Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: pulserend koelwater afvoer , waarom?

pulserend koelwater afvoer , waarom? 11 nov 2014 10:42 #569941

Saai varend in convooi op staande mast route ga ik vanzelf nadenken over de meest domme zaken.
Hier kwam ik niet uit:

Hoe kan het eigenlijk dat het koelwater zo pulserend wordt afgevoerd?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

pulserend koelwater afvoer , waarom? 11 nov 2014 10:47 #569944

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Druk wordt opgebouwd in het waterslot en loost als druk hoog genoeg is. Drukverhoging ontstaat door koelwater + uitlaatgassen. Is normaal.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

pulserend koelwater afvoer , waarom? 11 nov 2014 10:47 #569946

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
roozeboos,
Natte uitlaat? In de uitlaatdemper verzamelt zich koelwater. Op een bepaald moment staat het gelijk met de inwendige afvoerpijp, en blaast het uitlaatgas een plons water naar buiten. Spel begint opnieuw, water vullen, gas kan niet meer vrij weg, bloep weer een scheut koelwater.
Dat is het.
Vr.groet, peter

Proost was me voor. :)
Laatst bewerkt: 11 nov 2014 10:48 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

pulserend koelwater afvoer , waarom? 11 nov 2014 10:49 #569947

Kun je die tijd niet beter besteden aan nadenken over hoe je brandstofverbruik bij te houden :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

pulserend koelwater afvoer , waarom? 11 nov 2014 10:50 #569948

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Je verveelt je dus....
volgens mij:
Als de uitlaat een buis met vaste diameter van begin tot eind zou zijn was er denkelijk een constante stroom van waterdruppels, maar er zit (meestal) een terugstroom reservoir tussen waar water zich verzamelt als de motor word uitgezet. Omdat het volume van de leiding daar toeneemt neemt de druk af en zal water zich daar ophopen tot het volume weer is afgenomen en de druk stijgt, en dan gaat met de uitlaatgassen een grote plons water overboord. enzovoorts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

pulserend koelwater afvoer , waarom? 11 nov 2014 11:01 #569953

Evaluationcopy schreef :
Kun je die tijd niet beter besteden aan nadenken over hoe je brandstofverbruik bij te houden :evil:
Dat is nu niet het probleem. Het denken bedoel ik.
Maar als je er niks aan doet is het vanzelf op. onvermijdelijk. :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

pulserend koelwater afvoer , waarom? 11 nov 2014 11:13 #569957

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3701
Had het me ook al eens afgevraagd, dank voor de antwoorden.
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

pulserend koelwater afvoer , waarom? 11 nov 2014 17:48 #570149

  • Puffin
  • Puffin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 271
Interessant Rozeboos! Laat ze maar l... Het is Wintertijd = komkommertijd, dus leerzame onderwerpen. Kennis en kunde graag...voor mij als leek.

(BTW: hoe krijg ik mijn 'stoplicht' aan de praat. Op mijn profielpagina doet ie het wel!) Ook leerzaam...
Nice to see you...to see you nice...
Laatst bewerkt: 11 nov 2014 17:50 door Puffin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

pulserend koelwater afvoer , waarom? 12 nov 2014 13:53 #570441

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Puffin schreef :
'stoplicht'

Oei, als ik dat woord thuis gebruik, is het foute boel.
De proffesionals in de verkeerstechniek hebben het graag over een "verkeerslicht"! :whistle:
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

pulserend koelwater afvoer , waarom? 12 nov 2014 14:17 #570450

Hoezo?
Van Dale ( de echte dikke , niet de online)zegt:
"Een stoplicht is een verkeerslicht dat het sein geeft om te stoppen" .
Vandaar dat de online van Dale zegt dat een stoplicht een verkeerslicht is.
www.vandale.nl/opzoeken?patter...lang=nn#.VGNrqfmG-rQ
Ze schrijven zelfs dat een verkeerslicht kennelijk alleen is om door te rijden:
www.vandale.nl/opzoeken?patter...lang=nn#.VGNr9fmG-rQ
Dus als het verkeerslicht op rood staat is het een stoplicht. :unsure:
Conclusie: een verkeerslicht is soms een stoplicht :dry:

Hè , lekker melig . :laugh:
Ad
Laatst bewerkt: 12 nov 2014 14:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

pulserend koelwater afvoer , waarom? 12 nov 2014 14:43 #570460

  • Puffin
  • Puffin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 271
Leuk en dank Yellow Boat voor deze ondersteuning.
Maar TimoDino; zoals je ziet schrijf ik 'stoplicht' met enkele aanhalingstekens. M.a.w. TimoDino: Het wordt gebruikt "Bij ironisch bedoelde woorden."
Als een woord anders bedoeld is dan gebruikelijk, worden vaak enkele aanhalingstekens gebruikt... (Bron: Genootschap Onze Taal)

Maar TimoDino. Hoe krijg ik mijn 'Verkeerslicht' aan de praat?
Nice to see you...to see you nice...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

pulserend koelwater afvoer , waarom? 12 nov 2014 14:44 #570462

  • Puffin
  • Puffin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 271
En TimoDino. Hoe schrijf je Professionals ook al weer???
Nice to see you...to see you nice...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

pulserend koelwater afvoer , waarom? 12 nov 2014 14:51 #570463

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1680
En om het compleet te maken, het is onderdeel van een VRI. Verkeers Regel Installatie.....

Dekadent

O ja en on topic. Inderdaad door drukopbouw, en overdruk zorgt voor een straal, en opnieuw opbouwen...
Laatst bewerkt: 12 nov 2014 14:53 door Dekadent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

pulserend koelwater afvoer , waarom? 12 nov 2014 15:35 #570482

Dekadent schreef :
En om het compleet te maken, het is onderdeel van een VRI. Verkeers Regel Installatie.....

Dekadent

O ja en on topic. Inderdaad door drukopbouw, en overdruk zorgt voor een straal, en opnieuw opbouwen...

Dat klopt dus ook niet echt.
Een straal zou alleen ontstaan als de leiding veel dunner is , kleiner dan ongeveer 20 mm.
In dit geval breken er , als de gasdruk hoger dan de vloeistofkolom wordt, gasbellen door de vloeistof die vloeistof meesleuren.Bovendien zou hjet gas ook al door de vloeistof komen als de druk hoger wordt dan atmosferisch. Immers , gas is veel lichter dan vloeistof.
Het uitlaatgas wordt nl door het koelwater dermate ver afgekoeld dat het volume sterk verkleind wordt en dus de druk in eerste instantie daalt tot onder atmosferisch.
Pas als er zoveel uitlaatgas is afgekoeld dat de druk weer hoog genoeg is zullen de gasbellen door de vloeistof naar buiten komen.
Vandaar dat er tijdens de vloeistof"straal"ook gas meekomt.
Eigenlijk hetzelfde als bij het overkoken van een pan met vloeistof.

Lijkt me trouwens leuk proefje voor in de ISS. :huh: Ik verwacht eigenlijk dat er dan iets heelanders gebeurd omdat er geen drijvende kracht meer is in de vorm van het verschil in gewicht tussen gas en vloeistof.
Ad
ps. Straks wordt ik er nog uitgekieperd met dit soort (semi?) wetenschappelijke benaderingen. :lol:
Laatst bewerkt: 12 nov 2014 15:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl