15:40 #570840

Ik geloof wel dat aceton een betere verbranding geeft omdat het een heel goed oplosmiddel is en de oppervlakte spanning verlaagd, voor een beter verneveling.

Alleen de claim dat je 10%-35% brandstof kunt besparen is je reinste volksverlakkerij. Een moderne (common-rail, Turbo, directe inspuiting plus motormanagment) motor heeft een rendement van rondom de 37% en als de motor op zijn ideale toerental/koppel draait hooguit iets meer dan 40%. De motoren aan boord, meer dan 25 jaar oude techniek, mag blij zijn als deze 27% haalt. Oftewel 2/3 van de energie gaat verloren aan warmte en verdwijnt met het koelwater overboord. Het verschil tussen deze twee diesels, hogere compressie druk, fijnere (directe) inspuiting, hogere en geregelde inspuitmoment en niet een toevoeging van 0,5% in je diesel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 13 nov 2014 16:42 #570856

Oohja en de verwijzing dat TNO daar onderzoek naar gedaan heeft is onzin. TNO heeft ooit eens onderzocht of bijmengen van Aceton met benzine gevaarlijke explosieve mengsel geeft in de tank. Oftewel pseudo wetenschap.

Bijmengen zal alleen voordeel geven dat de verstuiving iets beter is en je minder last krijgt van parafine vormin (vlokken) in de diesel tijdens de winter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstof weetje,s 13 nov 2014 18:54 #570884

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
CO26 schreef :
Het is nog lang geen 1 april hoor. Zo heb ik ook verhalen gelezen over LPG injectie bij een dieselmotor, schijnt 20% meer vermogen op te leveren.
www.ecomixnl.nl/
Het zal heus wel een tijdje goed gaan.......

Loopt wel langer goed als je denkt, alleen is de investering waarschijnlijk duurder dat de totale winst op de leeftijd van je auto.
Voor vrachtwagens wordt het wel gebruikt.
PRINS LPG mix dieselmotoren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl